Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perinnön jättää jakamatta

Vierailija
24.08.2025 |

Joksikin määräajaksi,  jos ei halua jostsin tietystä syystä rahoja tilille? 

Tietääkseni voi? 

Ei kai tällainen pidä olla selvitettynä jo perunkirjoituksessa? Tai vaikka pitäisi siihen perunkirjaan laittaa,  jos luopuu perinnöstä niin jos tällaista ei ole tehty käsittääkseni rahoja voi pitää kuilinpesässä? Toidinsanoen rahoja ei ole pakko ottaa vastaan heti? 

Ihme nimi tuo perunkirja ja kuolinpesä? 

Onkonoikeita lakimiehille paikalla?

Ei kiitos tietoja rikollispaskiaisilts, jotka esittää lakimiehiltä! 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat lakimiehet veloittaa 50 euroa per vastaus, joten heiltä et tulemaan saamaan täällä apua.

Ja kaikenlaisen kikkailun voit unohtaa. Ne on jo pitkälle estetty. Jotkut luopuu perinnöstä, ettei peri velkaa/vaikeasti myytävää omaisuutta. Jos ajattelit, että saat jotkut yhteiskunnan tuet pidettyä voimassa siirtämällä perinnön tuloa, niin ei onnistu. Se pesä pitää selvittää määräajassa.

Vierailija
2/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoja ei ole pakko jakaa tililtä koskaan. Ne voi käyttää esimerkiksi kuolinpesän omistaman talon kuluihin tai sitten vain jättää tilille lojumaan.

Siihen en osaa vastata, vaikuttavatko kuolinpesän varat esimerkiksi toimeentulotukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lakimies, mutta on ihan yleistä tietoa, että perinnön voi jättää jakamatta vaikka vuosikymmeniksi. Olen itsekin osakkaana 35 vuotta vanhassa jakamattomassa  kuolinpesässä. Vainajalta jääneen omaisuuden omistaa silloin kuolinpesä, jonka osakkaina ovat kaikki perilliset perintöosuuksiaan vastaavissa suhteissa. Jos kuolinpesän omaisuudelle halutaan tehdä jotain (esim. myydä kuolinpesän omistamia osakkeita), pitää siihen olla kaikkien kuolinpesän osakkaiden suostumus.

Perunkirjoitus pitää tehdä 3 kk:n sisällä vainajan kuolemasta (tai hakea sille määräaikaa), mutta perinnönjaolle ei ole mitään määräaikaa.

Vierailija
4/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei ole pakko jakaa tililtä koskaan. Ne voi käyttää esimerkiksi kuolinpesän omistaman talon kuluihin tai sitten vain jättää tilille lojumaan.

Siihen en osaa vastata, vaikuttavatko kuolinpesän varat esimerkiksi toimeentulotukeen.

Vaikuttaa. Omaisuutta se kuolinpesän osuuskin on.

Vierailija
5/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, jätä rahasäkki esille takaan että omistaja löytyy🤭

Vierailija
6/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja tehtävä 3 kuukauden kuluessa ja se kyllä lähetetään Verohallintoon. Mutta kuolinpesä saa olla olemassa ja jakamatta vaikka kuinka kauan, ellei joku osakas vaadi jakoa.

Jos perinnön ottaa vastaan, niin kyllä se vaikuttaa tukiin. Esim. jos perii metsää.

Vierailija
7/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ensinkään ei ole sellaista kuin perunkirja. eli siitä sinun ei tarvitse välittää mitenkään. 

pesän voi jättää jakamatta osin tai kokonaan, mutta yleensä se vain sotkee asioita ajan kuluessa, enkä keksi mitään JÄRKEVÄÄ syytä jättää pesä jakamatta. mitä nopeammin sen jakaa sen parempi kaikille. Perintöverot tulevat maksuun oli pesä jaettu vai ei. 

Tietenkin joku rotta haluaa pitää niitä rahoja pesässä koska on ulosotossa, ja ei halua maksaa itse tekemiään velkoja, mutta se ei ole JÄRKEVÄ syy. Ulosotto kun pääsee halutessaan niihin käsiksi. 

Vierailija
8/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamattomia kuolinpesä on Suomi täynnä.Osuutesi ) kuolinpesästä voidaan kuitenkin ottaa huomioon mm tukia haettaessa ja on myös ulosmitattavissa.

Vierailija
9/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimituksen nimi on perunkirjoitus, mutta siinä laadittava asiakirja on nimeltään perukirja, ei perunkirja.

Vierailija
10/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamalla kuolinpesän mahdollisimman pian pääsee niiltä osin eroon muista kuolinpesän osakkaista, eikä tarvitse olla missään tekemisissä. 

Vierailija
11/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän perinnöksi päiväkirjani 🥰🥰🥰

Vierailija
12/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset halua rahaa. Minä ja veljeni otimme perinnön heti kun äiti kuoli. 420000 euroa napsahti tililleni heti perunkirjoituksen jälkeen koska ei ollut muita perijöitä kun minä ja veljeni. Äidin talo myytiin myöhemmin, siitä saatiin 180000 euroa kumpikin. Verojakin meni aika paljon mutta jäi rahaakin. Veljeni tosin tuhlasi 3  vuodessa kaiken. Minulla on vielä 9 vuoden jälkeen rahaa yli 300 000 euroa.

Vierailija
13/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesää ei välttämättä tarvitse jakaa koskaan. Jotkut perilliset tekevät kuolinpesän kautta jopa yritystoimintaa. 

Vierailija
14/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko rahat mukaan? 

Järkevää, koska jatkosta ei tiedä.

Vierailija
15/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset halua rahaa. Minä ja veljeni otimme perinnön heti kun äiti kuoli. 420000 euroa napsahti tililleni heti perunkirjoituksen jälkeen koska ei ollut muita perijöitä kun minä ja veljeni. Äidin talo myytiin myöhemmin, siitä saatiin 180000 euroa kumpikin. Verojakin meni aika paljon mutta jäi rahaakin. Veljeni tosin tuhlasi 3  vuodessa kaiken. Minulla on vielä 9 vuoden jälkeen rahaa yli 300 000 euroa.

Kaikissa kuolinpesissä ei ehkä ole miljoonaa mitä jakaa... Ai mistä tiedän ?

Vierailija
16/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sait 420000, minä sain 4000, siitä ei paljon säästetä.

Vierailija
17/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse jakaa, mutta kannatta harkita, onko sitä järkevää pitää jakamattomana. Meidän suvussa on muutamia 80-luvulla jakamatta jääneitä kuolinpesä, joita ei enää selvitä Erkkikään, kun niiden sisällä on kuolinpesiä yms mukavaa. Siellä metsät mätänee pystyyn, kun  niitä ei kukaan hoida. Eikä niitä voi myydä, kun kukaan ei tiedä pesän osakkaita.

Vierailija
18/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sait 420000, minä sain 4000, siitä ei paljon säästetä.

Kyllä siitäkin voi säästää saman 100%. 

Vierailija
19/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sinäkään hääppönen rahankäyttäjä ole. Minulla todennäköisesti olisi jäljellä kutakuinkin miljoona. 

Vierailija
20/37 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perinnön voi jättää jakamatta, ongelmia alkaa tulla kun kuolinpesän osakkaat ja heidän puolisonsa alkavat kuolla. Sitten on osakkuuksia osakkuuksia sisällä ja kukaan ei oikein tiedä miten toimia. Perinnöstä voi myös kieltäytyä kokonaan, sitten ei peri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi