Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailma olisi parempi paikka ilman mitään uskontoja - kaikki uskonnot ihmisen keksimiä tarinoita

Vierailija
24.08.2025 |

En ole koskaan käsittänyt, miksi ihmiset ovat ns. uskovaisia. Minkään uskonnon suhteen. Miten muutoin järkevät ihmiset uskovat johonkin perimätiedon kautta syntyneisiin tarinoihin. Muutama sata vuotta sitten ihmiset olivat täysin vakuuttuneita maahisten, noitien ja erilaisten tonttujen olemassaolosta. Nykymaailmassa pidettäisiin hulluna ihmistä, joka uskoisi maahisiin ja tonttuihin. Miten maahisiin uskominen eroaa kristinuskon tarinoista?

Erilaiset maailmanuskonnot ovat syntyneet alkukantaisten ihmisten hakiessa turvaa ja selitystä erilaisille luonnonilmiöille. 

Nykyiset uskonnot muodostavat vain erilaisia itsekkäitä ja itseään puolustavia lahkoja, jotka kaikki uskontokunnista riippumatta ovat valmiita sotiin ja tappamiseen, vain puolustaakseen omaa uskontoaan.

Joka ei siis eroa mitenkään maahisiin tai tonttuihin uskomisesta. Uskonnoilla toki on oma hieno perustava merkitys länsimaisen etiikan ja moraalin pohjana, mutta nykyihmiselle tekisi oikein hyvää irtautua näistä keksityistä jeesus, muhammed, buddha yms. tarinoista. Maailmasta tulisi parempi paikka kun uskonnot jätettäisiin vain historiallisiksi kehystarinoiksi. Ennen kaikkea uskonnot tulisi irroittaa poliittisesta päätöksenteosta ja valtiohallinnosta.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman uskontojakin riitaa kyllä riittää riittämiin. 

Vierailija
42/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kristinusko taitaa olla ainoa moraalin lähde yhteiskunnassa. Amerikka porskuttaa, ja Suomi vikisee ateistisena pohjoismaana. Jopa kehitysmaana. Eikös tietoisuudesta julkaistu vastikään tutkimus, jonka perusteella se ei olisi paikkasidonnaista? Ja Elon Musk uskoo myös simulaatiojumalaan.

Kristinuskolla on niin sotainen historia ja sodista johtuvat muut kauheudut vaikuttamassa ihmisten psyykessä, että ei ihme miten huomosti ihmiset voivat!

Entäs kommunismin historia? Pol Pot, Mao, Che Quevara, Xi Jingping...

Miksi kristityt maat ovat demokratioita ja sosialistiset/kommunistiset maat diktatuureja?

Demokratioita, kuten Uganda, Zimbabwe tai Eswatini? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen teologiaa, kulttuureja ja kieliä, jotta voin ymmärtää laajasti monimutkaista politiikkaa. Niin kauan kun on ihmisiä, on myös uskontoja, ideologioita ja erilaisia kultteja. Parhaiten pärjää, kun ymmärtää näiden liikkeitä. Tieto on valtaa. 

Vierailija
44/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti saattaa kuolinvuoteellaan tulla vielä toisiin ajatuksiin 

Sinä katsot maailmaa täysin uskovaisten lasien läpi, etkä ymmärrä ollenkaan, että mitä tarkoittaa se, kun ei usko. Siis todellakaan ollenkaan. Mikään kuolinvuode tms. ei muuta asiaa.

Vierailija
45/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavi kortistoon?

Never ever!

Vierailija
46/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnossa ei ole mitään pahaa , mutta on siinä pahaa siinä vaiheessa , kun eletaan uskonnon nimeen tappaamaanihmisiä. 

Tiedän, että on jokin korkampi voima, jota Jumalaksi kutsutaan, toivon, että kaikki epäilevät ihmiset saisi kokea sen voiman arkisissa asioissa tai ihan missä vaan. Itse en enää pysty uskonta kieltämään, korkeampi voima on kaikille sama.

Vierailija
47/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että moni uskovainen sisimmässään tietää, että kyse on vain satutarinasta ilman mitään oikeaa todellista. Mutta ehkä se on heille juurtunut niin syvälle elämänpiiriin, ettei siitä voi enää päästää irti. Pitäisi tunnustaa kenties niin monelle ystävälle, sukulaiselle, ettei oikeasti edes usko. Että se on vain hömppää. Keisarin uudet vaatteet, josta tarinasta ei voi vaan irrottautua, koska koko aiempi elämä häviäisi.

Miksihän minulla on toisinpäin. Sukulaiset pitäisivät hulluna, jos tietäisivät mihin minä uskon. Tosin itse uskon, että kaikki ovat pohjimmiltaan "uskovaisia", mutta eivät vain uskalla myöntää sitä. Uskomusjärjestelmä on osa ihmistä, eikä kukaan pysyisi kovin pitkään hengissä, ellei uskoisi johonkin.

Vierailija
48/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottomuuskin on uskonto.

Vierailija
49/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kristinusko taitaa olla ainoa moraalin lähde yhteiskunnassa. Amerikka porskuttaa, ja Suomi vikisee ateistisena pohjoismaana. Jopa kehitysmaana. Eikös tietoisuudesta julkaistu vastikään tutkimus, jonka perusteella se ei olisi paikkasidonnaista? Ja Elon Musk uskoo myös simulaatiojumalaan.

Kristinuskolla on niin sotainen historia ja sodista johtuvat muut kauheudut vaikuttamassa ihmisten psyykessä, että ei ihme miten huomosti ihmiset voivat!

Sodat eivät johdu kristinuskosta. Ennestään sotaiset eurooppalaiset eivät vaan osanneet lakata sotimasta, vaikka kääntyivät kristityiksi. Syynä oli se, että useimmat kääntyivät sosiaalisesta pakosta, ei omasta halustaan. Ulkokultainen uskonnollisuus ei kanna kunnollista hedelmää. Aito omakohtainen usko on eri asia.

Vierailija
50/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, Pohjois-Koreassa uskonnot on tosiaan kielletty...

Eikä ole. Toki valtio valvoo niitäkin, mutta niin katolisilla, protestanteilla kuin ortodokseillakin on kirkkonsa maan pääkaupungissa.

Vierailija
51/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin Stalinin Neuvostoliitossa ja Pol Potin Kambutseassa. Joo ja Kiinakin on aina ollut aika unelmavaltio...

Vierailija
52/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Toki valtio valvoo niitäkin, mutta niin katolisilla, protestanteilla kuin ortodokseillakin on kirkkonsa maan pääkaupungissa.

Kirkko jossa saa julistaa vain sitä mitä Kim sanoo, ei ole kirkko.

Vierailija
53/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma olisi parempi paikka ilman ideologioitakin... Niitten nimissä ja puolesta ihmisiä on vasta lahdattukin hengiltä!

Vierailija
54/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

48. Noin ei voi sanoa.

Vierailija
55/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko jossa saa julistaa vain sitä mitä Kim sanoo, ei ole kirkko.

Siinä maassa hallintoa ei saa kritisoida, eikä tämä koske vain uskontoja. Muuten voisi sanoa, että musiikki on maassa kielletty, koska osaa musiikista on rajoitettu.

On siis virheellistä väittää, että uskonnot olisivat Pohjois-Koreassa kielletty. Kontrolloitua kyllä, mutta ei kiellettyä.

Vierailija
56/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kontrolloitua kyllä, mutta ei kiellettyä." Kuten tällä palstallakin...

Vierailija
57/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen ihmisluonne ei muutu oli sitten uskontoja tai ei. Ihminen löytäisi toisen keinon järjestäytyä tai kokoontua, olla osana yhteisöä. Se mitä ihmisen pahuuteen tulee ja uskonnon varjolla tehtyihin ääritekoihin, ne teot eivät häviäisi sillä, että uskonnot poistuisi. Ihmismieli toimisi silti jonkinlaisen ideologian, ihannoinnin tai yhteisöllisen toiminnan osana ja pahoja ideologioita ja yhteisöjä on myös uskontojen ulkopuolella. Eli välttämättä uskonto ei ole paha, ihminen on. Ja epäilen, että ihmiset jotka päätyvät pahoihin tekoihin uskonnon varjolla, päätyisivät pahoihin tekoihin myös ilman uskontoa.

Vierailija
58/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että moni uskovainen sisimmässään tietää, että kyse on vain satutarinasta ilman mitään oikeaa todellista. Mutta ehkä se on heille juurtunut niin syvälle elämänpiiriin, ettei siitä voi enää päästää irti. Pitäisi tunnustaa kenties niin monelle ystävälle, sukulaiselle, ettei oikeasti edes usko. Että se on vain hömppää. Keisarin uudet vaatteet, josta tarinasta ei voi vaan irrottautua, koska koko aiempi elämä häviäisi.

Miksihän minulla on toisinpäin. Sukulaiset pitäisivät hulluna, jos tietäisivät mihin minä uskon. Tosin itse uskon, että kaikki ovat pohjimmiltaan "uskovaisia", mutta eivät vain uskalla myöntää sitä. Uskomusjärjestelmä on osa ihmistä, eikä kukaan pysyisi kovin pitkään hengissä, ellei uskoisi johonkin.

On täysin totta, että kaikki ihmiset uskovat johonkin tai he eivät olisi hengissä. Mä koin teini-iässä, jonkun nihilistisen herätyksen ja tajusin, ettei mulla tai elämälläni ole mitään merkitystä. Mä olen mitättömän pieni palanen maailmassa eikä mun olemassaololla ole mitään merkitystä.

Joku voisi tietysti argumentoida, että mä olen merkityksellinen, koska mä olen saattanut vaikka rohkaista jotain lasta, josta mun kauniiden sanojen ansiosta kasvaa aikuinen ja parantaa syövän. Mutta yhtälailla olen voinut vaikuttaa jonkun tulevan diktaattorin syntyyn. Todennäköisintä kuitenkin on, että mun elämä ei ole isommin vaikuttanut mihinkään ja tämä on totta lähes koko ihmiskunnalle.

Mä olen siis viimeiset 20 vuotta taistellut merkityksettömyyden kanssa. Jossain vaiheessa sitten ratkaisin sen uskomalla Jumalaan, koska se, että Jumala on luonut mut ja rakastaa mua, antaa mulle jonkin merkityksen.

Jos joku voisi todistaa, ettei Jumalaa ole, päättäisin varmaan päiväni, koska mitä mä täällä turhaan pyörin. Jos mun tietoisuus päättyy kuolemaan eikä mulla ole mitään merkitystä enkä nauti tästä elämästä erityisen paljon, niin voin mennä siihen tiedottomuuden tilaan jo samantien. En myöskään katso tylsiä elokuvia loppuun eikä elämä poikkea elokuvasta, jos mulla ei ole mitään erityistä merkitystä.

Ihminen tarvitsee jonkun itseään suuremman merkityksen jaksaakseen elää. Jotkut uskoo sen olevan perhe, työ, yhteisö tai uskonto. Samaa tuubaa ne kaikki on, mutta vain uskonnosta merkityksen itselleen löytäneille saa naureskella.

Vierailija
59/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä menee päät sekaisin, kun he etsivät niistä kaikista maailman uskonnoista sitä itselleen parhaiten sopivaa ja sitten kaikki eri uskontojen edustajat väittävät ja ovat vahvasti sitä mieltä, että tämä meidän kirkko ja uskonto on se ainut oikea uskonto ja kaikki muut ovat väärässä. Miten kaikki eri uskonnot voivat olla se ainut oikea ja kaikki muut väärässä? On vaikka mitä uskontoa, kirkkoa, lahkoa, suuntausta ja virtausta. 

Itseä ei ainakaan vakuuta uskonnot, jotka ovat tulleet tänne vasta 1800-luvulla ja sen jälkeen. Ihminen on tallustanut täällä niin kauan ja siihen nähden noista jokainen on vähän liian tuore ollakseen oikea uskonto. 

Vierailija
60/64 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnoissa on paljon hyvää. Erityisesti kristinuskossa. Uskonnot tuovat monille mieleltään heikoille ja epävarmoille lohtua, toivoa ja varmuutta jatkuvuudesta. Suotakoon se heille. Myös eri uskontokuntien edustajat ja organisaatiot, kuten kirkko, tekevät paljon hyväntekeväisyyttä.

Niin kauan kun uskonnolliset ihmiset pidättäytyvät omissa uskonnoissaan eivät häiritse muita ja yhteiskuntarauhaa, niin asia ei itseäni häiritse. Saavat tietenkin jatkaa omia rituaalejaan vapaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi