Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toinen saisi määrätä miten koti laitetaan?

Vierailija
24.08.2025 |

Ja miksi toinen saisi yksin määrätä miten siistiä siellä pitää olla? Jos kaksi asuttaa kotia, se on myös sen toisen koti.

Kommentit (522)

Vierailija
101/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se määrääjä on nainen mitä olen kavereiden kotona tilannetta seurannut. Nainen on määrännyt mitä tavaroita mies saa pitää ja mistä pitää luopua. Meillä miehelläni on peliharrastus ja sitä tavaraa sitten onkin. Niin paljon että kyllä minua ärsyttää. En silti koe että minulla on oikeus heittää toisen tavaroita pois. Kaikkein surullisinta on kuitenkin jos äitinä päättää mitä lapsi saa pitää. Ääriajatteluna että sopii sisustukseen lapsen lelut ja joulukuuseen ripustetaan vain äidin haluamat. 

Näin! Olen tähän ikään nähnyt avioliittoja, joissa nainen on ottanut yliolan otteen asumisesta, miehestä ja miehen tavaroista!   Minkä ihmeen takia se menee niin, että  vaimolla on jokin oike

Jäänyt laatikoihin pyörimään aiempien suhteiden jälkeen. Muutettiin yhteen heti seurustelun alussa.

Ite heitän aina kaiken exiin liittyvän saman tien menemään kun ero tulee.

Vierailija
102/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mies tajua miten tärkeää naiselle on siisti ja viihtyisä koti, hän luultavasti menettää pian nautintaoikeuden sellaiseen. Voi palata poikamiesboksiinsa pitsalaatikoiden ja kaljatälkkien keskelle ihmettelemään mikä on kun ei naiset tykkää. 

Sotkussa eläminen ainakin minulle aiheuttaa jokapäiväistä pahaa mieltä, eikä se mieli siitä yhtään parane jos ratkaisu on että siivoan toisenkin jättämät sotkut. No, jos mies maksaisi minulle siivoamisesta, saattaisin suostuakin. 

Erikoista että sun mielestä on joko siistiä tai poikamiesboksi pitsalaatikoineen ja kaljatölkkeineen. Itse näen enemmänkin "instapostauskoti" vs "normaalikoti".

Laitappa tähän kopio siitä kohtaa missä olen haukkunut.

Eipä tullu sitä vastausta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä eksien kuvien hävittäminen perusoletuksena on tuntunut itselleni aina hyvin vieraalta. Miksei mennyttä elämää saisi olla missään tallessa? Ymmärrän jos ne ovat jossain keskeisellä paikalla kehystettyinä, että se on liikaa (vaikka minun kotonani on eksän passikuva myös jääkaapin ovessa, koska hän on lapsillemme tietenkin tärkeä vaikka eivät kovin usein näekään. Jääkaapin ovessa myös kuvia lapsista ja minusta ja nyksästä.). Minulla on monta laatikollista vanhoja valokuvia missä kaikenlaisia eksiä vilahtaa niin kouluajoilta kuin jossain lomakuvissa ja jotkut ovat jääneet perheystäviksi ja näkyvät uudemmissakin juhla yms kuvissa. Onneksi nyksä ei ole koskaan millään tavalla osoittanut kokevansa itsensä uhatuksi tai muuta vastaavaa kuvien takia. Hänellä on ainoana tatuointina oman eksänsä nimi (olivat jo eronneet kun eksä sairastui ärhäkkään syöpään ja herkkänä hetkenä tatuoi lastensa äidin nimen itseensä), jonka sanoi vielä poistavansa, mutta jotenkin se on unohtunut, eikä häiritse minua yhtään.

Vierailija
104/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä heitettiin yhteenmuutossa ihan yhteisestä sopimuksesta kaikki exien kuvat pois. Päivänselvää."

No huh huh. En olisi ikinä suostunut tuohon. Miksi pitää elättyä elämää heittää menemään. Mulla on albumeja ihan nuoruudesta lähtien. Nykyään kuvat tietokoneella tai ulkoisella kovalevyllä. En todellakaan alkaisi poistamaan mitään kuvia. Instassa ja Facebookissa ei ole koskaan olllut yhteisiä kuvia. 

Vierailija
105/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen neuroottinen jankkaaja tuo yksi, jonka mielestä paita tuolilla tekee läävän.

Minä olen meistä se sotkuisempi osapuoli, vaikka olen nainen. Olen yrittänyt 30 vuotta opetella laittamaan tavarat oikeille paikoilleen mutta se vaan onnistu. En voisi koskaan asua sellaisen kanssa joka kulkee perässä ja nalkuttaa. Löydän kyllä omat tavarani ja lapsille asianmukaiset vaatteet ja varusteet, mutta astiat laitetaan koneeseen kun jaksetaan ja puhtaat vaatteet samoin. Jos ei kelpaa, voi tehdä itse tai muuttaa muualle.

Tiedän yhden pariskunnan joka erosi osittain juuri tuollaisen neuroottisen puolison takia. Toinen oli niin siivousfriikki, että valitti heti jokaisesta lattialle jääneestä lelusta tai parista kattilasta tiskipöydällä. Koti oli hänen mielestään aivan saastainen, jos kaikki ei ollut tiptop.

Näitä tuntuu olevan, joille ei mikään muu kun tiptop kelpaa. Ja muiden olisi ymmärrettävä ja sisäistettävä sama.

ap

Vierailija
106/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää. 

Kyllä tuossa tapauksessa pitää elää ekan vaihtoehdon mukaan.

Jonkun verran joustoa vaatii kummaltakin, mutta tottahan tuo on että ei toisen pitäisi joutua elämään toisen sotkuissa vaan sen sotkuisen tulisi skarpata kodin siiisteyden suhteen. Tosin omasta mielestäni kannattaa mennä suhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, jolla on suurinpiirtein samanlainen käsitys siisteydestä kuin itsellä.

Miksi se olisi totta, että sotkuisen tulisi skarpata siistimmän mukaan? Jos ei puhuta liasta, miksi tavarat tiptop -tapa on parempi kaikille? 

ap

P.S. Älkää muuttako yhteen vaativan ja ylisiistin kanssa, jos sellainen tapa elää ei tule luonnostaan. Säästyy hermoja ja elämäkin pitenee.

Vierailija
107/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi totta, että sotkuisen tulisi skarpata siistimmän mukaan? Jos ei puhuta liasta, miksi tavarat tiptop -tapa on parempi kaikille? 

Minkä ihmeen ylisiistin ja vaativan????

Se että tavarat palauttaa paikoilleen on taito, joka NORMAALISSA KODISSA opetetaan jo taaperolle. Ei se voi olla ylivoimaista aikuiselle ihmiselle.

Vierailija
108/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kuuluisi yhtä paljon siihen kuin kaappiin? Mikä tekee kaapista sille ainoan oikean hyväksyttävän paikan?

ap

VAATEkaappi.

Ei ole mitään vaateselkänojaa.

Pitääkö KURAeteisessä olla aina kilo kuraa? Ei. Voiko VAATEkaapissa pitää vaikka työkaluja? Voi. 

Ei ole olemassa mitään Vaatelain 1. pykälän 5. momenttia, jossa määrätään paidan oleman suljettavassa ovellisessa tai liukuovellisessa kuutiossa, kun sitä ei ihmisen päällä pidetä pukemistarkoituksessa.

ap

Vaatteitahan voi säilyttää sitten vaikka kasassa eteisen nurkassa, jos vaatekaappi on turhake. Sieltä voi kaivella tarpeen mukaan päällepantavaa ja haistelemalla selviää onko vaate puhdas vai ei.

Vaatetta voi pitää tuolin reunalla, auton takapenkillä, kylppärissä naulakossa ja vaikka eteisen lattiallakin, jos se on tulossa käyttöön vaikka myöhemmin. Mikä tuon estäisi?

ap

Vierailija
109/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että tavarat palauttaa paikoilleen on taito, joka NORMAALISSA KODISSA opetetaan jo taaperolle. Ei se voi olla ylivoimaista aikuiselle ihmiselle.

Mikä on paikoilleen? Kirja pöydällä eikä kirjahyllyssä, se kuuluisa paita tuolin nojalla eikä vaatekaapissa voi luoda kodikkuutta monelle, eikä varmasti ole maailmanlopun merkki.

Normaalissa kodissa lapsille ei tarvitse opettaa, että on elettävä kuin museossa.

ap

Vierailija
110/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on paikoilleen? Kirja pöydällä eikä kirjahyllyssä, se kuuluisa paita tuolin nojalla eikä vaatekaapissa voi luoda kodikkuutta monelle, eikä varmasti ole maailmanlopun merkki.

Oletko varttunut jossain huumeläävässä, kun et edes ymmärrä peruskonseptia? Äitisi juonut, kun on odottanut sinua? 

Vierailija
111/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varttunut jossain huumeläävässä, kun et edes ymmärrä peruskonseptia? Äitisi juonut, kun on odottanut sinua? 

Tunteisiin

Sisimpääni matkustan

Joo ja niin

Taakse verhon kurkistan

- Tunteisiin. Anna Hanski, 1999

ap

Vierailija
112/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me molemmat olemme perussiistejä esteetikkoja!

Kyllä häiritsisi jos pitäisi katsoa vaate- ja romuläjiä nurkissa. Pyykit menee automaattisesti pyykkikoriin, puolipuhtaille pitovaatteille on oma telineensä. Tiskipöytä on aina siisti.

Minusta on piittaamatonta ja epäkunnioittavaa puolisoa kohtaan olla huomioimatta hänen toiveitaan kodin yleisilmeestä.

Vierailija
113/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä neuvoisin tyytymään vähään, jos saat määrättyä edes 2x2m kulmauksesta niin hyvin menee... tai jos sohvalla voi ihan oikeasti ottaa päikyt ilman, että selkä katkeaa. Pieniä voittoja, iloitaan niistä.

Vierailija
114/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä neuvoisin tyytymään vähään, jos saat määrättyä edes 2x2m kulmauksesta niin hyvin menee... tai jos sohvalla voi ihan oikeasti ottaa päikyt ilman, että selkä katkeaa. Pieniä voittoja, iloitaan niistä.

Kuulostaa masentavalta.

ap

Vierailija
115/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tahallaan esität tyhmää tai sitten ihan oikeasti olet.

Tiptop insta koti ei ole normaalia. Tässä on instakoti ihmiset vaatimassa kun se normaali riittäisi.

Vierailija
116/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiptop insta koti ei ole normaalia. Tässä on instakoti ihmiset vaatimassa kun se normaali riittäisi.

Se että panee tavarat paikoilleen ei ole tip top tai ylisiisti tai liian suuri vaatimus.

Se on normaalia arkea. Arkea jossa ei mene joka päivä tuntitolkulla aikaa tavaroiden eteimiseen.

se on taito joka opwtetaan taaperolle! Ihan ilman instaa.

Vierailija
117/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että panee tavarat paikoilleen ei ole tip top tai ylisiisti tai liian suuri vaatimus.

Se on normaalia arkea. Arkea jossa ei mene joka päivä tuntitolkulla aikaa tavaroiden eteimiseen.

se on taito joka opwtetaan taaperolle! Ihan ilman instaa.

Just sillon menee tuntikausia tavaroiden etsimiseen kun esim. kokatessa se siistijä vie kauhan autotaalin varastossa olevaan kauha hyllyyn kun silmä välttää.

Vierailija
118/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on taito joka opwtetaan t

Miksi sinä säilytät kauhoja autotallissa? 

Vierailija
119/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä eksien kuvien hävittäminen perusoletuksena on tuntunut itselleni aina hyvin vieraalta. Miksei mennyttä elämää saisi olla missään tallessa?"

Itse ajattelen ettei mennyttä elämää tarvita tavarana, koska se on muistoissa. Mies onneksi oli samaa mieltä. Ja ihan kiva niin, en minä niin olisi tykännyt että meidän kaapissa on 5cm pino kuvia miehen exästä 😄 Jotka ex miehelle antanut.

Kyseessä siis ihan pelkät seurusteluexät, ei mitään entisiä puolisoita tai lasten toisia vanhempia.

Vierailija
120/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä heitettiin yhteenmuutossa ihan yhteisestä sopimuksesta kaikki exien kuvat pois. Päivänselvää."

No huh huh. En olisi ikinä suostunut tuohon. Miksi pitää elättyä elämää heittää menemään. Mulla on albumeja ihan nuoruudesta lähtien. Nykyään kuvat tietokoneella tai ulkoisella kovalevyllä. En todellakaan alkaisi poistamaan mitään kuvia. Instassa ja Facebookissa ei ole koskaan olllut yhteisiä kuvia. 

No sinä et kuulukaan meidän suhteeseen. Ja tämä oli jo ennen mitään digikuvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi