Miksi toinen saisi määrätä miten koti laitetaan?
Ja miksi toinen saisi yksin määrätä miten siistiä siellä pitää olla? Jos kaksi asuttaa kotia, se on myös sen toisen koti.
Kommentit (522)
"Ja vitut tulee"
Kyllähän esim Milon kotona oli sossu käynyt ja Milo oli huostaanotettu koska asunto oli liian sotkuinen/likainen lapsen asua. Valitettavsti lapsi oli kuitenkin annettu takasin kotiin.
Sekin asunto näytti siltä, että "se siivoaa jota sotku haittaa" ja kun ei kumpaakaan haittaa, on koti, kuin kaatopaikka.
Sitten, jos nainen vaatii miestäkin siivoamaan, on nainen paska ja tiukkapiponen.
Parhaimmassa tapauksessa mieheltä saa tuon naurettavan ja väärässä olevan lauseen"se siivoaa, jota sotkut haittaa"
Väärin, se siivoaa joka sotkeekin ja asunto on pidettävä ihmismäisessä kunnossa, vaikka KUMPAAKAAn ei sotkut haittais. Ainakin, jos on lapsia, asunto on pidettävä puhtaana ja niin ettei pieni lapsi saa suuhunsa ties mitä nappiparistoja ja nuuskapusseja lattialta ym törkyä.
Vierailija kirjoitti:
Siisteys on asia josta en ole valmis kauheasti joustamaan. Mieheni on sopeutunut tähän ja huomaan että hänestäkin on tullut paljon siistimpi kuin mitä oli ennen yhteen muuttoamme.
Olemme myös käyneet keskustelun siitä että lapset eivät mene rikki jos joutuvat 16-18 vuotiaina opettelemaan uudenlaista siisteyskäsitystä. Vuosia sitten he eivät edes vieneet roskia roskikseen, että kehitys on ollut hyvää.
Minä olen kuitenkin se joka puunaa vähän extraa koska minä pidän siivoamisesta! ei se minua haittaa vaan päin vastoin. Minä myös huomaan sotkua herkemmin ja paikoista joista sitä ei ehkä muut huomaa. Minusta on siksikin selvää että minä hoidan silloin niiden puhdistamisen. Muu perhe huolehtrii tyyliin omat sotkut ja yleis siiteyden esim imurointi.. mutta minä saatan yhtäkkiä pyyhkiä vaikka lattialistoja tms :D nautin siitä!
Mies ei valita vaan päin vastoin. Hän juuri totesi kun kävi entisen puolisonsa kodissa (vei lapsia) miten ällöttävän likainen se oli. Sanoi että tämä siisteystaso on paljon mielyttävämpää kuin se läävä.
Tämä kuulostaa jo tosi kivalta tavalta, miten olette järjestäneet hommat. Eli sotkuisempi osapuoli on siistimpi kuin ennen, mutta tarkempi hoitaa sitten mieluusti vähän enemmän ja pitää niistä paikoista huolta, joita kukaan ei huomaa (tai edes tule mieleen huomata). Ja vanhemmuus on sitä, että lapsia opetetaan kodinhoidosta järkevästi, että osaavat sitten itse asuttaa tulevaa kotiaan - kunhan ymmärtävät myös sen, että kotia voi asuttaa kaksi yhdessä molempia tyydyttävällä tavalla.
ap
Jos sotkuja ja likaa ei siivoa säännöllisesti, lika pinttyy. Pinttyneen lian putsaaminen vaatii työtä. Itsekin nuorempana siivosin ihan liian tunnollisesti, nyt en enää viitsi. Meillä pinnat näyttää siltä, että niitä ei saa enää puhtaaksi vaan pitää tehdä pintaremontti. Mies kyllä yllättyy siinä vaiheessa, kun tämä laitetaan myyntiin. Myyntiajasta tulee pitkä ja hinnasta alhainen, mutta sille ei voi nyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Siis työpäivän aikana kamaa vaan katosi jonnekin? Kuulostaa hurjalta.
ap"
Joo siis millon mitä erikoisimmilla verukkeilla.
Esim kalavehkeet vei kellariin ku en ollu niitä käyttänyt viime viikkoina. No en tietenkään ollut kun ei niille ollut aikaa.
Tietokonepöydän katoamista hämmästelin yks päivä, kun oli vielä semmonen painava tammipöytä, että vaimo oli sen yksin kantanut kellariin ja taas kerran sen takia, kun en ollut tietokonetta käyttänyt viimeaikoina ajanpuutteen takia. Tilalle siihen tuli sisustustikkaat ja jukkapalmu.
Mulla hävisi kerran jos toisenkin puolikas sukankudin, vaikka olin sitä edellisenä iltana vielä tehnyt. Mies ei vaan tykänny puikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta omat jäljet pitää vähintään siivota. Ei tarvitse tehdä joka viikko suursiivousta, mutta minusta on törkeää jättää omat tavarat hujan hajan muiden siivottavaksi. Esimerkiksi kengät voi laittaa paikoilleen, eikä jättää niitä oven eteen niin että muut kompastuvat niihin. Vaatteet voi laittaa vaikka pyykkikoriin tai kaappiin eikä sohvalle lojumaan; muutkin haluavat istua siinä sohvalla.
Meillä on se ongelma, että mies ei laita yhteisiä tavaroita paikoilleen. Ärsyttää kun pitäisi vaikka käyttää tiettyä ruuvimeisseliä ja sitä ei löydy mistään. Sitten mies tuo sen jostain autotallin perukoilta kun se vaan jäi sinne hommien jäljiltä.
Mä ostin omat työkalut tuon takia. Samoin ostin omat sakset, teipit, mittanauhat jne. N
Kuole paska
Vierailija kirjoitti:
Siksi en aio koskaan asua toisen kanssa yhdessä :D Seurustelusuhde omilla kodeilla korkeintaan.
N33, introvertti
Itsekään en aio enää asua toisen kanssa yhdessä, en tässä vaiheessa elämää. Minulla on okt, jossa on minun sisustukseni, minun tavarani, minun järjestykseni. Olen pääasiassa siivousintoilija ja rakastan puhdasta ja järjestyksessä olevaa kotia. Välillä kuitenkin töissä teen pitkiä päiviä, jolloin kodissa voi olla väliaikaisesti iloisesti sotkua, josta sillä hetkellä en jaksa välittää. En jaksaisi yhtään, että joku valittaisi kotona vuorotellen, että olen siivousnat*si tai sitten tuolien karmeille jätetyistä vaatteista tai kodinhoitohuoneen lattialla olevasta pyykkikasasta.
Olen introvertti, mutta yksinasumisen tarve ei liity pelkästään siihen. Tässä(kin) iässä hyvän parisuhteen löytäminen on haastavaa. Siihen ei tarvita enää yhtään ylimääräistä säätämistä jostain turhasta, kuten siivousnäkemyksistä, sisustuksesta tms.
Omat kodit on ihan loistava ratkaisu. Voihan sitä kuluttaa aikaansa toisen luona vaikka kuinka, pääasia että oman kodin päätösvalta pysyy itsellä, molemmin puolin.
N57
Vierailija kirjoitti:
Miesluoliahan on ihan ohjelmasarjaksi asti, siis että talossa on joku loukko "annettu" miehelle omaan käyttöön.
Nyt tarkkana: montako naisluolaa olette nähneet?
Tästä voi päätellä jotain.
Naisluolaan minä levittäisin ne harrastustavarani, jotka joudun laittamaan kaappiin aina kun en niitä käytä. En pidä keittiötä tai olohuonetta naisluolanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
Esim kalavehkeet vei kellariin ku en ollu niitä käyttänyt viime viikkoina. No en tietenkään ollut kun ei niille ollut aikaa.
Tietokonepöydän katoamista hämmästelin yks päivä, kun oli vielä semmonen painava tammipöytä, että vaimo oli sen yksin kantanut kellariin ja taas kerran sen takia, kun en ollut tietokonetta käyttänyt viimeaikoina ajanpuutteen takia. Tilalle siihen tuli sisustustikkaat ja jukkapalmu.
Mulla hävisi kerran jos toisenkin puolikas sukankudin, vaikka olin sitä edellisenä iltana vielä tehnyt. Mies ei vaan tykänny puikoista.
En ymmärrä miksi tuollaista pitää tehdä... Miten yksi puikko voi olla noin hirveä esine jättää esille, jos homma on kesken? Olisko se pitänyt laittaa viralliseen sukankudinlaatikkoon?
ap
Vierailija kirjoitti:
ap"
Melkoinen amatsooni sulla vaimona, kun yksin kuljettelee tammipöytiä kellariin. Nyt ymmärrän, miksi teillä 'vain tapahtuu' asioita, etkä uskalla sanoa mitään.
Koska tasa-arvo. Siinä lukee pienellä präntillä, että "nainen päättää kaikesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies metsästi nuorena ja hän täytätti muutaman eläimen. Ne on meillä esillä eikä ne haittaa minua yhtään. Tosin niistä ei ole pyyhitty pölyjä varmaan 20 vuoteen, joten ne on sellaisia karvaisia kasoja. Mies joskus huokailee, että onpa ne pölyssä, pitäisi putsata, mutta mitään ei tapahdu. En ymmärrä, miksi niin ison vaivan takana olevia esineitä voi kohdella noin. Rahaakin niihin on mennyt.
Hienoa, että saavat silti olla esillä.
ap
Ei sen pölykerroksen alta näe, mikä elukka siinä on.
Vierailija kirjoitti:
ap"
Eikö toinen voi ymmärtää sitä, että jo pelkkä kalavehkeen (tai muun harrastusvälineen - tuolla aiemmin oli sukankudin) näkeminen voi tuoda ilon tunnetta arkeen - ja sellaisen tietenkin pitäisi olla säilytetty niin, ettei siinä ole uistimia tai koukkuja kiinni. Tuollainen pieni harrasteen näkyminen KOTONA luulisi olevan suotavaa ja tekevän hyvää mielelle. En ymmärrä.
ap
Täällä annetaan automaattisesti ymmärtää, että miehet ei tykkää, kun kotona on siistiä. (vai onko niin, että miehet haluaa, että on siistiä, mutta vain niin, että vaimo siivoaa ja itse ei tarvitse tikkua ristiin laittaa asian vuoksi?)
En tiedä miten paljon meillä mies siivoaisi itsekseen, mutta ainakin hän osaa paheksua jokaista kotia, jossa ei paikat ole kunnossa. Ja aika usein ne on sellaisia paikkoja, joita ei kyllä itsekään siivoa, vaan minä pidän ne puhtaina.
Esim ovista mustat sormenjäljet. Minä ne meillä pesen pois, mutta mies ei varmaan koskaan, mutta huomaa kyllä heti, jos jollain hänen poikamies ystävällään on ovet pesemättä. Ja toinen on WC. Ihmisillä on törkyisiä vessoja ja mies osaa paheksua niitä, mutta ei kyllä itse koskaan pese vessaa vaan homma jää minulle.
Kyllä meillä ainakin mies viihtyy puhtaassa ja siistissä kodissa . Ja tiedänpä muitakin miehiä, joille kodin puhtaus ja järjestys on todella tärkeätä.
Itse rakastan siistiä ja puhdasta kotia ja siivoankin mielelläni. Kumppanilta en odota samaa siisteysintoilua, mutta odotan sen verran kunnioitusta minua kohtaan hänen kumppaninaan, että hän ei kulje perässä sotkemassa vaan huolehtii edes siitä perussiisteydestä omalta osaltaan.
Loppujen lopuksi kyse on kumppanin kunnioittamisesta. Saneleminen tai vähätteleminen ei ole sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies metsästi nuorena ja hän täytätti muutaman eläimen. Ne on meillä esillä eikä ne haittaa minua yhtään. Tosin niistä ei ole pyyhitty pölyjä varmaan 20 vuoteen, joten ne on sellaisia karvaisia kasoja. Mies joskus huokailee, että onpa ne pölyssä, pitäisi putsata, mutta mitään ei tapahdu. En ymmärrä, miksi niin ison vaivan takana olevia esineitä voi kohdella noin. Rahaakin niihin on mennyt.
Hienoa, että saavat silti olla esillä.
apEi sen pölykerroksen alta näe, mikä elukka siinä on.
Hän varmaan sitten muistaa mikä siellä alla on :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
Melkoinen amatsooni sulla vaimona, kun yksin kuljettelee tammipöytiä kellariin. Nyt ymmärrän, miksi teillä 'vain tapahtuu' asioita, etkä uskalla sanoa mitään.
Ei tuo nyt kokonsa puolesta mikään pelottava ole ja ilmeisesti nokkakärryjä osaa käyttää, mutta aika pahansisuinen kyllä jos rupeen vastaan väittämään.
Vierailija kirjoitti:
Koska tasa-arvo. Siinä lukee pienellä präntillä, että "nainen päättää kaikesta".
No mutta kyllähän se mieskin haluaisi yksin päättää kaikesta. Esim siitä, että se asunto saa olla kuin sikolätti, koska"se siivoaa ketä sotku häiritsee" :D ja jos se ei naiselle sovi (mikä on ymmärrettävää) niin nainen on siivousnat*si.
Sulle tasa-arvoa olisi se, että sinä sotket ja nainen saa siivota ne sotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
:D
Vierailija kirjoitti:
Missä utopiassa sinä elät? Naisen koti, naisen säännöt. Jos ei sovi, niin voit maksaa itsesi kipeäksi muutosta ja sen jälkeisistä kuluista. Todellakin ihan turha edes yrittää saada omia juttuja. Miehelle kuuluu ulkovarasto. Usein yksinkertaisempaa muuttaa sinne.
Miksi se on naisen koti ainoastaan? Onko mies koditon?
ap"