Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toinen saisi määrätä miten koti laitetaan?

Vierailija
24.08.2025 |

Ja miksi toinen saisi yksin määrätä miten siistiä siellä pitää olla? Jos kaksi asuttaa kotia, se on myös sen toisen koti.

Kommentit (522)

Vierailija
381/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännä, että jos nainen haluaa siivota ja että on kotona siistiä, niin se on kauheaa pakottamista ja nainen on kireä ja pitäisi olla rennompi jne. 

Sitten kuitenkin yleisesti paheksutaan, jos ei ole siistiä. Mikä kerta se oli kun joku mies jakoi kuvaa siitä millaista heillä oli (keittiössä tiskejä, lasten leluja, vaatteita sohvalla jne) ja kauhea huuto oli sekä täällä että muilla keskustelupalstoilla, että miten on sotkuista ja miten voi joku noin elää ja pitäisikö tehdä lasu. 

Niin ja nykyäänkin syytetään enemmän perheen naista jos on sotkua. 

Pitäisi siis olla siisti, mutta ei saisi olla siisti, tai ei ainakaan vaatia keneltäkään perheen jäseneltä siisteyttä, mutta perheen ulkopuoliset kyllä saa vaatia. 

Vai miten tää meni? 

Miksi perheen ulkopuoliset sais vaatia mitään? Haistakoon paskan.

Vierailija
382/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puolisoni haluaa laittaa kotia niin oma asiansa. Itse ostaa ja maksaa.

Eli puolisosi saa ostaa ja maksaa jätekuljetuksen kaikille sun tavaroille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneksi ollut sama maku kummallakin kumppanilla kenen kanssa olen yhdessä asunut. Nykyinen kumppani on siistimpi kuin minä, eikä lastenkaan isä sotkuinen ollut. Ei ole tällaisista asioista tarvinnut vääntää

Vierailija
384/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on onneksi ollut sama maku kummallakin kumppanilla kenen kanssa olen yhdessä asunut. Nykyinen kumppani on siistimpi kuin minä, eikä lastenkaan isä sotkuinen ollut. Ei ole tällaisista asioista tarvinnut vääntää

Etkö ole oikea nainen?

Vierailija
385/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää. 

Jos et nauti sotkusta niin sitten siivoat. Simple as that.

Ei ole ollenkaan simppeliä. Miksi toisella olisi oikeus yhteisessä kodissa sotkea, ja levitellä tavaransa niin, ettei kulkemaan pääse ja nurkat on täynnä roinaa ja pikaruoka-astoita haisemassa ym, ja sotkea ovet mustilla rasvaisilla/öljyisillä ja ties millä sormillaan ja odottaa, että toinen siivoa??

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Toisen pitäisi asua kodissa, joka on kuin kaatopaikka, koska toista ei sotkut ja lika haittaa? Tai siivota jatkuvasti toisen  aikuisen ihmisen jälkiä, että pystyisi edes asumaan omassa kodissaan.

Tuohan on vähän sama, jos toinen ei viitsi käydä suihkussa ja vaan meinaa, että käykööt se, ketä se suihkussa käymättömyys haittaa, tai, että toinen ei koskaan maksa/osta ruokia vaan käytkööt/maksakoot se , ketä tuo asia haittaa. 

Kyllä aikuisen pitää sotkunsa siivota, eikä  perustella liassa asumista sillä, että se ei mua haittaa, siivoa sinä vaan, jos kerran haittaa.

Vain typerys vetoaa siihen, että koska ei sotkut haittaa, niin en siivoa koskaan. Onhan noita koteja aina välillä lehdistä nähty, kun joku vuokralainen on häipynyt ja vuokranantaja on mennyt asunnossa käymään ja siellä on asunut vuosien ajan ihminen  jota "sotkut ei ole haitanneet". Kuvottavaa. 

Vierailija
386/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paita kuuluu olla tuolilla ja ihmisen komeron hyllyllä. Näin se pitää mennä. Kuka määrää? Minä.

Vierailija
387/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää. 

Nämä infantiilit vaihtoehdot ovat tulleet palstalle jäädäkseen. Vain kaksi.

Vierailija
388/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies n täysin välinpitämätön kodin siisteydestä ja poikamiesboxinkin kävi siivoamassa äiti, niin ei tosiaan voida elää miehen siisteystason mukaan. Puhumattakaan siitä, mitä kaikkea ei saa heittää pois ja mihin se kaikki jätetään lojumaan.

Ratkaisu muehen keräilyvietille - oma huone, jota saa siivota ihan itse. Tai olla siivoamatta.

Vierailija
389/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännä, että jos nainen haluaa siivota ja että on kotona siistiä, niin se on kauheaa pakottamista ja nainen on kireä ja pitäisi olla rennompi jne. 

Sitten kuitenkin yleisesti paheksutaan, jos ei ole siistiä. Mikä kerta se oli kun joku mies jakoi kuvaa siitä millaista heillä oli (keittiössä tiskejä, lasten leluja, vaatteita sohvalla jne) ja kauhea huuto oli sekä täällä että muilla keskustelupalstoilla, että miten on sotkuista ja miten voi joku noin elää ja pitäisikö tehdä lasu. 

Pitäisi siis olla siisti, mutta ei saisi olla siisti, tai ei ainakaan vaatia keneltäkään perheen jäseneltä siisteyttä, mutta perheen ulkopuoliset kyllä saa vaatia. 

Vai miten tää meni? 

Miksi perheen ulkopuoliset sais vaatia mitään? Haistakoon paskan.

Sossut voi tulla tekemään tarkastusta jos lapset asuu kuin sikolätissä.

Vierailija
390/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai miten tää meni? 

Miksi perheen ulk

Sossut voi tulla tekemään tarkastusta jos lapset asuu kuin sikolätissä.

Ja vịtut tulee

Vierailija
391/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vaimo on aivan hirveä nat si sisustuksen ja siisteyden kanssa. Kaikilla tavaroilla on oma tarkka paikkansa, tiskit pitää nostaa kaappiin kuivumaan tietyille paikoille. Oli pakko muutta yhtä huonetta isompaan taloon, että sain itselleni miesluolan jossa voin pitää omia tavaroirani. Kun lapsi tuli jotain 2 vuotiaaks niin hänenkin lelut tuli samaan huoneeseen, kun ei raukka osannut viedä niitä takaisin laatikkoon omalle paikalleen leikkien jälkeen. Meidän kämppä näyttää aivan yksin asuvan talolta, jos tuohon yhteen huoneeseen ei mene katselemaan.

Miksi sinä olet tuon naisen kanssa ja miksi olet tehnyt hänen kanssaan vielä lapsenkin? Etkä huomannut nänen nat*siuttaan seurusteluaikana?

Vierailija
392/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vaimo on aivan hirveä nat si sisustuksen ja siisteyden kanssa. Kaikilla tavaroilla on oma tarkka paikkansa, tiskit pitää nostaa kaappiin kuivumaan tietyille paikoille. Oli pakko muutta yhtä huonetta isompaan taloon, että sain itselleni miesluolan jossa voin pitää omia tavaroirani. Kun lapsi tuli jotain 2 vuotiaaks niin hänenkin lelut tuli samaan huoneeseen, kun ei raukka osannut viedä niitä takaisin laatikkoon omalle paikalleen leikkien jälkeen. Meidän kämppä näyttää aivan yksin asuvan talolta, jos tuohon yhteen huoneeseen ei mene katselemaan.

Miksi sinä olet tuon naisen kanssa ja miksi olet tehnyt hänen kanssaan vielä lapsenkin? Etkä huomannut nänen nat*siuttaan seurusteluaikana?

Kun tavattiin nuorena, niin hän muutti minun luokseni, siinä sisusteli vielä ihan "normaalisti", omassa poikamiesboksissa kaikki oli vähän eriparia ja eriväriä. Ei haitannut yhtään että hommattiin vähän yhtenäisempää huonekalua. Tää oikeastaan paheni ja tuli ilmi vasta sitten kun muutettiin siitä minun kämpästä 2 vuoden jälkeen ekaan yhteiseen asuntoon. Sielläkin oli vielä aluksi paljon mun tavaroita, mutta vähitellen lähti tietokonepöydät, kalavehkeet, stereot ym kellariin tai vaihtoon työpäiväni aikana.

Vierailija
393/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se määrääjä on nainen mitä olen kavereiden kotona tilannetta seurannut. Nainen on määrännyt mitä tavaroita mies saa pitää ja mistä pitää luopua. Meillä miehelläni on peliharrastus ja sitä tavaraa sitten onkin. Niin paljon että kyllä minua ärsyttää. En silti koe että minulla on oikeus heittää toisen tavaroita pois. Kaikkein surullisinta on kuitenkin jos äitinä päättää mitä lapsi saa pitää. Ääriajatteluna että sopii sisustukseen lapsen lelut ja joulukuuseen ripustetaan vain äidin haluamat. 

Muuten hauska, mutta jos nainen pakotetaan valitsemaan viihtyisän sisustuksen ja miehen + lasten välillä, niin nainen valitsee mieluisan sisustuksen. Siksi parisuhteita ja lapsia ei enää tule.

Eli olisiko tässä kysessä naislapsi, jolla jäänyt leikki-ikä kesken?

ap

Siis miten niin leikki-ikä???

Ihminen joka pitää kotinsa kunnossa ja siistinä on jäänyt leikki-ikään?

Eikös enneminkin niin, että se, joka jättää kaiken levälleen, eikä siivoa jälkiään, on jäänyt sinne leikki-ikään?

Joten ei vain sovi yhteen, että nainen, joka huolehtii sekä itsestään, että kodistaan onkin naislapsi. Minä olen aina luullut, että ihminen joka ei huolehdi mistään ja jättää kaiken toisen huoleksi, olisi mies/naislapsi.

Tuossa edellä viitattiin esimerkkiin, jossa ihminen, jolle sisustaminen ja siisteys on tärkeämpää kuin perhe-elämän jäljet (niin tärkeää, että jättää vaikka perheen perustamatta) vastaisi tätä kuvausta.  

ap

Vierailija
394/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tavattiin nuorena, niin hän muutti minun luokseni, siinä sisusteli vielä ihan "normaalisti", omassa poikamiesboksissa kaikki oli vähän eriparia ja eriväriä. Ei haitannut yhtään että hommattiin vähän yhtenäisempää huonekalua. Tää oikeastaan paheni ja tuli ilmi vasta sitten kun muutettiin siitä minun kämpästä 2 vuoden jälkeen ekaan yhteiseen asuntoon. Sielläkin oli vielä aluksi paljon mun tavaroita, mutta vähitellen lähti tietokonepöydät, kalavehkeet, stereot ym kellariin tai vaihtoon työpäiväni aikana.

Siis työpäivän aikana kamaa vaan katosi jonnekin? Kuulostaa hurjalta. 

ap

Vierailija
395/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa tapauksessa pitää elää ekan vaihtoehdon mukaan.

Sarkasmia varmaan, mutta miksi?

ap

Koska olet laiska sika eikä normaalia ihmistä voi pakottaa elämään kaatopaikkalla.

Vierailija
396/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteys on asia josta en ole valmis kauheasti joustamaan. Mieheni on sopeutunut tähän ja huomaan että hänestäkin on tullut paljon siistimpi kuin mitä oli ennen yhteen muuttoamme.

Olemme myös käyneet keskustelun siitä että lapset eivät mene rikki jos joutuvat 16-18 vuotiaina opettelemaan uudenlaista siisteyskäsitystä. Vuosia sitten he eivät edes vieneet roskia roskikseen, että kehitys on ollut hyvää.

Minä olen kuitenkin se joka puunaa vähän extraa koska minä pidän siivoamisesta! ei se minua haittaa vaan päin vastoin. Minä myös huomaan sotkua herkemmin ja paikoista joista sitä ei ehkä muut huomaa. Minusta on siksikin selvää että minä hoidan silloin niiden puhdistamisen. Muu perhe huolehtrii tyyliin omat sotkut ja yleis siiteyden esim imurointi.. mutta minä saatan yhtäkkiä pyyhkiä vaikka lattialistoja tms :D nautin siitä!

Mies ei valita vaan päin vastoin. Hän juuri totesi kun kävi entisen puolisonsa kodissa (vei lapsia) miten ällöttävän likainen se oli. Sanoi että tämä siisteystaso on paljon mielyttävämpää kuin se läävä.

Vierailija
397/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paita kuuluu olla tuolilla ja ihmisen komeron hyllyllä. Näin se pitää mennä. Kuka määrää? Minä.

Tämä oli hauska. Ihmiskaappi nyt äkkiä IKEAn valikoimaan. Pois silmistä, pois mielestä - omassa virallisessa paikassaan. 

ap 

Vierailija
398/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä utopiassa sinä elät? Naisen koti, naisen säännöt. Jos ei sovi, niin voit maksaa itsesi kipeäksi muutosta ja sen jälkeisistä kuluista. Todellakin ihan turha edes yrittää saada omia juttuja. Miehelle kuuluu ulkovarasto. Usein yksinkertaisempaa muuttaa sinne.

Vierailija
399/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa tapauksessa pitää elää ekan vaihtoehdon mukaan.

Sarkasmia varmaan, mutta miksi?

ap

Koska olet laiska sika eikä normaalia ihmistä voi pakottaa elämään kaatopaikkalla.

Mitään noiden kahden tavan välitä pitää kotia ei löydy?

ap

Vierailija
400/522 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella siistiksi ja järjestelmälliseksi. Siitä on hyötyä elämässä, kun vanhenee. Helpompi löytää kaikki ja toimia kotona.