Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toinen saisi määrätä miten koti laitetaan?

Vierailija
24.08.2025 |

Ja miksi toinen saisi yksin määrätä miten siistiä siellä pitää olla? Jos kaksi asuttaa kotia, se on myös sen toisen koti.

Kommentit (522)

Vierailija
41/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takavuosina mulla suu loksahti auki, kun kävin ensimmäistä kertaa yhden naapurin kotona. Seinät ja huonekalut oli enimmäkseen hempeän vaaleanpunaiset ja joka paikassa oli valkoista pitsiharsoa tms. Vahvasti blondattu rouva selkeästi eli prinsessaunelmaansa ja miesraukalta ei kysytty mitään. Järkyttävää.

Säälin miestä, jos sillä ei ollut edes yhtä sanaa sanottavanaan.

ap

Anteeksi, mutta oletteko ihan varmoja asiasta. Mun mies tykkää pitsistä ja vaaleanpunaisesta sisustuksessa. Hänen tyyli on maalaisromanttinen sisustuksen suhteen. Säkin varmaan ajattelisit kodin olevan minun sisutama. Pääsääntöisesti ei edes ole. Miehelläni on hyvä estetiikantaju. Meillä on vanha talo, johon tuo tyyli sopii. On meillä toki muitakin värejä ja paljon vanhoja antiikki huonekaluja. Ja mieheni on sellainen 185cm ja 100kg oleva korsto. :)

Vierailija
42/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naisena se kaaottinen, mutta osaan myös tehdä kodista viihtyisän ja esteettisyys on minulle tärkeää. Mutta tykkään enemmän sellaisesta lämpimän rouheasta kauneudesta kuin kliinisen kalseasta. Ex mies oli meistä se tunnollisempi ja järjestelmällisempi. Hoidin enemmän kuin oman osani taloudestamme sekä rahallisesti, että vastuuna ja lapsista huolehtimisesta, mutta mies siivosi aina sellaisen passiivisagressiivisen raivon vallassa. Todella raskasta.

Olen asunut jo lähes yhdeksän vuotta yksinhuoltajana kolmen lapsen ja kissan ja koiran (ex:ltä tuli aina ehdoton ei eläimille) kanssa, ja säännöllisesti tulee vierailijoilta tulee palautetta kuinka lämmin ja viihtyisä ilmapiiri meillä on kotona. Jopa ex viihtyy meillä, ja tykkää jopa koirasta. Ja meillä saattaa olla joku paita tuolin nojalla, tai keskeneräinen projekti (tai kaksi) jossain näköisällä olohuoneessa. 

Täällä kaikki saavat olla omia itsejään, ainoa ehdoton raja menee likaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kuuluisi yhtä paljon siihen kuin kaappiin? Mikä tekee kaapista sille ainoan oikean hyväksyttävän paikan?

ap

VAATEkaappi.

Ei ole mitään vaateselkänojaa.

Pitääkö KURAeteisessä olla aina kilo kuraa? Ei. Voiko VAATEkaapissa pitää vaikka työkaluja? Voi. 

Ei ole olemassa mitään Vaatelain 1. pykälän 5. momenttia, jossa määrätään paidan oleman suljettavassa ovellisessa tai liukuovellisessa kuutiossa, kun sitä ei ihmisen päällä pidetä pukemistarkoituksessa.

ap

Vierailija
44/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta omat jäljet pitää vähintään siivota. Ei tarvitse tehdä joka viikko suursiivousta, mutta minusta on törkeää jättää omat tavarat hujan hajan muiden siivottavaksi. Esimerkiksi kengät voi laittaa paikoilleen, eikä jättää niitä oven eteen niin että muut kompastuvat niihin. Vaatteet voi laittaa vaikka pyykkikoriin tai kaappiin eikä sohvalle lojumaan; muutkin haluavat istua siinä sohvalla. 

Meillä on se ongelma, että mies ei laita yhteisiä tavaroita paikoilleen. Ärsyttää kun pitäisi vaikka käyttää tiettyä ruuvimeisseliä ja sitä ei löydy mistään. Sitten mies tuo sen jostain autotallin perukoilta kun se vaan jäi sinne hommien jäljiltä. 

Mä ostin omat työkalut tuon takia. Samoin ostin omat sakset, teipit, mittanauhat jne. Niihin ei mies saa koskea. Minä löydän aina tarvitsemani. 

Vierailija
45/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö KURAeteisessä olla aina kilo kuraa? Ei. Voiko VAATEkaapissa pitää vaikka työkaluja? Voi. 

Ei ole olemassa mitään Vaatelain 1. pykälän 5. momenttia, jossa määrätään paidan oleman suljettavassa ovellisessa tai liukuovellisessa kuutiossa, kun sitä ei ihmisen päällä pidetä pukemistarkoituksessa.

ap

Normaaliin AIKUISUUTEEN kuuluu se, että hahmottaa kodin olevan koti, eikä läävä.

Kuraeteiseen nimenomaan on tarkoitus jättää se KURA, eikä viedä sitä kuraa siitä eteenpäin.

Työkalut eivät kuulu vaatekaappiin.

Vierailija
46/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toiselle on ihan sama, miten koti sisustetaan, niin miksi halukkaampi ei saisi määrätä?

Halukkaampi voi itse sitä sitten hoitaa. Muiden määrääminen sen pitämiseksi toisen vaatimusten mukaan ei ole oikein. Määrätä ei voi.

Tuo kuulostaa oikein hyvältä tavalta pitää yllä hyvää parisuhdetta. Yleensä ehdottomuus on avain onneen.

Juuri näin. Määrääminen ei ole oikein.

ap

Ei, vaan että kompromisseja pitää tehdä. Jos toiselle on siisteys tärkeää ja toiselle ei ole, ensimmäinen mielipide voittaa, koska pointtihan on se, että sille jälkim

Ja edelleen, toiselle se liika laittaminen voi olla ahdistavaa.

ap

Vierailija
47/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takavuosina mulla suu loksahti auki, kun kävin ensimmäistä kertaa yhden naapurin kotona. Seinät ja huonekalut oli enimmäkseen hempeän vaaleanpunaiset ja joka paikassa oli valkoista pitsiharsoa tms. Vahvasti blondattu rouva selkeästi eli prinsessaunelmaansa ja miesraukalta ei kysytty mitään. Järkyttävää.

ap

Anteeksi, mutta oletteko ihan varmoja asiasta. Mun mies tykkää pitsistä ja vaaleanpunaisesta sisustuksessa. Hänen tyyli on maalaisromanttinen sisustuksen suhteen. Säkin varmaan ajattelisit kodin olevan minun sisutama. Pääsääntöisesti ei edes ole. Miehelläni on hyvä estetiikantaju. Meillä on vanha talo, johon tuo tyyli sopii. On meillä toki muitakin värejä ja paljon vanhoja antiikki huonekaluja. Ja mieheni on sellainen 185c

Jos tykkää, niin erinomaista - asiat on sitten tosi hyvin.

ap

Vierailija
48/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää. 

Kumpaa suosittelet?! 

Vierailija
49/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta omat jäljet pitää vähintään siivota. Ei tarvitse tehdä joka viikko suursiivousta, mutta minusta on törkeää jättää omat tavarat hujan hajan muiden siivottavaksi. Esimerkiksi kengät voi laittaa paikoilleen, eikä jättää niitä oven eteen niin että muut kompastuvat niihin. Vaatteet voi laittaa vaikka pyykkikoriin tai kaappiin eikä sohvalle lojumaan; muutkin haluavat istua siinä sohvalla. 

Meillä on se ongelma, että mies ei laita yhteisiä tavaroita paikoilleen. Ärsyttää kun pitäisi vaikka käyttää tiettyä ruuvimeisseliä ja sitä ei löydy mistään. Sitten mies tuo sen jostain autotallin perukoilta kun se vaan jäi sinne hommien jäljiltä. 

Mä ostin omat työkalut tuon takia. Samoin ostin omat sakset, teipit, mittanauhat jne. Niihin ei mies saa koskea. Minä löydän aina tarvit

Löysit sitten hyvän kompromissin, eikä tarvinnut miehelle alkaa raivota tai määrätä mihin asioita laittelee. Hienolta meiningiltä kuulostaa.

ap

Vierailija
50/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Anteeksi, mutta oletteko ihan varmoja asiasta. Mun mies tykkää pitsistä ja vaaleanpunaisesta sisustuksessa. Hänen tyyli on maalaisromanttinen sisustuksen suhteen. Säkin varmaan ajattelisit kodin olevan minun sisutama. Pääsääntöisesti ei edes ole. Miehelläni on hyvä estetiikantaju. Meillä on vanha talo, johon tuo tyyli sopii. On meillä toki muitakin värejä ja paljon vanhoj

Ei siis vain tykkää vaan itse laittaa. Onneksi minä tykkään. :)

Vierailija
51/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin omat työkalut tuon takia. Samoin ostin omat sakset, teipit, mittanauhat jne. N

Tällainen kompromissi toimii harvoin, sillä aniharva tän tyypin mies kunnioittaa puolison käskyä olla käyttämättä puolison työkaluja.

Vierailija
52/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin omat työkalut tuon takia. Samoin ostin omat sakset, teipit, mittanauhat jne. N

Löysit sitten hyvän kompromissin, eikä tarvinnut miehelle alkaa raivota tai määrätä mihin asioita laittelee. Hienolta meiningiltä kuulostaa.

ap

Niinpä. Elämässä on parasta kun ymmärtää sen, että voit kontrolloida vain itseäsi ja omia tekemisiäsi. Mies saa etsiä tavaroitaan itsekseen, ja minä löydän aina tarvitsemani. 

Vierailija
53/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Normaaliin AIKUISUUTEEN kuuluu se, että hahmottaa kodin olevan koti, eikä läävä.

Kuraeteiseen nimenomaan on tarkoitus jättää se KURA, eikä viedä sitä kuraa siitä eteenpäin.

Työkalut eivät kuulu vaatekaappiin.

Paita tuolin nojalla ei ole läävä. Pientä hienosäätöä sinne siisteys-for-dummies-kirjaan.

ap

P.S. AIKUISUUTEEN ei kuulu tuollainen ehdottomuus. Lapsista se kannattaa aina yrittää opettaa pois.

Vierailija
54/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin omat työkalut tuon takia.

Tällainen kompromissi toimii harvoin, sillä aniharva tän tyypin mies kunnioittaa puolison käskyä olla käyttämättä puolison työkaluja.

Tuosta saakin jo toista moittia. Jos omat on hukassa, se on voi voi.

ap

Vierailija
55/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ostin. Lopputulos on se että mies käy hakemassa mun työkaluja, kun ei löydä omiaan. Ja hukkaa sitten ne minunkin. 

Hänellä on noin 10 vasaraa, kun ei koskaan löydä aiempia. Ostaa uuden.

Vierailija
56/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajattele. Miehelle on tärkeämpää jättää se paita tuolin reunalle, kuin että siivoaisi naisen kanssa.

Tai vastaavasti miksi sikalassa asuvat miehet eivät hanki naista, joka myös haluaa elää sikalassa?

Vierailija
57/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen tarkempi sisustuksesta ja sisustan, miehelle se sopii. Ja hän pitää sisustusmaustani, viihtyy.

Siivous sitten. Mies ei näe villakoiria nurkissa, vaikka niitä olisi kuinka paljon. Hän myös voisi nukkua vuoden samoissa lakanoissa, tai ei haittaa jos pyyhkeet haisee. Olen tullut tässä "vastaan" eli en sitten minäkään enää siivousta kovin usein vaadi, mutta lakanat vaihdetaan edes 1-2 kk välein ja pyyhkeet heitän pesuun heti  kun alkaa siltä tuntua.

Itse en oikein voi imuroida, joten kyllä mä siihen miehen pakotan välillä. Ei se silti ole kuin usean kuukauden välein, muuten otan rikkaimurilla pahimmat kohdat. 

Mutta kaikessa en luovuta. Hän todellakin saa tiskata yhtä usein kuin minä, siivota astiansa ja roskansa pois ruokapöydältä, ja laittaa puhtaat pyykkinsä, minun pesemäni, kaappiin. Ja ylipäätään siivota jälkensä. Siitä nalkutan niin kauan että sen tekee. Muutenhan hän ei tekisi tääl

Siis imurointi useiden kuukausien välein? Vai ymmärsinkö väärin? Imuroit siis muutaman kerran vuodessa?

Vierailija
58/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa. Puoliso haluaisi punaista ja ruskeaa ja mulle se ei käy.

Vierailija
59/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Niin ajattele. Miehelle on tärkeämpää jättää se paita tuolin reunalle, kuin että siivoaisi naisen kanssa. Tai vastaavasti miksi sikalassa asuvat miehet eivät hanki naista, joka myös haluaa elää sikalassa?

Voi se olla nainenkin, mutta paita tuolin reunalla ei ole millään mittapuulla sikala.

ap

Vierailija
60/522 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Niin ajattele. Miehelle on tärkeämpää jättää se paita tuolin reunalle, kuin että siivoaisi naisen kanssa. Tai vastaavasti miksi sikalassa asuvat miehet eivät hanki naista, joka myös haluaa elää sikalassa?

Voi se olla nainenkin, mutta paita tuolin reunalla ei ole millään mittapuulla sikala.

ap

Jos tiedät, ettei nainen voi sietää paitaa tuolin reunalla ja teet sitä tahallasi, niin tuohan kuulostaa siltä, että oma laiskuutesi ja halusi kiusata omaa puolisoasi menee sen edelle, että olisitte onnellisia ja saisitte lapsia.