Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko usko kadonnut - vai vain vaihtanut muotoa?

Vierailija
23.08.2025 |

Moni sanoo nykyään, ettei usko mihinkään ja että uskonnot menettävät merkityksensä. Mutta voiko ihminen oikeasti elää ilman uskoa? Kun katsotaan ympärillemme, usko on vain saanut uusia muotoja. Ennen se oli kirkko ja pyhät kirjat, nyt se on ateismi, ilmastonmuutos, veganismi, ihmisarvo, politiikka, tieteeseen luottaminen - lista on loputon.

Yhteistä niille on sama ilmiö: harva kyseenalaistaa mitään itse. Suurin osa ottaa valmiiksi annetun selityksen, tutkimuksen tai auktoriteetin sanan sellaisenaan. Se on käytännössä sama asia kuin uskontojen seuraaminen, vain uusin termein. Jos ei osaa suhtautua kriittisesti kaikkeen tietoon ja tutkia asioita itse, kyse on lopulta uskosta - vaikka sanaa ei haluttaisi käyttää.

Historia on täynnä väitteitä, kertomuksia ja tulkintoja, joista on tehty pyhiä totuuksia. Nykyajassa vain papit ovat vaihtuneet: tutkijat, aktivistit, poliitikot, median asiantuntijat. Heidän sanomansa otetaan usein annettuna, ilman että massat pysähtyvät pohtimaan, voiko asia todella olla niin.

Vain harvat osaavat olla aidosti kriittisiä ja ajatella itse, ilman että tunne, usko tai auktoriteetti ohjaa päätöksiä. Sama koskee myös ulkopolitiikkaa, taloutta ja maailmanjärjestystä.

Kysymys:

Onko usko siis jotain, josta ihminen ei pääse koskaan eroon - se vain vaihtaa muotoaan? Ja jos näin on, kuinka moni meistä uskaltaa oikeasti olla kriittinen ja ajatella itse?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ihmiskunta on henkisesti vielä tuhansia vuosia ajassa jäljellä verrattuna teknologiseen osaamiseen.

Vierailija
2/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistit huvittaa, heillä ei ole todisteita jumalasta mutta silti kieltävät. Selvä uskonto.

Sama kristityistä, ei ole todisteita jumalasta mutta silti uskovat. Selvä uskonto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap uskot, että ihminen ajattelee itse?

Vierailija
4/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. 

Vierailija
5/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonlahko voi olla se hankala juttu ja kirkkousko, ulkokultainen. Rukoilu ok, jos tietää mihin. Mutta hyvyyteen usko ja oikea muutos siihen tuntuu järkevältä. Jokainen itse.

Vierailija
6/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap uskot, että ihminen ajattelee itse?

Sinä et ainakaan osaa ajatella itse kun kyselet tyhmiä.

Vierailija
7/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan hyvin voi elää ilman uskoa. Uskonnot on luotu vallankäytön välineeksi.

Vierailija
8/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aivan hyvin voi elää ilman uskoa. Uskonnot on luotu vallankäytön välineeksi.

Luetunymmärtäminen? En usko ettetkö uskoisi joihinkin noista asioista mistä ap mainitsi.

Vierailija
9/9 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on tosiaankin uskonto.