Olen asunut USA ssa vuodesta 1996. Haluatteko kuulla totuuden elämästä Amerikassa?!?
Olen nyt ollut Suomessa kohta puoli vuotta ja olen huomannut että täällä on ihan väärä käsitys elämästä Amerikassa. Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico.
Jokaisella osavaltiolla on oma hallinto ja lainsäädäntö, joten moni jokapäiväisistä asioista on järjestetty erilaisesti eri osavaltioissa. Yhteistä lainsäädäntöä koko liittovaltiolle on yllättävän vähän. Vaikka hallinto on kaikissa osavaltioissa samankaltainen samoin niiden jaottelu kuntiin (counties) ei ole samanlainen kaikissa.
Asun tällä hetkellä Connecticutissa. Olen asunut myös Vermontissa ja New Yorkin kaupungissa sekä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa. Kaikissa on oma lainsäädäntönsä, joten minet asiat eroavat niiden välillä. Toki erot idässä ovat pienempiä kuin verrattuna Etelään, Keskilänteen tai Californiaan.
Mut kyselkää, yritän vastata kaikille!
Kommentit (189)
No eipä tee mieli kysyä ylimielisen oloiselta hyypiöltä yhtään mitään.
Amerikassa?
Millaista elämää on Chilessä? Nekin on Amerikkalaisia.
Ja paskat sinä missään USA:ssa asut kun olet kuuklettanut nuokin perustiedot.
Connecticutissa? Oooksä nähnyt Jerry Cottonia?
Lapsen tasoista höpötystä. Suunnattukin lapsille.
Kyllä olen jo alakoulussa oppinut, että 50 osavaltiota ja erilliset hallinnot.
Muutta kerro sellaisia arjen erilaisuuksia. Ei tavanomaisia, että kengät pidetään sisätiloissa, vaan jotain yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Texas Instruments edelleenkin haluttu hype-työpaikka USA:ssa?
En tiedä juurikaan mitään teknologiayrityksistä. Ne on enemmän mun mieheni aluetta. Erityisesti en tiedä mitään heidän henkilökunta eduista. Mutta sen voi sanoa, että töitä USA ssa tehdään paljon enemmän kuin Suomessa, erityisesti finanssi ja teknologia sektoreilla. Olen itse ollut töissä yliopistoissa ja kulttuurialan säätiöissä ja tehnyt 50+ tunteja viikossa koko työurani ajan. Mieheni on finanssialalla ja tekee helposti 12 tuntisia päiviä.
Olen ymmärtänyt että teknologia sektori on vielä kiireisempää, ja edut ei enää samat kuin länsirannikon start-upeissa 10-20 vuotta sitten.
Ai onko joku joka ei noita juttuja tiennyt?
Aina tämä sama. Ihan kuin oikeasti ei voisi olla ihmisiä, jotka eivät elä Kotkan Karhuvuoren (vai mikä se nyt olikaan) lähiöissä tilattua pitsaa syöden ja olutta litkien.
Ihan oikeasti haluisin joskus keskustella jostain ilman provohuutelua. En ole siis aloittaja.
Olet ollut Suomessa nyt puoli vuotta ja asut nyt Connecticutissa?
Seuraavaan ketjuun.
Oliko New York hyvä paikka asua? Oliko kallis vuokra? 🤗
paljonko ruplia sait venäjältä kun valehtelit muuttavasi amerikkaan politrukiksi. varo vaan kohta tulee auto pihallesi joka kuljettaa sinut 10-30vuodeksi siperiaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen jo alakoulussa oppinut, että 50 osavaltiota ja erilliset hallinnot.
Muutta kerro sellaisia arjen erilaisuuksia. Ei tavanomaisia, että kengät pidetään sisätiloissa, vaan jotain yllättävää.
Jokaisessa keittiössä on jääkone. Sellainen laite joka on jääkaappi/pakatimen yhteydessä mutta kytketty vesijohtoon ja valmistaa jatkuvasti jääkuutioita.
Miten kallista ruoka on ja miten vaikea on löytää tuoreita kasviksia lihoja tai kalaa irtomyynnissä. Kaikki on pakattua ja suomalaisen Prisman tai Citymarketin hevi-osasto - muuten sana jonka opin tänä vuonna - on jotain niin hienoa että amerikkalainen ei osaisi kuvitellakaan. Ja ruoka on siis kallista sekä kaupassa että ravintoloissa plus hullu tipping systeemi jonka toki kaikki tuntee.
Yleiset eli public koulut on ilmaisua lukion loppuun asti samoin kirjat, koulukuljetukset, urheiluharrastukset paitsi vaatteet ja tiedekerhot. Urheiluvälineisiin saa helposti avustusta tai stipendiä. Kouluruoka on surkeaa ja maksullista. Nämö on niitä juttuja jotka vaihtelee osavaltioittain.
kirjoutann lisää myöhemmin.
Suositko sisämaata vai rannikkoa? Miksi? Minua ainakin kiinnostaisi rannikon sininen meri aaltoineen näköalana, kun kävelee. Siis turvallisemmat alueet ja pois mahdollisista tulvakohdista.
AP on keskittynyt asumaan Turun Pernossa vuodesta 2010. Paikallisen marketin asiakaskunta on muuttunut sittemmin värikkäämmäksi mutta oluthyllyt ovat aina täyttyneet ennen kela-korvaustensa saapumista. Kelan maksama toimeentulotukensa ei ole juuri parantunut mutta riittää muutamaan kalsarikänniin viikossa. Ei ole vielä sortunut itse kiljun tekemiseen mutta naapureiden tarjoamat kelpaavat aina. Oma pöhinäpöntto ollut jo vuosia harkinnassa muttei ole vain saanut aikaiseksi. Pienessä sumussa mennään ja se riittää.
Miten kallista ruoka on ja miten vaikea on löytää tuoreita kasviksia lihoja tai kalaa irtomyynnissä. Kaikki on pakattua ja suomalaisen Prisman tai Citymarketin hevi-osasto - muuten sana jonka opin tänä vuonna - on jotain niin hienoa että amerikkalainen ei osaisi kuvitellakaan. Ja ruoka on siis kallista sekä kaupassa että ravintoloissa plus hullu tipping systeemi jonka toki kaikki tuntee.
Käytiin Yhdysvalloissa pari vuotta sitten ja ihastelin Atlantassa miten valtavia hevi-osastoja siellä oli. Pelkkä luomu -puoli oli kolme kertaa isompaa kuin täällä Helsingin Prismoissa.
Oletko matkustellut keskilännessä tai etelävaltioissa? Millaisia eroja olet havainnut verrattuna rikkaaseen itärannikkoon?
Onko Texas Instruments edelleenkin haluttu hype-työpaikka USA:ssa?