Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millähän perusteilla asuntoa vuokraava

Vierailija
23.08.2025 |

Valitsee ja päättää sen kenet vuokralaiseksi ottaa, kokemuksia? Jos siis useampi kiinnostunut samasta kämpästä.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näin vuokralaisen näkökulmasta katsottuna ok, jos pyydän nähdä vuokranantajan luottotiedot? Paljonko ovat hänen kuukausitulonsa, ettei hän yhtäkkiä joudukin luopumaan asunnosta, jota on vuokraamassa? Haluan myös tietää, miten hän on kohdellut entisiä vuokralaisia. Onko hän palauttanut vuokratakuut? Onko hän riidanhaluinen kyttääjä, joka juoksee jatkuvasti asunnossa jonkun syyn varjolla? 

Voithan sä tehdä noin. Tuskin kyllä asuntoa saat sen jälkeen. 

42/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen va ja luottotiedot tarkistan. Sen lisäksi yleinen habitus ja vuorovaikutuskyvyt (vastaa viesteihin asiallisesti, osaa kertoa itsestään ja elämäntilanteestaan, ilmestyy näyttöön ajoissa, ei tule haisevana ja likaisissa vaatteissa). En kysele palkkakuitteja tms., mutta keskustellen käyn läpi, millainen on taloudellinen tilanne ja muutoin elämäntilanne. Oleellista on myös, mitä hän kertoo asunnolta haluavan ja vastaako se tarjolla olevaa asuntoa.

Jos on useita ehdokkaita, ne joilla on likaiset tiedot menee yleensä hännille. Riippuu kuitenkin siitä, miten vanhoja merkinnät on - jos näkyy vuokravelkaa niin ei tarvinne kertoa miten käy.

Liian innokkaat vuokra-asuntoa hakevat ihmiset ovat epäilyttäviä. Halutaan esim. vuokrata asunto sitä näkemättä - tulee mieleen, että onko häätö päällä tai joku velkoja perässä, jonka takia halutaan vaihtaa kaupunkia.

Tarjokkaat voivat valehdella elämäntilanteestaan suut ja silmät täyteen. 

Minulla on nyt vuokralaisten kanssa hyvä tilanne:

- vuokralainen velkajärjestelyssä, asunut asunnossa 6 vuotta

- nuori opiskelijapariskunta, asunut 3 vuotta

- 3-lapsinen perhe Lähi-idästä, asuneet vuoden (heidän kriteeri oli neliö - hitsi pelkäsin, etten ikinä saisi tähän asuntoon uutta vuokralaista)

- yhden lapsen perhe Intiasta (?) - en ymmärtänyt miehen selitystä, miksi halusivat muuttaa 50 km päähän hänen työmaastaan 

Hyvän vuokralaisen löytäminen on loppuviimeksi aika arpapeliä - samoin kuin se, että onnistut löytämään täyspäisen vuokranantajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen sopimuksen vain kokelaan nykyisessä asunnossa. Tai jätän tekemättä. Siellä kun totuus paljastuu :-)

Vierailija
44/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän vuokravälitysfirmaa. He hoitavat asunnon esittelyn ja vuokralaisten seulonnan. Ensimmäisen kerran näe uuden vuokralaisen, kun vien loput avaimet ja teemme asunnon kuntokartoituksen 

Aluksi hoidin koko homman itse, mutta tulin siihen tulokseen, että on liian työlästä. 

Vierailija
45/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naama, yleinen habitus, suositukset, luottotiedot, tiliotteet...

Älä höpäjä. Ihan hemmetin haloo nousisi, jos vuokranantajat kyselisi tiliotteita, ei kuulu mitenkään valle. 

Itse valitsen sen mukaan, kuka vaikuttaa luotettavalta ja elämäntilanne sellainen, että pysyisi mahdollisimman pitkään. 

Mulla on/ollut myös Kelan asiakkaita, esim opiskelijoita ja eläkeläisiä, ei ole koskaan ollut mikään ongelmia. 

T va

Vierailija
46/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet?

Kyllä, tarkistetaan että tulopuoli kunnossa ja säännöllinen.

Lain mukaan sitä ei tarvitse näyttää. Voi toki näyttää vaikka että on eläkeläinen jolloin tulopuoli on kaikista varmin.

Ei tietenkään tarvitse, mutta silloin minulta ei heru vuokra-asuntoakaan.

Juupa juu, Erkki. Sulla ei ole yhtään vuokra-asuntoa. 

Vierailija
47/54 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet?

Ettei ole matkoja tai ihme tuhlailuja. Saattaa jäädä vuokra maksamatta. 

Vierailija
48/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin vuokralaisen näkökulmasta katsottuna ok, jos pyydän nähdä vuokranantajan luottotiedot? Paljonko ovat hänen kuukausitulonsa, ettei hän yhtäkkiä joudukin luopumaan asunnosta, jota on vuokraamassa? Haluan myös tietää, miten hän on kohdellut entisiä vuokralaisia. Onko hän palauttanut vuokratakuut? Onko hän riidanhaluinen kyttääjä, joka juoksee jatkuvasti asunnossa jonkun syyn varjolla? 

Niin, että vuokranantajalla on oikeus udella vuokralaisen tiedot, mutta ei vuokraajalla? Kummallista. 

Vierailija
49/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet?

Kyllä, tarkistetaan että tulopuoli kunnossa ja säännöllinen.

Lain mukaan sitä ei tarvitse näyttää. Voi toki näyttää vaikka että on eläkeläinen jolloin tulopuoli on kaikista varmin.

Ei tarvitsekaan näyttää mutta sellainen siirtyy sitten hakujonossa samalle viivalle nistien kanssa eli ei vuokrata.

Vierailija
50/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteita ei varmana näytetä.

Vierailija
51/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on varaa hankkia haluamani vuokra-asunto, ei minun tarvitse mihinkään kyyliin turvautuakaan. Minä olen tähänkin asti tarkastanut vuokranantajan taustoja ja kuunnellut herkällä korvalla millaisia juttuja liikkuu. Edellinen asukas on myös hyvä tietolähde. Että näin. 

Vierailija
52/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kun tyttäreni pääsi Helsinkiin opiskelemaan ja haki asuntoa vuokralle. Erääseen asuntoon kutsuttiin vain 3 parasta hakijaa näytölle. Siellä meitä oli 3 äitiä yliopistossa opiskelevine tyttärineen.

Tuli mieleen, miten amispojat saa asunnon..

Vierailija
53/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot, ulkonäkö, ammatti, käytös, vuokravakuuden maksutapa.

Jos asunnolle on paljon ottajia, niin kannattaa panostaa siihen, että saa annettua itsestään välittäjälle/vuokranantajalle miellyttävän kuvan. Itse jäin viimeisimmässä asuntonäytössä ainoana juttelemaan vuokranantajan kanssa mukavia ja sain asunnon, koska olin todennäköisesti ainoa joka jäi mieleen. Muut ehdokkaat vaan katsoivat kämpän läpi ja häipyivät vaikka olivat ihan yhtä kiinnostuneita. 

Vierailija
54/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan muistatte että habitus voi myös pettää.