Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasit ja toimeentulotuki

Vierailija
23.08.2025 |

Millä tavalla silmälaseihin saa toimeentulotukea .

Minulla on hajataittoa ja iso likinäkö ja nyt olisi tarve ostaa moniteholasit kun vanhoilla ei näe..järkytyin kivijalka liikkeen hintoja kun  tarjous oli 1200 euroa silmälaseilla..

Siis 1200 euroa .ei minulla tuollaisia rahoja. Ole ..saako tähän jotain avustusta ja jos saa niin onko lasit pakko ostaa jostain tietystä paikasta..aloin katsomaan netistä että tilaamalla saisi vastaavilla ominaisuuksilla puolet halvemmalla kun tilaa ulkomailta..

Minun lasit on kalliit kun pitää ottaa ohennukset ja ne kaikki optiot lasien suojaamiseen

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa toimeentulotukiasiakkaiden silmälasitkin🤷

Miten niin? Onko se sulta jotenki pois, että joku saa silmälasit, joita tarvitsee? Inhoan sinunlaisia katkeria ihmisiä, jotka kadehtivat köyhiä.

Näin. Pitäisikö köyhän sitten kulkea puolisokeana? Rajoittahan se jo töiden saantiakin, jos on fyysisiä rajoitteita. Ennemmin sitä verorahoista kustantaa köyhien silmälasit kuin päättäjien ruuat, taksi-, lento- ym.matkat.

Mutta joidenkin kateudelle ei ole mitään rajaa.

Vierailija
62/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No hu huh. Ei mitkään pakolliset peruslinssit maksa 1200e. Saat ne halvimmat lasit (29e) niillä pakollisilla linsseillä mitä tarviit, esim kauko ja likinäkö + prismit. Ohennuksia tai mitään muuta lisiä (esim heijastus) ei oteta mukaan

Pitääkö ihmisellä joka tarttee monitehot olla sitten kolmet lasit naamalla ja siirrellä niitä aina sen mukaan tarviiko katsoa lähelle, välietäisyydelle tai kauas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Silmälasit sinun tulee maksaa itse.

Vierailija
64/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankit maksusitoumuksen ja menet liikkeeseen. Siellä he osaavat neuvoa. Yleensä saa valita ihan halvimmista kehyksistä ja en tiedä, maksavatko nykyään mitään ohennuksia ja muita juttuja. Ennen eivät maksaneet.

Pakko maksaa. Pullonpohjalaseja ei enää optikoilta saa. Kaikkiin tulee ohennus. 

Vierailija
65/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasiien hinnat on kyllä törkeää rahastusta. 5 vuotta sitten moniteholasini maksoivat 750 €, nyt ei taida riittää tonni. 

Minulla maksoi viime vuonna 1600€. Yleensä ostan -50%:n tarjouksesta, mutta nyt ostin kahdet lasit yksien hinnalla, koska tarvitsin aurinkolasit. 

Kävin myös silmälääkärillä lasien vaihdon takia. Silmälääkärin vastaanotto maksoi 118€. Nyt viime perjantaina katsoin huvikseni kyseisen silmälääkärin tämänhetkisen vastaanottohinnan: 140€. Kiitos hallitus! Ehdottomasti haluan maksaa vielä silmälääkäristäkin lisää! Ihanaa olla syntynyt likinäköiseksi! Juhuu! 

Vierailija
66/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasiien hinnat on kyllä törkeää rahastusta. 5 vuotta sitten moniteholasini maksoivat 750 €, nyt ei taida riittää tonni. 

Minulla maksoi viime vuonna 1600€. Yleensä ostan -50%:n tarjouksesta, mutta nyt ostin kahdet lasit yksien hinnalla, koska tarvitsin aurinkolasit. 

Kävin myös silmälääkärillä lasien vaihdon takia. Silmälääkärin vastaanotto maksoi 118€. Nyt viime perjantaina katsoin huvikseni kyseisen silmälääkärin tämänhetkisen vastaanottohinnan: 140€. Kiitos hallitus! Ehdottomasti haluan maksaa vielä silmälääkäristäkin lisää! Ihanaa olla syntynyt likinäköiseksi! Juhuu! 

Eihän silmälääkäriä yleisemmin tarvitse paitsi, jos silmissä on oikeasti pahasti vialla tai epäilys, että on pahasti vialla. Muutoin riittää ihan perustarkastus laseja myyvässä liikkeessä, mikä on lähes aina ilmainen.

Myös jos laseihin on mennyt noin paljon niin tuohan vaan tarkoittaa, että ostit jotkut 300e sangat ja laitoit niihin kaikki lisäkustannukset.

Vierailija
67/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spectaversilla monitehot 90 + 29 halvimmat lasit eli 119e

Vierailija
68/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin alkuvuodesta moniteholasit n. 300 eurolla pääkaupunkiseudun liikkeestä, joka ei kuulu mihinkään ketjuun. Hinta sisälsi optikon näkötutkimuksen.

Sitähän ei toki kannata kertoa, että millä spekseillä linssit on tehty. Mulla oli nuorempana +4,5/+2,75 linssit ja silloinkaan en saanut halpoja linssejä, koska eivät kuuluneet varastovahvuuteen. +4,75 linssi on jo niin paksu, että sitä on pakko hioa ja se nostaa hintaa. Siitä voi sitten miettiä, että paljonko monitehot maksaa. 

Vierailija
69/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e "korvattiin" että lapsi sai lasit. Jos olisin tämän osannut ennustaa, en olisi hankkinut laseja, tai uutta veronmaksajaa. Itse olen opiskelija.

Vierailija
70/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki niitä, ei niistä saa kuin muutaman euron takaisin. Hyvä syy olla myös pois työelämästä, jolloin kelasossu maksaa kaiken. 

Vierailija
71/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Spectaversilla monitehot 90 + 29 halvimmat lasit eli 119e

Ärsyttää nämä jotka melkein pärjäisi ilman lasejakin ja sitten kehuskelevat miten halvalla lasit saa. Tilanne on aika erilainen siinä kohtaa kun normaalit varastovoimakkuudet ei riitä, tuohonkin saa äkkiä laittaa nollan perään vaikka miten ottaisi halvimmat. 

Vierailija
72/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän silmälääkäriä yleisemmin tarvitse paitsi, jos silmissä on oikeasti pahasti vialla tai epäilys, että on pahasti vialla. Muutoin riittää ihan perustarka

Minä olen 59-vuotias, silmälääkärillä käydessäni viime vuonna olin 58. Sen pitäisi sinulle kertoa jotain. 

Ja kyllä, oikeassa mykiössä on samentumaa, joka jossain vaiheessa alkaa muodostaa kaihia. Se todettiin viime vuonna. Edellisellä kerralla, 2020, juuri ennen lockdownia, silmälääkäri passitti minut TYKSin silmäklinikalle lisätutkimuksiin, mutta niistä ei kaikeksi onneksi löytynyt sitä ongelmaa mitä lääkäri epäili. 

Minulla on moniteholasit. Dioptereita tällä hetkellä miinusta 9.00 ja 7.75. Ne ovat tulleet alaspäin huippuajoista (-9.50 ja -8.75), koska lähinäköä tarvitsee korjata nyt lisää. Edellisistä laseista tuli molempiin ykkönen lisää: plus puolestatoista tuli plus 2.50. 

Ja koska olen todella huonosti näkevä, otan tietysti kaikki herkut linsseihin, jotta näkisin edes vähän samaan tapaan kuin ne onnekkaat, jotka eivät ole syntyneet likinäköisiksi, kuten minä synnyin melkein 60 vuotta sitten. Pokat maksoivat 210 euroa, koska jostain syystä olit niiden hinnasta kiinnostunut. 

Että kuljepa maili minun kengissäni ja puhu vasta sitten. 

Vierailija
73/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela korvaa lasit ja itse maksat kehykset.

Kela antaa maksusitoumuksen koko pakettiin. Ei siinä muuten mitään järkeä olisi. Mitään kalliita merkkikehyksiä siihen pakettiin ei kuulu, mutta ihan hyvä valikoima on edullisiakin.

Ei pidä paikkaansa, kela ei korvaa ohennusta, eikä muitakaan lasiin tulevia ominaisuuksia, maksaa ainoastaan juuri ne kaljapullonpohjalasit, Diorin kehyksiä on turha haaveilla, saat jotkut muoviset halpakehykset.

Vierailija
74/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun linssit jo maksaa tonnin, on paljon miinuksia ja ikänäkö, voi olla jo kaihin alku. Kehykset pienin kuluerä.

Vierailija
75/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kelalta etukäteen selvää, jäljestäpäin ei aina onnistu. Antavat maksusitoumuksen.

Vierailija
76/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän silmälääkäriä yleisemmin tarvitse paitsi, jos silmissä on oikeasti pahasti vialla tai epäilys, e

Täällä kohtalontoveri, tosin n.40v ja -8 likinäkö + ikänäköä +1 

Vierailija
77/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliisiin saa tukea, halpoihin ei. Suomalainen logiikka.

Vierailija
78/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela korvaa lasit ja itse maksat kehykset.

Kela antaa maksusitoumuksen koko pakettiin. Ei siinä muuten mitään järkeä olisi. Mitään kalliita merkkikehyksiä siihen pakettiin ei kuulu, mutta ihan hyvä valikoima on edullisiakin.

Ei pidä paikkaansa, kela ei korvaa ohennusta, eikä muitakaan lasiin tulevia ominaisuuksia, maksaa ainoastaan juuri ne kaljapullonpohjalasit, Diorin kehyksiä on turha haaveilla, saat jotkut muoviset halpakehykset.

Siis kyllä, eli Kela tottakai kustantaa sinulle tarvitsemasi lasit, mutta ei mitään muotilaseja joita et oikeasti tarvitse.

Vierailija
79/79 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehyksissä on tietty valikoima josta valita, linssit saa tarpeen mukaan ohennuksineen , jos on perusteltu syy. Itsellä -10 joten ei vois kuvitellakaan että pystyisi käyttämään ilman ohennuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi