Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasit ja toimeentulotuki

Vierailija
23.08.2025 |

Millä tavalla silmälaseihin saa toimeentulotukea .

Minulla on hajataittoa ja iso likinäkö ja nyt olisi tarve ostaa moniteholasit kun vanhoilla ei näe..järkytyin kivijalka liikkeen hintoja kun  tarjous oli 1200 euroa silmälaseilla..

Siis 1200 euroa .ei minulla tuollaisia rahoja. Ole ..saako tähän jotain avustusta ja jos saa niin onko lasit pakko ostaa jostain tietystä paikasta..aloin katsomaan netistä että tilaamalla saisi vastaavilla ominaisuuksilla puolet halvemmalla kun tilaa ulkomailta..

Minun lasit on kalliit kun pitää ottaa ohennukset ja ne kaikki optiot lasien suojaamiseen

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma kelan normihinnalla saa niin huonon maksusitoimukset että ei kannata harkita ...kivijalkaliikkeessä kun ei huomioida  tarjouksia ja alennuksia kun mennään sopimus hinnan kanssa ..ne lasketaan normaali hinnoista..

Mulla kun tuli ikänäkö mukaan kuvioihin niin silmälasien linssien hinta veti jalat alta..

Lasit kun muutenkin kestää käytössä ehkä 3 vuotta kun ne aktiivisessa elämässä jollain tapaa menee rikki..siinä mielessä joku 1300 euroa joka kolmas vuosi laseihin on paljon

Niin on, vaikka sitä käy töissä ja palkkakaan ei ole huono. Itselläni on kevyet monitehot ja nämä kustansi alennuksienki kanssa lähes 600€. 

Vierailija
42/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko katsonut löytyykö Temusta. Jos on resepti, mitä pitää olla, niin voi muutamalla eurolla saada.

Temusta ei ikinä mitään silmälaseja pidä ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma kelan normihinnalla saa niin huonon maksusitoimukset että ei kannata harkita ...kivijalkaliikkeessä kun ei huomioida  tarjouksia ja alennuksia kun mennään sopimus hinnan kanssa ..ne lasketaan normaali hinnoista..

Mulla kun tuli ikänäkö mukaan kuvioihin niin silmälasien linssien hinta veti jalat alta..

Lasit kun muutenkin kestää käytössä ehkä 3 vuotta kun ne aktiivisessa elämässä jollain tapaa menee rikki..siinä mielessä joku 1300 euroa joka kolmas vuosi laseihin on paljon

Miten niin huonon maksusitoumuksen? Sillä Kelan maksusitoumuksella saa just sellaiset linssit, mitä henkilön näkökyky vaatii - ja niistä ei tarvitse maksaa mitään. Halvimmillaan Kelan maksusitoumuksella saa lasit hintaan 0 euroa, mutta sitten, jos haluaa kalliimmat sangat, joutuu niistä maksamaan osan, tai jos haluaa jotain pinnoitteita. Nämä kuitenkin maksavat vähemmän kuin ne linssit, esim. monitehot. Millään tarjouksella ei todellakaan saa tätä halvemmalla!

Vierailija
44/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa toimeentulotukiasiakkaiden silmälasitkin🤷

Miksi tuo on sinusta epäkohta? Ihan yhtä lailla maksat vanhusten ja sairaiden apuvälineet, sydämentahdistimet, proteesit, pyörätuolit, kotiin asetetut rampit... Sellaista se on - me ollaan yhteiskunta, ja se tarkoittaa juuri tätä. Silmälasit on erittäin perusteltu hankinta, sillä näkö on tärkeimpiä aisteja, mitä ihmisellä on. Käytännössä ihmisestä voi tulla täysin toimintakyvytön ilman silmälaseja.

Itse en ole tuensaaja, mutta ilman laseja en pysty lukemaan, en näe lähelle, en selviydy normaalista arjesta. Moni ei näe edes kulkea. Ihanko todella sinusta on epäökohta, että tällaiselle ihmiselle yhteiskunta maksaa lasit, jos ihmisellä ei itsellään ole niihin varaa?

Onhan se epäkohta, että toisille yhteiskunta maksaa lasit ja toise

Niin no, itse kannattaisin kyllä sitä, että kuka tahansa saisi silmälaseista Kela-korvaukset. Mutta käytäntöhän on se, että kaikki maksavat silmälasit itse, mutta sitten varattomilla se kuuluu sosiaaliturvaan. Eli niille maksetaan lasit, joilla ei ole itsellään varaa, samalla periaatteella kuin näille maksetaan lääkkeet, ruoka ja asuminen. En pidä epäkohtana sitä, että varaton ihminen saa välttämättömyydet - vaikka ne sitten maksaisivatkin elämisensä itse, joilla on siihen varaa. Miten muuten tämä voisi mennä?

Vierailija
45/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ensin ottaa yhteyttä Kelaan jo senkin vuoksi, että Kela on kilpailuttanut silmälasiliikkeet, joten silmälasiliikettä ei voi itse valita (jos paikkakunnalta löytyy useampia liikkeitä).

Monet ovat kertoneet, että itse voi maksaa ylittävän osuuden.

Olen myös kuullut, että eräs silmälasiliike ei olisi suostunut antamaan kuin ne Kelan maksamat versiot. Asiakkaalle annettiin mahdollisuus ottaa kelan maksamat silmälasit tai maksaa itse haluamansa silmälasit, mutta erotusta ei ollut mahdollisuutta maksaa itse. Liekö kyse ollut liikkeen väärinkäsityksestä vai palvelleen myyjän nihkeästä  asenteesta köyhän liian korkeaan elintasoon.

Sitten voi kävellä ulos liikkeestä ja mennä toiseen paikkaan. Tuo ei ole normaali käytäntö.

Vierailija
46/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä työssäkäyvänä ostin isosta silmälasiliikkeestä kahdet halvat silmälasit 188 eurolla, pyysin nähdä halpoja kehyksiä. Ostin näyttöpäätelasit ja normaalit lasit. Hajataittoa, yksitehot.

Mielestäni erittäin hyvä ostos. 

No on. En saanut itse yksiteholaseja tuohon hintaan, vaikka ostin poistokorista kehykset. Ja optikko määräsi lääkärille kun. Se tuli vielä päälle. 

Mikähän firma oli kyseessä, tuossa edellisessä. 188 laseissa. 

Vierailija
47/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensway.fi on edullinen paikka ostaa silmälasit. Monitehot saa edullisesti, hyvillä linsseillä ja ohennettuina muutamalla satasella. Sieltä voi tilata kehyksetkin sovitukseen halutessaan. Maksaa voi osissa ja palauttaakin saa ilmaiseksi, jos lasit ei tunnukaan jostain syystä hyvälle.

Vierailija
48/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa toimeentulotukiasiakkaiden silmälasitkin🤷

Miten niin? Onko se sulta jotenki pois, että joku saa silmälasit, joita tarvitsee? Inhoan sinunlaisia katkeria ihmisiä, jotka kadehtivat köyhiä.

Kyllä siihen minun rahojani menee. Sinä voit antaa köyhille vaikka kaiken jos haluat. 

Vierailija
49/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasiien hinnat on kyllä törkeää rahastusta. 5 vuotta sitten moniteholasini maksoivat 750 €, nyt ei taida riittää tonni. 

Vierailija
50/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua mennä maksamaan kaikesta pii-paa-poosta Ap mainitsemia hintoja.

Mene liikkeeseen ja ota kolme siis 3 paria laseja 59 euria tai 89 euroa. Mies otti juuri näihin likinäköisyyksiin ja kaikkeen

3 paria eikä maksanut tuon enempää. Minä myös 3 paria.

lähi lukemiseen, tietokoneelle ja autolla ajamiseen ja sillä siisti.

Mitä jos  1200 euron tai 700 euron lasit katoaa tai rikkoutuu, niin siinä olet.

EI MUUTA KUIN 3 PARIA ja kehykset on hinnassa mukana. Hullutusta firmoilta myydä noita "lisäpalveluja".

Vierailija
51/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit teetetään muutenkin jossain Unkarissa Puolassa tai Virossa. Ja silti suostut maksamaan tuollaisia hintoja.

3 paria ja kehykset voit itse valita hintaluokan mukaan.

Vierailija
52/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksusitoumus rikkoo lakia. Kolmansille osapuolille ei kuulu kelan asiakkuusteidot. Tämä ok, jos suostut,mutta Sitä ei voi tarjota ainoana vaihtoehtona. Eli maksa ensin itse ( toki selitä tämä kelaan ensin itse ja nämä perusteet )

Maksat ensin itse ja tositteita-reseptiä vastaan  haet jälkiperoisesti tukea siltä osin mihin kattorajaan myöntävät.

Tämä pätee mm. vuokravakuus, tette kelan kanssa sulkutilin pankkiin. Siitä tosite vuokranantajalle. Tällöin tuo vakuus summa ei " sekoitu" vuokranantajan omiin varantoihin ja on näin ollen satavilla välittömästi elli ole kiistanalaista seikkaa. Eli kuvaa asunto aina ennen muuttoa missä kunnossa oli ja lähtökuvaus( jotta sinne huomeistoon ei ole tullut ns jälkiperoisesti tehtyjä muiden toimesta  -ongelmia) 

Mitä tulee maksusitoumuksiin ylipäätään ( olen varatuomari muuten ) ja prof Voutilainen on myös ottanut kantaa. Kelan on tarjottava aina myös -muu- vaihtoehto maksusitoumukselle jos asiakas niin koke, että ei hyväksy m. sitoum.

Kela usein ikäänkuin .kiristää- ota tai jätä,muuta ei ole tarjolla.

Esim. tt asiakkailla jo ihan  automaationa on laitettu apteekkiin maksusitoumus sähköisesti .A. henkilö ei edes tarvitse mitään lääkitystä. Tuolloinkin on parempi ,että asiakas maksaa ensin itse ja tositteita vastaan saa hyvityksen.

Ja aina voi laittaa hakemukseen lisätietoina- Ei maksusitoumusta ja perusteet salassaoito asiakkuusuhde-

Ps. Aikoinaan jo  oikeustieteellistä ja sen aikaan opiskelijat saivat näitä maksusitoumuksia mm. silmälaseihin- seuraumus oli, että kyseisissä liikkeisä oli huonoa kohtelua. Silmäpeliä,irvailuja. Ja olen kuullut, että " kuka meistä haluu palvella tuota spurkua" eli oikiksen opiskelija vrt spurkuun ( toki se ns holisti on yhtä arvokas kuin kuka tahansa muukin kanssakulkija). Mutta nämä oletukset. Ja  kyllä tarjotaan niitä poistolaseja ja silmänvilkuiluja työtovereilleen.

Muistan yhden P:n opiskelijan joka vaihtoi oikiksen lääketieteellisen -oli kokenut juuri tuon. Aika ajoin yhä miettiin miten kurja tunne oli. Nyt lääkäri.

Yritä jotenkin säästää se summa ja hae jälkiperoisesti Kelalta. Myös muuttofirmat irvailee tyyliin- " ai taas on spurkumuutto" vaikka kyse ihan  työssäkäyvä perhe mutta vähävarainen.

Teille kaikille kivaa syksyn odotusta. Voisin antaa ihan ilmaiseksikin apua  täällä lakiasioihin ihan kuule vaan hyvänhvyyttä. Nyt vaikea kun ranne on siteissä ja yhdellä kädelläkirjoittaa.. anteeeeekseeeeee. 

Vierailija
53/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet kelasta maksusitoumuksen, jonka kanssa menet silmälasiliikkeeseen ja he tekevät sulle sen perusteella oikeanlaiset lasit. Älä vaan osta itse niitä! Jälkikäteen maksettava korvaus on vain muutaman kympin.

Kela ei anna maksusitoumukseen koko summaa, omavastuu summa, jokaisella maksettava.

Ei todellakaan ole mitään omavastuuta. Miksi levität väärää tietoa tahallasi?

onhan mm sähkölaskuissa ja just silmälasit kattoraja on, jokuhan polttais  sähköö yöt pöivät, samoin k. vakuutus maksetaan vain xx määtään asti,loput ihan ihte.

Vierailija
54/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet kelasta maksusitoumuksen, jonka kanssa menet silmälasiliikkeeseen ja he tekevät sulle sen perusteella oikeanlaiset lasit. Älä vaan osta itse niitä! Jälkikäteen maksettava korvaus on vain muutaman kympin.

Kela ei anna maksusitoumukseen koko summaa, omavastuu summa, jokaisella maksettava.

onhan mm sähkölaskuissa ja just silmälasit kattoraja on, jokuhan polttais  sähköö yöt pöivät, samoin k. vakuutus maksetaan vain xx määtään asti,loput ihan ihte.

Silmälasien "katto" on se, että maksetaan sellaiset linssit, mitä asiakas optikon tutkimuksen perusteella tarvitsee, mutta erikoispinnoitteita ei, ja maksetaan tietyn hintaiset sangat, mutta kalliimpia ei. Jos henkilö tarvitsee kalliit linssit, niin mitä muka kuvittelet että tehdään - annetaan hänelle vääränlaiset lasit vains en vuoksi, että hänen näkönsä vaatimat ovat "liian kalliit"? Luuletko, että yksikään optikko edes suostuisi antamaan asiakkaalle vääränlaisia laseja? Tai mikä hyöty niistä olisi? Eiväthän ne korjaa näköä, jos ovat vääränaliset, eikä henkilö voi itse vaikuttaa omaan näkökykyynsä samalla lailla kuin vaikka sähkönkulutukseen tai siihen, millaisen vakuutuksen ottaa.

Vierailija
55/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskulut on eri asia kuin sähkölaskut eikä niissäkään ole mitään omavastuuta. Missään toimeentulotukeen liittyvässä kulussa ei ole omavastuuta.

Vierailija
56/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksusitoumus rikkoo lakia. Kolmansille osapuolille ei kuulu kelan asiakkuusteidot. Tämä ok, jos suostut,mutta Sitä ei voi tarjota ainoana vaihtoehtona. Eli maksa ensin itse ( toki selitä tämä kelaan ensin itse ja nämä perusteet )

Maksat ensin itse ja tositteita-reseptiä vastaan  haet jälkiperoisesti tukea siltä osin mihin kattorajaan myöntävät.

Tämä pätee mm. vuokravakuus, tette kelan kanssa sulkutilin pankkiin. Siitä tosite vuokranantajalle. Tällöin tuo vakuus summa ei " sekoitu" vuokranantajan omiin varantoihin ja on näin ollen satavilla välittömästi elli ole kiistanalaista seikkaa. Eli kuvaa asunto aina ennen muuttoa missä kunnossa oli ja lähtökuvaus( jotta sinne huomeistoon ei ole tullut ns jälkiperoisesti tehtyjä muiden toimesta  -ongelmia) 

Mitä tulee maksusitoumuksiin ylipäätään ( olen varatuomari muuten ) ja prof Voutilainen on myös ottanut kantaa. Kelan on tarjottava aina myös -muu- vaihtoehto

Kiitos, että kerroit hyvää tietoa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta, että toimeentulotukihakemuksessa laitettu kielto tehdä tarpeeton maksusitoumus apteekkiin aiheuttaa sen, että se aiheeton maksusitoumus varmasti tehdään.  Olen siis ymmärtänyt, että voisin kieltää tietojeni tarpeettoman luovuttamisen, jonka ainoana tarkoituksena on levittää tietoa toimeentulotuen saamisesta. Kelan näkemyksen mukaan heillä on selkeästä kiellosta huolimatta oikeus tehdä maksusitoumus.

Päätöksen lopussa lukee: 

"Hyvä tietää

Perustoimeentulotukea myönnetään terveydenhuollon kustannuksiin ennakkona odotettavissa olevaa sairausvakuutuslain mukaista korvausta vastaan. Jos saat tämän päätöksen ajalle kohdistuvista terveydenhuollon kustannuksista, esimerkiksi lääkkeistä tai matkoista, sairausvakuutuslain mukaista korvausta, Kela voi käyttää korvauksen myönnetyn perustoimeentulotuen kuittaukseen.

Kela saa perustoimeentulotuen ratkaisemiseksi tarvittavia tietoja suoraan muilta viranomaisilta, kuten hyvinvointialueen sosiaalipalveluista, Ulosottolaitokselta ja Verohallinnosta. Lisäksi Kela käyttää ratkaisuja tehdessään tulorekisteritietoja sekä saa yritysten tietoja luottotietorekisteristä. Jos tarvittavia tietoja ei ole Kelassa, niitä pyydetään sinulta erikseen.

Kelalla on oikeus saada vuokranantajalta ja asunto-osake- tai kiinteistöosakeyhtiöltä sellaiset vuokrasuhteeseen ja asumiseen liittyvät tiedot, jotka ovat välttämättömiä perustoimeentulotuen ratkaisemiseksi.

Kelalla on oikeus saada ja luovuttaa toimeentulotukilaissa säädetyt tiedot apteekille ja lääkkeellisen hapen toimittajalle perustoimeentulotuella katettavien kustannusten maksamista varten."

Vierailija
57/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasiien hinnat on kyllä törkeää rahastusta. 5 vuotta sitten moniteholasini maksoivat 750 €, nyt ei taida riittää tonni. 

Ostin alkuvuodesta moniteholasit n. 300 eurolla pääkaupunkiseudun liikkeestä, joka ei kuulu mihinkään ketjuun. Hinta sisälsi optikon näkötutkimuksen.

Vierailija
58/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko ihmiset tosissaan että Kelalta saa maksusitoumuksen silmälaseihin kun vaan hakee? Jos et saa normaalisti toimeentulotukea, niin 99% varmuudella et saa. Jos tulosi on tt-tuen rajalla eikä säästöjä ole, niin voit saada.

Mutta jos tulosi ylittävät tt-tuen rajat ja/tai jos sinulla on säästöjä tilillä, et saa tukea.

Vierailija
59/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hu huh. Ei mitkään pakolliset peruslinssit maksa 1200e.

Saat ne halvimmat lasit (29e) niillä pakollisilla linsseillä mitä tarviit, esim kauko ja likinäkö + prismit. Ohennuksia tai mitään muuta lisiä (esim heijastus) ei oteta mukaan

Vierailija
60/79 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä työssäkäyvänä ostin isosta silmälasiliikkeestä kahdet halvat silmälasit 188 eurolla, pyysin nähdä halpoja kehyksiä. Ostin näyttöpäätelasit ja normaalit lasit. Hajataittoa, yksitehot.

Mielestäni erittäin hyvä ostos. 

Itsekkin ostin parilla kympillä Tiimarista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän