Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasit ja toimeentulotuki

Vierailija
23.08.2025 |

Millä tavalla silmälaseihin saa toimeentulotukea .

Minulla on hajataittoa ja iso likinäkö ja nyt olisi tarve ostaa moniteholasit kun vanhoilla ei näe..järkytyin kivijalka liikkeen hintoja kun  tarjous oli 1200 euroa silmälaseilla..

Siis 1200 euroa .ei minulla tuollaisia rahoja. Ole ..saako tähän jotain avustusta ja jos saa niin onko lasit pakko ostaa jostain tietystä paikasta..aloin katsomaan netistä että tilaamalla saisi vastaavilla ominaisuuksilla puolet halvemmalla kun tilaa ulkomailta..

Minun lasit on kalliit kun pitää ottaa ohennukset ja ne kaikki optiot lasien suojaamiseen

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet kelasta maksusitoumuksen, jonka kanssa menet silmälasiliikkeeseen ja he tekevät sulle sen perusteella oikeanlaiset lasit. Älä vaan osta itse niitä! Jälkikäteen maksettava korvaus on vain muutaman kympin.

Kela ei anna maksusitoumukseen koko summaa, omavastuu summa, jokaisella maksettava.

Ei todellakaan ole mitään omavastuuta. Miksi levität väärää tietoa tahallasi?

Vierailija
22/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa toimeentulotukiasiakkaiden silmälasitkin🤷

Ne ovat välttämättömyys. Toki olisi ihan perusteltua, että silmälaseista saisi muutkin vähintään Kela-korvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole toimeentulotuki asiakas mutta on työtön työmarkkinatukea..

Saako silmälaseihin siten avustusta kelalta..

Toimeentulotukea en ole hakenut enkä saisi kun tiedän näiden ehdot täydellisestä varattomuudesta.

Ei saa, mutta toisaalta silmälasihankinta saattaa olla perusteltu syy saada toimeentulotukea juuri sen kuukauden aikana.

Vierailija
24/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vapaasti jäädä työttömäksi ja niin työmarkkinatuen ja/tai toimeentulotuen asiakkaaksi. Joku työmarkkinatuki -tai toimeentulotukiasiakas mielellään vastaanottaa sinun työsi. Sama muille vanhan saranan lailla asiasta narisijoille. 

Vierailija
25/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta saa maksusitoumuksen, mutta sillä saa vain halvimmat kehykset. Voit valita jotku muutki, mutta maksat sitte ite sen loppusumman. Ihan kunnolliset silmälasit saa. 

Vierailija
26/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat välttämättömyys. Toki olisi ihan perusteltua, että silmälaseista saisi muutkin vähintään Kela-korvauksen.

Ennen sai .ja ennen sai laittaa myös silmälasit verovähennyksiin..

Nyt on poistettu kaikki .ilman silmälaseja ajokortti lääkäri merkitsee potilaan kuitenkin sokeaksi 

Vierailija
27/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo on sinusta epäkohta? Ihan yhtä lailla maksat vanhusten ja sairaiden apuvälineet, sydämentahdistimet, proteesit, pyörätuolit, kotiin asetetut rampit... Sellaista se on - me ollaan yhteiskunta, ja se tarkoittaa juuri tätä. Silmälasit on erittäin perusteltu hankinta, sillä näkö on tärkeimpiä aisteja, mitä ihmisellä on. Käytännössä ihmisestä voi tulla täysin toimintakyvytön ilman silmälaseja.

Itse en ole tuensaaja, mutta ilman laseja en pysty lukemaan, en näe lähelle, en selviydy normaalista arjesta. Moni ei näe edes kulkea. Ihanko todella sinusta on epäökohta, että tällaiselle ihmiselle yhteiskunta maksaa lasit, jos ihmisellä ei itsellään ole niihin varaa?

Vierailija
28/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee töihin, niin sieltä saa rahaa,

Vierailija
29/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys kelaan niin ohjeistavat kuinka toimia. Mitään tuollaisia rahoja et sentään välttämättä saa.. Silmälasiliikkeissä on toimeentulotukiasiakkaille ihan oma hinnasto ja se mikä jää vajaaksi haluamistasi kehyksistä jotka suunnilleen semmoset 50-70 euroa niin maksat itse. Linssit maksavat ainakin kokonaisuudessan. Saat yksityiskohtaiset ohjeet kun otat yhteyttä kelaan ja kysyt sieltä. 

"IHan oma hinnasto! Höpöhöpö eikä' ole! Jonkun rajan sisällä saa ostaa!

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#silmalasit

Vierailija
30/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee töihin, niin sieltä saa rahaa,

Sokeana ei voi mennä töihin ja saati hakea töitä

Vierailija
31/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa optikkoliikkeestä Kelan sopimushintaa kalliimmatkin silmälasit, mutta korvaamme vain sopimuksen mukaisen hinnan. Sinun täytyy siis maksaa ylittävä osa itse.

Jos ostat silmälasit ilman maksusitoumusta, voit saada toimeentulotukea enintään Kelan sopimushinnan verran.

Mikä on tuo sopimus hinta ja mitä se kattaa..

Tässä joutuu nyt laskemaan että tulisiko kuitenkin netissä tilattuna halvemmaksi vaikka saisinkin kelasta avustusta jos tuo sopimus hinta lasi kattaa vain vähän..

Nuo linssien optiot ja ohennukset tekee paljon lisää hintaan 

Vierailija
32/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ostaa optikkoliikkeestä Kelan sopimushintaa kalliimmatkin silmälasit, mutta korvaamme vain sopimuksen mukaisen hinnan. Sinun täytyy siis maksaa ylittävä osa itse.

Jos ostat silmälasit ilman maksusitoumusta, voit saada toimeentulotukea enintään Kelan sopimushinnan verran.

Mikä on tuo sopimus hinta ja mitä se kattaa..

Tässä joutuu nyt laskemaan että tulisiko kuitenkin netissä tilattuna halvemmaksi vaikka saisinkin kelasta avustusta jos tuo sopimus hinta lasi kattaa vain vähän..

Nuo linssien optiot ja ohennukset tekee paljon lisää hintaan 

Itse tulin siihen tulokseen että tilasin ulkomailta netissä.. kela Katri laseista sen verran vähän että optioiden kanssa olisi pitänyt maksaa 500 euroa joka tapauksessa itse..

Netissä ostettuna hinta tuli 300 euroa ja ole. Tyytyväinen laseihin..

Se huono tietenkin että kivijalkaliikkeellä tuetaan nyt ainakin osittain kotimaista työtä kun netti ostos menee ulkomaille..

Mutta minkäs teet köyhänä..jos saisin toimeentulotukea olisi ne rahat mennyt suomalaiseen kivijalkaliikkeeseen

Vierailija
33/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo on sinusta epäkohta? Ihan yhtä lailla maksat vanhusten ja sairaiden apuvälineet, sydämentahdistimet, proteesit, pyörätuolit, kotiin asetetut rampit... Sellaista se on - me ollaan yhteiskunta, ja se tarkoittaa juuri tätä. Silmälasit on erittäin perusteltu hankinta, sillä näkö on tärkeimpiä aisteja, mitä ihmisellä on. Käytännössä ihmisestä voi tulla täysin toimintakyvytön ilman silmälaseja.

Itse en ole tuensaaja, mutta ilman laseja en pysty lukemaan, en näe lähelle, en selviydy normaalista arjesta. Moni ei näe edes kulkea. Ihanko todella sinusta on epäökohta, että tällaiselle ihmiselle yhteiskunta maksaa lasit, jos ihmisellä ei itsellään ole niihin varaa?

Onhan se epäkohta, että toisille yhteiskunta maksaa lasit ja toiset joutuu ne itse ostamaan.

Vierailija
34/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasi hullut taas vauhdissa! Kuvittele, joillain tuollainenkin pakkomielle Hehheh. 

Kuka on niin hullu, etyä ei osta silmälaseja, vaikka  olisi tarve? 

No ääliöille tiedoksi, että ainakin itsen i kohdalla on ollut näin: 

Pärjäsin hyvin piilolinsseillä ja kotona käytin silmälaseja TV:tä kstsoessa. Ei niin väliä minkälaiset lasit oli ja en uusinut niitä, kun ei ollut tarve. Vuosikausia vanhat. Itseasiassa taisi olla yli 20 vuotta vanhat. Hävisi tuossa 5 vuotta sitten. 

Kun meni rikki ts hävisi, en muista kumpi, en rynnännyt heti ostamaan uusia. Ovat kallis kertaostos,  joten piilarit per kk helpommat kustantaa. 

Juu ei luottokorttia nyyh nyyh hyi hyi! Ei edes terveysasioihin varaa byää! Hyi mitä elämänhallintaa! 

No mutta, siis olin  piilareilla,  jos hsludi. nähdä tarkasti ja ilman jos ei niin väliä. Pärjäsin kohtuullisesti ilman. En ollut läheskään niin sokea kun nyt (oito silmäsairaus)  Jos joku ääliö  haluaa verrata tilannetta mitä on myt, siihen 4 vuoden takaiseen, niin olet superääliö. 

N. yli 3 vuotta sitten alkoi ilmenemään outoja silmäoireita. Jaksaako niitä oireita tähän laittaa, mutta vetisyys, punaisuus, valonarkuys, sumentunut näkökyky. Toinen silmä lähes sokea edelleen, vaikka  käyty lääkärissäkin diagnoosia ja lääkitystä kyselemässä.

No mutta näillä mennään. Laseja ei kannata hankkia kun näkökyky vaihtelee päivittäin jopa ja silmä ei ole muutenkaan normaali ja kunnossa. Piilolinssejä ei voi käyttää, koska silmän pinta vaurioitunut jotenkin. Selvää järkevää diagnoosia en ole saanut. 

Hullua tuo silmäsairauksien  hoito  Suomessa? 

Sitten joku ääliö ihmettelee, kun ei osta silmälaseja ja kun on joskys rahaa, niin tuhlaa ne muuhun kun silmälaseihin? 

Hehheh ihmisten ääliömäisyys  on naurettavaa! 

Vierailija
35/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilolinssejä ei voi käyttää, koska silmän pinta vaurioitunut jotenkin. Selvää järkevää diagnoosia en ole saanut..

No miten muutenkaan vaurioitunut kuin piilareista .

Eli liian pitkään käytetty piilareita ja ne on hanganeet sarveiskalvon naarmuille..näin voi käydä..

Piilareiden kanssa täytyy olla huolellinen eikä päivä linssejä sovi käyttää liian pitkään lerralla

Vierailija
36/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se epäkohta, että toisille yhteiskunta maksaa lasit ja toise

No kokoomuksen sosiaalipolitiikka jatkossa annetaan terveyskeskuksessa vain valkoinen keppi

Vierailija
37/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun osuus oli alle 0,001 senttiä.

Vierailija
38/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma kelan normihinnalla saa niin huonon maksusitoimukset että ei kannata harkita ...kivijalkaliikkeessä kun ei huomioida  tarjouksia ja alennuksia kun mennään sopimus hinnan kanssa ..ne lasketaan normaali hinnoista..

Mulla kun tuli ikänäkö mukaan kuvioihin niin silmälasien linssien hinta veti jalat alta..

Lasit kun muutenkin kestää käytössä ehkä 3 vuotta kun ne aktiivisessa elämässä jollain tapaa menee rikki..siinä mielessä joku 1300 euroa joka kolmas vuosi laseihin on paljon

Vierailija
39/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko katsonut löytyykö Temusta. Jos on resepti, mitä pitää olla, niin voi muutamalla eurolla saada.

Vierailija
40/79 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin ottaa yhteyttä Kelaan jo senkin vuoksi, että Kela on kilpailuttanut silmälasiliikkeet, joten silmälasiliikettä ei voi itse valita (jos paikkakunnalta löytyy useampia liikkeitä).

Monet ovat kertoneet, että itse voi maksaa ylittävän osuuden.

Olen myös kuullut, että eräs silmälasiliike ei olisi suostunut antamaan kuin ne Kelan maksamat versiot. Asiakkaalle annettiin mahdollisuus ottaa kelan maksamat silmälasit tai maksaa itse haluamansa silmälasit, mutta erotusta ei ollut mahdollisuutta maksaa itse. Liekö kyse ollut liikkeen väärinkäsityksestä vai palvelleen myyjän nihkeästä  asenteesta köyhän liian korkeaan elintasoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi