Miten suhtautuisit lotossa miljoonia voittaneeseen tuttuun?
Jos kaverisi/naapurisi/työkaverisi/sukulaisesi olisi voittanut lotossa parisen miljoonaa, miten suhtautuisit häneen? Tuttu ei asiasta suoraan kertoisi mutta osaisit asian luotettavasti päätellä. Tieto olisi varma. Tuttu ei rehentelisi rahoillaan, mutta ostaisi uuden auton, uusia vaatteita, jättäytyisi töistä pikkuhiljaa pois, reissaisi ulkomailla yms. Olisitko kateellinen, onnellinen, vähääkään välittämätön? Kyselisitkö, kaveeraisitko tavallista enemmän, olisitko utelias? Haluaisitko päästä osalliseksi rahoista? Välttelisitkö, katkaisisitko välit, tekisikö pahaa katsella?
Onko jonkun tuttu oikeasti voittanut lotossa miljoonia, kuinka suhtauduit? Tai oletko itse voittanut, kuinka muut suhtautuivat jos saivat tietää?
Helposti ajattelee että tilanne olisi helppo eikä vaikuttaisi suhtautumiseen millään tavalla, mutta olisikohan oikeasti niin?
Kommentit (39)
Ihan pohjasakkaa ja rikollisia nämä, jotka koittaa saada osansa toisen ihmisen rahoista. Toki jos sana leviää, että olet voittanut lotossa, niin todennäköisesti näitä siipeilijöitä koittaa luikerrella elämääsi, joiltainhan he ovat vieneet koko omaisuuden jos ihminen ei ole osannut pitää puoliaan.
Tuskin vaikuttaisi kummemmin asioiden normitilaan. Itse olen lottovoittoni jo saanut, kun sain syntini anteeksi.
Tietysti yrittäisin päästä parisuhteeseen hänen kanssaan ja hyötymään rahoista.
Sille on syynsä, miksi Suomessa ei julkaista voittajien nimiä. Ennenhän ne voitot oli aika pieniä yleensä, hyvä jos talon sai ostettua. Olemme varmaan lähellä maailman kateellisimpaa kansaa.
Jossain maissa voitot on julkisia ja toiset ovat onnellisia heidän puolestaan.
"Sä oot aina ollu mun paras kaveri... öö... mikä sun nimi nyt olikaan?"
Yrittäisin manipuloida kaikin tavoin että pääsisin käsiksi rahoihin ja osalliseksi tuosta vauraudesta, ihan sama vaikka se tarkottaisi antautumista seksiin tai muuhun toimintaan mistä en pitäisi hänen kanssaan yhtään.
Niin rahanahne olen.
Ei mikään muuttuisi. En ystävystynyt hänen rahojensa kanssa.
Mun eräs tuttu voitti, ei meidän tuttavuuteen vaikuttanut mitään, mutta huvitti serkkunsa joka oli sössinyt raha asiansa , heti mietti jos pyytäisi lotto voittajalta rahaa.
Olen vaurastunut "äkillisesti" ja julkisesti. Osa tutuista alkoi tekemään intensiivistä tuttavuutta ja mielistellä, osa kaikkosi. Ne oikeimmat ystävät jatkoivat kuin rahat eivät vaikuttaisi väleihimme mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää jokaisen varallisuuden ja ei niistä tarvitse sen enempää jutella, ja miksi pitäisi. Ei raha määritä ystävyyttä. Jos näin olisi, ei se olisi oikeaa ystävyyttä
Mielenkiintoista, että tiedätte toistenne varallisuuden ilmeisesti kovinkin tarkkaan, muttette juttele asiasta. Miten tuollainen onnistuu? Kertooko jokainen aina palkankorotuksensa, perintönsä, pankkitilinsä saldot ja muut tulot, mutta kukaan ei kommentoi eikä puhu siitä kuitenkaan enempää? :D
Sitten on näitä palstalla kerrottuja parisuhteita, joissa kuulemma ei tiedetä puolison rahoista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään muuttuisi. En ystävystynyt hänen rahojensa kanssa.
Olisihan ystävyys voinut muuttua, jos kaverisi olisi esim. muuttanut Havaijille. Sulla kävi nyt tuuri, ettei noin käynyt.
Ap:n oletus on, että rahakas pysyisi henkisesti samanlaisena, lol! Raha sekoittaa ihmisten päät ja heistä tulee kakkapäitä.
Suhtautuisin normaalisti, eli kuten ennenkin. Kunhan ei alkaisi leveilemään rahoillaan tai ottamaan niitä jatkuvasti puheeksi, niin mikään ei muuttuisi.
Sukulaisperhe sai lottovoiton. Siis pääpotin markka-aikaan.
Oltiin veljen kanssa molemmat tyytyväisiä kun asia tuli puheeksi. Meni nuorelle köyhälle parille jolla oli pari lasta. Tosi säästäväisesti elivät ennen voittoa ja käyttivät rahat fiksusti voiton jälkeenkin.
Ei vaikuttanut mitenkään suhtautumiseeni kyseiseen perheeseen. Kun suunniteltiin mieheni kanssa millaista taloa rakennettaisiin niin käytiin katsomassa näiden lottovoittajien taloa ja ennenkaikkea vähän erikoisempaa lämmitysjärjestelmää heillä. Hienon talon olivat rakentaneet täytyy sanoa mutta ei mitään prameaa vaan aika tavallista mutta keskimääräistä paremman laadun tarvikkeista.
Jos joku läheinen eli sisarus, vanhempi tai aikuinen lapsi voittaisi miljoonia eikä antaisi minulle mitään (en mitään suuria summia tarkoita, mutta joku muutaman tuhannen euron ylellinen matka olisi kiva ), niin loukkaantuisin.
Muiden voitoilla ei olisi mitään vaikutusta, toki jos siitä kertoo, niin kiinnostaisi kyllä tietää mitä tekee rahoilla ihan uteliaisuudesta, ei kateudesta.
Kaukaisemman tutun kohdalla ei vaikuttaisi mitään, läheisen ihmisen kohdalla olisin iloinen hänen puolestaan. Jos olisi vihamiehiä, voisi jonkin verran harmittaa heidän kohdallaan.
Mitäs ne mulle kuuluu, muiden rahat? Suhtautuisin kuten ennenkin.
Ajattelisin, että on päässyt samaan sarjaan kuin perheenjäsenet ja sukulaiset, mutta ei omalla älykkyydellään ja ansioillaan vaan pelkästään onnenpotkuna. Rahankäytön tyylistä sitten näkee onko edes etäisesti lähellä samaa sosioekonomista luokkaa vai ainoastaan äkkirikastunut alemman sosiaaliluokan edustaja. Äkkirikastuminen kun ei kenenkään todellista sosiaaliluokkaa nosta jos henkinen ja sosiaalinen pääoma puuttuu. Vaikutus on monilla yleensä päinvastainen.
Olisin kateellinen ja puhuisin selän takana pas...taa