Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (424)

Vierailija
321/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta touhua. Tämä oli yksi syy, miksi synnytin kaikki 3 lastani suunnitellulla keisarileikkauksella. En olisi suostunut tuollaiseksi teuraseläimeksi jonkun sadistin kynsiin. Järkyttävää 

Sinut siinä on teurastettu ja tikattu, ikuiset arvet näkyy. Mulla alatiesynnytyksiä kolme eikä yhtään tikkiä.  Lenkille on päässyt heti kun sairaalasta on tultu kotiin. Ihana kun voi synnyttää terveitä lapsia itse, luonnollisella tavalla.

Vierailija
322/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina kun rinnastetaan alatiesynnytystä sektion kanssa, tulee paikalle joku hehkuttamaan miten paljon nopeammin palautuu alatiesynnytyksestä.. mutta tässäkin pitäisi muistaa mainita se että palautuu jos kaikki menee hyvin eikä repeä pahasti. On niitäkin joiden alapää on kirjaimellisesti pilalla sen jälkeen, eikä palaudu vaikka kuinka odottaisi :(

Niinpä. Jos repeämiin tarvitaan korjaavia leikkauksia, niin onhan hitto vie sitten leikattava, kuitenkin, vaikka ensin käskettiin välttämään (keisarin)leikkausta. 

Hyvin tavallista on erilaiset komplikaatiot, ei se mitään yksi sadasta ole. Virtsanpidätys, ulosteenpidätys. Murtunut häntäluu voi kipuilla pitkään, onhan noita vaikka mitä. Mutta hys hys vaan.

Papereihin jää onneksi tuo merkintä että äidillä on mielenterveys ongelmia eli pelko sektio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuolla joku huomautti että sektiossa on riskinsä, tottakai on, se on leikkaus jokatapauksessa MUTTA mielestäni se on jokaisen synnyttäjän itse punnitseva haluaako ne riskit jotka siitä tulee vai pelata lottoa alatiesynnytyksen kanssa ja katsoa kuuluuko heihin jotka repeää koko mitalta alhaalta 

Tässä tapauksessa nää palvelut ei pitäisi kuulua julkiseen terveydenhuoltoon, koska siellä ei kapasiteetti millään riittäisi tähän.

Kyllähän se riittää jos laitetaan riittämään. Kaadetaan sinne vaikka 500 miljoonaa rahaa, niin varmasti riittää. Arvovalintoja...

Minusta siis kaikkien pitäisi saada sektio halutessaan. En arvota synnytystapoja mitenkään toisiaan paremmiksi. Mutta ketään ei pitäisi mielestäni pakottaa alatiesynnyttämiseen, jos hän ei tätä tahdo. 

-Ap

Vierailija
324/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi sen verran "hyvä tuuri" että repeämät oli niin syviä ja hankalia että piti ommella leikkaussalissa ja spinaalipuudutuksella koko alakroppa tunnottomaks, ei ainakaan mitään ompelukipuja tarvinnu miettiä. 

Vierailija
325/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina kun rinnastetaan alatiesynnytystä sektion kanssa, tulee paikalle joku hehkuttamaan miten paljon nopeammin palautuu alatiesynnytyksestä.. mutta tässäkin pitäisi muistaa mainita se että palautuu jos kaikki menee hyvin eikä repeä pahasti. On niitäkin joiden alapää on kirjaimellisesti pilalla sen jälkeen, eikä palaudu vaikka kuinka odottaisi :(

Et sä voi muissakaan tilanteessa valita tässä maassa leilataanko vai ei, esim et voi tse valita kuntoutatko sun polven fysioterapiassa vai leikkauksessa. Edes kauneusleikkaus ei ole täällä sellainen mistä voit päättää täysin, jos koetaan että se on sinulle liian vaarallista, niin silloin sitä ei tehdä. Ammattilainen on se joka arvioi tilanteen. Sama koskee synnytystä.

Polven kuntoutus fysioterapiassa vs. leikkauksessa on ehkä eri asia kuitenkin. Siinä uskoisinkin henkilökunnan tekevän päätöksen sen perusteella kumpi oikeasti järkevämpää.

Sitten taas synnytyksissä, niin Suomessa on kyllä voimakas kulttuuri jossa alatiesynnytys nähdään ensisijaisena. Kuitenkin on maita, joissa yli puolet synnyttää sektiolla. Eli näissä maissa ammattilainen arvioisi tilanteen toisin kuin Suomessa. Miksi? Koska tuo arvio perustuu yleiseen synnytyskulttuuriin, eikä välttämättä lääketieteelliseen perusteeseen. 

Sektio voidaan myös toki aidosti todeta vaaralliseksi äidille. Eli olisi aito lääketieteellinen peruste kieltää. Mutta suuressa enemmistössä tapauksista näin ei ole.

-Ap

Vierailija
326/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi sektiolla, toinen lapsi alateitse ilman kivunlievitystä. Toisen asteen repeämä emättimeen ja eppari leikattiin mun suostumuksella. En ole kyllä ihan varma saiko siihen jonkun puudutteen. Repeämä oli sen verran paha, että kätilö kutsui lääkärin tikkaamaan. Sain ottaa ilokaasua. Mutta voiko olla ihanampaa kuin se oma lapsi rinnoilla, virkeänä. Se tunne kun on synnyttänyt turvallisesti ja onnistuneesti. Ei kyllä mitkään tikkaukset tuntuneet miltään. Tai no, asento oli hankala ja alkoi paikat puutua, kun tikkaamisessa meni yli tunti. Sitä esikoisen sektiota en ottaisi ikinä enää. Ei mulla ollut mitään vaikeuksia istua salista huoneeseen pyörätuolissa tai sen jälkeen hoitaa vauvaa huoneessa nuoremman synnytyksen jälkeen. Sen sijaan sektion jälkeen en pystynyt hoitamaan vauvaa kunnolla ollenkaan ennen kuin vasta kotona 4 päivää leikkauksesta.

Vierailija
327/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi muissakaan tilanteessa valita tässä maassa leilataanko vai ei, esim et voi tse valita kuntoutatko sun polven fysioterapiassa vai leikkauksessa. Edes kauneusleikkaus ei ole täällä sellainen mistä voit päättää täysin, jos koetaan että se on sinulle liian vaarallista, niin silloin sitä ei tehdä. Ammattilainen on se joka arvioi tilanteen. Sama koskee synnytystä.

Polven kuntoutus fysioterapiassa vs. leikkauksessa on ehkä eri asia kuitenkin

Näissä maissa missä sektio on hyvin yleinen on paljon epäonnistuneita leikkauksia. Meillä on tunnetusti maailman parasta osaamista terveydenhuollon osalta tässä maassa.

Vierailija
328/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos repeämiin tarvitaan korjaavia leikkauksia, niin onhan hitto vie sitten leikattava, kuitenkin, vaikka ensin käskettiin välttämään (keisarin)leikkausta. 

Hyvin tavallista on erilaiset komplikaatiot, ei se mitään yksi sadasta ole. Virtsanpidätys, ulosteenpidätys. Murtunut häntäluu voi kipuilla pitkään, onhan noita vaikka mitä. Mutta hys hys vaan. 

Päähenkilön tulisi itse saada päättää hoidostaan, en käsitä miksi ei sitä s

Olen oppinut tällaisen asian jostain tästä käydystä keskustelusta, että Suomessa ei voida kieltää sektiota, jos odottava äiti sitä pyytää. Se pitää vain taistella, mutta kieltää sitä ei voi. Kirjoitit, että "Onneksi tässä maassa ei tehdä sektiota ilman lääketieteellistä syytä", niin oikeastaan odottavan äidin tahto on lääketieteellinen syy :).

-Ap

Vierailija
329/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyin kaksi viikkoa hätäsektion jälkeen kävelemään pitemmän reissun kauppaan. Nostella en juuri jaksanut kun menetin puolitoista litraa verta. 

Etkö saanut ollenkaan punasoluja? Itsekin menetin yli 2 litraa verta ja pari päivää oli kyllä heikko olo punasolutiputuksesta huolimatta, mutta kyllä jo pian pystyi toimimaan normaalisti. 

Vierailija
330/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
331/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta touhua. Tämä oli yksi syy, miksi synnytin kaikki 3 lastani suunnitellulla keisarileikkauksella. En olisi suostunut tuollaiseksi teuraseläimeksi jonkun sadistin kynsiin. Järkyttävää 

Sinut siinä on teurastettu ja tikattu, ikuiset arvet näkyy. Mulla alatiesynnytyksiä kolme eikä yhtään tikkiä.  Lenkille on päässyt heti kun sairaalasta on tultu kotiin. Ihana kun voi synnyttää terveitä lapsia itse, luonnollisella tavalla.

Olen tosiaan huomannut, että tällaista synnytystavan arvottamista harjoitetaan.

Joku kirjoitti hyvin jossain, että ei yksikään lapsi olisi kuitenkaan kasvanut ja syntynyt ilman kohdun voimaa.

Se synnytystapa on siinä vain lyhyt vaihe koko raskaudessa. En näkisi järkeväksi alkaa siis esim. sektiota arvottamaan alemmaksi. Kaikki on tehneet kuitenkin suuren työn.

-Ap

Vierailija
332/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa ommeltiin ja voi hemmetti sitä tyttösen jörkytystä kunnse sattui eikä puudutettu!! Mikä häpäisy ja kidutus! 

tokalla sanoin että nyt puudutetta ja paljon. Sitä laitettiin eikä sattunut. Taisi olla suihke. Eli kyllä sitä laitetaan jos kätilö viittii nähdä vaivan, 

naiset!!!!! Barrikaadeille!!! Vaatikaa arvoistanne kohtelua!!!

Vierailija
333/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan kanssa ommeltiin ja voi hemmetti sitä tyttösen jörkytystä kunnse sattui eikä puudutettu!! Mikä häpäisy ja kidutus! 

tokalla sanoin että nyt puudutetta ja paljon. Sitä laitettiin eikä sattunut. Taisi olla suihke. Eli kyllä sitä laitetaan jos kätilö viittii nähdä vaivan, 

naiset!!!!! Barrikaadeille!!! Vaatikaa arvoistanne kohtelua!!!

Barrikaadeille ehdottomasti!

Vierailija
334/424 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin TYKSissä vuonna 2010, minun välilihan repeämä ommeltiin ilman puudutusta. Se sattui huomattavasti enemmän kuin itse synnytys missään vaiheessa. Se on niin erilaista se pistävä, viiltävä kipu, kuin vaikka supistus- tai avautumisvaiheen kipu jotka tuntuu luonnollisemmalta. Pyysin puudutusta, mutta on kuulemma niin pieni nirhauma että puudutuksen laittaminen sattuisi. yhtä paljon kuin ompeleminen. Aika kauan se kidutus silti jatkui. Kaiken huippu oli, kun se tyly 50+ kätilö vielä lopuksi vitsaili miehelleni, että laittoi yhden isännäntikin ekstraa. Ei siis pienintäkään empatiaa mua kohtaan missän vaiheessa (esim. en olisi saanut äännellä synnytyksen aikana, koska ilmeisesti häntä ärsytti), mutta miehen kanssa oli mukava heittää kevyttä läppää.

Siis aivan sairasta, että kätilö vitsailee alapään silpomisesta muka hauskana juttuna. Sitähän se on. Alapään ylimääräinen tikkaaminen aiheuttaa suunnattomia seksuaalihaittoja, kipuja yms. Ja tästä vitsaillaan, sairaalassa!

Vierailija
335/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuolla joku huomautti että sektiossa on riskinsä, tottakai on, se on leikkaus jokatapauksessa MUTTA mielestäni se on jokaisen synnyttäjän itse punnitseva haluaako ne riskit jotka siitä tulee vai pelata lottoa alatiesynnytyksen kanssa ja katsoa kuuluuko heihin jotka repeää koko mitalta alhaalta 

Tässä tapauksessa nää palvelut ei pitäisi kuulua julkiseen terveydenhuoltoon, koska siellä ei kapasiteetti millään riittäisi tähän.

Kyllähän se riittää jos laitetaan riittämään. Kaadetaan sinne vaikka 500 miljoonaa rahaa, niin varmasti riittää. Arvovalintoja...

Minusta siis kaikkien pitäisi saada sektio halutessaan. En arvota synnytystapoja mitenkään toisiaan paremmiksi. Mutta ketään ei pitäisi mielestäni pakottaa alatiesynnyttämiseen, jos hän ei tätä tahdo. 

Oletko noin tyhmä, pelkoa on hyvä hoitaa, se vaikuttaa elämässä muuhunkin kuin pelkästään synnytykseen. Ja kyllä sen takia silti voi sektion saada. Tällä on toimiva järjestelmä tän osalta. Ei todellakaan ole hyvä että sektio tulisi vaan sillä että sen haluaa ilman mitään tietoa asiasta.

Vierailija
336/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosiaan huomannut, että tällaista synnytystavan arvottamista harjoitetaan.

Joku kirjoitti hyvin jossain, että ei yksikään lapsi olisi kuitenkaan kasvanut ja syntynyt ilman kohdun voimaa.

Se synnytystapa on siinä vain lyhyt vaihe koko raskaudessa. En näkisi järkeväksi alkaa siis esim. sektiota arvottamaan alemmaksi. Kaikki on tehneet kuitenkin

Tuossa vaiheessa ei ole mitään töitä vielä edes tehty, sano sitte kun sun lapsi on aikuinen, miten se kasvatus on sujunut, nykyaikana harvemmin sujuu hyvin ja kasvatetaan kaikenlaisia häirikköjä...

Vierailija
337/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa dramaattinen. Minulle on tehty sektio ja olen myös synnyttänyt itse, kummankaan jälkeen en kyllä päässyt heti lenkille. Mistä tuollaisia empatiakyvyttömiä toopeja oikein sikiää? 

Vierailija
338/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa dramaattinen. Minulle on tehty sektio ja olen myös synnyttänyt itse, kummankaan jälkeen en kyllä päässyt heti lenkille. Mistä tuollaisia empatiakyvyttömiä toopeja oikein sikiää? 

Vastasi vain viestiin yhtään asiallisesti kuin mitä tää yks toope kommentoi alatiesynnytystä. Sektio mammalta ne käytöstavat oli hukassa.  

Vierailija
339/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta siis kaikkien pitäisi saada sektio halutessaan. En arvota synnytystapoja mitenkään toisiaan paremmiksi. Mutta ketään ei pitäisi mielestäni pakottaa alatiesynn

Oletko noin tyhmä, pelkoa on hyvä hoitaa, se vaikuttaa elämässä muuhunkin kuin pelkästään synnytykseen. Ja kyllä sen takia silti voi sektion saada. Tällä on toimiva järjestelmä tän osalta. Ei todellakaan ole hyvä että sektio tulisi vaan sillä että sen haluaa ilman mitään tietoa asiasta.

Ihan tervettä pelätä synnytystä, joka on kuitenkin naisen elämän yksi suuri riski monella tavalla

Vierailija
340/424 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tosi hyvin miksi sektio olisi rauhoittava. Minusta sektion pitäisi olla tarjolla kaikille halukkaille ilman taistelua.

Sektio on kalliimpi ilmeisesti kuin alatiesynnytys, mutta aina sitä rahaa muutenkin löytyy, kun sitä johonkin todella tarvitaan. 

-Ap

Kallis? No ei vtussa?

Vaatii leikkaussalin ja joku jää ilman leikkausta, kun vahvaa ja itsenäistä suomimammaa pelottaa.

Synnytys on sen verran tärkeä asia että saa vaatia leikkaussalin. Se on tärkeämpi kuin sinun suonikohjusi.

Et vaan tiedä mikä on omaksi parhaaksesi koska pelottaa. Normisynnytys menee 90% pelkän kätilön kanssa ja tuuppaat vauvan kaukalossa salista vierihoito-osastolle.

Sektio on yksi saakelin "freakshow". Jo epiduraal

Kiitos tiedosta. Minulle tehtiin hätäsektio. Mukava tietää että elämäni yksi pelottavimpia hetkiä on sinulle "freakshow".

Luulempa että sinun viestistäsi ei loista arvostus muihin ihmisiin, saati empatia. Sellainen harvoin herättää hirveästi luottamusta neuvoillesi vaan päinvastoin, sektio vaikuttaa entistä paremmalta vaihtoehdolta.

Minulla on mies, joka hoiti vauvaa kun minä palauduin synnytyksestä. Sitä varten hänellä on isyysloma töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan