Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?
Paljonko tätä edelleen tapahtuu!?
Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?
Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.
Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.
Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".
Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?
Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?
Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.
Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään.
Kommentit (426)
Kai tajuatte, että teillä on itsemääräämisoikeus? Riittää kun sanotte että ei tikata ilman puudutusta. Hoitohenkilökunta voi toki keksiä kaikenlaisia tekosyitä miksi "vaan pitää nyt" laittaa tikit, mutta jos potilas kieltää niin silloin ne jäävät laittamatta. Vaikka olisi runsasta verenvuotoa tms.
Jos jossain pidellään väkisin kiinni, niin se on rikosilmoituksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuatte, että teillä on itsemääräämisoikeus? Riittää kun sanotte että ei tikata ilman puudutusta. Hoitohenkilökunta voi toki keksiä kaikenlaisia tekosyitä miksi "vaan pitää nyt" laittaa tikit, mutta jos potilas kieltää niin silloin ne jäävät laittamatta. Vaikka olisi runsasta verenvuotoa tms.
Näinhän sen pitäisi mennä. Mutta tähän ompeluun liittyvistä tarinoista olen oppinut, että aina tuo ei vain onnistu. Vaikka sanoo että ei tikata ilman puudutusta, ja pyytää puudutusta, niin tätä ei aina uskota eikä totella. Ja riippuen ihmisestä, siinä vaiheessa moni vain alistuu osaansa. Lisäksi moni on kuvannut, että siinä tilanteessa on ylipäätään ehkä vaikea pitää puoliaan, kun on niin oudossa, haavoittuvassa tms. tilassa. Minua itseä tässä eniten ahdistaa ja raivostuttaa juuri tuollainen potilaan tahdon yli kävely, mikä näissä tilanteissa usein läsnä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
En halua missään nimessä vähätellä huonoja synnytyskokemuksia (ja niitä on paljon!), mutta toisaalta ei kannata myöskään turhaan triggeröityä ja pelätä synnytystä nykypäivänä.
Synnytin viime vuonna yliopistosairaalassa ja kivun lievitystä sai niin paljon kun halusi (toki sen puitteissa mikä on mahdollista) ja välilihankaan ompelu ei tuntunut yhtään miltään. Henkilökunnan kohtelu oli koko ajan myös kunnioittavaa ja ystävällistä.
Kaikkea ei synnytyksessä voi hallita eikä ennustaa ja oli minullakin vaikeuksia, mutta tuo henkilökunnan mukava kohtelu ja kunnon kivunlievitys jättivät kokemuksen kuitenkin positiiviseksi.
Hienoa, että kaikki meni hyvin!
Olen monta kertaa ketjussa toistanutkin tuota, että uskon kyllä suurimman osan synnytyksistä sujuvan hyvin ja myönteisesti. Eikä tarkoitukseni ole lietsoa pelkoa. Vaan jotenkin käsitellä ja saada lisätietoa itsekin tästä ketjun aiheesta.
-Ap
Mitä ne naiset taas öyhöttää. Kasvattakaa pallit.
Vierailija kirjoitti:
Sektiokin pelottaa mutta siinämielessä se on mieltä rauhoittavampi vaihtoehto että tietää koska se on, ei tarvitse arpoa pääseekö sairaalaan ja koska ja syntyykö vauva esimerkiksi autoon, synnytys etenee takuulla = ei ole riskiä että synnytys ei etene ja vauva jää jumiin ja kohtaa aivovaurion tai jotainmuuta kamalaa, ei riskiä hätäsektiosta jossa ymmärtääkseni leikkausarpi voidaan tehdä miten sattuu..
Niin ja tietenkään välilihaa ei leikellä, eikä ole riskiä että koko alapää vammautuu niin ettei mikään pysy enää sisällä..
On totta että kaikille ei käy pahasti alatiesynnytyksessä, mutta sehän siinä onkin kun se on niin lottoamista, ei voi tietää että omalla kohdalla kaikki menisi hyvin ja vähin vaurioin :(
Ymmärrän tosi hyvin miksi sektio olisi rauhoittava. Minusta sektion pitäisi olla tarjolla kaikille halukkaille ilman taistelua.
Sektio on kalliimpi ilmeisesti kuin alatiesynnytys, mutta aina sitä rahaa muutenkin löytyy, kun sitä johonkin todella tarvitaan.
-Ap
Ei kaikkeen pidä suostua! Suomalaiset naiset on liian kilttejä. Olen pyytänyt puhdistuksen ja sen myös saanut. Toisella kerralla piti siitä vähän taistella mutta minua ei tikata ilman puudutusta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta natisee liitoksissaan, kun naiset ovat lakanneet synnyttämästä ja "puuhastelemasta" hoivatyötään ilmaiseksi. 😁
Vartuhan kun muiden lapset kieltätyy hoitamasta velavanhuksia ilmaiseksi. 😁
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri käväsee paikalla ja tokaisee, että se on synnytyksestä sekaisin anna mennä M1:ellä!
M1 jää kantaan muistoksi ja lasu käy kerran viikossa. Mielisairaalla jänkällä väärässä paikassa on seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkeen pidä suostua! Suomalaiset naiset on liian kilttejä. Olen pyytänyt puhdistuksen ja sen myös saanut. Toisella kerralla piti siitä vähän taistella mutta minua ei tikata ilman puudutusta. Piste.
Sinunkin tapauksessasi siis yritettiin alkaa ommella ilman puudutusta. Ja piti vaatia, että sen sait. En vaan kerta kaikkiaan ymmärrä miksi tämä puudutus ei ole täysin vakio toimenpide.
Haluatko kertoa mikä oli tuolloin toisella kerralla se peruste hoitohenkilökunnalla, että puudutetta ei heti suostuttu laittamaan?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin tapauksessasi siis yritettiin alkaa ommella ilman puudutusta. Ja piti vaatia, että sen sait. En vaan kerta kaikkiaan ymmärrä miksi tämä puudutus ei ole täysin vakio toimenpide.
Haluatko kertoa mikä oli tuolloin toisella kerralla se peruste hoitohenkilökunnalla, että puudutetta ei heti suostuttu laittamaan?
-Ap
Käypähoito. Eli durpa kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri käväsee paikalla ja tokaisee, että se on synnytyksestä sekaisin anna mennä M1:ellä!
M1 jää kantaan muistoksi ja lasu käy kerran viikossa. Mielisairaalla jänkällä väärässä paikassa on seuraukset.
Itkin vauvan jouduttua teholle ja lasuhan siitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tosi hyvin miksi sektio olisi rauhoittava. Minusta sektion pitäisi olla tarjolla kaikille halukkaille ilman taistelua.
Sektio on kalliimpi ilmeisesti kuin alatiesynnytys, mutta aina sitä rahaa muutenkin löytyy, kun sitä johonkin todella tarvitaan.
-Ap
Kallis? No ei vtussa?
Vaatii leikkaussalin ja joku jää ilman leikkausta, kun vahvaa ja itsenäistä suomimammaa pelottaa.
Vanhoja kertomuksia, en yhtään ihmettelisi jos idän trolleja täynnä koko ketju. Pelottelemasta suomalaisia pois lapsen teosta. Ettei vahvistuta kansakuntana. Siellä kunnon synnytystalkoot tykinruoaksi. Ei mennä helppoon.. nykyään on ihan eri meno synnäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kallis? No ei vtussa?
Vaatii leikkaussalin ja joku jää ilman leikkausta, kun vahvaa ja itsenäistä suomimammaa pelottaa.
Synnytysosastolla on omat leikkaussalit ja leikkaava lääkäri on gynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kallis? No ei vtussa?
Synnytys on sen verran tärkeä asia että saa vaatia leikkaussalin. Se on tärkeämpi kuin sinun suonikohjusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen pitäisi mennä. Mutta tähän ompeluun liittyvistä tarinoista olen oppinut, että aina tuo ei vain onnistu. Vaikka sanoo että ei tikata ilman puudutusta, ja pyytää puudutusta, niin tätä ei aina uskota eikä totella. Ja riippuen ihmisestä, siinä vaiheessa moni vain alistuu osaansa. Lisäksi moni on kuvannut, että siinä tilanteessa on ylipäätään ehkä vaikea pitää puoliaan, kun on niin oudossa, haavoittuvassa tms. tilassa. Minua itseä tässä eniten ahdistaa ja raivostuttaa juuri
Itsellä oli rankka ja pitkä synnytys (tunteja kestänyt ponnistusvaihe), eli olin fyysisesti aivan poikki. En mm. meinannut päästä vielä tunninkaan päästä suihkuun, kun ei vaan ollut voimia jäljellä yhtään. (Olin hyvässä kunnossa ennen synnytystä.) Siinä ei ollut voimia myöskään laittaa hanttiin yhtään muuta kuin sanallisesti ja huonosti sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos naisten kipuihin suhtaudutaan ylipäätään näin ylimielisesti synnyttäessä niin onko ihme että myös repeytymisten hoito on niin olematonta tässä maassa?
Kaikki nämä kertomukset kiteyttävät yhden syyn sille miksi pelkään kuollakseni synnyttämistä, en halua olla lukittuna sänkyyn makuulle tai puoli istuvaan asentoon jonkun huutaessa että turpa kiinni, en halua että väliliha leikellään ja ommellaan sitten ilman puudutteita samalla kun joku karjuu että ole paikallasi stana.
En halua sitä että repeän mahdollisesti todella pahasti, niin pahasti että siitä lähtien kaikki eritteet tulee housuun eikä asialle tehdä suomessa mitään.
niin, ja koska pelkoni on niin pohjattoman lamauttavan suuri, pelkään myös sitä että sen tähden synnytys ei edes etenisi ja vauva jäisi jumiin ja vammautuisi. pelkään muutenkin sitä että ei päästetä ajoissa sairaalaan ja vauva kuolee vatsaan tai vammautuu muuten..&n
Varasin doulan synnytystä varten vaikka asiat eivät menneetkään sitten niin, että olisin synnyttänyt alateitse. Doulalta sain kuitenkin paljon vinkkejä ja rauhoittelua itse synnytystä ajatellen. Doulan hankkiminen voi siis olla yksi vaihtoehto.
Doulan kanssa voi myös puhua niistä peloista jne. Mutta jos sektion haluaa niin kyllä sellainenkin kuuluu järjestää. On väärin miten paljon naiset joutuvat pitämään puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kallis? No ei vtussa?
Synnytys on sen verran tärkeä asia että saa vaatia leikkaussalin. Se on tärkeämpi kuin sinun suonikohjusi.
Et vaan tiedä mikä on omaksi parhaaksesi koska pelottaa. Normisynnytys menee 90% pelkän kätilön kanssa ja tuuppaat vauvan kaukalossa salista vierihoito-osastolle.
Sektio on yksi saakelin "freakshow". Jo epiduraali voi epäonnistua, olet vähintään pari viikkoa vuodepotilas huutavan vauvan kanssa, mahassasi ja kohdussasi on reikä, lapsesi paskat voi levitä minne sattuu, voit mädäntyä sisältä käsin jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisten kipuihin suhtaudutaan ylipäätään näin ylimielisesti synnyttäessä niin onko ihme että myös repeytymisten hoito on niin olematonta tässä maassa?
Kaikki nämä kertomukset kiteyttävät yhden syyn sille miksi pelkään kuollakseni synnyttämistä, en halua olla lukittuna sänkyyn makuulle tai puoli istuvaan asentoon jonkun huutaessa että turpa kiinni, en halua että väliliha leikellään ja ommellaan sitten ilman puudutteita samalla kun joku karjuu että ole paikallasi stana.
En halua sitä että repeän mahdollisesti todella pahasti, niin pahasti että siitä lähtien kaikki eritteet tulee housuun eikä asialle tehdä suomessa mitään.
niin, ja koska pelkoni on niin pohjattoman lamauttavan suuri, pelkään myös sitä että sen tähden synnytys ei edes etenisi ja vauva jäisi jumiin ja vammautuisi. pelkään muutenkin sitä että ei päästetä ajoissa sairaalDoula onkin varmaan hyvä idea monella tavalla. Jos huolettaa synnytyksessä tuo, että ei osaa itse pitää puoliaan, niin doulalla on paljon asiantuntemusta ja osaamista ja uskallusta toimia niissä tilanteissa tehokkaasti. Oma puoliso ei välttämättä olisi yhtä taitava tässä, vaan saattaa vain mennä "tottelumoodiin", koska synnytystilanne hänellekin uusi/harvinainen.
Mutta hieman jotenkin surullista myös, jos doulaa tosiaan tarvitaan tuohon tehtävään. Koska hoitohenkilökunnan pitäisi automaattisesti olla potilaan kanssa yhteistyössä ja kuunnella hänen toiveitaan (siis toki jotenkin järjen rajoissa).
-Ap
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
Olen synnyttänyt 3 kertaa ja joka kerta on muutama tikki laitettu. Joka kerralla on puudutettu, suihkeilla ja pistoksilla, mutta puudutteet eivät ole tehonneet kertaakaan. Niinpä sitten kiskoin ilokaasua ja mietin, että synnytyksen kivuliain vaihe oikeasti oli ompelu. En syytä kätilöitä enkä lääkäreitä tästä, mutta jos olisi ollut isompi tikkaustarve, olisin ollut tiukkana toimivan kivunlievityksen toteutuksen suhteen.