Digiposti tulee
Kommentit (40)
En ole valmis. PäijätHämeen hyvinvointialueesta ylellä uutista kuinka posti ei löydä perille, eivätkä potilaat saavu vastaanotolle.
Sulaa hulluutta. Paperinen posti pitäisi olla kansalaisoikeus.
🤔
Sitten kn ihmisillä on useita meiliosoitteita ja jotkut käyttää jopa entisen työpaikkansa meiliosotetta kun eivät muistaa vaihtaa niin sinne jää kaikki viranomaisposti ellei hokaa et pitäisi käydä katsomassa.
Ensi vuodesta alkaen viranomaisposti tulee vain digitaalisena
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ICT-partneri Jarkko Kuisma kertoo, että hyvinvointialueelta toimitettavan postin määrä on valtava.
Viime kuussa lähti yli 19 000 kirjettä sähköisesti. Näistä 60 prosenttia kuitenkin päätyi asiakkaille perinteisenä kirjepostina, koska käyttäjillä ei ole käytössään digitaalisia postilaatikoita.
Lakiuudistus velvoittaa miljoonien suomalaisten siirtymistä sähköiseen viranomaisviestintään hallitusohjelman mukaisesti. Lainsäädäntö muuttuu niin, ettei suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään enää ensi vuoden alussa tarvita.
Poikkeuksena ovat ne kansalaiset, jotka eivät jostain syystä pysty sähköiseen asiointiin.
Jatkossa ohjeet ja kutsut hyvinvointialueilta saapuvat digipostilaatikkoon. Lisäksi tiedot ja ohjeet muun muassa veroilmoituksista ja päivähoitopäätöksistä saapuvat digipostilaatikkoon.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on havaittu, että osa potilaista ei saavu tutkimuksiin, koska he eivät ole huomanneet sähköistä kutsua tai sen mukana tulleita ohjeita.
Hyvinvointialueen, kuten muidenkin viranomaisten viestintä on siirtynyt yhä enemmän digitaaliseksi. Ensi vuoden alusta suomalaiset viranomaiset toimittavat viestit ensisijaisesti kansalaisten digitaalisiin postilaatikoihin. Digitaalisia postilaatikoita ovat Suomi.fi, Kivra ja Omaposti.
Digipostihaasteet nielaisevat rahaa ja resursseja
Huonoimmassa tapauksessa digitaaliseen postilaatikkoon saapuneen viestin lukematta jääminen voi viivästyttää diagnoosia ja hoitoa.
Potilaille syntyy myös ylimääräisiä matkakuluja: tutkimuksia joudutaan perumaan viime hetkellä, kun ohjeita ei ole luettu tai noudatettu. Tämä koskee erityisesti magneetti-, CT- ja ultraäänitutkimuksia, joissa ohjeiden lukemisella on ratkaiseva merkitys.
Ohjeiden noudattaminen on välttämätöntä kaikissa kuvantamistutkimuksissa, jotta potilaan turvallisuus ja hyvinvointi voidaan taata mahdollisimman hyvin, kuvantamisen osastonhoitaja Kati Tolonen sanoo.
Hyvinvointialueelle digipostien lukematta jättäminen tarkoittaa hukkaan meneviä henkilöstöresursseja.
Potilaita jää saapumatta viikoittain. Onneksi saamme aika hyvin paikattua niitä peruuntumisia päivystyspuolen potilailla, toteaa Tolonen.
Syyt muun muassa hoitojen peruuntumisiin ovat Tolosen mukaan inhimillisiä. Ihmiset eivät välttämättä ole ymmärtäneet, että terveydenhuollon viestejä voi tulla digitaaliseen postilaatikkoon.
Digitaalisen postilaatikon käyttöönotto on voinut tapahtua jonkun muun kuin terveydenhuollon asioinnin yhteydessä.
Ei tule onnistumaan. Moni vanhus on ihan Digin ulkopuolella.
Tämä päätös kyllä hulluimpia ikinä. Itse olen paperipostin kannalla. Joku idiootti on päättänyt että väestö on valmis tähän digihömppään.
Taas haaskataan nekin vähät terveyspalvelut mitä vielä on saatavilla. Meilläkin on vanhoja sukulaisia jotka ei enää pärjää edes arkiasioissa. Pankki, kela ja lääkärit ym ihan ylivoimaisia hoitaa itse.
Kukaan ei ota huomioon että Suomi on täynnä ihmisiä jotka ei selviä digi-asioinnista ja monilla ei ole ketään joka auttaisi. Moni ei edes ymmärrä että apu olisi tarpeen ja jää täysin kaiken avun ja hoivan ulkopuolelle.
Tuossa luki että poikkeuksena ne kansalaiset jotka eivät pysty...
Mietin että onko hyväksyttävä syy poikkeuksiin ikä, kömpelyys älylaitteiden kanssa, ja käykö syyksi "kansalaistottelemattomuus"?
Automatisoitu yhteiskunta asukkaineen. Kaikki tapahtuu robottimaisesti kuin tieteisjännärrissä.
Tätäkö halutaan. Tätäkö ollaan pyydetty.
😥
Vierailija kirjoitti:
Tuossa luki että poikkeuksena ne kansalaiset jotka eivät pysty...
Mietin että onko hyväksyttävä syy poikkeuksiin ikä, kömpelyys älylaitteiden kanssa, ja käykö syyksi "kansalaistottelemattomuus"?
Ja mä mietin, mikä on se viranomainen, jolle pitää ilmoittaa, että edelleen kaikki posti paperisena eikä diginä? Mun pian 96v isäni ei suostu edes siihen, että laskunsa menisivät suoraveloituksena. Haluaa itse maksaa ne verkkopankissa. Pystyy siis siihen itse, mutta jääräpäisyyttään vastustaa kaikkia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
En ole valmis. PäijätHämeen hyvinvointialueesta ylellä uutista kuinka posti ei löydä perille, eivätkä potilaat saavu vastaanotolle.
Sulaa hulluutta. Paperinen posti pitäisi olla kansalaisoikeus.
🤔
Tässä nähdään ettei olla valmiita , kuka tämän hömpötyksen keksi ??????? Harvempi in valmis osaamaan pelkän digin vaikka annetaan muuta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kn ihmisillä on useita meiliosoitteita ja jotkut käyttää jopa entisen työpaikkansa meiliosotetta kun eivät muistaa vaihtaa niin sinne jää kaikki viranomaisposti ellei hokaa et pitäisi käydä katsomassa.
Se on sitten ihmisen omaa tyhmyyttä käyttää palveluissa sellaista sähköpostiosoitetta, jota ei oikeasti seuraa.
Ei mulla tule tälläkään hetkellä paperipostina kuin joku satunnainen lasku, ja nekin yleensä haluan muuttaa eLaskuiksi mahdollisimman pian. Kaikki viranomaisposti on tullut jo jonkin aikaa sähköisenä.
Digiposti tulee pakolliseksi jos käytät 2026 alussa sähköisiä palveluita vahvasti tunnistautuneena tai olet aiemmin luonut sähköisen postilaatikon tai suomi.fi-viestit eli jos et ole tehnyt kumpaakaan tulee paperiposti ?
Toivottavasti meille ei kukaan keksi lähettää paperipostia. Ollaan joka vuosi kuukausitolkulla matkailuautolla jossain päin Eurooppaa ja jos joku onneton keksii lähettää tärkeitä asioita paperipostilla niin reagoimattahan se jää.
Kaikkea sitä. Entäpä sitten kun kaikki menee sekaisin kuin pankit verkkohyökkäyksien takia. Kortit ei toimi eikä mikään toimi.
Käteinen on Kuningas ja paperinen posti kuin Kuningatar.
👑
Ihmiskunta jää unholaan kun kaikki on mennyt digitaalisesti ja tulee loppu . Muutama jää jäljell ja kaikki alkaa uudestaan ja keksitään tuli ja polkupyörä jne.
Johan se tuli jo viime vuosisadalla sähköpostin muodossa.