Mitä tekisit 2-vuotiaan kanssa, joka ei antaisi vaihtaa vaippaa, ei pestä käsiä, ei hampaita, ei pukea, ei riisua, kaikki on ei
Näiden asioiden tekeminen pitäisi suorittaa ilman lapsen suostumusta eli väkisin. Mutta eihän niin voi toimia. Kertokaa, miten selviätte pienen taaperon uhmasta.
Kommentit (281)
"Miten voimaton sinä oikein olet, jos et saa pestyä rimpuilevalta lapselta hampaita ilman, että tökit harjalla kurkkuun? Kyllä minä olen saanut harjattua silleen, ettei harja tunkeudu kurkkuun."
Voimaton? Voimahan se nyt on viimeinen asia, jota haluaa käyttää, kun työntää jotain lapsen suuhuh. Miten sä ennustat sen rimpuilevan lapsen liikkeen niin, että se ei just sillä hetkellä heilauta voimakkaasti päätään, kun harja on suussa? Ei helkkari, kyllä mä otin ihan muut keinot käyttöön, kun lapsi alkoi kieltäytyä hammaspesusta. Eikä tarvinnut kertaakaan väkisin harjata.
Muistan aikaa kun kaksivuotiaani ei halunnut tulla pukemaan ulos lähtöä varten. Kokeiltuani eli sanottuani että et saa tulla puettavaksi, hän suorastaan ryntäsi ja pukeminen sujui moitteetta. Tämä toimi jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii taitoa pestä väkisin hampaat kaksivuotiaalta, niin ettei satuta. Toisella kädellä pitää otteessa ja toisella pesee rimpuilevaa, heiluvaa, huutavaa lasta?
Ehkä paras taktiikka tuossa on, että laittaa lapsen syöttötuoliin istumaan ja valjaat kiinni. Se estää enimmän rimpuilun, jolloin pystyy keskittymään siihen, että saa harjan suuhun.
Neuvoisitko siis työntämään harjan väkisin valjaissa rimpuilevan pienen lapsen suuhun? Itse en kyllä uskaltaisi noin toimia, saati toiselle neuvoa.
Valjaiden ansiosta pysyy peppu penkissä eli heilumista tapahtuu lähinnä sivusuunnassa.
Jos lapsi rimpoilee, miten pää pysyy paikallaan?
Pää pysyy paikallaan, kun pitää ylävartaloa paikallaan. Tuo valjasjuttu oli huono idea, mutta lasta kyllä saa pitää paikallaan sylissä. Ei ihmekään, että nykylapsilla hampaat mätänevät suuhun, kun vanhemmat ovat tuollaisia nyhveröitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii taitoa pestä väkisin hampaat kaksivuotiaalta, niin ettei satuta. Toisella kädellä pitää otteessa ja toisella pesee rimpuilevaa, heiluvaa, huutavaa lasta?
Ehkä paras taktiikka tuossa on, että laittaa lapsen syöttötuoliin istumaan ja valjaat kiinni. Se estää enimmän rimpuilun, jolloin pystyy keskittymään siihen, että saa harjan suuhun.
Neuvoisitko siis työntämään harjan väkisin valjaissa rimpuilevan pienen lapsen suuhun? Itse en kyllä uskaltaisi noin toimia, saati toiselle neuvoa.
Minun lapseni rimpuilee sylissä ja työnnän kyllä harjan väkisin suuhun, jos suu ei muuten aukea. Ei ole monesti tarvinnut väkisin pestä, kun lapsi huomas
Ei se muoviharja haavaa tee. Harja suuhun vaan
Miten se ei tee? Mä oon saanut juurikin hammasharjasta haavan kurkkuun pienennä lapsena. Kävelin harja suussa ja kompastuin, harja tökkäsi kurkkuun ja se kuulkaa ottaa ihan valtavan kipää. Nielemään ei pysty moneen tuntiin.
Poikalasten hampaiden pesu alkoi sujua kun hankin heille sähköhammasharjat. Tekniikka kiinnosti.
Vierailija kirjoitti:
"Miten voimaton sinä oikein olet, jos et saa pestyä rimpuilevalta lapselta hampaita ilman, että tökit harjalla kurkkuun? Kyllä minä olen saanut harjattua silleen, ettei harja tunkeudu kurkkuun."
Voimaton? Voimahan se nyt on viimeinen asia, jota haluaa käyttää, kun työntää jotain lapsen suuhuh. Miten sä ennustat sen rimpuilevan lapsen liikkeen niin, että se ei just sillä hetkellä heilauta voimakkaasti päätään, kun harja on suussa? Ei helkkari, kyllä mä otin ihan muut keinot käyttöön, kun lapsi alkoi kieltäytyä hammaspesusta. Eikä tarvinnut kertaakaan väkisin harjata.
Kyllähän sen tietää, mihin suuntaan lapsi voi heilauttaa päätään ja valmistautua siihen. Ei tarvinnut pestä väkisin, joten jätit pesemättä. Lapsesi kiittää aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaiden ansiosta pysyy peppu penkissä eli heilumista tapahtuu lähinnä sivusuunnassa.
Pää pysyy paikallaan, kun pitää ylävartaloa paikallaan. Tuo valjasjuttu oli huono idea, mutta lasta kyllä saa pitää paikallaan sylissä. Ei ihmekään, että nykylapsilla hampaat mätänevät suuhun, kun vanhemmat ovat tuollaisia nyhveröitä.
Miten pää pysyy paikallaan, jos pitää ylävartalon paikallaan? Kyllä kaula liikkuu itsenäisesti. Ei ole meillä kertaakaan jäänyt hampaat pesemättä, vaikka lapsi alkoi kieltäytyä avaamasta suutaan, eikä ole tarvinnut väkisin pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi täytti muutama päivä sitten 2. Ei kai se nyt erikoista ole, että on vaippa. On ihan varmasti tavallista. Ap
On ihan tavallista.
Vanhempien laiskuutta. Terve lapsi oppii yksivuotiaana. Mutta tavallisistahan se laiskuus on, olet oikeassa.
Ok, no voitko sieltä etänä diagnosoida mun lapseni. He eivät oppineet yksivuotiaana, vaikka potalla käyminen aloitettiinkin jo ihan hyvissä ajoin. He ovat nyt 11 ja 14, enkä ole havainnut heissä sairauden merkkejä tai muita ongelmia. Ovat mukavia poikia, jotka pärjäävät koulussa ihan kivasti. Mutta varmasti sieltä osaat sanoa, että jotain piilevää vikaa on.
Et vain osann
No en tietenkään, koska en tunne teitä. Puhumattakaan, että olisin mitään tilanteita nähnyt.
Hyvin kasvatettu terve alle kaksivuotias lapsi kyllä hoitaa eritoten isommat tarpeensa pottaan. Sen pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni rimpuilee sylissä ja työnnän kyllä harjan väkisin suuhun, jos suu ei muuten aukea. Ei ole
Miten se ei tee? Mä oon saanut juurikin hammasharjasta haavan kurkkuun pienennä lapsena. Kävelin harja suussa ja kompastuin, harja tökkäsi kurkkuun ja se kuulkaa ottaa ihan valtavan kipää. Nielemään ei pysty moneen tuntiin.
Ei minun ainakaan tarvitse käyttää harjaamiseen paljon voimaa, vaikka lapsi vastustelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen tietää, mihin suuntaan lapsi voi heilauttaa päätään ja valmistautua siihen. Ei tarvinnut pestä väkisin, joten jätit pesemättä. Lapsesi kiittää aikuisena.
Mutta kun se harja on suussa ja sinä harjaat. Miten ennakoit, heilauttaako lapsi päätään eteen, taakse vai sivulla?
"Ei minun ainakaan tarvitse käyttää harjaamiseen paljon voimaa, vaikka lapsi vastustelisi. "
Mitäs jos se lapsi alkaakin käyttämään sitä voimaa, kun harja on suussa, ja harja tökkää lasta kovasti suuhun tai kurkkuun?
Vierailija kirjoitti:
Näytä kuvia hammaspeikoista hakkujensa ja lapioidensa kanssa mellestämässä suussa. Näin kuuskytluvulla innolla pesimme hampaita ja ajattelimme ajavamme peikot pois. Ei kai hammadpeikot ole kiellettyjä nykyäänkään.
Hammaspeikot ovat täysin kiellettyjä. Lapsi näkee peikot miespuolisina pelottavinta hahmoina, hänen kehityksensä häiriintyy ja hänestä voi tulla poikkeava. Ennen tehtiin monet asiat täysin väärin. Esim. minun kouluaikanani oli tyttöjen ja poikien liikuntatunnit erikseen. Voitko kuvitella miten sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se harja on suussa ja sinä harjaat. Miten ennakoit, heilauttaako lapsi päätään eteen, taakse vai sivulla?
Harja osin heiluu pään mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis korosta vielä, että vaikka lapseni alkoi vastustella harjaamista, hampaita ei ole koskaan jätetty pesemättä, vaan ne on aina pesty. Molemmat lapset ovat saaneet aina kiitosta hampaiden puhtaudesta hammashoitolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun harja on suussa ja sinä harjaat. Miten ennakoit, heilauttaako lapsi päätään eteen, taakse vai sivulla?
Valmistaudun siihen, että pää heiluu sekä eteen, taakse että sivulle. Ei se niin vaikeaa ole, eikä voimaa tarvitse käyttää siten, että tökit harjalla kurkkuun haavoja.
Mulla on alle vuoden ikäinen joka ei suostu käyttämään kuulokojeita. Enhän mä voi antaa lapsen päättää vaan kylmän viileästi laitan kojeet korviin ja hilkan siihen päälle. Lapsi ei edes muista koko kojeita kohta vaan vipeltää menemään.
Vierailija kirjoitti:
"Ei minun ainakaan tarvitse käyttää harjaamiseen paljon voimaa, vaikka lapsi vastustelisi. "
Mitäs jos se lapsi alkaakin käyttämään sitä voimaa, kun harja on suussa, ja harja tökkää lasta kovasti suuhun tai kurkkuun?
Lapsi on niin hyvin lukittu syliin, ettei pääse käyttämään voimiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen tietää, mihin suuntaan lapsi voi heilauttaa päätään ja valmistautua siihen. Ei tarvinnut pestä väkisin, joten jätit pesemättä. Lapsesi kiittää
Valmistaudun siihen, että pää heiluu sekä eteen, taakse että sivulle. Ei se niin vaikeaa ole, eikä voimaa tarvitse käyttää siten, että tökit harjalla kurkkuun haavoja.
Musta kyllä kuulostaa siltä, että lapsi ei oikeasti vastustele rimpuilemalla, jos kaikki liikkeet voi ennakoida etukäteen.
Ei se muoviharja haavaa tee. Harja suuhun vaan