Punkki puri haenko penisiliinit?
Vasta jos rupeaa punaista rengasta muodostumaan pureman ympärillä niin näytille. Seuraa puremakohtaa.
Kommentit (10)
ja flunssamaisia oireita. Ihon punoitus voi olla hyvin lievääkn.
Pää on varmasti jäänyt sisälle ,jos ärtynyt.
Olen lukuisia punkkeja tänäkin kesänä ottantu itsestäni ja lapsista pois.
Kertaakaan ei ole ärtynyt.
Sillon, kun en vielä osannut ottaa punkkia pois noita ärtymiä tuli
tarpeeseen olen sen syönyt, seurauksena maha sekaisin, hiivatulehdus ja kuukautiskierto sekaisin pidemmän aikaa. Eli aika tuju lääke kyseessä. (en tiennyt punkin purreenkaan, jyystävät päänsäryt olivat ainoa oire, joka lopulta lähti tuolla kuurilla. Olin saaristossa koko kesän ollut,siksi osasivat epäillä borrelioosia)
Turvotus häviää kyllä. Seuraa sitä puremakohtaa.
ei tarvitse hysteeriseksi sentään muuttua
Punkin purema ei välttämättä tee sitä klassista rengasta borrelioosissa, vaan puremakohdat voivat olla hyvinkin eri näköisiä. Ärtynyt kohta ei myöskään välttämättä tule itse pureman kohdalle vaan voi tulla johonkin muuallekin päin kehoa.
Ystäväni sairastui borrelioosiin ja itse olisin valmis syömään vaikka viisi turhaa kuuria, jos ne oireet vain voidaan estää. Oli se sen verran karmeeta katottavaa naaman halvautumisesta lähtien. Saatika ne kivut....huh, en mielelläni muistele.
sisämaassa vai turun saaristossa, vai missä?
Vaikka borrelioosia esiintyy lähinnä turun saaristossa ja Lounais-Suomessa, on sitä myös mm. Itä-Suomessa! Eli tapauksia on muuallakin, ei vain ns. borrelioosialueilla.
RPunoitus tulee viikon, parin sisällä, samoin flunssamianen oire ja nivelkipu parissa viikossa. Näihin puree vielä tablettina annettu antibiootti. Nuo ikävät oireet tulevat vasta myöhemmin ja silloinkin suonensisäinen lääkitys parantaa (pitkälle päässeessä taudissa voi tulla pysyviä vaurioita).
Mutta jos turvotus jatkuu ja tulee kipeäksi, se voi olla muutenkin tulehtunut ja kannattaa käydä lääkärissä.
Iho turvonnut alueen ympäriltä. Oli niin syvällä kiinni. Muita merkkejä ei ole. Eilen illalla huomasin punkin saunassa.