Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman kodin ostaminen opiskelevalle nuorelle?

Vierailija
21.08.2025 |

Onko joko ostanut lapselleen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on Suomessa on paljonkin kultalusikka suussa syntyneitä, joille on ostettu kaikki mahdollinen.

Vierailija
2/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus takavuosina työkaveri sanoi ostaneensa opiskelijayksiön lapselleen ja lapsi kun siinä asui, maksoi vuokraa ja sai tietysti opiskelijana asumistukea, niin olivat laskeneet, että Kelan asumistuella isänsä lyhensi asuntoa varten otettua lainaa. Kela siis käytännössä maksoi tämän opiskelijayksiön. 

Voiko olla oikeasti näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus takavuosina työkaveri sanoi ostaneensa opiskelijayksiön lapselleen ja lapsi kun siinä asui, maksoi vuokraa ja sai tietysti opiskelijana asumistukea, niin olivat laskeneet, että Kelan asumistuella isänsä lyhensi asuntoa varten otettua lainaa. Kela siis käytännössä maksoi tämän opiskelijayksiön. 

Kyllä! Näin se juuri menee.

Vierailija
4/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti on, mutta onko se kannattavaa. Ts. nuori voi haluta kuitenkin opiskelemaan jotain toista alaa jonnekin muualle tai haluaa muuttaa yhteen kumppanin kanssa tms. Jos tietty sen asunnon voi sitten laittaa vuokralle tai airbnb, niin ei siinä mitään ongelmaa ole.

Vierailija
5/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on, jos opiskelija oikeasti maksoi markkinahintaista vuokraa.

Vierailija
6/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän on eri asia, että se asunto on omana kuin vuokrakäytössä. Kyllä siitä menee verot kuintenkin, jos vuokrakäytössä.

Vierailija
7/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ennemmin kannustaisin lasta ostamaan itse asunnon. Voisin lainata hänelle käsirahan ja taata omaisuudellani hänen asuntonsa, mutta saisi itse maksaa asunnon kustannukset. Tulisi halvemmaksi kuin vuokralla asuminen.

Jos lapsi ei tähän suostuisi, ostaisin asunnon, jossa hän voisi asua vuokralla, mutta perisin markkinahintaista (mutta kuitenkin edullista) vuokraa siitä.

Jos ei haluaisi kumpaakaan, en pakottaisi.

Vierailija
8/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin, kun vanhemman omistamaan asuntoon on saanut riittävästi asumistukea/-lisää, niin ehkä. Nyt ei enää ole mahdollista (tästä syksystä alkaen), kun asumislisän määrä vanhemman omistamassa asunnossa asuvalle on vain max 83€/kk.

Vierailija
9/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä nuorella on varaa asua siinä asunnossa sitten, niin mikäs siinä. Mutta pitää muistaa, että tästä syksystä lähtien vanhemman omistamaan asuntoon asumislisää saa vain max 83€ / kk, ja vain opiskelukuukausilta (syys-touko korkeakouluissa, elokuukin sitten toisella asteella).

Vierailija
10/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ennemmin kannustaisin lasta ostamaan itse asunnon. Voisin lainata hänelle käsirahan ja taata omaisuudellani hänen asuntonsa, mutta saisi itse maksaa asunnon kustannukset. Tulisi halvemmaksi kuin vuokralla asuminen.

Jos lapsi ei tähän suostuisi, ostaisin asunnon, jossa hän voisi asua vuokralla, mutta perisin markkinahintaista (mutta kuitenkin edullista) vuokraa siitä.

Ja minkähän pankin kuvittelet myöntävän lainaa opiskeljalle, vaikka olisi mamma omaisuus takuuna? Kun se laina pitää maksaa takaisinkin, jos et vielä tiennyt. 

Vierailija
11/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa täytyy varautua siihen, että on ostettava lapselle muutakin kuin se kämppä. Asumislisä on max. 83€, opintotuki vähän päälle 200€. 

Vierailija
12/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuusta alkaen opiskelijan asumislisä 9kk vuodessa ja oman vanhemman ollessa vuokranantaja se asumislisä on 85€.

Mulla on yksiö vuokralla, nollakorkojen aikaan hoitui se lainakin, korkojen noustua piti laittaa lainanlyhennykseen omista. Ja onhan siinä vastikkeetkin maksettavana. Luultavasti vuokralaiseni sai asumistukea/saa asumislisää työssäkäyvänä opiskelijana, mutta mitäpä se mulle kuuluu.

Turhaan kadehdit.

Vierailija
13/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi? Ei asumislisän muutos ole ollut voimassa kuin pari viikkoa. Ja edelleen sen sijoitusasunnon lainat voi maksaa Kela, jos asunnossa asuu joku muu kuin omistajan oma lapsi. Hyvin moni vuokralainen saa yleistä asumistukea, joka on noin 300€/kk. Sillä lyhentää kivasti sijoittajan lainaa. 

Vierailija
14/14 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minkähän pankin kuvittelet myöntävän lainaa opiskeljalle, vaikka olisi mamma omaisuus takuuna? Kun se laina pitää maksaa takaisinkin, jos et vielä tiennyt. 

Monikin on opiskelijana lainaa saanut. Monet opiskelijat tekevät töitä opintojen ohessa. Ei opiskelija-status automaattisesti tarkoita, ettei lainaa saisi.

Suosittelen lukemaan viestini ajatuksella ennen tuollaisia jos et vielä tiennyt heittoja: viestissäni sanon, että saisi maksaa itse asumisensa kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi