Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä oli opintolainaa, kun valmistuitte?

Vierailija
21.08.2025 |

Paljonko oli opintalainaa, kun valmistuit ja minä vuonna? 

Mulla oli 17 000€ v.2020. Olin kauhuissani määrästä. Tosin eipä tuo niin iso rasite loppujen lopuksi ollutkaan. Tein ylimääräisiä lyhennyksiä ja maksoin muutamassa vuodessa etuajoissa pois, vaikkei olisi edes tarvinnut. 

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 markkaa.

Vierailija
62/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 45 000 markkaa eli ei paljon mitään, kun huomioi, että tein 2 maisteria. Lainaa otin vain 3 ekaa vuotta -89-92 ekan tutkinnon ajalta. Loput rahoitin töillä ja silloin oli myös hyvä opintoraha. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauheita lainoja..Itse otin 1000€ lainan kun lähdin kaverin kanssa kreikkaan 2viikoksi. Muuten tein viikonloppuisin töitä mistä sain lisätuloja asumistuen ja opintotuen lisäksi. Valmistuin 2006

Vierailija
64/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000e, hienoa maksella aikanaan takaisin...

Vierailija
65/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€, kävin töissä viikonloput ja kaikki lomat. Palkka riitti hyvin solukämpän vuokraan, ruokaan, ym.

Vierailija
66/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€

Vierailija
67/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0€

Vuosi 2003

Vierailija
68/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,00 €.

Vierailija
69/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun aikaan en euroakaan, tein rahaa jobbaamalla. Jouduin lopettamaan 90-luvun lopussa kun alkoi viranomaiset kyseleen liikaa. Sain aika hyvin rahaa niistä kaupoista mut kateelliset kiinnostui mun bisneksistä, meinas käry käydä.Kela karhusi opintotuet pois kun pääsin töihin, se oli kova isku:  Ammattikorkeakoulussa jouduin ottamaan euroissa noin 6000€. Valmistuin 2002. Oli suolainen maksaa pois.

Vierailija
70/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kauheita lainoja..Itse otin 1000€ lainan kun lähdin kaverin kanssa kreikkaan 2viikoksi. Muuten tein viikonloppuisin töitä mistä sain lisätuloja asumistuen ja opintotuen lisäksi. Valmistuin 2006

Oisin mäkin tehny töitä jos niitä olis saanut, mutta 90-luvulla ei puhettakaan ennen vuosituhannen vaihdetta. Nykyään tulot sentään bruttona 6000 euroa kuussa niin ei ole enää mitään merkitystä tuollaisilla pikkulainoilla

Vierailija
71/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei yhtään. 

Valmistuin KTM:ksi edellisen vastavalmistuneiden työttömyyshuipun aikaan 2014 ja vietin 1,5v työttömänä - yhteensä 2 vuotta kun loppuajan lähinnä harrastelin opiskelua ja yritin täysillä etsiä jo töitä, etten valmistuisi kortistoon (sitten tukikuukaudet ja rahat loppui ja oli pakko ottaa paperit ulos, että sai edes työttömyystukea). Otti mielenterveyden päälle jo ilman opintovelkaakin.

Vierailija
72/99 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään. Valmistuin 2005 ja rahoitin elämän vkl/kesälomien töillä. Lisäksi sain ruokakassin kotoa pari kertaa kuussa. Aion avittaa omaa teiniä aikanaan rahallisesti ja ruokakasseilla, että pärjää ja voi keskittyä opiskeluun.

Hyvä niin. Voi kun olisikin saanut töitä tai tukea kotoa, mutta ei senttiäkään. Jotain se opetti ja opin elämään täysin itsenäisesti taistellen kaikesta. Tein kaksi korkeakoulututkintoa työn ohella ja lukion myös. Tuloksena 2 burn outtia mutta nyt kolmas korkeakoulutukinto menee opintovapaalla omakustanteisesti. Omia lapsia on luvattu auttaa mutta haluavat selvitä itse. Autetaan sitten takaamalla asuntolaina

Vierailija
73/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydet lainat mk aikaan 80-luvulla. Korot nousivat hetkellisesti 18 %:Iin.

https://stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_09_03_opintolaina.html

Vierailija
74/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, vanhemmat maksoivat kaikki kulut ja asuin kotona opiskelujen ajan. Asun pk-seudulla, se tietysti auttoi asiaa.

Vierailija
75/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 18000 euroa, koska kävin vaihtarina ulkomailla. Se oli kyllä elämäni parasta aikaa. Valmistuin vuonna 2023.

Vierailija
76/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa, ehkä 30,000mk. Täydet otin, silloin oli niin pienet opintotuet. Ysärin alussa

Vierailija
77/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut opintolainaa koska tein töitä melkein koko opiskeluajan iltaisin ja viikonloppuisin.

Jälkikäteen ajatellen olisi kyllä ollut parempi ottaa lainaa ja valmistua nopeammin ja nukkua yöt sen sijaan että nuokkui yöt yövuorossa ja päivällä nukahteli luennolla. 

Toki riippuu myös vähän opintoalasta. Lääkäri ja juristi maksaa opintolainaansa todennäköisesti aika kevyesti takaisin kun pääsee oman alan töihin, mutta ravintolaesimies tai muu matalapalkkainen joutuu pureksimaan sitä lainaansa aika paljon pidempään. 

Vierailija
78/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 000mk, 80-luvun puolivälissä. Mitäpä muutakaan teit, kun otit lainaa, kun opintorahaa ei saanut, yhtenä vuonna kokeeksi hain ja sain 12mk kuukaudessa!! LOL Vanhempien tulojen takia noin pieni summa, sitä ei tietenkään kysytty sainko heiltä mitään tukea (en).

Vierailija
79/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla katsoa kokonaismäärää vielä, 3,5v nyt opiskelua takana. Täydet lainat olen nostanut, huollettavia 4 ja asuntolaina maksettavana. Lasten takia en pysty töitä tekemään opintojen ohella.

Vierailija
80/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!

Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.

Miksi asut yksiössä? Omana opiskeluaikana asuttiin yhä yleisesti soluissa ja yhteisesti vuokratuissa kimppakämpissä. Yksiössä asuivat vain ne, jotka kävivät säännöllisesti osa-aikatyössä tai varakkaat vanhemmat kustansivat oman yksiön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi