Paljonko teillä oli opintolainaa, kun valmistuitte?
Paljonko oli opintalainaa, kun valmistuit ja minä vuonna?
Mulla oli 17 000€ v.2020. Olin kauhuissani määrästä. Tosin eipä tuo niin iso rasite loppujen lopuksi ollutkaan. Tein ylimääräisiä lyhennyksiä ja maksoin muutamassa vuodessa etuajoissa pois, vaikkei olisi edes tarvinnut.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Rahoitin kesä ja viikonloppu töillä.
Et oppinut kirjoittamaan.
En ole koskaan hankkinut opintolainaa. Enkä hae. Hyvin pärjäsi aikoinaan opintotuella, vaikka välillä teki tiukkaa niin hankalistakin ajoista selvisi kun säästi karsimalla kaiken turhan pois ja eli hyvin askeettista ja alkoholitonta eloa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!
Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.
Halpa vuokra. Oulussa yksiö vesineen 589€/kk. Eikä tukia tule ku 428€/kk. Pappa och mamma betalar.
Noin 14 000 euroa kun valmistuin korkeakoulusta v. 2005. Jokaiselta opintovuodelta oli maksimimäärät ja tuohon aikaan korot oli ihan törkeät, jotain 8-10% luokkaa. Maksoin lainan noin 8 vuodessa pois. Amiksen käyneillä kavereilla oli siihen mennessä jo velaton kämppä.
Vierailija kirjoitti:
63 000 markkaa vuonna 1989. Bruttopalkkani vastavalmistuneena DI:nä oli 8500 mk/kk. Lainan korko nousi nopeasti yli 10 %:iin. Kun maksoin lainaa kaksi kertaa vuodessa noin 6000 mk kerralla (tämä oli opintolainsn takaisinmaksusysteemi silloin eikä sitä voinut muuttaa), siitä puolet meni korkoihin ja vain puolet lyhensi itse lainaa.
Hyvin siitäkin selvittiin ja sain säästettyä alle viidessa vuodessa rahaa niin paljon, että maksoin loppulainan kokonaan pois.
Kyllä mä onnistuin muuttamaan tuota takaisinmaksusysteemiä. Kävelin vain pankkiin ja kysyin, että voitaisko sopia, että maksankin 1000markkaa kuussa. Ja hyvin sopi.
mutta mitn on mahdollista, että sun lainan korko nousi 10% yli, kun sulla kuitenkin oli vielä korkotuettu laina? Minulla oli puolet tuota vanhaa korkotuettua lainaa ja puolet 1992 jälkeistä markkinakorkoista opintolainaa - sen korot olivat välillä todella korkealla.
18k tällä hetkellä. T. Pian kauppatieteiden kandiksi valmistuva
Maisteria en aio kyllä enää lainalla rahoittaa, vaan mentävä vakitöihin, opinnot sitten kulkee siinä rinnalla miten kulkee.
Valmistuin 2005 ja lainaa ei ollut yhtään. En ottanut sitä laisinkaan.