Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä oli opintolainaa, kun valmistuitte?

Vierailija
21.08.2025 |

Paljonko oli opintalainaa, kun valmistuit ja minä vuonna? 

Mulla oli 17 000€ v.2020. Olin kauhuissani määrästä. Tosin eipä tuo niin iso rasite loppujen lopuksi ollutkaan. Tein ylimääräisiä lyhennyksiä ja maksoin muutamassa vuodessa etuajoissa pois, vaikkei olisi edes tarvinnut. 

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 45 000....sinä oli kyllä maksamista

Vierailija
82/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta ensimmäisestä koulutuksesta ei yhtään, kolmannesta 3000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!

Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.

Miksi asut yksiössä? Omana opiskeluaikana asuttiin yhä yleisesti soluissa ja yhteisesti vuokratuissa kimppakämpissä. Yksiössä asuivat vain ne, jotka kävivät säännöllisesti osa-aikatyössä tai varakkaat vanhemmat kustansivat oman yksiön. 

Ja väitetään että suomalaiset ovat köyhiä! :D Amerikkalaissa yliopistoissa asutaan asuntoloissa kahden-kolmen hengen huoneissa, kylppärit käytävällä!! Suomalaiset on hemmoteltuja kermapeffoja!

Vierailija
84/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään kun lopetin kansalaiskoulun 1975. Siihen loppui opiskelut. Sen jälkeen olin välillä työtön ja välillä töissä. 1993 pääsin vakituiseen työhön, jossa olin vuoteen 2023, kunnes pääsin eläkkeelle.

Vierailija
85/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. Toisaalta joudun asumaan ja elämään niin huonosti että meinasi järki mennä. Hintaa tuli siinä mielessä opiskeluajalle. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ottaa lainaa. 

Vierailija
86/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni 2000-3000 e. maksoin pois ekan vuoden aikana kun pääsin heti valmistumisestani töihin.

Vierailija
87/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yhtään lainaa. Tein opiskelujen ohella töitä kaupan kassalla, monet illat ja viikonloput 2000-luvun alussa.

Vierailija
88/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siitä on niin kauan että inflaatio hoiti asian.

Kuukausipalkallani kuittasin vuotuisen opintolainan töihin päästyäni ;-) Maksoin pois.

Vierailija
89/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 2000€ vuonna 2012

Vierailija
90/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 000. Kohtapuoliin onneksi maksettu, eikä enää tarvitse elättää nuorta itseäni.

Vierailija
91/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000€. Tein töitä 10h viikossa, kesäisin vähän enemmän ja viimeisenä vuonna kokopäiväisesti. Valmistuin 2022. En olisi millään pärjännyt ilman lainaa, koska minulla oli asuntolaina enkä saanut asumistukea, pelkkää opintotukea.

Vierailija
92/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään.  Rahoitin kesä ja viikonloppu töillä.

Mutta kirjoittamaan suomen kieltä niissä opinnoissa ei silti näköjään oppinut. 

Aika surkeaa.

Vierailija
93/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 60000 mk v. 1992. Iso osa meni opiskelukaupungin kapakoihin :D

Maksettua se tuli vaikka insinööriksi valmistumisen jälkeen eka vuosina oli huonosti töitä.

Vierailija
94/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!

Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.

Miksi asut yksiössä? Omana opiskeluaikana asuttiin yhä yleisesti soluissa ja yhteisesti vuokratuissa kimppakämpissä. Yksiössä asuivat vain ne, jotka kävivät säännöllisesti osa-aikatyössä tai varakkaat vanhemmat kustansivat oman yksiön. 

Ja mikähän vatipäinen idioottivajakki sieltä lehati paikalle? Mikähän oli kenties se vuosisata, jolloin "yleisesti soluissa asuttiin"? Niistä umpipaskoista soluasunnoista halusi joka ikinen kynnelle kykenevä ulos ainakin silloin 30-40 vuotta sitten, kun niissä opiskelu on täyttä umpipaskaa epäsäännöllistä ja epäsiistiä elämää viettävien kämppisten takia. Aivan helevetillinen asuinmuoto

Vierailija
95/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnot jäi kesken opintolainaa oli silloin n. 16000e ja lyhensin lainaa muutaman vuoden. Mutta sitten sain kokonaan anteeksi opintolainan korkoineen ja luottotiedot ovat pysyneet. Sosiaalityöntekijä neuvoi minua ja kertoi, että on mahdollista saada laina osittain tai kokonaan anteeksi. Niin jätin lainan lyhennykset maksamatta ja pankki irtisanoi lainan, jolloin KELA otti haltuun. Tuli sitten kysely miten toimitaan? Kirjoitin sinne vapaamuotoisen kirjeen ja mukaan pari lausuntoa ja lopullinen päätös oli laina on kokonaan annettu anteeksi.

Vierailija
96/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on maksettu niin ei puhuta siitä enään.

Vierailija
97/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista summaa mutta aika reippaasti sitä oli. Onneksi pääsin heti töihin ja inflaatio söi lainasta osan. Aika helposti tuli maksetuksi.

Vierailija
98/99 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on maksettu niin ei puhuta siitä enään.

Enää!

Vierailija
99/99 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa pistää myös valmistumisvuosi lainan määrän lisäksi! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä