Paljonko teillä oli opintolainaa, kun valmistuitte?
Paljonko oli opintalainaa, kun valmistuit ja minä vuonna?
Mulla oli 17 000€ v.2020. Olin kauhuissani määrästä. Tosin eipä tuo niin iso rasite loppujen lopuksi ollutkaan. Tein ylimääräisiä lyhennyksiä ja maksoin muutamassa vuodessa etuajoissa pois, vaikkei olisi edes tarvinnut.
Kommentit (99)
Ei yhtään. Maksoin oppisopimuksesta 50e koululle.
Kaikki mitä irti lähti vuonna 1990 eli maksimit. En muista enää summaa. Kaikki meni lamassa ulosottoon.
0€, valmistuin 2007. Tein töitä opiskeluaikana eikä tuet olleet yhtä lainapainotteiset. Suht edullinen opiskelukaupunki ja yleisesti halvempi hintataso helpottivat pärjäämistä.
En edes hakenut opintolainaa. Opintotukien ostovoima oli vielä kohdallaan ysärin puolivälin jälkeen, kun itse opiskelin (ja koulutuskin oli kaksivuotinen yo-merkonomin tutkinto. Tradeksi luin myöhemmin työn ohessa ilman mitään muita tukia siis).
Vierailija kirjoitti:
Oho. Miten nykyään sujuu?
Tämä kysymys ysärin lamatyypille siis.
63 000 markkaa vuonna 1989. Bruttopalkkani vastavalmistuneena DI:nä oli 8500 mk/kk. Lainan korko nousi nopeasti yli 10 %:iin. Kun maksoin lainaa kaksi kertaa vuodessa noin 6000 mk kerralla (tämä oli opintolainsn takaisinmaksusysteemi silloin eikä sitä voinut muuttaa), siitä puolet meni korkoihin ja vain puolet lyhensi itse lainaa.
Hyvin siitäkin selvittiin ja sain säästettyä alle viidessa vuodessa rahaa niin paljon, että maksoin loppulainan kokonaan pois.
Noin 13 000 e kun valmistuin vuonna 2016. Aloin maksaa takaisin vuonna 2018, pienellä kuukausierällä, vielä muutama kuukausi jäljellä. Helposti olisi tuon määrän maksanut pois muutamassa vuodessa, jos olisi ollut tarvetta päästä nopeasti lainasta eroon.
28 000 euroa. Sain tästä n. 3000 euroa hyvitystä, sitten tein jonkin verran ylimääräisiä lyhennyksiä alkuun. 4 vuotta valmistumisesta, nyt jäljellä lainaa n. 14 000. Nyt on korot vähän laskeneet, maksuerä on nyt enää 150 euroa kuussa, josta kolmasosa korkoja, joten en tee enää ylimääräisiä lyhennyksiä. Ehkä sitten jos korot taas nousee.
0€, tein opintojen ajan kesät iltavuoroa iltalisillä tehtaalla sekä talvet opettajan sijaisuuksia.
Nyt aloitin uudet opinnot ja 3400€ nostin. Tämän onneksi maksaa nopeasti takaisin.
Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!
Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 20 000e ja olen vasta puolessa välissä opintoja. En ole löytänyt töitä joka kesä, enkä töitä opiskelujen rinnallekkaan. Hirvittää!
Ja vuokrani on 480e, halvempaa yksiötä ei Turusta kyllä löydä. Opintotuella maksaa just ja just vuokran.
Ootko opiskellut kesäkuukausina? Itse opiskelin yhden kesän vapaasti valittavia opintoja ja muistaakseni toisenakin kesänä ainakin yhden kuukauden sain opintotukea opintojen vuoksi. Tsemppiä tilanteeseesi! Olisipa kiva, jos vielä tänä maailman aikana voisi sanoa, että opintojen jälkeen on helppoa maksella lainat takaisin, kun pääsee töihin.
0€, opiskelin 90-luvulla ja silloin yksiössä asuminen msksoi 1300 mk ja asumustuki ja opintotuki oli yhteensä n. 1100 mk. Vamhrmmilta sain opiskelukuukausina rahaa ihan ok elämiseen ja kesät olin kesätöissä jo 16-v alkaen. Eli kesätyöt ja vanhemmat mahdollistivat velattoman opiskelun.
Myöhemmin opiskelin töiden ohessa.
15 000e ja jokunen satanen päälle. Valmistuin viime vuonna.
Ei ole mielestäni paha.
0 euroa v. 2003. Olin ihan ok-palkkaisissa duunarin kesätöissä ja vanhemmilta sain rahaa, kun opintotuki asumislisineen ei riittänyt.
2016 valmistuin 16500€ ja 6130,75€ jäljellä. Ap ilmeisesti saanut puolet pois pelkällä valmistui ajoissa kortilla, mitä omaan aikaan ollut edes ja taloudesta löytyy myös vuokran puolittaja.
Ei yhtään. Rahoitin kesä ja viikonloppu töillä.