Miehen suvussa on jo kohta 10 vuotta purkamatta ollut kuolinpesä
Olen kysellyt mieheltä, miksei sitä pureta ja rahoja käytetä johonkin muuhun. Esim perheen asuntolainaan. Mies sanoo, ettei sitä voi purkaa pakolla, kun maat ovat ollet suvussa satoja vuosia. Ja arvonmääritys on kuulema vaikeaa, kun osa maista on kaavoitusalueella. Tuntuu kummalliselta, kun kuolinpesässä on omaisuutta miehen arvion mukaan 300000 - 1000000 Euroa, muttei ketään osakasta kiinnosta purkaa sitä. Siellä on pankkitalletuksia, arvopapereita, peltoa ja metsää jne. Ja talo, jota käytetään kesämökkinä joitakin viikoja vuodessa. Toki miehelleni tulisi vain osa tuosta rahasta. Mikä järki on olla saattamatta asiaa päätökseen?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Hirvee riski toi jakamaton kuolinpesä. Jos yks osakas esim. sössii pikavipeillä yms. luottotietonsa ja velkaantuu, niin koko kuolinpesän omaisuus voi mennä sen yhden velkojille. Meille meinas käydä niin.
Miten se nyt kokonaan menisi, jos on saapa murto-osan, ei velkojalla ole parempaa oikeutta.
Pelto . Siinä kuule kasvatetaan ruokaa. Oliko kuullut koskaan leipä peruna kaali rypsi porkkana jauhot sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaa miehes ei haluu sitä osuuttaan ku joutus sulle antamaan osan eron jälkeen. Fiksusti pelattu.
Jos ei ole avioehtoa joka torppaa puolison pääsyn jakamattomaan perintöön joka jaetaan eron jälkeen niin ap saa osansa jos mies sai perinnön avioliiton aikana. Vaikka sitä ei jaettukaan näiden naimisissa ollessa.
Kyllä nämä on yleensä hoidettu jo edellisen sukupolven toimesta. Testamentilla estetään kiipijöiden tulo omaisuuteen. Osa menee niin sokeana naimisiin, että avioehto jää tekemättä. Pitäs olla pakollinen
Vinkkinä vaan kaikille, että ei kannata jättää jakamatta. Asiat mutkistuu kun on jakamatta vuosikymmeniä. Kukaan ei lopulta muista miten se nyt oikein mnikään. Vanhimmat ovatkin sitten jo kuolleet/muistisairaita tms..
Mun lapset olivat osakkaina aika monessa kuolinpesässä alaikäisinä. Ja minä siitä kaikesta teen DVV:lle vuosittain raporttia.. Nämä kuolinpesät myöskin jaettu heti. Voin vain kuvitella miten paljon tuo olisi vielä mutkistunut jos ne olisivat jääneet jakamatta.
Jokainen toki tyylillään, mikään pakko ei ole, mutta varmalla asiat mutkistuvat mitä kauemmin menee aikaa. Ei missään tapauksessa ainakaan helpotu. Jos pelkää sukuriitoja, ne tulevat jokatapauksessa. Siihen auttaa se pesänjakaja.
Ja tämä jakamaton kuolinpesä liittyy sinuun miten?
Mitä se sulle kuuluu?! Ai niin, se ahneus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaa miehes ei haluu sitä osuuttaan ku joutus sulle antamaan osan eron jälkeen. Fiksusti pelattu.
Jos ei ole avioehtoa joka torppaa puolison pääsyn jakamattomaan perintöön joka jaetaan eron jälkeen niin ap saa osansa jos mies sai perinnön avioliiton aikana. Vaikka sitä ei jaettukaan näiden naimisissa ollessa.
Tuo on aivan naurettava laki, että joku ahne nainen saa oikeuden exänsä perintöön.
Muistakaa ihmiset tehdä se avioehto! Useimmilla kun unohtuu, että avioliitto on hyvin vahva juridinen taloussopimus!
Olen osakkaana kuolinpesässä, joka on vuodelta 1982, jaetaan vuosittain vain tuotot, eikä ole mitään kiirettä jakaa, eikä edes mitään syytä. Kuolinpesä voi olla jakamaton vaikka ikuisesti.
JOS SIIS OSAKKAANA ON VAIKKA 5-10 LASTA NIIN MITÄ JAKAMISTA SIINÄ ON. JOS JOKU ON VELKAA MAKSAKOON ITSE VELKANSA EIKÄ ELÄ MUIDEN RAHOILLA. SEN PÄÄLLE ETTÄ 10-20 JAKAA JOTAIN MAKSAA MYÖS PERINTÖ VEROT. ITSE. JA JOS JOKU EI KYKENE KÄYMÄÄN TYÖSSÄ JA maksamaan velkojaan niin hän menettää vain oman osuutensa . Tyhmää vaimoa ei kannata ottaa. Eikä miestä.
Käytännössä kaikki maatilan omaavat tekevät tietenkin keskinäisen testamentin missä lasten puolisot AINA ovat perinnön ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Olen osakkaana kuolinpesässä, joka on vuodelta 1982, jaetaan vuosittain vain tuotot, eikä ole mitään kiirettä jakaa, eikä edes mitään syytä. Kuolinpesä voi olla jakamaton vaikka ikuisesti.
Mitä vtun järkeä tuossa on?
Eikö toi aloittaja voi maksaa itse omia kulujaan ja asuntovelkaansa varastamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa metsän kasvaa. Metsänhoidolliset työt hoidetaan, tuottaa ja kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No kuitenkin jos yksikin kuolinpesän osakas vaatii jakoa niin pitäähän se jakaa vaikka saisi vihat niskaan.
Jos tilanne on se, että yksi haluaa osansa, mutta muut ei, niin eikös siinä tapauksessa riitä tämä yksi maksetaan pesästä ulos ja sillä hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä vaan kaikille, että ei kannata jättää jakamatta. Asiat mutkistuu kun on jakamatta vuosikymmeniä. Kukaan ei lopulta muista miten se nyt oikein mnikään. Vanhimmat ovatkin sitten jo kuolleet/muistisairaita tms..
Mun lapset olivat osakkaina aika monessa kuolinpesässä alaikäisinä. Ja minä siitä kaikesta teen DVV:lle vuosittain raporttia.. Nämä kuolinpesät myöskin jaettu heti. Voin vain kuvitella miten paljon tuo olisi vielä mutkistunut jos ne olisivat jääneet jakamatta.
Jokainen toki tyylillään, mikään pakko ei ole, mutta varmalla asiat mutkistuvat mitä kauemmin menee aikaa. Ei missään tapauksessa ainakaan helpotu. Jos pelkää sukuriitoja, ne tulevat jokatapauksessa. Siihen auttaa se pesänjakaja.
Eihän kuolinpesän tiedot ole muistinvarassa, vaan siitä löytyy asiakirjat ja vuosittain tehdään jonkunlainen selvitys/kirjanpito, kun kuolinpesät ovat verovelvollisia ja pitää jättää veroilmoitus. Olen osakkaana kp. Jo 43v.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä jakamaton kuolinpesä liittyy sinuun miten?
Ap, olen varma että puolisosi vanhemmat ovat tehneet keskinäisen testamentin missä heidän lastensa puolisot on suljettu perinnön ulkopuolelle. Riippumatta siitä onko teillä avioehtoa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa metsän kasvaa. Metsänhoidolliset työt hoidetaan, tuottaa ja kasvaa koko ajan.
Kiva. Ja seuraavassa sukupolvessa on 20 kaveria jakamassa samaa kusista tilaa. Jippiajei.
Koska pesänjakaja odottaa että toiset kuolee niin se joku saa isomman perinnön koska saa päättää siitä pesänjakamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Ja seuraavassa sukupolvessa on 20 kaveria jakamassa samaa kusista tilaa. Jippiajei.
Sulla ei taida kauheasti olla "kusisista" metsätiloista ja niiden arvosta tietoa?
Nykyisellä syntyvyydellä tuo 20 henkilöä ei ole ihan seuraavassa tai sitäkään seuraavassa sukupolvessa.
Paskan arvopapereita. Kun sä Joku päivä olet maksanut sun asunnon siitä tulee arvopaperi sitten muuten se pysyy pankilla . Usein on kiinnityksiä velkoja ja kulut myös kuten kiinteistövero ja tiemaksut. On rasitteita kun joku yleinen tie menee tontin läpi ja sähkölinja. Kuolinpesää ei pureta vaan se jaetaan . Rintaperilliset ja jos se on heille työpaikka ei sitä jaeta. Se on yhteisomistuksessa . Sen kunnan alueella missä joku talo tontti on siihen kuuluu maksaa verot kuin kiinteistövero ja tiemaksut. Voit hyvin vaihtaa halvempaan asuntoon että voit sen maksaa itse.