Voiko vegaani ja sekaani rakastua aidosti toisiinsa?
Vai onko niin, että sekasyöjä ja kasvispohjaista ruokavaliota noudattava ihminen kokevat aina oman eettisen maailmankatsomuksensa toisen näkökulmaa arvokkaammaksi?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
"Apinakin on sekasyöjä. Ja suurin osa eläinkunnasta muutenkin. Mutta suurin osa ei nojaa liharuokavalioon vaan se on hyvin satunnaista. Ihmisillä se on oleellista oikeastaan vain siellä, missä on talvi. JOS on puutteellinen infra siis, eikä saa kasvistoimituksia pitkin talvea. Onneksi nykypäivänä saa."
Ei tunneta yhtään alkuperäisväestöä joka eläisi täysin kasvisruoalla. Kaikki ihmisryhmät mitä tunnetaan on aina syöneet eläinkunnan antimia.
(Tunnetaan myös muutama alkuperäisväestö jotka syövät pelkkää lihaa)
Niin siis miehet. Miehet myös tappavat ja r aiskaavat ihmisiä, ihan niinkuin tekevät eläimillekin.
Itse en identifioidu edes samaksi lajiksi miesten kanssa. Tapani ovat erit, enkä aio kantaa vastuuta teidän hirviöteoistanne.
Mutta tässäkin keskustelussa ollaan taas ihan lillukanvarsissa.
Kysymys kuului, voivatko lihapää ja kasvissyöjä seurustella. Nyt lihapäät öyhöttävät ja raivoavat täällä, kun suolessa on niin paha olla että ei voi muuta kuin öyhöttää ja raivota.
No, sanoin kantani. En voisi, enkä halua sellaista energiaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se riitä, että vegaani kirjaimellisesti kuolee puutteelliseen ravitsemukseen ilman keinotekoisia lisäravinteita?
riitä mihin? tässä puhuttiin siitä onko lapsen aivojen kehitykselle vegaaniruokavalio riittävä. ja vastaus on että on, kunhan vaan syö b12-lisää
Eli ihminen on sekasyöjä.
kuinka tyhmä sä oikeen oot
Jos ihminen pystyy syömään kasveja ja eläimiä mutta ei tule toimeen ilman jompaa kumpaa, niin ihminen on sekasyöjä.
Se on ihan totta. Ja itselle hyönteisten syöminen olisikin mieluisampi vaihtoehto, kuin esim. nisäkkään lihan.
Jos olisi pakko, söisin kalan tai äyriäisten lihaa. Äyriäiset vaikuttavat mielestäni sllaisilta, mitä ihminen voisi syödä ihan luonnossakin, ennemmin kuin maahyönteiset. Ehkä jopa ennemmin kuin kalaa.
Joo, äyriäisiä ja nilviäisiä vedestä ihmislaji onkin rannikkoalueilla käyttänyt todella paljon kehityshistoriansa aikana. Mikä onkin hyvin ymmärrettävää, koska vaikkapa simpukoiden keräileminen on ollut erittäin helppoa. Jännä kyllä, että niinkin pitkän evoluution jälkeen ajatus simpukoiden syömisestä ällöttää mua, vaikka luulis, että olis ihan geeneissä pitää niitä ruokana. Ja sama hyönteisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta. Ja itselle hyönteisten syöminen olisikin mieluisampi vaihtoehto, kuin esim. nisäkkään lihan.
Jos olisi pakko, söisin kalan tai äyriäisten lihaa. Äyriäiset vaikuttavat mielestäni sllaisilta, mitä ihminen voisi syödä ihan luonnossakin, ennemmin kuin maahyönteiset. Ehkä jopa ennemmin kuin kalaa.
kolmessa pikku säilykesimpukassa näyttää esim olevan vuorokauden b12-vitamiinin tarve. saman määrän saadakseen saa syödä 400 grammaa sika-nauta jauhelihaa
Porkkanoita voi syödä vaikka 100 kg ja siinä on silti tasan 0 % päivän B12 vitamiinin tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
En voisi ajatellakaan olevani minkäänlaisessa rakkaussuhteessa vegaanin kanssa. Maailmankatsomuksemme eroaisivat niin perusteellisesti, että se ei voisi olla aiheuttamatta kitkaa välillemme.
Olen sekasyöjä ja sellaisena pysyn. En koe minkäänlaisia tunnontuskia tai moraalista ristiriitaa sen suhteen, että eläimiä käytetään ravintona.
Vegaaneilla on tietenkin oikeus mielipiteeseensä ja elämäntapaansa, mutta luulen, että ongelma muodostuisi juuri niin päin, että vegaani ei pysty hyväksymään sekasyöjän maailmankuvaa. Ainakin näin on ollut kohtaamieni vegaanien kanssa: näennäisesti hyväksytään, mutta ei kyetä olemaan moralisoimatta.
Tämän(kin) ketjun perusteella asia on aivan päin vastoin. Edes aiheesta ei pysty palstan sekasyöjät keskustelemaan, vaan sivuutetaan aloituksen kysymys ja hyökätään vegaaneja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Apinakin on sekasyöjä. Ja suurin osa eläinkunnasta muutenkin. Mutta suurin osa ei nojaa liharuokavalioon vaan se on hyvin satunnaista. Ihmisillä se on oleellista oikeastaan vain siellä, missä on talvi. JOS on puutteellinen infra siis, eikä saa kasvistoimituksia pitkin talvea. Onneksi nykypäivänä saa."
Ei tunneta yhtään alkuperäisväestöä joka eläisi täysin kasvisruoalla. Kaikki ihmisryhmät mitä tunnetaan on aina syöneet eläinkunnan antimia.
(Tunnetaan myös muutama alkuperäisväestö jotka syövät pelkkää lihaa)
Niin siis miehet. Miehet myös tappavat ja r aiskaavat ihmisiä, ihan niinkuin tekevät eläimillekin.
Itse en identifioidu edes samaksi lajiksi miesten kanssa. Tapani ovat erit, enkä aio kantaa vastuuta teidän hirviöteoistanne.
Miksi on niin vaikea hyväksyä, ettei ihminen ole luontaisesti kasvissyöjä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, äyriäisiä ja nilviäisiä vedestä ihmislaji onkin rannikkoalueilla käyttänyt todella paljon kehityshistoriansa aikana. Mikä onkin hyvin ymmärrettävää, koska vaikkapa simpukoiden keräileminen on ollut erittäin helppoa. Jännä kyllä, että niinkin pitkän evoluution jälkeen ajatus simpukoiden syömisestä ällöttää mua, vaikka luulis, että olis ihan geeneissä pitää niitä ruokana. Ja sama hyönteisten kohdalla.
simpukathan ei vissiin nykykäsityksen mukaan edes ole tuntevia olentoja. jotkut vegaaniks itseään kutsuvat syö ostereita ja simpukoita
itse aikanaan tykkäsin simpukoita, mutta viimeks kun ostin niin maistuivat vaan jotenkin pilaantuneelta kalalta, en tiedä oliko ne kasvatettu jotenkin huonossa vedessä tms. sen jälkeen ei oo tehnyt mieli syödä
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässäkin keskustelussa ollaan taas ihan lillukanvarsissa.
Kysymys kuului, voivatko lihapää ja kasvissyöjä seurustella. Nyt lihapäät öyhöttävät ja raivoavat täällä, kun suolessa on niin paha olla että ei voi muuta kuin öyhöttää ja raivota.
No, sanoin kantani. En voisi, enkä halua sellaista energiaa elämääni.
Kai jo sana vegaani provosoi niin paljon, ettei itse aiheesta ehditä edes puhua, kun on niin kiire öyhöttää.
No, selkeää on, ettei juuri ketjussa esiintyvien kaltaisten lihansyöjien kanssa kukaan vegaani päädy rakastumaan.
Minun mieheni kyllä syö lihaa, kun on koko ikänsä niin tehnyt, ja se on pinttynyt tapa. Hän ymmärtää kyllä täysin, miksi minusta eläinten tappaminen on väärin. Ja kun minä teen meillä ruoat, niin ne on kasvisruokaa. Hän sitten välillä ostaa makkaraa tms., jos tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kolmessa pikku säilykesimpukassa näyttää esim olevan vuorokauden b12-vitamiinin tarve. saman määrän saadakseen saa syödä 400 grammaa sika-nauta jauhelihaa
Porkkanoita voi syödä vaikka 100 kg ja siinä on silti tasan 0 % päivän B12 vitamiinin tarpeesta.
sä se jaksat kiukutella
lihassakaan ei ole kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita, miks raivoat vaan kasviksista
"Joo, äyriäisiä ja nilviäisiä vedestä ihmislaji onkin rannikkoalueilla käyttänyt todella paljon kehityshistoriansa aikana. Mikä onkin hyvin ymmärrettävää, koska vaikkapa simpukoiden keräileminen on ollut erittäin helppoa. Jännä kyllä, että niinkin pitkän evoluution jälkeen ajatus simpukoiden syömisestä ällöttää mua, vaikka luulis, että olis ihan geeneissä pitää niitä ruokana. Ja sama hyönteisten kohdalla."
Rapujuhlat on osa jokaista syksyä. Äyriäiset muutenkin on arvostettua ruokaa. Mikä sen juhlavampaan kuin tarjoilla hummeria?
Sinisimpukat on tosi herkullisia ja ostereita on aina arvostettu. Oikeen sellaista herrojen herkkua.
Riippuu aatemaailman fanaattisuuden asteesta. Jollekin erimielisyys on ok, kun taas toisen on pakko paasata omaa aatettaan aina ja kaikille ainoana oikeana totuutena muita väheksyen. Tiedän yhden vegaani-sekaani avioparin. Vegaani on maltillinen eli ei korosta omaa vegaaniuttaan normaalissa keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naimisissa vegaanin kanssa, itse olen sekasyöjä. Yhdessä ollaan oltu liki 20 vuotta. Hän ollut alusta alkaen vegaani, ainoana pienenä poikkeuksena kausi jolloin käytti jonkin verran maitotuotteita ja kananmunia .
Meillä ei asian tiimoilta ole käyty sen kummemmin mitään isompaa eettistä pohdintaa. Meitä ei nyt yleensäkään kiinnosta erityisemmin mitä kukin syö, tai ei syö.
Hänen kohdallaan lihan ja kalan kohdalla asia on vain niin, ettei ole koskaan pitänyt niiden mausta.
Juu, ja kykenee tekemään perheellemme liharuokaa. Mausteet yms maistattaa toki perheellä ennen ruokailua.
Onko hän vegaani (esim. ei käytä nahkaa eikä villaa) vai vegaanista ruokavaliota noudattava?
Vegaanit täynnä aatteen paloa ja uhmaa. Antaisitte ihmisten syödä mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit täynnä aatteen paloa ja uhmaa. Antaisitte ihmisten syödä mitä haluavat.
kuinka moni sua nyt on estänyt syömästä mitä haluat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi ajatellakaan olevani minkäänlaisessa rakkaussuhteessa vegaanin kanssa. Maailmankatsomuksemme eroaisivat niin perusteellisesti, että se ei voisi olla aiheuttamatta kitkaa välillemme.
Olen sekasyöjä ja sellaisena pysyn. En koe minkäänlaisia tunnontuskia tai moraalista ristiriitaa sen suhteen, että eläimiä käytetään ravintona.
Vegaaneilla on tietenkin oikeus mielipiteeseensä ja elämäntapaansa, mutta luulen, että ongelma muodostuisi juuri niin päin, että vegaani ei pysty hyväksymään sekasyöjän maailmankuvaa. Ainakin näin on ollut kohtaamieni vegaanien kanssa: näennäisesti hyväksytään, mutta ei kyetä olemaan moralisoimatta.
Tämän(kin) ketjun perusteella asia on aivan päin vastoin. Edes aiheesta ei pysty palstan sekasyöjät keskustelemaan, vaan sivuutetaan aloituksen kysymys ja hyökätään vegaaneja vastaan.
Miksi asiasta pitäisi edes keskustella? Kysymys koski AiToA rAkKaUtTa ja jos pitää eläimiä tappavaa ja kiduttavaa lihapäätä i dioottina ja vastenmielisenä niin se on niin kaukana mistään romanttisesta tai rakastavaasta kuin olla ja voi. Ei se mitään keskustelua vaadi, kyse on vetovoimasta. Kasvissyöjä ei koe himoa lihapäätä kohtaan, päin vastoin, pakenee tätä niin kuin muutkin kasvinsyöjät. Lihapää sen kun jahaa kasvinsyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän me annetaankin? En tiennytkään, että lihasta tulee nykyään psykoottisiakin oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä tässä ketjussa sun mielestä on täynnä aatteen paloa ja uhmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin koko ketjun läpi ja niitä hyökkääjiä ja asiasta lipsuneita on kyllä molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aatemaailman fanaattisuuden asteesta. Jollekin erimielisyys on ok, kun taas toisen on pakko paasata omaa aatettaan aina ja kaikille ainoana oikeana totuutena muita väheksyen. Tiedän yhden vegaani-sekaani avioparin. Vegaani on maltillinen eli ei korosta omaa vegaaniuttaan normaalissa keskustelussa.
onhan se vähän outoa jakaa sänky eläimenr aiskaajan ja tappajan kanssa. Mutta ehkäpä kyseessä on joku tukholma-syndrooman uhri.
Itse olen naimisissa vegaanin kanssa, itse olen sekasyöjä. Yhdessä ollaan oltu liki 20 vuotta. Hän ollut alusta alkaen vegaani, ainoana pienenä poikkeuksena kausi jolloin käytti jonkin verran maitotuotteita ja kananmunia .
Meillä ei asian tiimoilta ole käyty sen kummemmin mitään isompaa eettistä pohdintaa. Meitä ei nyt yleensäkään kiinnosta erityisemmin mitä kukin syö, tai ei syö.
Hänen kohdallaan lihan ja kalan kohdalla asia on vain niin, ettei ole koskaan pitänyt niiden mausta.
Juu, ja kykenee tekemään perheellemme liharuokaa. Mausteet yms maistattaa toki perheellä ennen ruokailua.