Voiko vegaani ja sekaani rakastua aidosti toisiinsa?
Vai onko niin, että sekasyöjä ja kasvispohjaista ruokavaliota noudattava ihminen kokevat aina oman eettisen maailmankatsomuksensa toisen näkökulmaa arvokkaammaksi?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Hieman karsastan tuota sekaani -nimitystä kun on ikäänkuin vegaanien keksimä haukkumanimi normaaleille.
Miksi emme käyttäisi nimityksiä normaali/vegaani.
Ei se nimitys tuota asiaa miksikään muuta.
Ihan yhtä lailla kun ihmisoikeuksia kunnioittava tyyppi ei todennäköisesti halua seurustella väkivalta- ja seksuaalirikollisen kanssa, kasvissyöjä ei todennäköisesti halua seurustella lihaa syövän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihastuin (ja ehkä rakastuinkin) joskus vegaaniin mutta ei toiminut kun olisi "pitänyt" alkaa normaali arki. Erosin.
Kaikki oli niin hankalaa. Katsotaan vaikka leffa ja ostetaan herkkuja; toinen viettää kaupassa tuntitolkulla tutkien pakkauksia mitä voi syödä. Sen sijaan että olisi ottanut tuotteita mistä tykkää. Kuten yleensä tehdään vaikka sipsien ja karkkien kohdalla.
Viimeinen pisara taisi olla kun kettuunnuin hänen perusteluun miksi minä en saisi käyttää villasukkia.
Ymmärrän vielä jotenkin, ettei hyväksytä eläinten tappamista turhan takia. Mutta tämä ihminen ei ymmärtänyt, että lampaat eivät kuole, kun ne keritään. Päinvastoin; lampaat on eläinsuojelullisista syistä pakko keritseä väh.kerran vuodessa! Kotimaisesta villasta tehty lanka on kaikkea muuta kuin epäeettistä. Samalla hän itse mätti naamariin toiselta puolen maailmaa rahdattua tofua/soijaa/mitä lie olikaan.
Niin, koska laji on jalostettu ihmisen jatkuvaan riistoon. Eiväthän luonnonkanatkaan (kanalinnut) muni kuin silloin, kun tekevät tipuja. Teollisuuskana on jalostettu puskemaan niitä munia läpi elämänsä. Sitten taas esim. lehmää ei olla onnistuttu jalostamaan tuottamaan maitoa ilman poikimista, minkä vuoksi ne r aiskataan ja niiltä viedään poikaset, jotta ne tuottavat maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihastuin (ja ehkä rakastuinkin) joskus vegaaniin mutta ei toiminut kun olisi "pitänyt" alkaa normaali arki. Erosin.
Kaikki oli niin hankalaa. Katsotaan vaikka leffa ja ostetaan herkkuja; toinen viettää kaupassa tuntitolkulla tutkien pakkauksia mitä voi syödä. Sen sijaan että olisi ottanut tuotteita mistä tykkää. Kuten yleensä tehdään vaikka sipsien ja karkkien kohdalla.
Viimeinen pisara taisi olla kun kettuunnuin hänen perusteluun miksi minä en saisi käyttää villasukkia.
Ymmärrän vielä jotenkin, ettei hyväksytä eläinten tappamista turhan takia. Mutta tämä ihminen ei ymmärtänyt, että lampaat eivät kuole, kun ne keritään. Päinvastoin; lampaat on eläinsuojelullisista syistä pakko keritseä väh.kerran vuodessa! Kotimaisesta villasta tehty lanka on kaikkea muuta kuin epäeettistä. Samalla hän itse mätti naamariin toiselta puolen maailmaa rahdattua tofua/soijaa/m
Ja huvittavasti nyt kun ne ovat alkaneet tuottaa enemmän maitoa, sekin ongelma, koska sekaani haluavat mieluumin syödä sitä lihaa kuin juoda sitä maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta. Ja itselle hyönteisten syöminen olisikin mieluisampi vaihtoehto, kuin esim. nisäkkään lihan.
Jos olisi pakko, söisin kalan tai äyriäisten lihaa. Äyriäiset vaikuttavat mielestäni sllaisilta, mitä ihminen voisi syödä ihan luonnossakin, ennemmin kuin maahyönteiset. Ehkä jopa ennemmin kuin kalaa.
kolmessa pikku säilykesimpukassa näyttää esim olevan vuorokauden b12-vitamiinin tarve. saman määrän saadakseen saa syödä 400 grammaa sika-nauta jauhelihaa
Nori (Porphyra spp.) is a good source:
Dried nori sheets, commonly used in Japanese cuisine, have been found to contain significant amounts of vitamin B12.
Yleensä kaikki mikä on jossakin lihassa, on saatavilla myös muissa muodoissa. Merieläimissä näitä himoittuja omegoita on esimerkiksi moninkertaisesti ravintoketjun alkupäässä: enemmän äyriäisissä kuin kaloissa, ja enemmän merilevässä kuin äyriäisissä.
Emme ole kokeneet mitöön ristiriitoja tässä asiassa. Toinen puoliso ei tarkkaan ottaen ole vegaani vaan vege - mutta ei siis syö lihaa tai kalaa. Hän on erinomainen kokki joten syön mielummin hänen tekemäänsä vegepöperöä kuin itse paistamaan liharuokaa. En lyseenalaista hänen eetostaan kasvissyöntiin eikä hän valita minun lihansyönnistämi. Eipä edes siitä että saatan säilyttää ja valmistaa liharuokia.
Ollaan oltu 13 vuotta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän rakastumisessa ole kyse tuollaisesta. Miksi ei voisi rakastaa ihmistä, vaikka ei pitäisi jokaikistä hänen käytännön ratkaisuaan eettisesti samanarvoisena, kuin omaa maailmankatsomustaan?
Sekasyönti on aika harvalla aatteellinen maailmankatsomus, jossa pidetään kärsimyksen tuottamista ja tappamista ehdottomasti eettisesti välttämättömänä ja oikeana. Ennemmin se on usein vain tapa, kun kerran valtaosa ihmisistä on kasvanut sekasyöjinä ja se on normi meidän yhteiskunnassa.
Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä.
Tuossa se ongelma tulikin. Toisen pitäisi jotenkin myöntää että oma tapa syödä on väärin. Ja jos ei myönnä niin ilmeisesti ero tulee? Syöminen ei myöskään ole tapa, vaan välttämättömyys hengissäpysymiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman karsastan tuota sekaani -nimitystä kun on ikäänkuin vegaanien keksimä haukkumanimi normaaleille.
Ihan yhtä lailla kun ihmisoikeuksia kunnioittava tyyppi ei todennäköisesti halua seurustella väkivalta- ja seksuaalirikollisen kanssa, kasvissyöjä ei todennäköisesti halua seurustella lihaa syövän kanssa.
Aika lailla sama juttu kuin jos normaali haluaisi seurustella uskonlahkoon hurahtaneen kanssa. Normaali voisi kyllä muuten tulla toimeen mutta se hurahtanut rupeaisi käännyttämään ja siihen se lopulta kaatuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen normaali ruokavalio ei ole rikos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, koska 80% vegaaneista lopettaa kasvissyönnin.
No kyllä kaikki lopettaa kaiken syömisen jossain vaiheessa, sen jälkeen madot syö tasapuolisesti niin veganin kun sekasyöjänkin.
Vierailija kirjoitti:
miks sua sekaaniks kutsuminen sattuu noin pahasti sieluun. mikä siinä tarkalleenottaen susta on "haukkumanimi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huvittavaa tää "normaaliin" vetoaminen. eli et edes halua yrittää ajatella asiaa itse, teet vaan niinkuin muut ihmiset ympärilläsi tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen alkaa olla nykyaikana harvinainen taito, niin kuin sunkin viestistä näkee. Mitään tuollaistahan tuossa ei sanottu. Sä takerruit sanaan, etkä ymmärtänyt vertausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän rakastumisessa ole kyse tuollaisesta. Miksi ei voisi rakastaa ihmistä, vaikka ei pitäisi jokaikistä hänen käytännön ratkaisuaan eettisesti samanarvoisena, kuin omaa maailmankatsomustaan?
Sekasyönti on aika harvalla aatteellinen maailmankatsomus, jossa pidetään kärsimyksen tuottamista ja tappamista ehdottomasti eettisesti välttämättömänä ja oikeana. Ennemmin se on usein vain tapa, kun kerran valtaosa ihmisistä on kasvanut sekasyöjinä ja se on normi meidän yhteiskunnassa.
Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä.
Tuossa se ongelma tulikin. Toisen pitäisi jotenkin myöntää että oma tapa syödä on väärin. Ja jos ei myönnä niin ilmeisesti ero tulee? Syöminen ei myöskään ole tapa, vaan välttämättömyys hengissäpys
Ei meillä ole mitään ongelmaa. En minä olisi ikinä päätynyt parisuhteeseen ihmisen kanssa, jonka kanssa emme jakaisi suht samanlaisia arvoja ja maailmankuvaa. Ne asiat on käsitelty ennen suhteen alkamista. Ei siis todellakaan ole kyse mistään "myönnä että olen oikeassa, tai jätän sinut" -meiningistä. Se, että minä en halua aiheuttaa kärsimystä ja tappaa eläimiä, on juuri yksi niistä syistä, miksi kumppanini minua rakastaa.
Ja se, millaista ruokaa on tottunut syömään, on tapa. Minun puolisoni ei ole aatteellisesti sitä mieltä, että ihmisten pitäisi syödä lihaa tai että olisi väärin pitää eläinten tappamista ravinnoksi vääränä. Hänelle lihan syöminen on vain totuttu tapa, jota on tehnyt koko elämänsä, ei sen kummempaa.
Eihän se välttämättä mitenkään vähennä rakastamista vaikka kokisikin että oma ajatusmaailma on oikeampi kuin toisella? Tämähän pätee ihan kaikkeen. Kukaan ei kai kysyisi että voiko toista ihmistä rakastaa, vaikka poliittiset näkemykset eroaisivat jossain määrin? Se että mä ajattelen tekeväni oikein, kun en tue eläintuotantoa, ei tarkoita että ajattelisin avopuolisoni olevan huonompi ihminen kuin minä. Koen vain tekeväni paremman valinnan kuin hän, ja todellisuudessa mun valinnat aiheuttaa vähemmän kärsimystä niin eläimille kuin luonnolle, joten joltain kannalta voikin kutsua paremmaksi valinnaksi, jos nyt uskoo että maailmassa on jotain mitä voi eettiseltä kannalta miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä sä olet biologialtasi, halusit tai et. Vegaani on yhtä lailla normaali ihminen, joten ei sitä nimitystä sekaanille voi yksinoikeudella varata. Sanoilla on voimaa, kaltaisesi ihminen arvottaa aina eri tavalla ajattelevat huonommiksi. Miksi? Onko joku vegaani kohdellut sua kaltoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä sä olet biologialtasi, halusit tai et. Vegaani on yhtä lailla normaali ihminen, joten ei sitä nimitystä sekaanille voi yksinoikeudella varata. Sanoilla on voimaa, kaltaisesi ihminen arvottaa aina eri tavalla ajattelevat huonommiksi. Miksi? Onko joku vegaani kohdellut sua kaltoin?
Tuota noin. Suurimman osan elämästäni olen käsittääkseni ollut aika tavallinen, normaali ihminen. Kunnes sitten tuli vegaaneja ja sain kuulla olevani mukamas joku sekaani.
Saa niitä vegaanejakin olla, ei sen puoleen mutta eihän nyt tavalliselle normaaliudelle tarvitse mitään uusia nimiä keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Suurimman osan elämästäni olen käsittääkseni ollut aika tavallinen, normaali ihminen. Kunnes sitten tuli vegaaneja ja sain kuulla olevani mukamas joku sekaani.
Saa niitä vegaanejakin olla, ei sen puoleen mutta eihän nyt tavalliselle normaaliudelle tarvitse mitään uusia nimiä keksiä.
Tavallisuus ja normaalius on ihan aika- ja kulttuurisidonnaisia asioita. Intiassa sekasyönti ei olisi se tavallinen ja normi, vaan vegetarismi. Tulevaisuudessa sekasyönti ei ehkä ole se tavallinen ja normi täälläkään.
Kyllä asioille on parempi olla ihan eksaktit termit jonkun "normaalin" sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä vegaanejakin olla, ei sen puoleen mutta eihän nyt tavalliselle normaaliudelle tarvitse mitää
"Kyllä asioille on parempi olla ihan eksaktit termit jonkun "normaalin" sijaan."
Ehkäpä, mutta arkikäytössä normaalin voisi kyllä kiinnittää johonkin tieteellisesti tunnettuun tosiasiaan. Ja biologiahan tietää että ihminen on sekasyöjä. Niinpä normaaliruokavalio tarkoittaa sekasyöjän ruokavaliota. Siitä poikkeavilla voi sitten olla omat nimensä.
Varman voi rakastua, mutta vähän luulen, ettei se rakkaus pidemmän päälle kestäisi. Syöminen on kuitenkin niin tärkeä osa kaikkien elämää ja olisi mälsää, jos ei pysty jakamaan samoja ruokakokemuksia kumppanin kanssa.
Syön terveellisesti ja urheilen, mutta sitä suuremmalla syyllä haluan välillä herkutella eri tavoin ilman rajoitteita. Jotain jäisi pahasti puuttumaan, jos ihastus söisi aina eri ruokia kuin minä. Yhdessä syöminen on kuitenkin sitä arkista rutiinien jakamista.