Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vegaani ja sekaani rakastua aidosti toisiinsa?

Vierailija
20.08.2025 |

Vai onko niin, että sekasyöjä ja kasvispohjaista ruokavaliota noudattava ihminen kokevat aina oman eettisen maailmankatsomuksensa toisen  näkökulmaa arvokkaammaksi?

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kokeneet mitöön ristiriitoja tässä asiassa. Toinen puoliso ei tarkkaan ottaen ole vegaani vaan vege - mutta ei siis syö lihaa tai kalaa. Hän on erinomainen kokki joten syön mielummin hänen tekemäänsä vegepöperöä kuin itse paistamaan liharuokaa. En lyseenalaista hänen eetostaan kasvissyöntiin eikä hän valita minun lihansyönnistämi. Eipä edes siitä että saatan säilyttää ja valmistaa liharuokia.

Ollaan oltu 13 vuotta yhdessä.

Ihan sama meillä - tosin ollaan oltu vasta 8 vuotta yhdessä. Mieheni tekee meillä yleensä ruuat ja se on kasvisruokaa, ja todella hyvää. Minä syön myös lihaa mutta sitä voin sitten tehdä itselleni lisäksi. Ruokavalioni on kyllä muuttunut paljon kasvispainotteisemmaksi hänen kanssaan. Sitten joskus kun hän on poissa tai syömme ravintolassa, saatan oikein mässäillä jollain kunnon pihvillä.

Vierailija
182/188 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani on ehkä sekaisin, koska rakastui sekaaniin. Sekaani on vain sekaisin vegaanista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ns sekasyöjä. Ei tuottaisi mitään ongelmaa jättää liha kokonaan. Hyvä ruoka on hyvää ruokaa, vaikka siinä ei lihaa olisi lainkaan.

Vierailija
184/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä asioille on parempi olla ihan eksaktit termit jonkun "normaalin" sijaan."

Ehkäpä, mutta arkikäytössä normaalin voisi kyllä kiinnittää johonkin tieteellisesti tunnettuun tosiasiaan. Ja biologiahan tietää että ihminen on sekasyöjä. Niinpä normaaliruokavalio tarkoittaa sekasyöjän ruokavaliota. Siitä poikkeavilla voi sitten olla omat nimensä.

näin sitä tiedettä luetaan valikoivasti

Vierailija
185/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman karsastan tuota sekaani -nimitystä kun on ikäänkuin vegaanien keksimä haukkumanimi normaaleille.

Miksi emme käyttäisi nimityksiä normaali/vegaani.

Sekasyöjä sä olet biologialtasi, halusit tai et. Vegaani on yhtä lailla normaali ihminen, joten ei sitä nimitystä sekaanille voi yksinoikeudella varata. Sanoilla on voimaa, kaltaisesi ihminen arvottaa aina eri tavalla ajattelevat huonommiksi. Miksi? Onko joku vegaani kohdellut sua kaltoin? 

Tuota noin. Suurimman osan elämästäni olen käsittääkseni ollut aika tavallinen,  normaali ihminen. Kunnes sitten tuli vegaaneja ja sain kuulla olevani mukamas joku sekaani.

Saa niitä vegaanejakin olla, ei sen puoleen mutta eihän nyt tavalliselle normaaliudelle tarvitse mitään uusia nimiä keksiä.

jotenkin huvittavaa kuinka joku voi kantaa ylpeyttä siitä ettei ole eläissään ajatellut omilla aivoilla

ja se ehkä kertoo jotain, että sussa herättää näin vakavaa kiukkua tuo sana "sekaani", ehkä jollain tasolla itsekin tiedostat, ettei valintasi ole se oikea

Vierailija
186/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös shamaani ja intiaani voivat rakastua.

Vierailija
187/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli otsikon perusteella mielenkiintoinen aihe, mutta niin vain tämäkin meni saivarteluksi ja öyhötykseksi. 

Alkuperäiseen otsikon kysymykseen vastaus :

Kyllä voi, ehdottomasti. Itselläni kävi näin erään vegaanitytön kanssa. Rakastuin hänessä älykkyyteen, huunorintajuun, empatiakykyyn ja moneen muuhun asiaan. 

Nyt yhdessä asuessa erilaiset ruokavaliot tuovat jonkin verran käytännön haasteita. Pitää tehdä yleensä kaksi eri ruokaa, ja ulkona syödessä katsoa, että molemmille löytyy sopivaa safkaa - itse olen varsin nirso myös.

Ollaan keskusteltu tuotantoeläimistä, kuten monesta muustakin asiasta. 

Kumpikaan ei ole pyrkinyt muuttamaan toisen tapaa ajatella. Näkemyksiä on ihan terveellistä muutenkin tarkastella.

M33

Vierailija
188/188 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kokeneet mitöön ristiriitoja tässä asiassa. Toinen puoliso ei tarkkaan ottaen ole vegaani vaan vege - mutta ei siis syö lihaa tai kalaa. Hän on erinomainen kokki joten syön mielummin hänen tekemäänsä vegepöperöä kuin itse paistamaan liharuokaa. En lyseenalaista hänen eetostaan kasvissyöntiin eikä hän valita minun lihansyönnistämi. Eipä edes siitä että saatan säilyttää ja valmistaa liharuokia.

Ollaan oltu 13 vuotta yhdessä.

Ihan sama meillä - tosin ollaan oltu vasta 8 vuotta yhdessä. Mieheni tekee meillä yleensä ruuat ja se on kasvisruokaa, ja todella hyvää. Minä syön myös lihaa mutta sitä voin sitten tehdä itselleni lisäksi. Ruokavalioni on kyllä muuttunut paljon kasvispainotteisemmaksi hänen kanssaan. Sitten joskus kun hän on poissa tai syömme ravintolassa, saatan oikein mässäillä jollain kunnon pihvillä.

Ootko muutenkin se parisuhteen "mies"? Piereskelet kalja kädessä sohvalla ja vedät makkaraa samalla kun miehes kokkaa ja siivoaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän