Voiko vegaani ja sekaani rakastua aidosti toisiinsa?
Vai onko niin, että sekasyöjä ja kasvispohjaista ruokavaliota noudattava ihminen kokevat aina oman eettisen maailmankatsomuksensa toisen näkökulmaa arvokkaammaksi?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Eihän rakastumisessa ole kyse tuollaisesta. Miksi ei voisi rakastaa ihmistä, vaikka ei pitäisi jokaikistä hänen käytännön ratkaisuaan eettisesti samanarvoisena, kuin omaa maailmankatsomustaan?
Sekasyönti on aika harvalla aatteellinen maailmankatsomus, jossa pidetään kärsimyksen tuottamista ja tappamista ehdottomasti eettisesti välttämättömänä ja oikeana. Ennemmin se on usein vain tapa, kun kerran valtaosa ihmisistä on kasvanut sekasyöjinä ja se on normi meidän yhteiskunnassa.
Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä.
Eläimien tappamisessa ruoiksi ei ole mitään väärää.
Jos jossain on jotain väärää, niin mahdollisesti eläinten kohtelussa ennen kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän rakastumisessa ole kyse tuollaisesta. Miksi ei voisi rakastaa ihmistä, vaikka ei pitäisi jokaikistä hänen käytännön ratkaisuaan eettisesti samanarvoisena, kuin omaa maailmankatsomustaan?
Sekasyönti on aika harvalla aatteellinen maailmankatsomus, jossa pidetään kärsimyksen tuottamista ja tappamista ehdottomasti eettisesti välttämättömänä ja oikeana. Ennemmin se on usein vain tapa, kun kerran valtaosa ihmisistä on kasvanut sekasyöjinä ja se on normi meidän yhteiskunnassa.
Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä.
Eläimien tappamisessa ruoiksi ei ole mitään väärää.
Jos jossain on jotain väärää, niin mahdollisesti eläinten kohtelussa ennen kuolemaa.
Sinä voit olla sitä mieltä. Minä taas olen sitä mieltä, että tappaminen on äärimmäisen teko mitä on, ja pidän sitä hyväksyttävänä vain äärimmäisten syiden takia, eli itsepuolustukseksi (tai toisten puolustamiseksi) tai nälkäkuoleman välttämiseksi. Minä saan olla tätä mieltä, ihan niin kuin sinä saat olla toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naimisissa vegaanin kanssa, itse olen sekasyöjä. Yhdessä ollaan oltu liki 20 vuotta. Hän ollut alusta alkaen vegaani, ainoana pienenä poikkeuksena kausi jolloin käytti jonkin verran maitotuotteita ja kananmunia .
Meillä ei asian tiimoilta ole käyty sen kummemmin mitään isompaa eettistä pohdintaa. Meitä ei nyt yleensäkään kiinnosta erityisemmin mitä kukin syö, tai ei syö.
Hänen kohdallaan lihan ja kalan kohdalla asia on vain niin, ettei ole koskaan pitänyt niiden mausta.
Juu, ja kykenee tekemään perheellemme liharuokaa. Mausteet yms maistattaa toki perheellä ennen ruokailua.
Onko hän vegaani (esim. ei käytä nahkaa eikä villaa) vai vegaanista ruokavaliota noudattava?
Lähempänä on tuo vegaaninen ruokavalio, sillä kyllä hänellä taitaa villasukkia olla.
Me ollaan tosiaan aika huono vertailukohta moneen täällä kirjoittaneeseen kun ei olla tämän asian suhteen hirveästi voimavaroja käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos kumpikin syö vihantaa.
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
Lihansyöjät syövät myös kasviksia.
Kasveja ja lihaa syövä on sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Sekaani joutuu joustamaan ja luopumaan tai suhde ei ikuisuuksia kestä.
Mistä se sekaani joutuu joustamaan ja luopumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voi jos vegaani "antaa periksi" ja pystyy elämään erilaisten arvojen omaavan kanssa. Onhan se kova homma katsoa kun toinen vetää lihaa kun itse omaat itsekuria. Keskusteluyhteys pitää olla valtavan hyvä ja toista kunnioittava, jos tuollainen suhde on menestyäkseen.
En itse ole syönyt puhaista lihaa 30 vuoteen enkä todellakaan eläisi ihmisen kanssa joka fiilistelee lihamöykkyä tai käryyttää kinkkua uunissa joulunaikaan. Eri asia jos on metsästänyt lihan pöytään. Itse kalastan.
Kukaan empaattinen ihminen ei söisi lihaa jos näkisivät teurastamoon. On liian helppoa napata lihatiskiltä möykky ja unohtaa sen olleen elävä ja tunteva olento. Mielestäni sen lihan voit syödä, jonka itse olet pyydystänyt.
lihajuntit on kyllä aika sietämättömiä, ja sietämättömien ihmisten kanssa on hankala olla missään läheisissä tekemisissä vapaaehto
Kasvikset allergisoi ja pierettää.
Liha ei allergisoi eikä pieretä. Se tarkoittaa että lihan on meille sopivampi ravinto.
Ihan hyvin olen onnistunut aidosti rakastumaan sekasyöjään.
Ihastuin (ja ehkä rakastuinkin) joskus vegaaniin mutta ei toiminut kun olisi "pitänyt" alkaa normaali arki. Erosin.
Kaikki oli niin hankalaa. Katsotaan vaikka leffa ja ostetaan herkkuja; toinen viettää kaupassa tuntitolkulla tutkien pakkauksia mitä voi syödä. Sen sijaan että olisi ottanut tuotteita mistä tykkää. Kuten yleensä tehdään vaikka sipsien ja karkkien kohdalla.
Viimeinen pisara taisi olla kun kettuunnuin hänen perusteluun miksi minä en saisi käyttää villasukkia.
Ymmärrän vielä jotenkin, ettei hyväksytä eläinten tappamista turhan takia. Mutta tämä ihminen ei ymmärtänyt, että lampaat eivät kuole, kun ne keritään. Päinvastoin; lampaat on eläinsuojelullisista syistä pakko keritseä väh.kerran vuodessa! Kotimaisesta villasta tehty lanka on kaikkea muuta kuin epäeettistä. Samalla hän itse mätti naamariin toiselta puolen maailmaa rahdattua tofua/soijaa/mitä lie olikaan.
Nainen ei koskaan rakasta miestä ihmisenä vaan naiset rakastuu miehestä saataviin hyötyihin. Naisia, lapsia ja lemmikkejä rakastetaan ehdoitta mutta rakkaus miestä kohtaan on aina ehdollista. Sen takia naiset jättävät miehen todella nopeasti aina kun miehen tulot laskee tai mies sairastuu
Suomennos aloitukseen.
Voiko aatesyöjä ja normaalisti syöjä rakastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voi jos vegaani "antaa periksi" ja pystyy elämään erilaisten arvojen omaavan kanssa. Onhan se kova homma katsoa kun toinen vetää lihaa kun itse omaat itsekuria. Keskusteluyhteys pitää olla valtavan hyvä ja toista kunnioittava, jos tuollainen suhde on menestyäkseen.
En itse ole syönyt puhaista lihaa 30 vuoteen enkä todellakaan eläisi ihmisen kanssa joka fiilistelee lihamöykkyä tai käryyttää kinkkua uunissa joulunaikaan. Eri asia jos on metsästänyt lihan pöytään. Itse kalastan.
Kukaan empaattinen ihminen ei söisi lihaa jos näkisivät teurastamoon. On liian helppoa napata lihatiskiltä möykky ja unohtaa sen olleen elävä ja tunteva olento. Mielestäni sen lihan voit syödä, jonka itse olet pyydystänyt.
lihajuntit on kyllä aika sietämättömiä, ja sietämättömien ihmisten kanssa on hankal
Baskanhaju on osa vegaanin turvallista tilaa.
Korrektit termit on sekasyöjä ja sekosyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei koskaan rakasta miestä ihmisenä vaan naiset rakastuu miehestä saataviin hyötyihin. Naisia, lapsia ja lemmikkejä rakastetaan ehdoitta mutta rakkaus miestä kohtaan on aina ehdollista. Sen takia naiset jättävät miehen todella nopeasti aina kun miehen tulot laskee tai mies sairastuu
Ei liity tähän avaukseen!
Mutta jatkan ot:ta. Miksi miehet sitten rakastuvat naisessa vain alapäähän?? Mies voi jättää haisevat tiskit olohuoneen lattialle, tai vetää koiraa hännästä ihan vitsillä. Kun asiat otetaan vakavasti esiin, sanoo mies naiselleen; "anna sitten sitä p****a niin lopetan"....
Puoliso on ollut 35 vuotta vegaani ja mä aina vaan sekaani. Olemme olleet yhdessä menestyksekkäästi 32v.
Vierailija kirjoitti:
Suomennos aloitukseen.
Voiko aatesyöjä ja normaalisti syöjä rakastua.
Kerroin tuolla jo oman kokemukseni. Minä sekasyöjä vs vegaani.
Rakastua ja ihastua voi, mutta uskon että on liian hankalaa molemmille. Varsinkin sille sekasyöjälle.
Vegaanius kun vaikuttaa muuhunkin kun vaan syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä. "
Tämä onkin monimutkainen eettinen kysymys. Tekeekö leijona väärin savannilla tappaessaan antiloopin? Ihminen on luontaisesti sekasyöjä ja ihmiset on syöneet lihaa satojen tuhansien vuosien ajan ihan sieltä alusta saakka. Onko ihmiset olleet väärässä koko tämän ajan?
Ihminen on ajattelva eläin ja meillä on viahtoehtoja, mitä muilla eläimillä ei ole.
Pitäisikö meidän siis tappaa leijonat? Vai katsoa sivusta niiden tekemiä vääriä arvovalintoja?
Vierailija kirjoitti:
Korrektit termit on sekasyöjä ja sekosyöjä.
no onpas sulla taas paha olla
Vierailija kirjoitti:
Ihastuin (ja ehkä rakastuinkin) joskus vegaaniin mutta ei toiminut kun olisi "pitänyt" alkaa normaali arki. Erosin.
Kaikki oli niin hankalaa. Katsotaan vaikka leffa ja ostetaan herkkuja; toinen viettää kaupassa tuntitolkulla tutkien pakkauksia mitä voi syödä. Sen sijaan että olisi ottanut tuotteita mistä tykkää. Kuten yleensä tehdään vaikka sipsien ja karkkien kohdalla.
Viimeinen pisara taisi olla kun kettuunnuin hänen perusteluun miksi minä en saisi käyttää villasukkia.
Ymmärrän vielä jotenkin, ettei hyväksytä eläinten tappamista turhan takia. Mutta tämä ihminen ei ymmärtänyt, että lampaat eivät kuole, kun ne keritään. Päinvastoin; lampaat on eläinsuojelullisista syistä pakko keritseä väh.kerran vuodessa! Kotimaisesta villasta tehty lanka on kaikkea muuta kuin epäeettistä. Samalla hän itse mätti naamariin toiselta puolen maailmaa rahdattua tofua/soijaa/mitä lie olikaan.
Näitä tämmöisiä on aina jotenkin hirveän vaikea uskoa todeksi, kun sisältävät niin paljon outouksia tai asiavirheitä.
- Miksi vegaani tutkisi tuotteita tuntitolkulla, suurin osa kaupan elintarvikkeista ovat vegaanisia ja vegaanituotteet oppii nopeasti?
- Villantuotanto tapahtuu epäeettisissä olosuhteissa ja pakkokeritsiminen on täysin ihmisen jalostustyön tulos
- Suomessa myytävä tofu ja suurin osa muistakin soijavalmisteista tehdään Euroopassa (pääosin Balkanin alueella) viljellystä soijasta. Yli 90 % maailman soijantuotannosta menee eläinrehuksi.
T. Vegaanin kanssa ongelmitta jo yli 10 vuotta seurustellut sekaani
Ei. Sekaani joutuu joustamaan ja luopumaan tai suhde ei ikuisuuksia kestä.