Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vegaani ja sekaani rakastua aidosti toisiinsa?

Vierailija
20.08.2025 |

Vai onko niin, että sekasyöjä ja kasvispohjaista ruokavaliota noudattava ihminen kokevat aina oman eettisen maailmankatsomuksensa toisen  näkökulmaa arvokkaammaksi?

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä. "

Tämä onkin monimutkainen eettinen kysymys. Tekeekö leijona väärin savannilla tappaessaan antiloopin? Ihminen on luontaisesti sekasyöjä ja ihmiset on syöneet lihaa satojen tuhansien vuosien ajan ihan sieltä alusta saakka. Onko ihmiset olleet väärässä koko tämän ajan?

Ihminen on ajattelva eläin ja meillä on viahtoehtoja, mitä muilla eläimillä ei ole.

Miksi ihminen sitten haluaa valita syödä lajinsa vastaisesti?

Koska ei halua tappaa toisia eläimiä jos ei ole pakko? Ja koska kuuluu lajiin, joka o

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi. 

Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen ja kehon kehityksessä. Kasvissyöjä lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.

Me ollaan yhä koko ajan apinoita. Tuo eläinproteiinin vaikutus ihmislajin aivojen kehittymiseen on yksi hypoteesi, joka voi pitää paikkaansa tai olla pitämättä. 

Olet kuitenkin väärässä kasvissyöjälasten suhteen. Mä en ole ikinä syönyt lihaa, en siis lapsenakaan, ja mulla on keskivertoa korkeampi äo. Selvästikään siis lihan puute ei ole heikentänyt aivojeni kehitystä. 

Aivan sanoinkuvaamattoman törkeää sen sijaan on, että sä olisit vaatinut mun huostaanottamistani pois rakastavasta kodistani. 

Vierailija
22/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

veganismi ei ollut niinkään juttu vielä 20 vuotta sitten kun seurustelun kasvissyöjän kanssa. mutta oli jännä kuinka tältä kasvissyöjältäkin joskus lipsahti sellaisia totuttuja hokemia ja asenteita kuten että miehen pitää syödä lihaa jaksaakseen. eikä koskaan pannut pahakseen, vaikka itse sillon vielä lihaa söinkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos kumpikin syö vihantaa.

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. 

Lihansyöjät syövät myös kasviksia. 

Ihmisillä on oikeus syödä "yksipuolisesti". Tosin maailmassa on niin valtava lajikirjo syötäviä kasveja ja niiden siemeniä, että vähän huvittavalta tuntuu sen kutsuminen yksipuoliseksi.

Mutta joo, ihmisellä ei ole minkäänlaista moraalista velvoitetta syödä kaikkea, mitä ihminen sekasyöjänä pystyy syömään. 

Ei se ole mitenkään huvittavaa. Se on totta. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia, koska ne eivät imeydy tai sisällä samoja ravintoaineita kuin liha, vaikka söisi kaikkia maailman kasveja. 

Vierailija
24/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mua ei haittaa, että mun kumppani syö lihaa. Mua haittaisi, jos se ei näkisi mitään väärää eläinten tappamisessa. En tosin ole vegaani, vaan pelkkä kasvissyöjä. "

Tämä onkin monimutkainen eettinen kysymys. Tekeekö leijona väärin savannilla tappaessaan antiloopin? Ihminen on luontaisesti sekasyöjä ja ihmiset on syöneet lihaa satojen tuhansien vuosien ajan ihan sieltä alusta saakka. Onko ihmiset olleet väärässä koko tämän ajan?

Ihminen on ajattelva eläin ja meillä on viahtoehtoja, mitä muilla eläimillä ei ole.

Koska ei halua tappaa toisia eläimiä jos ei ole pakko? Ja koska kuuluu lajiin, joka o

Luonnossa eläimet kokevat aina väkivaltaisen kuoleman. Eläimen käyttäminen ravinnoksi ei ole mikään eettinen ongelma. 

Eikös sama päde sitten ihmiseenkin? Toki väitteesi on epätosi, eläimiä kuolee myös luonnossa paljon muuhunkin kuin saalistuksen kohteena. 

Sä et voi mun puolesta sanoa, etteikö eläimen tappaminen ravinnoksi ole mulle eettinen ongelma. Minulle se on sitä, vaikka sinulle ei olisi. Kuolleen eläimen käyttäminen ravinnoksi ei toki ole eettinen ongelma, se eettinen ongelma on vain siinä tappamisessa. 

Vierailija
25/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei halua tappaa toisia eläim

Me ei olla apinoita, koska me olemme älykkäitä ja syömme lihaa. 

Ehkä sä olet apina koska et syö lihaa. Mä olen ihminen koska syön lihaa. 

Vierailija
26/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos kumpikin syö vihantaa.

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. 

Lihansyöjät syövät myös kasviksia. 

Ihmisillä on oikeus syödä "yksipuolisesti". Tosin maailmassa on niin valtava lajikirjo syötäviä kasveja ja niiden siemeniä, että vähän huvittavalta tuntuu sen kutsuminen yksipuoliseksi.

Mutta joo, ihmisellä ei ole minkäänlaista moraalista velvoitetta syödä kaikkea, mitä ihminen sekasyöjänä pystyy syömään. 

Ei se ole mitenkään huvittavaa. Se on totta. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia, koska ne eivät imeydy tai sisällä samoja ravintoaineita kuin liha, vaikka söisi kaikkia maailman k

Sori kun en pysty ottamaan väitettäsi vakavasti, kun olen kuitenkin koko elämäni, yli 50 vuotta, pärjännyt kasvissyöjänä. 

Vierailija
27/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitenkään huvittavaa. Se on totta. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia, koska ne eivät imeydy tai sisällä samoja ravintoaineita kuin liha, vaikka söisi kaikkia maailman kasveja. 

mitä ravintoaineita liha muka sisältää mitä kasvikset ei sisällä? no, b12 on hyvä ottaa pilleristä, mutta sitäkin saa kasvipohjaisesti tuotettua

ja joo, kasviproteiini imeytyy hieman huonommin siks kasviproteiinia syövän suositellaan saavan n. 5-10% enemmän proteiinia mitä lihansyöjän. yleisesti ottaen proteiininsaanti ei kasvipohjaisella ruokavaliolla oo mikään ongelma

Vierailija
28/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vegaanin elämään kuuluu oikean tavan julistaminen ja väärien ihmisten tuomitseminen.

Vierailija
29/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei halua tappaa toisia eläim

Mikään ei osoita sinun älykkyyttä. Voit olla vaikka talonmies. 

Vierailija
30/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vetoaminen luonnollisuuteen tai traditioon on typerää

Vierailija
31/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla apinoita, koska me olemme älykkäitä ja syömme lihaa. 

Ehkä sä olet apina koska et syö lihaa. Mä olen ihminen koska syön lihaa.

Mikään, mitä sanot, ei voi poistaa sitä tosiasiaa, että homo sapiens on apinalaji. Ihminen on selkärankainen, nisäkäs, kädellinen ja apina. 

Simpanssitkin syö lihaa, eikö nekään ole enää apinoita? 

Vierailija
32/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään, mitä sanot, ei voi poistaa sitä tosiasiaa, että homo sapiens on apinalaji. Ihminen on selkärankainen, nisäkäs, kädellinen ja apina. 

Simpanssitkin syö lihaa, eikö nekään ole enää apinoita? 

ihmiset ja simpanssit taitaa lähinnä syödä lihaa, koska heillä on siihen mahdollisuus. peurakin syö lihaa, jos sitä sille syöttää, ei se tarkoita että peura olis luonnostaan lihansyöjä

Vierailija
33/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä ravintoaineita liha muka sisältää mitä kasvikset ei sisällä? no, b12 on hyvä ottaa pilleristä, mutta sitäkin saa kasvipohjaisesti tuotettua

ja joo, kasviproteiini imeytyy hieman huonommin siks kasviproteiinia syövän suositellaan saavan n. 5-10% enemmän proteiinia m

Rauta ei imeydy kasviksista, D vitamiini puuttuu, B12 puuttuu ym. 

Vierailija
34/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vegaanin elämään kuuluu oikean tavan julistaminen ja väärien ihmisten tuomitseminen.

Kummasti tässäkin ketjussa sitä julistamista ja tuomitsemista esiintyy ihan toisin päin. 

Kukaan vegaani ei kai ole tässä esim. vaatinut sekasyöjälasten huostaanottamista? 

Vierailija
35/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja joo, kasviproteiini imeytyy hieman huonommin siks kasviproteiinia syövä

Rauta ei imeydy kasviksista, D vitamiini puuttuu, B12 puuttuu ym. 

rauta imeytyy ihan hyvin kasviksista. ja kasveissa on usein moninkertaisesti rautaa lihaan verrattuna

b12 todettiin jo, d-vitamiinia saa auringosta, ja d-vitamiinilisää suositellaan sekasyöjillekin talvella.

Vierailija
36/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä vegaani ja tsingiskaani? Tai sekaani ja hurrikaani?

Vierailija
37/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen sitten

Sinuun verrattuna simpanssi on ihminen.

Vierailija
38/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö vegaani pitämään lihaa suussa?

Miehenä vaan kysyn.

Vierailija
39/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei osoita sinun älykkyyttä. Voit olla vaikka talonmies. 

Joo ei sinulle toki. Mulle itselleni se kuitenkin todistaa sen, että sun väite lihan välttämättömyydestä lasten aivojen kehitykselle ei voi pitää paikkaansa, koska muuten mä en olis tässä. Siksi minä en voi ottaa sinun juttuja tosissaan. Millään lailla en kuvittele tämän vaikuttavan sun maailmankuvaan. 

Vierailija
40/188 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen sitten

Simpanssi syö lihaa koska sehyötyy siitä.

Se on niiden herkkua kun se sisältää tärkeitä aineita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän