TAMMIMASUJEN ma-ke
Kommentit (32)
29.12.tjw-----------------28v--------eka-------------Jorvi
1.1.kimmi----------------33v--------viides----------K-SKS
1.1.ninette---------------30v--------toinen----------TYKS
2.1. -meea-87-----------?----------eka-------------OYS
3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------TAYS
5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri
6.1.trio---------------------38v-------kolmas--------kättäri
7.1.Eno-Elmeri---------35v--------toinen---------Jorvi
8.1.döner78-------------30v--------toinen---------hyvinkää
9.1. Tii75-----------------33v--------toinen----------KOS
11.1.Anni09-------------31v----------eka----------kättäri tai NKL
12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS
13.1.mae3---------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS
13.1.minnikki-----------24v-------neljäs----------SatKs
13.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS
14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri
14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys
14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?
15.1.3xäippä74---------34v-------viides----------Seks
15.1.footprint74---------34v-------seitsemäs---?
15.1.äitiliini2004--------24v-------kolmas-------kättäri
15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu
15.1.Charlie-------------32 v------toinen----------ulkomaa
15.1.Sipis----------------41v.--------eka------------Porvoo
16.1. IirisKukka---------?-----------toinen---------NKL
17.1.Pinkspinks--------26v-------toinen---------?
17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks
17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari
18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS
18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?
19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi
19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi
19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1.MOELPA----------??v--------toinen---------?
20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1penelope77-------??v-------?----------------SatKs
20.1.basilika5----------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v-------toinen----------OYS
20.1.Maaju--------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1.Peregriina--------25v-------eka-------------TAYS
21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS
21.1. Salama-78-------29v-------eka------------KOKS
22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo-------------??v-------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v-------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v-------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------toinen----------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v--------eka-----------Jorvi
26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------eka-------------Hys tai Tays ?
26.1. MamaLady------26v--------eka------------- ?
26.1. Shei----------------22v-------kolmas--------ulkomailla
27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS
27.1. Ahava-------------------------toinen-----------Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------26v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK
Tänne ei kylläkään ihmeitä vaikka otsikko antais sen kuvan :) Päivä kerrallaan mennään ja yritetään jaksaa odottaa tammikuuta.. eli mulle on nyt tullut semmonen olo, että en jaksais *millään* odottaa...................... kääk ja vie pitkä aika edessä :/
Torstaina neuvola ja sitä odotellessa poitsun kaa ulkoilua, kerhoilua yms. että aika kuluis :) Nyt huilaileen ja odotteleen Pikkaraisen potkimista noin ruoan päälle :)
Emmuli rv 21+5
Myös täällä uusi viikko ja vanhat kujeet!
Joku kysyi tuntemuksista ja mulla on ollut nyt viime aikoina ihan hyvät fiilikset, tai oikeastaan siitä asti kun vatsa alkoi näyttää vauvamasulta grillimakkaramasun sijasta. Nyt siis viitsin enemmän panostaa tuohon ulkonäköönkin. Itsellä on parempi mieli kun tietää näyttävänsä hyvältä.
Mullekin tuo aamuäklötys on tullut takaisin, ei oikein saa mitään aamulla alas. Ja se närästys, se on kyllä ihan kamala vaiva! Onneksi rennie auttaa ja nopeasti.
Chalie: mun Next farkut on kokoa 10/38, joten pieni riski että sun ovat mullekin isot. Mutta jos viitsit ottaa mittoja ja jos kuvaa löytyy, niin mailiosoiteeni on mervukka [miukumauku] luukku.fi.
Miehistä on ollut puhetta. Mun normaalisti ei kovin huomaavainen mies on muuttunut huomaavaisemmaksi, tämä on tosi outoa! Toivottavasti vaikutus on pysyvä ja säilyy vauvan synnyttyäkin! :o)
Sain eilen ex-anopilta ison laatikollisen puolukoita, ja tänään pitäisi yrittää ratkaista niiden kohtalo. Pakastin on melkein täynnä, joten harkitse tuoremehun tekemistä. Hillloakaan ei tarvitse kovin montaa purkkia, ja tein sitä jo pakastemarjoista.
Esikoinen on vauvasta aika laillla innostunut: joka päivä kysyy jotakin aiheeseen liittyvää. Eilenkin mietti, että mikäs *me* laitetaan sille vauvalle nimeksi. Aika hauskaa minusta.
KainoElvillä onkin soveltaminen edessä, siis jumppaliikkeitten suhteen. Nauroin juuri miehelle, että minä olen perustanut jumppaan raskaanaolevien ja rapakuntoisten osaston (tosin raskaanaolevia ei taida olla muita kuin minä). Viimeksi kun sovelsin rankempia liikkeitä niin huomasin, että mun takana ja vierellä olevat jumppaajat tekivät samaa kuin minä, ja muut samaa kuin ohjaaja. Huvittava näky. Jonkin verran vauvamasun kanssa jumppaaminen näyttää herättävän huomiota, myös negatiivista. Eräskin tuntematon nainen tuli kertomaan, ensin kysyttyään, että hyvinkö pystyn jumppaamaan, miten hänen ystävänsä kaksoset olivat syntyneet ennenaikaisesti (mukamas) sen vuoksi, ettei kukaan kertonut tälle, ettei saisi jumpata ns. loppuun asti. Spektisenä ihmisenä tosin arvelin itsekseni, että olisikohan tuo nyt ollut se syy vai olisiko muitakin syitä ollut.
Curious
taas vihdoin linjoilla. Lukenut kyllä olen, mutta kun ei oikein ollut asiaa, niin ajattelin odottaa neuvolaan asti.
Tänään oli siis neuvola, sain Kelan paperit, lähetteen sokerirasitukseen (edellinen rv 12+ oli ok) ja Seinäjokea varten Odottava äiti -kaavakkeen. Siihen tulee niitä paljon puheena olleita esitietoja (mm. ne hätäkastenimet). Taas pitää pähkäillä mitä sairauksia kenelläkin on/oli. Isovanhemmista kun on 75% kuolleita, ei voi kaikkia kyselläkään. Muuten oli kaikki kunnossa, paitsi painoa oli tullut melkein kilo/viikko. Sitä se juhliminen teettää, pitää siis keventää ruokavaliota hieman. Tosin th tuumasi, ettei sitä painoa alusta asti ole liikoja kertynyt (nyt +5kg), joten ei vielä hälytä, mutta jatkossa sitten. Hemppa oli edelleen 134, verenpaine ennallaan 123/79, pissa puhdas ja sf 23cm. Mahassa oli varmaan päikkärit, kun ei niin kauheasti liikkunut, vähän kuitenkin ja sydänäänet kuuluvat. Tällä kertaa oli eri th, niin ei kurkattu ultralla. Lopuksi kysyi, minkä kokoisen aion tällä kertaa synnyttää. =D Pituus varmaan on jotain 55cm tienoilla ja paino lähellä 5kg, mutta sen näkee sitten kun syntyy...
Ylihuomenna olisi luomen poisto. Piti kaivaa kaapin pohjalta 10v vanhat imetysliivit, kun kaikki muut osui niin ikävästi juuri luomen reunaan ja laastaritkin aiheutti ympärysihon ärtymisen. Kyllähän se jatkuva teipin repiminen ihoa ärsyttää, myönnän.
Niin ja sitten oli joku kysymys... Mulla ei ole oikein mitään tuntemuksia. Välillä tuntuu kuin ei raskaana olisikaan ja potkut sitten muistuttaa olemassaolosta. Yhtenä päivänä innostuin siivoamaan sotkuisimman huoneen ja sen kyllä tunsin olossa: kolotusta missä milloinkin.
No joo, jos jatkan pyykin selvittämistä. Koneet pitää taas tyhjätä ja täyttää.
Iloista viikkoa!
Äippä ja J-5 rv 23+4 (eka kolmannes jo takana!)
Tuntemuksista. Mulla on jotenkin aikalailla raihnainen olo. Vapaapäivät voin hyvin ja energisesti. Töissä käynti vie voimia ja viikolla olenkin aikaslailla tärähtäneen näköinen, ei niinkään jaksa välittää omasta ulkonäöstään. Selässä iskias-vaivaa ja sitten viä ne liitoskivut niin kyllä sitä välilä tuntee itsensä aika vajaakuntoiseksi. Noh, kaikesta huolimatta onnelliseksi:)
Mulla keskiviikkona neuvolakäynti, pääsee täyttelemään kelan papereita ja kuulemaan vauvan sydänääniä. Kuinkahan sitä uskaltaa taas mennä puntarille...huh huh..
Täällä on puhuttu myös omasta olosta suurenevan vatsan kanssa.
Kyllähän tässä on taas totutteleminen, pieni siro entinen minä on muuttunut.... nooh hieman suurempaan suuntaan! Kehuja tulee kyllä ulkopuolisilta, että näytän hyvältä. Rinnat suurentuneet reilusti. Vatsa on kyllä aikaisempiin raskauksiin nähden iso.
Yksi kurssikaveri sanoi, että huomasi raskauden mun takapuolesta!!! Olipa kivasti sanottu, teki mieli sanoa että ittelläs on iso perse! (niin kuin onkin)
Mä mietin raudan aloittamista varsinkin sen perjantaisen pyörtymiskohtauksen jälkeen. Pitäis varmaan soittaa neuvolaan mutta kun ei oo ehtiny.
Eipä oikein muuta. Lapset pyytää pelailemaan niin eikun menoksi :-)
T.Jaffa rv 21+2
Jaffako puhu siitä pyörtymisestä? Mulla tuli tänää nii outo olo kun laskutin pyykkiä ja sit yhtäkkiä pyörrytti. Äkkiä kipitin sohvalle vaateriin kontit kohti kattoa ja ohi meni, jäi vaan kova väsymys. Eipä oo sitte enää tullu mut ihmettelin kyl.
Pantsako se "meiän" kätilö oli? Tai saattaapi joku muukin tietää kun kun...
On muutaman päivän ollu tosta vasemmasta nivusesta jotenki kipee tai sillain epämukava. Et mitä se ois? Ei esikost ollu ollenkaa ja mietinki et liittyyk se koko raskautee vai olenk ehkä vaa venäyttäny sen jotenki, mielestäni en kuitenkaa.
Täällä ei omassa olossa muutosta. Iskias helpottanu jonkun verran mut supistelut jatkuu tiheenä jatkuvasti mikäli tekee jotai muuta ku makaa tai muute huilaa. Viimeks ei ainakaa ne ollu aiheuttanu mitää tuol alhaal.
Nyt kattomaa Salkkarei! Palaillaan myöhemmin!
Marlene ja massu 21+3
Viimeisenä tammikuisena minäkin sain rakenneultran vihdoin käytyä. Rakenteet ja kaikki oli kunnossa. Vauveli heilu oikein kunnolla ultratessa. Paino oli 440g. Lääkäri sanoi että vastaa viikkoja. Kuva saatiin, mutta se oli melko huono, kun vaan päätä näkyi siinä. Olisin halunnu kokovartalokuvan... Kilpirauhasarvot oli ok, eli 2,05 ja kuukauden päästä sitten taas kontrolli siitä. Sukupuolta ei alkanu arvuuttelee, kun ei selvästi näkynyt :| Olisin kyllä halunnu tietää!! Mutta pääasia että kaikki oli kunnossa. Painoa on tullu alusta *JO 7 kiloa* ja aattelin sitten alottaa taas terveellisen karkittoman elämän.. Äsken piti keittää jo kaakaot ku niin mieli teki...
Muuten ei mitään ihmeempiä.. Vauvalle ei vielä mitään olla laiteltu, että varmaan pikkuhiljaa pitäis alkaa kattelee tavaroita. Kämppää on jonku verran siivottu ja tavaraa raivattu, mut vielä paljon eessä. Jotenkin työt vie niin paljon voimia ja kun vielä kiire aika, niin ei jaksa iltasin paljo ylimääräsiä touhuta. Ja kun minua ei ole luotu kotitöitä varten... :| Jotain vastenmielisempää saa hakea.. Ja taas pitäisi tehä jotain kun kämppä pommin jäljiltä. Ei jaksa kiinnostaa! Olen jo pitempään suunnitellu siivoojan palkkaamista. Miehen kanssa kumpikin tehään pitkää päivää ja yhtä paljon tämä siistinä pitäminen kiinnostaa, niin miksei.. No eiköhän tämä valittaminen jo riitä :D
Onko muilla muuten mietinnässä vauvan sukunimi? Meillä kumpikin haluaa omansa. Mietin vaan että mitenhän tämänkin sitten ratkaisee.. Mulle kun ei kukaan ole vielä antanut pätevää selitystä miksi lapselle pitäisi laittaa isän sukunimi. Ja sehän ei ole pätevä syy, että kun näin on aina tehty. Kyllä asioita voi muuttaa! Eikö se automaattisesti ole äidin, että se pitäisi sitten erikseen muuttaa jos haluaa vaihtaa? No joo. Ehtiihän tuota vielä miettiä.
Jotenkin iski tämä elämän julmuus äsken. Ite iloitsen tässä vauvasta, niin kaveri soitti että sen isoisällä on vakava sairaus. Tuntuu pahalta.
Mutta pitänee mennä porkkanaa järsimään kun jotain pakko saaha taas suuhun..
hömppä ja masuasukki 21+3
tultiin vasta kotiin kun neidillä oli yksityislääkärillä käynti. Mies ei ole kotiutunut vieläkään ja esikoinen pitäis saada jollain pois naapurista. Että haastetta vielä, ennenkuin pääsee kauneusunille...
Meilläkin on mietinnässä hätäkastenimet, pitäisi vissiin palauttaa se odottava äiti -lomake ensi viikon neuvolaan. Onneksi ei olla oltu ehdottomia sen suhteen, etteikö hätäkastenimi voisi vielä muuttuakin. Kummallekaan lapselle ei vissiin ole sitä annettu, mikä siinä paperissa on lukenut, mutta pian syntymän jälkeen nimet ovat kuitenkin muotoutuneet, tytön nimi jo oikeastaan ennen syntymää kun tiettiin sukupuoli.
Tällä viikolla näyttäisi taas olevan joka ilta jotain erikoismenoa :/ tuskin maltan odottaa vajaan 3 viikon päässä olevaa syyslomaa... Menee varmaan eka puolisko pääasiallisesti nukkumiseen.
Vauvan potkut näkyy mullakin päällepäin, kuten joku totesi, mutta ei nyt aivan hirveän paksujen vaatteiden läpi kuitenkaan. Ovat näkyneet jo jonkin aikaa. Öisin meinaa myös olla sitä vaivaa, että jumppa alkaa vessareissun tai kääntyilyn seurauksena. Sängystä ei meinaa millään löytää sopivaa asentoa, patja on vanha ja liian pehmeä - haaveilen uudesta 180cm jämäkästä sängystä, siellä kun nukkuu usein meidän kahden lisäksi myös tällä hetkellä nuorimmainen jolloin minä meinaan tippua toiselta laidalta. Tavoitteena olisi että jospa jouluksi saataisiin uusi sänky...
Mutta nyt täytyy lähteä hakemaan sitä poikaa kotiin ja nukkumaan. Oli muuten yllätys, kun katsoin raskauskiekosta ja se ilmoitti jäljellä olevan raskausajan olevan jotain 17+ viikkoa - aivan outoa, että se alkaa olla "vähenemään" päin!
eikkuli 22+3
Ehtoota! Vihdoin ja viimein minäkin olen käynyt ultrassa joka oli tänä iltana. Kaikki masussa hyvin, kasvanut viikkojen mukaan, laskettuaika siis pysyi samana. Kätilö teki ultran, oli todella hiljainen kätilö, välillä kertoi mitä näki ja mitä mittoja otti, kun kysyimme jotain juuri ja juuri vastauksen saimme. Noh silti itsellä hyvä mieli, sekä myös miehellä, kun näki ja kuuli että vauvalla kaikki masussa hyvin! :) B-mitta oli 50mm, viikkoja ny 21+5, eli kait ihan ok mitta näillä viikoilla, ei kätilö ainakaa maininnu mitään. Istukka mulla etuseinämässä, se syynä etten kaikkia vauvan liikkeitä havaitse vielä. Siellä se masussa köllötteli rauhassa, kädet ja jalat välillä heilui, muuten näytti niin rauhalliselta ja tyytyväiseltä :) Vauvan painosta ei puhunu mitään, emmekä kyllä hoksanneet edes kysyäkään. Mutta pääasia että kaikki oli ok!
eipä tässä kummempia, moro!
terkuin pumpuli ja piiperö rv21+5
Minäkin tulin huhuilemaan sitä "meidän" kätilöämme. Mulla on ollut tää päivä, aamuyöstä alkaen yhtä tuskaa. En tiedä mikä on, mutta ihan alavatsassa, vasemmalla puolella on jokin todella kipeä kohta. Että voiko olla jostain vakavasta kyse? Kipu on ollut lähes jatkuvaa, ei edes maatessa katoa täysin, vaikka toki helpottaa hiukan. On aika pistävä kipu, sama kohta kokoajan. Istuessa ei niin paha, mutta ylös ei huvita nousta (saati liikuskella), kun tietää kivun taas tuntuvan pahempana. Nyt iltaa kohden on sentään hiukan helpottanut, joten toivon, että oli vaan jokin hermo tms.. puristuksissa. Neuvolaankin soitin (sydänäänten kuuntelu olis voinut edes oloa helpottaa), mutta ei ollut terkka paikalla, että olis päässyt käymään. Meinas kuitenkin, et kun mulla on huomenna aamulla nla, niin pitäis mennä sinne 4h virtsaamatta (miten tuo voi onnistua?? nla aika 8.30!!), ni kattoo ainakin ettei oo virtsatulehdus. En kyl usko, et on, mut ei kai siitä testistä haittaakaan ole (paitsi et miten ihmeessä saan pidäteltyä 4h??). Lääkäriajankin antoi sitten keskiviikolle, mut saa nähdä, onko sit enää tarve - toiv. sit on oireet jo ohi!
Tällaista siis tänne. Kyllä taas osaa arvostaa terveyttä ja hyvinvointia roimasti enemmän, heti kun hiukan alkaa jotain remppaa ilmetä!
Kuopus jo sentään nukkuu, mut kaks isompaa meni vielä isin kanssa saunaan, joten pitää ne vielä saada "tainnutettua" ennen kuin vetäydyn pitkäkseni.
Minnikki ♥ tutteri 23+6
Minnikille ihan ensiksi vastaisin, vaikken mikään kätilö olekaan. Mulla oli ekassa raskaudessa välillä ihan järkyttävää kipua vasemmalla puolella, vähän nivusen yläpuolella kai muistaakseni, tosi alhaalla kuitenkin. Se saattoi alkaa joskus vaikka vessassakäynnin yhteydessä tai sitten ihan ilman mitään syytä. Mulla oli samanlaista kipua ollut joskus kuukautisten aikaan, ja sekös huolestutti. Mitään muuta se ei kuitenkaan koskaan aiheuttanut, kuin sitä kovaa kipua (ja siis tosi kovaa, muistan kävelleeni kaksinkerroin uikuttaen kotona ja kylkimakuulla helpotti vähän) ja neuvolassakin oltiin aika ymmällään. Yhdessä sitten lääkärikaverini kanssa pääteltiin, että kyse täytyi olla jostain kiinnikekivusta, eli kohdun kasvu kai venytti jotakin kiinnikettä tai jotain. Rentoutuminen tai sen yritys auttoi. En tiedä, voisko sullakin olla samanlaisesta kyse? Nyt tokalla kertaa mulla ei ole sellaista ollutkaan *koputtaa puuta*.
Nimistä on ollut puhetta, meillähän ei mitään hätäkastenimiä ole kyselty, eikä kysytty viimeksikään, mutta alkaa tuntua siltä, että Poikasen nimi on valmiina. Kutsummekin sitä sillä nimellä jo, ja mitä enemmän sitä makustelee, sitä paremmalta se kuulostaa. Kolme nimeä varmaan tulee, isosiskollakin on kolme ja halutaan pari toisiksi nimiksi sopivaa molempien suvuista käyttöön myös. Tuosta sukunimiasiasta meillä ei tule ongelmaa, kun ollaan samannimisiä, mutta täytyy myöntää, että naimisiinmenon aikaan kyllä mutisin ja jupisin että pakkoko tää juttu on näin tehdä vain siksi, että aina on niin tehty. Otin siis miehen nimen, josta en kauheasti edes pidä ja se on hankala. No, kaikkeen tottuu, niin tähän nimijuttuunkin. Nykyisin olen kuitenkin ihan iloinen, että koko porukalla on sama nimi.
Omaa napaa (mitä napaa muka, se on pulpahtanut ihan pois paikoiltaan): Olo on tukala. Kiristää, puristaa, ahistaa, turvottaa ja raihnaiselta tuntuu. Öiset lonkkakivut on alkaneet ilmoitella itsestään, ja mun on vaikea käsittää, miten paksuksi tässä oikein enää voi muuttua, kun maha on ihan valtava jo. Huomenna on äitipoli, ja ylihuomenna pitäisi lähteä lentäen työmatkalle muutamaksi päiväksi. Ostin jo paritkin lentosukat. Äitiyslomaan on enää vähän yli kaksi kuukautta, niin se aika sitten kuitenkin rientää!
Tii ja Poikanen 24+4
Ihan vain pikaisesti kun pitäisi jo oikeasti olla nukkumassa ja suihkuunkaan en ole vielä ehtinyt ja iltapalakin on syömättä.
Musta on tullut ihan pirun äkäinen. Tänään meinasin jumpan jälkeen hiiltyä (ja kait vähän hiillyinkin) yhteen koripalloäijään kun se tunki porukkansa kanssa saliin meitin vuorolla mölyämään kesken loppurentoutuksen. Kehtasi vielä urputtaa mulle vastaan kun pyysin heitä poistumaan, että puolta salin pitää sitten olla tyhjä..pah..Sanoikin miehelle, että meikeläinen saattaa vaikka kohta lyödä jotain reppanaa jos oikeassa (lue väärässä) paikaissa sattuu heittäytymään mun tielleni.
Musta tämä vatsan ym. "elimien" kasvaminen on vain vältämättön paha. Eli en varsinaisesti nauti enkä kärsi siitä. Mitään vatsan lääppimisiä tms. en kyllä yhtään kestä enkä tykkää pukeutua mitenkään raskautta korostavasti. Lähinnä yritän säälittävästi edelleen mahtua entisiin vaatteisiini valitettavan huonolla menestyksellä...
Meillä ei ole neuvolassa täytetty koskaan mitään esitietolomaketta synnytystä varten, tai sitten olen vain autuaallisesti unohtanut moisen. Äippäpolilla kysyivät vain, että onko kaikki tiedot entisellään ja pyysivät sähköisen tiedonsiirron luvat siinä kaikki.
Nyt aikuisten oikeasti sinne suihkuun ja nukkumaan. Iltapan voisi kyllä unohtaakkin sen verran herkkuja tuli mätettyä viikonloppuna....
Jaksamisia!
KainoElvi ja kamu 21+3
Oli jo muutama viikko mennyt hyvin ja olin toissa aina loppuunasti mutta tanaan alkoi sumenemaan silmissa ja tosi huono olo niin lahdin kotia kohti jo kolmelta. Nukuinkin sitten parin tunnin paivaunet - onneksi herasin ajoissa tyttoa paivakodista hakemaan! Viikonloppu oli oikein mukava kun mies oli kotona, mutta eilen illalla ei tytto meinannut paastaan isansa autosta irti kun ei olis halunnut etta se taas lahtee - lasketaan montako yota nukutaan ennenkuin isa on taas takaisin. Onneksi tata reissaamista ei ole kuin joululle asti!
Minusta on ihan kiva joskus olla viikolla yksin illalla kun tytto on mennyt nukkumaan ja nukun myos melkein poikittain sangyssa - varmaan ihan vaan siksi kun on tilaa :-) Masuasukki ei varsinaisesti herata yolla mutta pitaa pienen jumppatuokion kun mina asetun sankyyn ja yleensa sitten vasta aamulla tunnen liikkeet seuraavan kerran - joskus yolla kun mun rannekanavaoireyhtyma herattaa mua pitkin yota (mulla on se vaiva muutenkin mutta nyt alkanut taas ilmoittelemaan itsestaan tosissaan - ihan samoin kavi ekassa raskaudessa nailla vaiheilla).
Sukunimistakin joku kyseli - meilla on kaikilla sama sukunimi niin ei tarvitse miettia. Silloin aikoinaan mina sanoin ennen naimisiinmenoa sanoin etta ihan varmasti pidan oman sukunimeni, mutta sitten paadyin sen vaihtamaan kuitenkin kun alkoi kyllastyttaa suomalaisen sukunimeni ainainen tavaaminen jokapaikassa ja nyt minusta on kylla ihan kiva etta koko perheella on sama sukunimi.
Mutta pojan nimi on viela haussa - listalla on nyt noin 5 nimea joista kaikista pidamme mutta varmaan taas pian keksin jonkun ihan uuden siihen lisattavaksi!
Nyt lahden nukkumaan etta jaksan 2 paivaa puuhata tyton kanssa - onneksi on hyvat ilmat niin ulkoillaan koska silloin mullakin on yleensa parempi olo!
Charlie rv 23+4
Sieltä tuli pari hankalaa kysymystä mulle ;-). Kysykää jotain "helppoa" synnyttämisestä *hih*. Se Marlenen nivuskipu varmaan on melko monelle tuttua ku liitoskivut vaivaa, saattaa olla välillä tunne et jalka menee ihan alta. Toi Minnikin vaiva on varmaan sellanen mihin ei ihan kättelyssä osaa lääkärikään sanoa mitään ellei tutki. Sisuskalut etsii uutta paikkaansa (esim.suolet) ja välillä on ehkä painuksissa. Pieninkin ummetus saattaa aiheuttaa aikamoisia tuskia. Ja tietenkin kohdun kasvukivut ihmiset tuntee erilaisina ja on myös ihmisillä ihan erilaisia. Mun vatsa tai oikeestaan suolisto on tosi herkkä et ku vatsa ei oo useampaan päivään toiminu niin saatan olla tosi kipee ihan useamman tunnin. Ja nimenomaan raskausaikana. Kävelen kumarassa tai oikeestaan en kunnolla pysty ees kävelee. Mut raskausaikana tietenkin on se tylsä et ku on vatsan alueesta (mä oon kyl pystynyt aika hyvin paikantamaan et se kipu ei tuu kohdusta vaan siitä sivusta) ja kivusta kyse niin kyllähän sitä itse kukin meistä miettii että onhan vauva ok. Eli mulla tuli täysin politiikon vastaus eli tohon ei oo mitään yksiselitteistä vastausta vaan jos ne kivut jatkuu aina vaan niin tottahan pitää hakeutua lääkäriin. Toivottavasti vaiva helpottaa!!
Meillä on neidin kanssa vapaapäivä ja lähetään metsäretkelle koiran kanssa. Tytöstä on ihana mennä retkelle ku otetaan vähän mehupulloon mehua mukaan ja pari keksiä ja pysähdytään kannon nokkaan syömään. Meillä alkaa kymmenien hehtaarien metsä tosta ihan talon nurkilta tyttö on tottunut metsässä puuhaamiseen.
Mukavaa päivän alkua!
T: Pantsa ja Peukaloinen rv 21+5
Neuvolassa tänään jo käyty, kaikki vaikuttais olevan ok. Painoa melkein +500g/vk, mut terkka mainitsi, et on ihan ok (on muuten uus terkka). Hb vähän laskenut, mut reilut 120 vielä kuitenkin. Sf oli jotain (reilu) 22cm, joka sijoittui hiukan keskikäyrän yläpuolelle, ja nyt oonkin ihan sekaisin, kun on niin vahva tyttöolo ollut kokoajan, että jos onkin poika.. Meillä kun 2 poikaa, ja käyrät keski-yläkäyrillä, ja sit yks tyttö, joka meni alakäyrillä.. Mut voishan tytöt olla erimallisia sitten, meillä kun tuo 4v tyttö menee edelleen omia miinuskäyriään. No, sama se kumpi on, mutta niitä pieniä vaatteita kun on ihan järkyttävä määrä, niin olisi kiva hiukan niitä erotella, että mitä sitten alussa tarvitaan. Oikeastaan tuo on kyllä yks hailee, puen vaikka mekon pojalle, kunhan olis terve.
Onpa sekavia ajatuksia minulla! Niin, ja se kipu. Yöllä meinas välillä olla tuskaa, kun en tiennyt kummalla kyljellä olis vähemmän kipua.. Nyt vaikuttaa taas paremmalta, yritän ottaa iisisti. Pissanäytteen jätin siis neuvolaan, huomenna aamulla on lääkäriaika, ja sit pitäis olla testin tuloksetkin valmiina. Mulla kaikissa kolmessa raskaudessa ollut myös streptokokki b, mut en yhtään usko sen aiheuttavan tätä kipua, ja supisteluja ei onneksi ole ollut. No, jotenkin jäi sellainen fiilis, että pikkuisella olis ollut jokin outo asento, ja aiheutti esim. päällään ne järkky kivut. Pitää toivoa, että unohtais sen paikan..
Jep, mutta muksuraukat on vielä ilman aamupuuroa (tosin keskimmäinen vielä nukkuu!?), joten aamupalalle.
Minnikki ♥ tutteri 24
Ensin kiitos Pantsalle, mä ajattelin niitä mut en sit tienny ku edellisest ei moista ollu. Toinen mitä mun piti kysyy joltain on tollanen paineen tunne alapäässä? Jos joutuu koko päivän olemaan jaloillaan ni se on iltaa kohden pahana ja toisaalta myös peittojen heiluttelun jälkeen... Ei mitenkää kipee mut tosi epämukavan tuntunen ja maaten tai istuen helpottaa. Emmä osaa selittää paremmin mut sellasta painetta se niinkun olis ja tossa häpyhuulilla ja siinä, ei peräpään tietämillä. Kuulostaa kummalta!?
Hätäkasteesta oli juttua. Me tehtiin sellanen lappu kans viimeksi ja laitettiin siihen ihan ne nimet kun jäi pysyvästi. Mua kyl ärsytti kun missää ei sanottu, että lasta tullaan kutsumaan sillä nimellä koko ajan ja se nimi näkyy kaikissa lapuissa ja rannekkeissa. Se oli tyhmää kun ei ois haluttu kertoa sitä nimeä ennen ristiäisiä.
Pitäs varmaa men laittaa safkaa ku isäntä tulee koht syömää. Ihana kun se on taas muutaman viikon täs lähel töis. Sitte taas lähtee jonneki päi Suomee ja mua sapettaa :(
Marlene ja massu 21+4
ps. Onko teille tullut jotain himoja? Mä olen hulluna Zero Cokiksee vaikken ikinä koskaan muuten juo kokista (paitsi edellises raskaudes) :)
Marlene: ei täällä ainakaan ns. hätäkaste-nimeä käytetty sairaalassa: vauva oli vaan vauva + äidin sukunimi, esim. Vauva Virtanen. Outoa (ja tyhmääkin) että hätänimi on tullut vauvan papereihin?
Curious
Kiva kuulla että Pumpulilla ja Hömpällä myös hyvät ultra käynnit. =)
Omaa napaa; masu alkaa jo pikkuhiljaa näkymään...mutta eipä vielä kunnolla kun ihme ja kumma normi farkut mahtuu vieläkin. Paino on vieläkin pysynyt aisoissa, eli yhtään ei ole tullut kiloja, ja kyllä minä syön kaksi lämmintä ateriaa ja kunnon aamiaisen, iltasella ei tuo ruoka kovinkaan maistu kun tuppaa närästämään ja rennie onkin tullut parhaaksi kaveriksi. Ja herkkuja en syö kun en niitä kaappiin osta kiusaamaan =)
Mieli tekoja tässä raskaudessa on ollut banaani jugurtti (en yleensä syö jugurttia) ja voi :D ei mikään oivariini vaan ihan kunnon voi.
Esikossa oli vanilija jäätelö (paino nousikin 20kg), kakkosessa salsa kastike tulinen ja sitä söin ruokalusikalla, kolmosessa oli cocacola jota sitten hampaat irvessä yritin välttää.
Aamulla oli tosi kovat krampit oikealla alavatsassa, mutta ne hellittivät onneksi tosi nopeasti. Vasen jalka on aivan hirveän näköinen suonikohjuista johtuen, nyt kun pidän tukisukkia niin jalka on sellainen punertavan sinertävän kirjava. Mutta eipä pakota ei...ilman sukkia elämästä ei tulisikaan mitään.
Nyt on sellainen kummallinen siivous ja järjestämis vimma iskenyt, seuraavaksi ajattelin mennä tullaamaan lasten lelut oikein rankalla kädellä. Helppo nyt heittää menemään risoja leluja kun eivät ole kotona.
JB72 & KeKe rv 21..jotain
... ihana syysaamu! Kelpaa aloitella uutta viikkoa..
Oli ponzoista puhetta, itse ostin Modan mallistosta VILA:n ponzon. Niitä ei kyllä ole ollut hirveesti tarjolla kauppojen henkareilla.
Pitääkö muiden masukit jo kuinka teitä hereillä? Itse jos sattuu kääntyilemaan aamuyöstä liikaa tai jos joutuu käymään ylhäällän, niin varmaan herää ja alkaa monottamaan tosi vilkkaasti :)
Dazka 23+0