Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Juuri millään muulla kuin ulkonäöllä ei ole Tinderissä väliä

Vierailija
20.08.2025 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011324999.html

"Tuskin kenellekään on yllätys, että miellyttävä ulkonäkö auttaa intiimeihin suhteisiin vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. Vaikka parisuhdetoiveissa miehet painottavat enemmän ulkonäköä, se on myös naisille tärkein kriteeri.

Ulkoinen olemus jyllää etenkin deittisovelluksissa. Kuva ratkaisee moninkertaisesti enemmän kuin muut mahdolliset kiinnostuksen herättäjät, osoitti viime vuonna julkaistu tutkimus Tinderin pyyhkäisyistä ja tykkäyspäätöksistä.

Älykkyys, ammatti, profiiliteksti, keskinäinen samankaltaisuus ja pituus vaikuttivat myös mutta vain hippusen verrattuna kuvaan.

Esimerkiksi naiset aliarvioivat sen, miten paljon miehen ulkonäkö tosiasiassa merkitsee heille.

Sekä naiset että miehet aliarvioivat sen, miten tärkeää on kumppanin seksikkyys, viehättävyys ja vartalo. Näitä arvostetaan enemmän käytännössä kuin ihanteissa."

Lähde artikkelissa mainittuun Tinder-tutkimukseen:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958824002124?via…

Kommentit (502)

Vierailija
481/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin tinderissä lähes 2 vuotta, sain n. 13-15 matchia. En ollut kovin ronkeli naisten suhteen siellä ja jaoin varmasti tuhansia likejä. 

Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia löytää seuraa esimerkiksi pubista. Olen ihan karismaattinen ja yleisesti pidetty kaveri, mutta en ilmeisesti kovinkaan komea. Tinder profiilin tein naispuolisen kaverin avustamana, joten siinäkään en usko vian olleen. 

Kyllä toi inselmiesten ulina siitä että top 10% miehistä makaa 80% naisita tinderistä näyttää pitävän paikkansa oman kokemukseni perusteella. 

Tindet pilasi täysin itsetuntoni noiden kahden vuoden aikana minkä käytin sitä. Meni yli vuosi päälle kun lopetin tinderin käytön, että olin taas oma karismaattinen itseni live tilanteissa. 

Ensivaikutelman voi tehdä muutenkin kuin ulkonäöllä, mutta tinderissä ainakaan omat vahvuuteni eivät tulleet esiin. 

Miksi sitten menit Tinderiin, jos kerran seuraa löytyi muutenkin?

Ihmetyttää, kun kaikki valittavat Tinderistä, mutta silti sinne pitää mennä ja siellä olla. En ymmärrä.

Vierailija
482/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin tinderissä lähes 2 vuotta, sain n. 13-15 matchia. En ollut kovin ronkeli naisten suhteen siellä ja jaoin varmasti tuhansia likejä. 

Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia löytää seuraa esimerkiksi pubista. Olen ihan karismaattinen ja yleisesti pidetty kaveri, mutta en ilmeisesti kovinkaan komea. Tinder profiilin tein naispuolisen kaverin avustamana, joten siinäkään en usko vian olleen. 

Kyllä toi inselmiesten ulina siitä että top 10% miehistä makaa 80% naisita tinderistä näyttää pitävän paikkansa oman kokemukseni perusteella. 

Tindet pilasi täysin itsetuntoni noiden kahden vuoden aikana minkä käytin sitä. Meni yli vuosi päälle kun lopetin tinderin käytön, että olin taas oma karismaattinen itseni live tilanteissa. 

Ensivaikutelman voi tehdä muutenkin kuin ulkonäöllä, mutta tinderissä ainakaan omat vahvuuteni eivät tulleet esi

Menin tinderiin koska kyllästyin etsimään pubeista niitä yhden illan juttuja ja kaipasin jotain muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menin tinderiin koska kyllästyin etsimään pubeista niitä yhden illan juttuja ja kaipasin jotain muuta. "

Ymmärrän. Eikö vakavamman seuran etsiminen onnistu enää työpaikalta, kaveriporukoista ym.?

Vierailija
484/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin jokainen saa panostaa siihen mikä on itsestä tärkeää. Mutta en itse ainakaan kovin pinnallista kumppania ottaisi. Pitää olla tää sisäinen ihminen kunnossa.

Kyllä sinäkin olet sen verran pinnallinen että valitset mieheksesi sellaisen joka silmää miellyttää, kuka nyt sellaisen ottaa jota ärsyttää katsoa.

Vierailija
485/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, yli 20 sivua parkua kun inkkeleille tulee (jälleen kerran) yllätyksenä se, että kuvalla hakemiseen perustuvassa sovelluksessa kuva on se tärkein karsintakriteeri :D

Tämä on kyllä melko häiriintynyttä mustan väittämistä valkeaksi. Kenellekään miehelle ei ole yllätys, että miehen ulkonäkö on naiselle tärkeä. Palstan naiset tätä on yrittäneet epätoivoisesti kiistää ja väittää että luonne on tärkeä. 

Vierailija
486/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva ja ulkonäkö on eri asia. Kuvanmuokkaus on nykyään yleistä. Luonnossa voi olla ihan erinäköinen. 

Vierailija
487/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol, yli 20 sivua parkua kun inkkeleille tulee (jälleen kerran) yllätyksenä se, että kuvalla hakemiseen perustuvassa sovelluksessa kuva on se tärkein karsintakriteeri :D

Tämä on kyllä melko häiriintynyttä mustan väittämistä valkeaksi. Kenellekään miehelle ei ole yllätys, että miehen ulkonäkö on naiselle tärkeä. Palstan naiset tätä on yrittäneet epätoivoisesti kiistää ja väittää että luonne on tärkeä. 

Tinderissä se ihan varmasti on supertärkeä se ulkonäkö, kun koko homma perustuu kuviin. Muuten, ei niinkään. Itse olen lyhyt (168 cm), keskivartalolta vähän pullistunut ja 35-vuotiaasta asti päältä asteittain lisääntyvästi kaljuuntunut, naama perus tylsä väritön taikinanaama. Ei voi kyllä komeaksi sanoa millään tapaa. Mä en ole koskaan silti joutunut viettämään aikaani sinkkuna vastoin tahtoani pitkään. Mä jo teininä tajusin, että mun täytyy hurmata sosiaalisuuden ja mukavuuden kautta, kun se ei ulkoisilla avuilla ja flirtillä pelkästään onnistu mun näköisiltä. Lisäksi olen lähestynyt naisia yöelämän ja tinderien sijaan tosielämässä, esim. koiraharrastuksessa, kansanopiston kurssilla, vaimoni löysin töistä.

Minusta tuntuu että ero mun ja naisettomuutta itkevien incelien välillä ei ole se, että mä olisin paremman näköinen, vaan se että katkeroitumisen sijaan oon nuoresta asti päättänyt panostaa olemaan mukava ja avoin ja sosiaalinen, kohdellen naisia kiinnostavina arvokkaina ihmisinä, ei vain seksiobjekteina joilta haluan pillua. Tähän kuuluu myös se, että olen aina ollut sosiaalinen ja mukava myös naisille, joilta ei ole todellakaan ollut koskaan tarkoitus saada seksiä tai suhdetta - mukavan ihmisen maine ei oikein synny jos on sellainen vain nuorille ja näteille.

Vierailija
488/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko yrittää ymmärtää että palstan naisilla on erilaisia mielipiteitä ja ne voivat vaihdella jopa laidasta laitaan. Joillekin ulkonäkö on tärkeämpi kuin toisille. Luultavasti useimmille se on jossain määrin tärkeä ts. harvempi ensimmäisenä lähestyisi kaikkein hirviömäisimmän näköistä ihmistä, mutta jos häneen muuten ensin tutustuu, osa voi ihastua luonteeseen ja osa taas ei voisi kuvitellakaan suhdetta vaikka olisi kuinka ihana luonne. Suurimmalla osalla on varmasti jotain ulkonäkökriteereitä, mutta se kuinka paljon ja kuinka ehdottomia ne ovat, vaihtelee suuresti. 

Voi kun teidän elämä helpottuisi suuresti kun ymmärtäisitte tämän. Ei tarvitsisi itkeä että naiset valehtelee jos joku nainen sanoo toista ja toinen toista. He vaan ovat eri ihmisiä. 

Vierailija
489/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämähän ei ole miehille ollut missään vaiheessa mikään yllätys. Ainoat ketkä täällä parkuu on naiset, kun tuli taas kerran todistettua, että ihan yhtä pinnallisia te olette kuin miehet. Kovasti aina vaan koitetaan itseä pettää sillä, että luonteella yms. olisi jotain väliä.

Vierailija
490/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö on tärkein kriteeri, mutta, ihminen voi livenä kiinnostua muustakin kuin siitä joka nappaa tinderissä.

Vierailija
491/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se kertoo luonneviasta kun joutuu inttervepistä etsimään kumppanin

Vierailija
492/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämähän ei ole miehille ollut missään vaiheessa mikään yllätys. Ainoat ketkä täällä parkuu on naiset, kun tuli taas kerran todistettua, että ihan yhtä pinnallisia te olette kuin miehet. Kovasti aina vaan koitetaan itseä pettää sillä, että luonteella yms. olisi jotain väliä.

Naiset on aina sanoneet täällä, että esim reippaasti vanhemmat miehet eivät kelpaa koska eivät viehätä ulkoisesti. Totta kai ulkonäöllä on väliä. Se ei kuitenkaan tarkoita että millään muulla ei ole mitään väliä. Komea kusipää voi kelvata seksiin, mutta suhteessa monellakin asialla on väliä. Luonteella, elämänhallinnalla, menneisyydellä, harrastuksilla, kiinnostusten kohteilla, älykkyydellä, huumorintajulla jne. 

Vierailija
493/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on lainannut artikkelia puutteellisesti ja ilmeisen tarkoitushakuisesti. Viimeinen kappale kuuluu kokonaisuudessaan näin: 

"Voimme kuitenkin olla huonoja tunnistamaan, mitä toisen sukupuolen edustajat arvostavat. Incelit eli vastentahtoisesti seksin puutteessa elävät sekä muut sinkkumiehet yliarvioivat ulkonäön ja varakkuuden merkitystä naisille ja aliarvioivat älykkyyden, ystävällisyyden ja huumorintajun merkitystä.

Tällaiset väärinkäsitykset voivat ylläpitää epärealistisia uskomuksia deittailusta ja vaikeuttaa ihmissuhteiden muodostamista, sanoo seksuaalisuutta tutkiva Åbo Akademin psykologian dosentti Annika Gunst.

Voimme myös erehtyä sen suhteen, mistä lopulta pidämme. Psykologian tutkija Paul Eastwick työtovereineen on osoittanut maailmanlaajuisella otoksella, miten ihanteemme eivät aina täsmää toteutuneissa suhteissa paljastuvien mieltymysten kanssa.

Esimerkiksi naiset aliarvioivat sen, miten paljon miehen ulkonäkö tosiasiassa merkitsee heille. Vastaavasti miehet aliarvioivat sen, kuinka paljon arvostavat naisen kykyä ansaita rahaa.

Kaikki aliarvioivat sen, miten tärkeää on kumppanin seksikkyys, viehättävyys ja vartalo. Näitä arvostetaan enemmän käytännössä kuin ihanteissa. Tuoksukin osoittautuu suhteessa tärkeäksi osaksi viehätystä."

Voidaan varmaan seuraavaksi vääntää parisenkymmentä sivua siitä, että miehillekin naisen statuksella ja menestyksellä on väliä, vaikka tällä palstalla jatkuvasti toitotetaan eräiden toimesta, että näin ei muka olisi.

Vierailija
494/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka nurisette, että naisille kelpaa vain 20 prosenttia miehistä: haluatteko oikeasti, että naisen tulisi harrastaa seksiä vastenmieliseksi kokemansa ihmisen kanssa?

lisäksi, siihen 20 prosenttiin on verrattain helppo päästä: katso vähän mitä syöt, liiku järkevästi, älä kasvata risupartaa ja jos hiusraja karkaa, vedä koko pää kaljuksi. Pääsisitte oikeasti niin helpolla jos vain viitsisitte vaivautua ettekä odottaisi, että kotirouva tipahtaa taivaalta kuin manulle illallinen ja panee sinua silkasta velvollisuudesta.

Ei ole, koska naisille on tärkeintä naama ja pituus. 

Vierailija
495/502 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Menin tinderiin koska kyllästyin etsimään pubeista niitä yhden illan juttuja ja kaipasin jotain muuta. "

Ymmärrän. Eikö vakavamman seuran etsiminen onnistu enää työpaikalta, kaveriporukoista ym.?

Työpaikalla on enimmäkseen naisia ja muutenkin etäillään 80%. Yli 35-vuotiaana ei ole enää mitään kaveriporukoita, joissa pyörisi sinkkuja. Muutenkin kaikki tuntuvat lähinnä jumittavan kotona sen kumppaninsa kanssa. Maksimissaan tapaavat toisia pariskuntia.

Vierailija
496/502 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti naiset väittää et ulkonäöl ei ois heille merkitystä

Tietenkin sillä on. Mutta naisilla on myös aika monenlaisia miesmakuja joten ei ole niin että vain yhdenlainen mies kelpaisi kaikille naisille.

Ja silti kun naiset kertovat, mitkä miehen ulkoiset ominaisuudet heitä miellyttävät eniten, melkein jokainen nainen kuvailee sen yhden ja saman miehen.

Niin kuvailee. SIllä miehellä on 2 kättä ja jalkaa ja pää ja maskuliinisia piirteitä. Oi kun kamalaa!

Vierailija
497/502 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taas joku ultra-bimbo copy-pastaa lehtijutun vailla mitään omaa kommentointia, voi luoja!

Kätevä emäntä.

No tässä oma kommenttini:

Se että siellä on niin pieni osuus viehättäviä miehiä on pikemminkin miesten ongelma. Turha siitä on syyttää naisia.

Miehillä on paljon laajempi kauneuskäsitys kuin naisilla. Sen takia naisten mielestä vain pieni osa miehistä on viehättäviä kun taas iso osa naisista on miesten mielestä viehättäviä. Naisten syyhän se on mutta ei siitä voi syyttää että ovat sellaisia kuin ovat.

Tuo väite on kyllä hieman ristiriidassa sen todellisuuden kanssa jossa naisten käsipuolessa on mi

Siellä sun prisman jonossa on suurin osa pariutunut jo aikoja sitten joten turha verrata nykyaikaan. 

Ihmisiä pariutuu jatkuvasti. Itsekin olen 3-kymppinen ja löysin mieheni toissavuonna. Prismassakin käymme.

Vierailija
498/502 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taas joku ultra-bimbo copy-pastaa lehtijutun vailla mitään omaa kommentointia, voi luoja!

Kätevä emäntä.

No tässä oma kommenttini:

Ei minkäänlaista suhdetta (ei seksi- eikä parisuhde) voi muodostua, jos ei pidä toista fyysisesti viehättävänä.

Se että siellä on niin pieni osuus viehättäviä miehiä on pikemminkin miesten ongelma. Turha siitä on syyttää naisia.

Vaikka olisi maailman ihanin ja mukavin persoona, niin kaveritasolle jää jos ei vaan fyysisesti klikkaa.

Tottahan tuo vaikka incelimiehet heti alapeukuttamassa. Eipä heillekään käy kuka tahansa fas-naamainen 160kg Ritva vaan "tavallinen hoikka 52kg naapurintyttö" joka todellisuudessa vastaa

Naisen harhainen käsitys ja vääristäminen taas; Että normaalipainoinen olisi "malli". Ei ole.

Lihavilla on kaikenlaisia selityksiä...

Olet lukenut tätä palstaa liian vähän..

Täällä on joskus pyydetty kuvaa tavallisesta kivannäköisestä tytöstä, ja mies linkkasi kuvan mallista, joka oli stailattu naapurintyttömäiseksi. Tarina jäi elämään.

Vierailija
499/502 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan luin profiilit tarkkaan ja sen perusteella päätin kumpaan suuntaan pyyhkäisen. Mietin onko jotain yhteistä, onko joku asia erityisen posiviitinen tai onko joku asia ehdoton ei. 

Mutta sillä ei ollut väliä mitä mitä mietin. Huomasin että miehet eivät lähes koskaan lukeneet profiiliani vaan kyselivät asioita jotka olin kertonu heti alussa. En edes tehnyt mitään kilometriprofiilia mutta edes sen vertaa harva jaksoi lukea. Jos kaikki pelaavat peliä tietyllä tavalla, et voi voittaa jos ainoana pelaat eri säännöillä. Siispä koska tinder on vain ulkonäkövalkkaussovellus joko hyväksyt sen ja käytät sitä sen mukaisesti tai sitten poistut sieltä.

Vierailija
500/502 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Kaikki ovat varattuja näissä tai samaa sukupuolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän