Raskaana ja epäilen, että mulla on korvatulehdus. Ei varmaan mitään lääkettä saa siihen?
Kommentit (12)
mulla oli useita keuhkoputkentulejhduksia ja hengitysteiden tulehduksia raskausaikana ja muutaman kerran kyllä sain antibiootteja..
itsellläni li poskiontelotulehduksia raskaana ollessa ja sopivat lääkkeet niihin löytyi
Mutta ei se korvatulehdus aikuisellekaan merkitse sitä että on sännättävä heti lääkäriin. Ota parasetamolia ja odota pari päivää, todennäköisesti kipu loppuu itsestään. " Pää pöntössä" -olo voi jatkua viikon pari, kuulo palautuu hitaasti normaaliksi.
Suurin osa korvatulehduksista paranee ilman antibiootteja, ja varsinkin raskaana on turhia lääkekuureja syytä vältellä!
Itselläni elämäni ensimmäinen korvatulehdus johti pysyvään kuuroutumiseen kun jouduin odottelemaan yön yli lääkäriin pääsyä. Joten niin pian kuin mahdollista lääkäriin kun korva kipuilee! Älkää ihmeessä uskoko noita: se voi parantua itsekseenkin juttuja.
Siihen tarvitsee hoidoksi vain tippoja, ne eivät ole vaarallisia. Ja ko. tauti ei todellakaan parane itsekseen!
Tulehdukset tulee aina hoitaa raskauden aikana, oletteko te ihan hölmöjä?
Mistä näitä hulluja oikein sikiää????
tässä raskaudessa molemmissa korvissa tulehdus. Oli viruksen aiheuttama enkä siis saanut antibioottikuuria. Jos ois ollu bakteerin aiheuttama ni olisin saanut kuurin. Oli aika tuskainen viikko kipeiden korvien kanssa varsinkin yöt. Mut kannattaa käydä näyttämässä, mun käskettiin vaan syödä panadolia =)
Ja odota, että pääsi turpoaa niin, ettet pysty syömään etkä lopulta enää hengittämään.
Mutta ettei vaan vahingossakaan teidän vauva altistu antibiooteille :D
Kuolkoon äiti ennemmin, kyllähän sen lapsen voi ulos sitten ottaa kuolleesta mutsista. Just niih....
Ei niihin pure antibiootit.
Tottakai voit käydä näyttämässä jos siltä tuntuu, mutta ensin kannattaa koittaa ottaa panadolia ja katsella jos sillä menisi ohi.
Korvatulehduksesta harvemmin sen kummempia ongelmia seuraa..tavallisesta korvatulehduksesta ei kuuroudu tai kuole..siinä vaiheessa on kyllä jotain vakavampaa kyseessä ja varmaan vaivatkin moninaisempia.
Vierailija:
Itselläni elämäni ensimmäinen korvatulehdus johti pysyvään kuuroutumiseen kun jouduin odottelemaan yön yli lääkäriin pääsyä. Joten niin pian kuin mahdollista lääkäriin kun korva kipuilee! Älkää ihmeessä uskoko noita: se voi parantua itsekseenkin juttuja.
Kun on kerran tutkittu että suurin osa korvatulehduksista on virusperäisiä, miksi pitää sotkea tähän joku poikkeuksen poikkeus? Että saataisiin lisää antibiooteille resistenttejä bakteerikantoja turhien antibioottikuurien vuoksi? Varmasti myrkytät lapsesikin joka kerta kun on korva hiukan kipeä, vaikka antibiootit saavat koko elimistön sekaisin ja altistavat vain uusille tulehduksille?
Lasten kipeää korvaa on syytä käydä näyttämässä seuraavana päivänä ja seurata tilannetta muutaman päivän välein, mutta aikuinen voi odottaa kauemminkin, koska hän pystyy itse kertomaan alkaako kipu helpottaa vai ei. Päivystykseen ei ole kenenkään syytä sännätä ellei muita oireita ole.
Ja mistä voit tietää milloin on kyseessää tuollainen poikkeuksen poikkeus kuten minulla. Ihan tavallisena korvatulehduksena sitä oireiden perusteella pidettiin ja sanottiin ettei ole kiirettä lääkäriin. Aamulla oli kuulo poissa eikä enää palannut. Mitään selvää syytä ei löytynyt. Ilmeisesti tulehdus oli edennyt vauhdilla sisäkorvaan. Sen jälkeen sanottiin minullekin lääkärissä että äkkiä hoitoon jos korvaa alkaa vihloa. Niin teen ja vien kyllä lapsenikin heti lääkäriin. Antibioottia ei tietenkään määrätä jos ei korvassa ole tulehdusta. Yleensä kyllä on silloin kun on kipeä.
Vierailija:
Googleta vaikka sanoilla " korvatulehduksista virusperäisiä" , niin löydät selvällä suomen kielellä faktaa asiasta.
Ja ihan todennäköisyyteen nojaten en syötä lapsilleni tai ota itsekään antibiootteja, jos kuuroutumisen mahdollisuus on vaikka 0,005%, mutta on esim 90 %:n mahdollisuus että antibiootit eivät auta mitään, altistavat vain seuraavalle tulehdukselle kun elimistön omat puolustusmekanismit heikkenevät.
Lapset vien toki lääkärin seurantaan ja tivaan lääkäriltä perusteluja, jos hän on varmuuden vuoksi antibiootteja tarjoamassa. Useimmiten tulee vaivautunut vastaus, että ihan tavan vuoksi niitä määrätään, koska potilaat sitä kuitenkin odottavat. Itse olen kovasta korvakivusta kärsinyt aikuisiällä muutaman kerran, ja joka kerta on kipu ollut parissä päivässä ohi.