Onko muita jotka ei tykkää käydä vanhemmillaan, koska he asuvat niin epämiellyttävästi?
Ahdistuin jo lapsena siitä, että vanhempani halusivat asua kerrostalossa. Eka kerrostalo oli ihan kiva, vaikka asunto oli pieni (2h ja kk) Sitten muutimme tyypilliseen kolhoosiin. Kaikki kaverini asuivat omakotitaloissa ja minäkin olisin halunnut. Pienellä 6 tuhannen asukkaan paikkakunnalla vain vanhukset asuivat kerrostalossa. Vaikka asuimme jo valmiiksi pienessä asunnossa (3h ja k) Niin he pitivät sitä turhan suurena, kun me lapset muutettiin pois. Muuttivat saman ankean talon kaksioon. Minulle ei ole ollut siis edes yöpymispaikkaa, vaan olen sitten ajanut sen 200km takaisin kotiin, vaikka joskus olisi ollut kiva jäädä sisarusten kanssa pidemmäksikin aikaa. Olen ollut jotenkin katkera niille, joiden vanhemmat ovat pitäneet isot omakotitalonsakkin, että lasten olisi mukava tulla käymään ja ehkä pidemmäksikin ajaksi. Vetoaminen siihen kuinka jopa 70 neliön kolmiota on raskasta siivota, on minun mielestäni tekosyy. Itse asun 80 neliön asunnossa yksin ja asuisin isommassakin, jos olisi varaa. Mökkiäkään he eivät ole koskaan hankkineet, vaikka se olisi auttanut paljon. Siitä olisi kuulemma liikaa vaivaa. Sitten olen kuunnellut jatkuvasti valitusta, että kun en käy kun muutaman kerran vuodessa. Ei huvita mennä johonkin todella pieneen asuntoon, jossa ei voi muuta kuin nököttää yhdessä paikassa jakkaralla.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että vanhemmat ei halua ap:ta kylään. Mä en haluausi.
Okenko ainoa?
Oket.
Vierailija kirjoitti:
Sisältö on raameja tärkeämpää.
Ap:stä puuttuu sisältö. Narsisti?
No kyllä ihmiset saavat asua tasan sen kokoisessa asunnossa kuin heille itselleen sopii. Käsittämätöntä kermaperseilyä vaatia, että pitäisi olla isompi asunto vieraita varten. Vaativatko teidän vanhemmat, että opiskelija-asuntosi tulisi olla sellainen että hekin mahtuvat yöksi? Isoissa kaupungeissa yksi lisähuone voi olla melkein sata tonnia lisää asunnon hintaan.
Ymmärrän AP:ta ihan täysin ja ihmettelen, että jotkut täällä kokevat aloituksen provoksi. Itsellä ei ole samaa ongelmaa - vanhemmat ovat kyllä muuttaneet isosta lapsuudenkodistani pos, mutta asuvat nyt asunnossa, jossa on vierashuone. Kyllä minuakin ahdistaisi, jos ei olisi lainkaan omaa tilaa vierailuilla, vaikka toki pääroolissa onkin yhteinen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okenko ainoa?
Oket.
No en näy okevan 😂. Itseänikin häiritsee tämä vammautunut peukalo, jolla kirjoitan; se kiristää välillä eikä taivu. Huomaatko, k ja l on vierekkäin.
Ap ei osaa, vaikka on aikuinen, varata vanhempien paikkakunnalta hotellihuonetta eikä muutakaan majapaikkaa, eikä tavata vanhempia muuta kuin heidän kotonaan?
Hyvä vanhempi ajattelee lapsiaan. Tilaa pitää olla, tyylikästä jne. Ite saavat syyttää itseään ihmiset jotka pienissä asunnoissa asuvat jos ei lapsetkaan kehtaa käydä. Pysäköi nyt Tesla palvelutalon yksiöiden eteen.. ois noloa jos joku näkisi.
Ap on niin persaukinen, ettei voi hotelliin majoittua? Ja hirveät lapsetkin, yök.
Ota teltta ja nukutte pihalla.
-Bodom
Me olemme muuttamasta isosta omakotitalosta 67 m2 kerrostaloon asuntoon lähiaikoina. Omakotitalossa on vietetty ihania aikoja oman perheen, ystävien ja sukulaisten kesken isossakin porukassa. Yökylässä ollut joskus kerralla kymmenenkin vierasta, ja usein päiväkausia. Ne ovat olleet ihania aikoja, mutta nyt on muutoksen aika. Kaikki talossa olleet huonekalut ja muut tavarat menevät myyntiin, kierrätykseen jne., ja vain kaikki henkilökohtaisin ja tarpeellisin säilytetään. Onneksemme meillä ei ole ylenmääräisesti tavaroita. Uusi asunto on kalustettu eikä sinne sovi juuri mitään entisestä talosta, ainoastaan pieniä yksittäisiä tavaroita. Täysin ongelmatonta ei pieniin tiloihin muuttaminen ole, ja varmasti vie aikaa sopeutua.
No älä käy.
Opetat lapsesi tekemään samoin sulle aikanaan.
Suomessa asuu tuhansia ja tuhansia eläkeläisiä kerrostaloissa, varmasti isolla osalla heistä on lapsia jotka käyvät kylässä eivätkä ruikuta. Suomessa asuu myös tuhansia ja tuhansia perheitä kerrostaloissa, jopa kaksioissa, ja se on ihan normaalia.
Me asutaan vuokralla ja koska vuokrat korkeita on pakko muuttaa pienempään asuntoon eläkkeellä.
Eläkkeellä asumme luultavasti kaksiossa, koska on korkeat vuokrat.
Onneksi et ole minun lapseni. Olisi varmaan itsemurhan paikka olla tuottanut tuollaista paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱 olipa typerä provo
Uikuti uikuti
Ei välttämättä ole Provo.
Tuo tilanne on oikeasti joillakin.
Itsekin tiedän tuollaisia tapauksia.
Ja me ite asutaan omakotitalossa edelleen sen takia, että lapsilla on mahdollisuus yöpyä omissa huoneissaan, kun tulevat käymään.
Ja , kun on muutama lapsenlapsikin siunaantunut, pitää tilaa olla. Ikävä olisi istua kaksiossa sohvalla näkötämässä, kun muuhun ei tila riittäisi.
Mutta kukin tavallaan.
Meillä lapsenlapsetkin ovat jo aikuisia, joten seuraavaa mahdollista sukupolvea emme enää taida tässä talossa odottaa tulevaksi yökylään.
Omat lapseni ovat myös aikuisia, toisella jo omaa perhettä yksi lapsi ja toinen tulossa. Toinen hieman nuorempi, mutta jos luoja suo, puheista päätellen haluaa perheen perustaa hänkin.
He ottivat itse asian puheeksi meidän kanssa, mutta ihan eri kantilta kuin ap. He asuvat myös molemmat parin tunnin ajon päässä ja nostivat puheeseen ison omakotitalon ylläpidon. Eli kyselivät jaksamisesta, talon töiden sujuvuudesta jne. Sanoivat, että nyt olisi viimeinen aika myydä (tämä siis ennen markkinoiden romahdusta) ja miettiä pienempään sijoittamista.
Pohdimme asiaa hetken, sillä ajatus oli vaikea. Luopua lasten kodista ja juurikin noista ajatuksista ihanista jouluista ja juhannuksista. Mutta otimme järjen käteen. Ensinnäkin emme voi ajatella, että lapset ovat kaikki juhlapyhät luonamme, heillä on puolisoiden vanhemmat elossa, joten nytkin ovat jo joutuneet vähän sumplimaan että missä ollaan. Reilumpaa siis on, että tulee jouluja ja muita, kun ainakaan molemmat lapset eivät pääse meidän luo. Ja vääjäämättä vanhenemme, eläkeikä molemmilla parin vuoden päässä.
Ostimme aivan ihanan kerrostalokolmion ja kyllä siellä saa tilaa tehdä, jos molemmat lapset ovat yhtä aikaa paikalla. Mutta meillä on palvelut lähellä, kolmio on uusi ja remontteja ei tiedossa, iso parveke ja sauna, luontoakin lähellä. Iso siivous tehtiin, joten nyt on matkassa vain ihan ne rakkaimmat ja tärkeimmät, ei rojukasoja.
Sopu antaa sijaa, jos kolmioon 6 aikuista ja lapsi + tulevat lapset majoitetaan, mutta ei nuo ole valittaneet. Ovat olleet iloisia, että meillä on sujuvampi arki ja vuokrataan mökkejä, ulkomailta huoneistoja tai villoja jne. sitä mukaa kun yhteisiä lomia saadaan sovittua. Meille jäi myös rahaa ihan elämiseen enemmän, joten sikälikin tuo on mahdollista.
Kyllähän nyt kaksiossa mahtuu vieras yöpymään. Vaikka oma patja autoon mukaan, jos ei ole vuodesohvaa vanhemmilla. Kyläillessä yleensä on tarkoituksena viettää aikaa yhdessä ja keskustella, joten tuskin kauheasti haittaa jos ei ole pihaa jolla puuhailla. Jos ei ole likaista, niin en näe mikä on ongelma.
"Sopu antaa sijaa, jos kolmioon 6 aikuista ja lapsi + tulevat lapset majoitetaan, mutta ei nuo ole valittaneet. Ovat olleet iloisia, että meillä on sujuvampi arki ja vuokrataan mökkejä, ulkomailta huoneistoja tai villoja jne. sitä mukaa kun yhteisiä lomia saadaan sovittua. Meille jäi myös rahaa ihan elämiseen enemmän, joten sikälikin tuo on mahdollista."
Just näin. Lisäksi me muutimme keskustaan, joten kun palvelut on lähellä, ollaankin aika paljon liikkeellä myös, eli käydään ulkona syömässä, tapahtumissa, jne. Yleensä ajoitetaankin tapaamiset siten, että on jo varattu liput tai valittu joku kiva juttu yhdessä tehtäväksi.
Vaikka vanhassa kodissa olisi ollut hulppeammat puitteet niin ei meidän lapset ainakaan olisi voineet katsella sitten esim. vähän sinne päin tehtyjä lumitöitä tai muuta vastaavaa, kun ei enää mitenkään samalla voimalla olisi voitu niitä tehdä. Helpotus on lapsille, että voi tulla viettämään vain kivaa aikaa, ei kenelläkään huolta mistään talon töistä. Ja kauppa vieressä mistä voi helposti tankata vierasvaraa, jos tulevat vaikka vähän yllättäen muiden menojen ohessa.
Okenko ainoa?