Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei tykkää käydä vanhemmillaan, koska he asuvat niin epämiellyttävästi?

Vierailija
19.08.2025 |

Ahdistuin jo lapsena siitä, että vanhempani halusivat asua kerrostalossa. Eka kerrostalo oli ihan kiva, vaikka asunto oli pieni (2h ja kk) Sitten muutimme tyypilliseen kolhoosiin. Kaikki kaverini asuivat omakotitaloissa ja minäkin olisin halunnut. Pienellä 6 tuhannen asukkaan paikkakunnalla vain vanhukset asuivat kerrostalossa. Vaikka asuimme jo valmiiksi pienessä asunnossa (3h ja k) Niin he pitivät sitä turhan suurena, kun me lapset muutettiin pois. Muuttivat saman ankean talon kaksioon. Minulle ei ole ollut siis edes yöpymispaikkaa, vaan olen sitten ajanut sen 200km takaisin kotiin, vaikka joskus olisi ollut kiva jäädä sisarusten kanssa pidemmäksikin aikaa. Olen ollut jotenkin katkera niille, joiden vanhemmat ovat pitäneet isot omakotitalonsakkin, että lasten olisi mukava tulla käymään ja ehkä pidemmäksikin ajaksi. Vetoaminen siihen kuinka jopa 70 neliön kolmiota on raskasta siivota, on minun mielestäni tekosyy. Itse asun 80 neliön asunnossa yksin ja asuisin isommassakin, jos olisi varaa. Mökkiäkään he eivät ole koskaan hankkineet, vaikka se olisi auttanut paljon. Siitä olisi kuulemma liikaa vaivaa. Sitten olen kuunnellut jatkuvasti valitusta, että kun en käy kun muutaman kerran vuodessa. Ei huvita mennä johonkin todella pieneen asuntoon, jossa ei voi muuta kuin nököttää yhdessä paikassa jakkaralla. 

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden yön nyt nukkuu ihan mainiosti lattiallakin. Ja yhden vuorokauden jaksaa istua jakkaralla ja jutella vanhempien kanssa. 

Joo, mutta ei kovin usein.

Vierailija
62/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta ylläpitää isoa asuntoa lasten satunnaisia vierailuja varten tai säilyttää lapsuudenkotia, ettei aikuisille lapsille tule paha mieli ja saavat pari kertaa vuodessa käydä siellä fiilistelemässä. 

Kasvakaa aikuisiksi. Vanhemmat elää ja asuu omalla tavallaan ja heillä on siihen oikeus.

ei olekkaan, mutta jos ei löydy asunnosta mitään nukkumapaikkaa, ei ole patjaa eikä kunnollista sohvaa jossa voi nukkua niin se on kyllä ongelma monen sadan kilometrin ajon jälkeen! itsellä ei asunnon koko vielä häiritse mutta jos pitää katsella yöpymistä hotellista niin ei kiinnosta ihan kovin usein lähteä

Nukkumpaikka ja nukkumapaikka. Mun vanhemmat toteutti haaveensa muuttaa paikkaan x kun ne työurat loppu ja asuvat nyt kaukaa meistä. Me käyd

Sehän se kummallisin juttu onkin kun ei ne vanhemmat voi edes kertaa tehdä sitä matkaa lasten luo, vaan lapset on aina ne jotka kulkee. Ja ei, en puhu raihnaisista ysikymppisistä vaan juuri eläkkeelle jääneistä marjastaja, sienestäjä, polttopuuntekijä, seuramatkailijoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman eri näkökulmasta...

Seuraan läheltä tilannetta, jossa vanhemmat elivät loppuun asti 300 neliöisessä asunnossa. Nyt talo on perikunnalla. Upea talo, mutta vanhempien voimat ja kiinnostus ylläpitää taloa hiipuvivat viimeisinä vuosina. Talon tyhjentäminen j amyyntikuntoon laittaminen on helvetillinen urakka, kun lapset ovat omissa elämissään kiireisiä ja välimatkaakin on. 

Lapset toivoivat jo vanhempien eläessä josko muuttaisivat pienempään kaupunkiasuntoon. Mutta vanhukset eivät halunneet. 

Vierailija
64/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden yön nyt nukkuu ihan mainiosti lattiallakin. Ja yhden vuorokauden jaksaa istua jakkaralla ja jutella vanhempien kanssa. 

ei nuku jos ei ole patjaa edes antaa! ja pitkän ajomatkan jälkeen ei välttämättä halua istua epämukavassa jakkarassa selkä vääränä!

Vierailija
65/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ystäväpariskunta osti matkailuauto . Ja nyt lapset ovat näreissään, kun vanhemmat eivät ole koskaan kotona "

Ja muutamien vuosien päästä tämä ystäväpariskunta on näreissään, kun lapset ei enää koskaan käy.

Ovat jo tottuneet siihen, että vanhemmille ei kannata pyrkiä .

Vierailija
66/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei nuku jos ei ole patjaa edes antaa! ja pitkän ajomatkan jälkeen ei välttämättä halua istua epämukavassa jakkarassa selkä vääränä!

lisään vielä että vain 1 yön takia en edes lähde, koska haluisin olla vähintään 2 päivää jo ajomatkan pituuden takia että siinä on jotain järkeä mutta jos ei löydy nukkumapaikkaa ja joutuu turvautumaan hotelliin joka kerta

Vierailija
67/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta ylläpitää isoa asuntoa lasten satunnaisia vierailuja varten tai säilyttää lapsuudenkotia, ettei aikuisille lapsille tule paha mieli ja saavat pari kertaa vuodessa käydä siellä fiilistelemässä. 

Kasvakaa aikuisiksi. Vanhemmat elää ja asuu omalla tavallaan ja heillä on siihen oikeus.

Tämä ok, jos sitten ei valiteta, kun lapset ei käy katsomassa .

Aikuiset lapsetkin elää omalla tavallaan ja heillä on siihen oikeus.

Just, vanhemmilla on velvollisuus ylläpitää sitä museota, että lapset tulisi kun tämä sopii aikuinen ihmisen narsistisiin tarpeisiin? 

Ne lapset tulee vaikka puuhun rakennettuun huteraan majaan, jos he eivät ole itsekäitä kuisipäitä. 

Tuskin ne vanhemmat mitään museota ylläpitää vain lasten takia, vaan haluavat itsekin asua siinä museossa/ talossaan.

Se museo on yleensä vain sen takia, että ei ole jaksettu sisustaa uudelleen, kun lapset on lähteneet.

Kukaan aikuiseksi kasvanut ja kotoa pois muuttanut lapsi ei vaadi vanhempia säilyttämään sitä Mikki hiiri lampunvarjostinta ja koulupöytää.

AP halusi herättää keskustelua siitä, onko muilla vanhempien asunto syynä siihen, että kommentoija ei halua käydä vanhemmiltaan, mutta nyt keskustelu on keskittynyt siihen, että kuuluuko vanhemman pitää "museota" vaikka ei halua.

Vierailija
68/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla sensijaan on iso lukaali , pari vierashuonetta, mukavat vierassängyt.  On hyvä vanhempien tulla käymään ja olla vaikka useampi yö.

Vierailija
69/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt vähän tuo edessä. Olen luopumassa (myymässä) isommasta kodista ja haaveilin yksiöstä, kompakti vanhan ihmisen asua.

Lapset nostivat äläkän, käyvät noin 2 x vuodessa, ei ikinä tulla jos yksiössä asut.  Niinpä katselen sitten vuokrakaksiota.

Vierailija
70/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt vähän tuo edessä. Olen luopumassa (myymässä) isommasta kodista ja haaveilin yksiöstä, kompakti vanhan ihmisen asua.

Lapset nostivat äläkän, käyvät noin 2 x vuodessa, ei ikinä tulla jos yksiössä asut.  Niinpä katselen sitten vuokrakaksiota.

Ihan järkyttävät lapset, oletan että aikuiset. Mikä lie tekee ihmisistä noin itsekkäitä, että haluavat päättää toisen asumisestakin.

Vierailija
71/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävät lapset, oletan että aikuiset. Mikä lie tekee ihmisistä noin itsekkäitä, että haluavat päättää toisen asumisestakin.

Ovat jo senikäiäisiä että tulee lapsille  se ettei toi mummo nyt ymmärrä asioita, täytyy opettaa sitä.

Kuitenkin ison asunnon siivous maksaa enemmän, menen ulos minkä jaksan liikkua, en tarvitse neljää huonetta kävelyä varten.

Kun sitten nää vierashuonevanhukset kuolevat, lapset raivoaa kun kärräävät huonekaluja ym kaatopaikalle.  Ei kukaan halua niitä, ei ilmaiseksikaan, ei ees fidat ja kontit.

Vierailija
72/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne. Odotetaan että tulen pienten lapsien kanssa kylään 800km päähän pieneen asuntoon jossa ei ole kunnon huonekaluja tai nukkumapaikkoja kaikille. Lapset herää klo 4 aamuun kun on niin valoisaa ja huono nukkua. Juhlapyhiksi on turha mennä kun ei ole ruokapöytää missä syödä ja juhlia. 

Kyllä minä olen tosissani kokenut tuosta pahaa mieltä ja surua. Et siis ole ap ainoa. 💔 Kun muutin poissa kotoa eronneet vanhempani muuttivat omiin yksiöihinsä. Alkuun niissä jotain jouluja vietettiin mutta ei enää.

Aion itse tarjota lapsilleni aina kodin johon he voivat palata, kun ovat muuttaneet pois. Ylimääräinen huone löytyy. On tilaa juhlia joulua, pöydän ääressä useita tuoleja joihin kutsua tyttö- ja poikaystäviä. 

Vierailija
73/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama tilanne. Odotetaan että tulen pienten lapsien kanssa kylään 800km päähän pieneen asuntoon jossa ei ole kunnon huonekaluja tai nukkumapaikkoja kaikille. Lapset herää klo 4 aamuun kun on niin valoisaa ja huono nukkua. Juhlapyhiksi on turha mennä kun ei ole ruokapöytää missä syödä ja juhlia. 

Kyllä minä olen tosissani kokenut tuosta pahaa mieltä ja surua. Et siis ole ap ainoa. 💔 Kun muutin poissa kotoa eronneet vanhempani muuttivat omiin yksiöihinsä. Alkuun niissä jotain jouluja vietettiin mutta ei enää.

Aion itse tarjota lapsilleni aina kodin johon he voivat palata, kun ovat muuttaneet pois. Ylimääräinen huone löytyy. On tilaa juhlia joulua, pöydän ääressä useita tuoleja joihin kutsua tyttö- ja poikaystäviä. 

Vuokraa jouluksi mökki, vaikka laskettelukeskuksesta.  Kutsu sinä vanhempasi viettämään joulua.

Vierailija
74/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsut sinä vanhempasi kun selkeesti olet varakkaampikin.

Vierailija
75/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän aikana voi sattua kaikkea ja tuohonkin suunnitelmaan voi tulla muutoksia. Aina voi viettää joulun vaikka kylpylässä jos kotona ei ole tilaa.

Vierailija
76/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli keskustelu jossa viiskymppiset raivosivat kun vanhemmat ovat ottaneet heidän huoneensa muuhun käyttöön ja hävittäneet"mun sängyn ja koulupöydän." 30 vuotta muualla asuneet.  Ihminen taantuu vanhempiensa seurassa.

Vierailija
77/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemman varat sallivat kaksion tai yksiön miten lapset voivat vaatia vierashuoneita ja hotellitason sänkyjä.

Nuo joulunvietot, nelihenkinen perhe menisi mummon luo mummon kustantamaan jouluun odottaen hyasinttiaan vastaan vielä hyviä lahjoja.

Sensijaan että itse tarjoaisi vaarille ja mummolle tasoisensa joulun.

Vierailija
78/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on tosiaan provo tai sitten AP on jollain tavalla vajaa.

Oma isäni sairastui syöpään tämän vuoden alussa ja minua on alkanut kaduttamaan, etten ole ollut hänen kanssaan enemmän tekemisissä. Asumme kilometrin päässä toisistamme ja olemme nähneet viikottain, mutta nyt, kun kaikki on katoamassa (isä saattohoidossa), tuntuu silti keljulta.

Jätin tarkoituksella mainitsematta mitään isäni asumisesta, koska sillä ei ole tässä minkäänlaista merkitystä.

No eipä isäsi asumisella todellakaan ole merkitystä, jos hän on asunut kilometrin päässä. Sen matkan käveleekin 10 minuutissa ja siltikin olet käynyt viikoittain, siis ilmeisesti kerran viikossa.  Kuinkahan usein olisit käynyt jos matkaa olisi ollut 200 km , mikä oli apn tilanne eikä paikkaa mihin jäädä yöksi ( kyllä kai jonkinlainen hotellin tapainen varmaan paikkakunnalta löytyisi vaikka pieni paikka onkin) . Minä en ole ihan varma kumpi on vajaampi , sinä vai AP tai ei kyllä tiedänkin.  Et ainakaan toisen asemaan osaa asettua.

Vierailija
79/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella paikkakunnilla on airbnb-asuntoja tarjolla. Itsekin vuokraan aina sellaisen kun käyn pienellä paikkakunnalla sukulaisia tapaamassa. 

Itse sitä on vastuussa majoittumisestaan, ei siitä voi toisia syytellä, eikä odottaa, että heillä olisi ilman muuta vierashuone tai supersiistiä ja miellyttävää. 

Ei voi syytellä, mutta onhan se tosiasia että jos on kovin pienet ja epäsiistit tilat  , niin se hillitsee tehokkaasti menohaluja. Varsinkin jos pitää mennä koko perheellä. Jos tilaa ei ole ja pitää mennä hotelliin tms , niin se reissu tulee kalliiksikin.   

Vierailija
80/158 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko on tosiaan provo tai sitten AP on jollain tavalla vajaa.

Oma isäni sairastui syöpään tämän vuoden alussa ja minua on alkanut kaduttamaan, etten ole ollut hänen kanssaan enemmän tekemisissä. Asumme kilometrin päässä toisistamme ja olemme nähneet viikottain, mutta nyt, kun kaikki on katoamassa (isä saattohoidossa), tuntuu silti keljulta.

Jätin tarkoituksella mainitsematta mitään isäni asumisesta, koska sillä ei ole tässä minkäänlaista merkitystä.

Isäsi asuu kilometrin päässä, niin ei todella olekaan merkitystä. Vähän eri tilanne vierailla satojen kilometrien päästä. 

Aivan yhtä hyvin voisin nukkua lattialla patjalla, jos tarvetta yöpymiselle olisi ja matka olisi pidempi. Kuten sanoin, asumismuodolla EI OLE MERKITYSTÄ.

Entä kun sinulla on 4-henkinen perhe , löytyykö 4 patjaa, tilaa niille säilyttää ja levittää sitten yöksi? Kaikkien laukut pitää mahtua myös kämppään.