Miksi et halua pitää lemmikkiä?
Minä en halua koska:
Ylimääräistä vastuuta ja huolehtimista
Ylimääräistä siivoamista
Ylimääräistä rahanmenoa
Ylimääräistä murhetta ja surua kun eläin sairastaa ja joudutaan lopuksi lopettamaan.
Ei kiitos enää.
Tykkään eläimistä, mutta miinuksia on silti enemmän kuin plussia.
Kommentit (28)
Olen monta kertaa ajatellut että ottaisinko kissan vai koiran, mutta sitten laiskuus on aina voittanut enkä ole ottanut kumpaakaan.
Koiraa en ikinä tule ottamaan, syynä että sitä pitää p-skattaa sen 3 x 365 x 15 vuotta = 16.500 kertaa, vaikka ulkona olisi hurrikaani, vaakasuora räntäsade tai itsellä 42 asteen kuume ja hyppykuppa. Sitten sen koko mahakarvasto on kuran peitossa ja tassut kantaa hiekkaa sisälle. En pidä niiden häsläävästä ja aina jotain tarvitsemasta olemuksesta ja miten ne hönkii haisevaa kosteaa ilmaa suoraan kasvoille avoimesta haisevasta kidastaan. Haisevat märkinä ja turkki usein jotenkin oksettavan rasvainen ja lähmäinen.
Kissa on kiva elämänkumppani ja otan kyllä uuden kun tästä nykyisestä aika jättää. Tänäkin aamuna tuli puskemaan pehmeällä päällään ja kehräämään viereeni kun heräsin. Tyytyväiseltä elämäänsä tuo näyttää maaten auringonpaisteessa ja jahdaten perhosia omassa aidatussa puutarhassa.
En halua alistaa vapaata luontokappaletta ihmiselämän kurjuuteen. Toisaalta lemmikit on aika pitkälle osin jalostettuja "teko-eläimiä", joilla on paljon sairauksia. Ymmärrän kyllä esim. palvelukoirat jne, mutta en sitä, että eläimiä vangitaan ihmisoloihin vain ihmisten itsekkäiden halujen vuoksi.
Meillä ei ole lähellä ketään joka voisi auttaa hoidossa, jos esim. haluamme matkustaa jonnekin. Jos asuisimme lähempänä läheisimpiämme, niin sitten tilanne olisikin toinen.
Ja siis kyllä meillä täälläkin on tuttuja joiden kanssa viettää aikaa, mutta ei sellaista kenelle lemmikkini luottaisin.
Hoidan työkseni tuotantoeläimiä ja näen työni ohessa ihan riittävästi kissoja ja koiriakin. Hoidan vapaa-aikana tuttujen kissoja ja koiria. Olen siis eläinihminen.
Mulla ei ole tarvetta omistaa eläimiä. Voin tulla ja mennä ilman sitoumuksia, ilman että tarvitsee rientää kotiin hoitamaan elävää olentoa. Samoista syistä minulla ei ole miestä ja lapsiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Koiraa en ikinä tule ottamaan, syynä että sitä pitää p-skattaa sen 3 x 365 x 15 vuotta = 16.500 kertaa, vaikka ulkona olisi hurrikaani, vaakasuora räntäsade tai itsellä 42 asteen kuume ja hyppykuppa. Sitten sen koko mahakarvasto on kuran peitossa ja tassut kantaa hiekkaa sisälle. En pidä niiden häsläävästä ja aina jotain tarvitsemasta olemuksesta ja miten ne hönkii haisevaa kosteaa ilmaa suoraan kasvoille avoimesta haisevasta kidastaan. Haisevat märkinä ja turkki usein jotenkin oksettavan rasvainen ja lähmäinen.
Kissa on kiva elämänkumppani ja otan kyllä uuden kun tästä nykyisestä aika jättää. Tänäkin aamuna tuli puskemaan pehmeällä päällään ja kehräämään viereeni kun heräsin. Tyytyväiseltä elämäänsä tuo näyttää maaten auringonpaisteessa ja jahdaten perhosia omassa aidatussa puutarhassa.
Koirakuume loppui tohon 16500 kertaan.
Olet oikeassa, että eläimet kaipaavat turvaa ja pitävät tutuista asioista, isot muutokset aiheuttavat turhaa stressiä. Yllätyksellisyys oli huono sana tässä kohtaa, tarkoitin enemmänkin monenlaisia virikkeitä eli sitä että tämä kameleontti olisi saanut lajille ominaisesti kiipeillä erilaisissa oksistoissa vaihtelevissa olosuhteissa, hankalammista helppoihin. Kyllä uskon että ympäristön monipuolisuus on liskollekin parempi kuin koko elämän sama asetelma. Valitettavasti terraariota ei kannata jatkuvasti uudistaa, ettei eläin stressaannu ihmisen tunkeutuessa sinne tai siitä että sen siirtää tilapäisasutukseen muutostöiden ajaksi.