Miksi et halua pitää lemmikkiä?
Minä en halua koska:
Ylimääräistä vastuuta ja huolehtimista
Ylimääräistä siivoamista
Ylimääräistä rahanmenoa
Ylimääräistä murhetta ja surua kun eläin sairastaa ja joudutaan lopuksi lopettamaan.
Ei kiitos enää.
Tykkään eläimistä, mutta miinuksia on silti enemmän kuin plussia.
Kommentit (28)
Ei vaan kiinnosta. Parempi näin, kaikki aika ja raha jää minulle. Sitä paitsi asun kerrostalossa.
Mulla on ollut elämäni aikana niin paljon lemmikkejä, että ei vaa enää jaksa 😅
Jos ny ei jotain ihan pientä, niinku hiiri tai kotilo 🐁🐌
Eläinlääkärien hinnat ovat tähtitieteellisiä. Kyllä toivoisin että varsinkin pienituloiset ihmiset miettisivät tarkemmin ottavatko mitään hamsteria isompaa. Nykyään eläinten terveydenhoitoon varsinkin kiinnitetään enemmän huomiota, hammaskiveä täytyy poistaa ym.
Kyllä tuo kissa ihan pitämättä täällä pysyy. Nytkin makoilee mun sängyssä.
Ei olis varaa eläinlääkärikuluihin.
Vastustan koko lemmikkieläinideaa, ihan kauhea ajatus ottaa eläin viihdykkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkärien hinnat ovat tähtitieteellisiä. Kyllä toivoisin että varsinkin pienituloiset ihmiset miettisivät tarkemmin ottavatko mitään hamsteria isompaa. Nykyään eläinten terveydenhoitoon varsinkin kiinnitetään enemmän huomiota, hammaskiveä täytyy poistaa ym.
Kuulin, että käynti antibioottikuurin hakemiseksi koiralle maksoi 500e alle 15 min. käynnistä. E:llä alkava asemalla on monopoliasema. Ei löydy halvempia toimijoita lähistöltä.
Liikaa syitä, asun kahdessa eri paikassa, matkustelen lisäksi paljon ja ei muutenkaan jaksaisi ottaa vaivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kissa ihan pitämättä täällä pysyy. Nytkin makoilee mun sängyssä.
Miten "ihana" "vitsi"!
Haluaisin koiran mutta minusta ei olisi sen hoitamiseen pienten tulojen ja sairauteni takia.
Nykyään ajattelen ettei ole eettistä pitää lemmikkiä.
Koirani menehdyttyä aloin kyseenalaistaa lemmikkieläinten ottamista. Koira oli arkisin suuren osan päivästä yksin, vaikka on laumaeläin. Ulkoillessa se sai juosta vain jos olimme mökillä tai koirapuistossa tai jos itse jaksoin juosta mukana. Se sai raitista ilmaa ja virikkeitä vain kun ihminen sitä sille salli. Puistattavaa, mutta niinhän se menee.
Myöhemmin elämässä ihastuin liskoihin ja otin kameleontin. Mahtava otus, oli todella mielekästä kyhätä sille pala viidakkoa kotiimme ja yrittää luoda mahdollisimman lajinomaiset olot. Rakensimme sille yli neljän kuution terraarion, jossa olosuhteet piti olla juuri oikeanlaiset jotta eläin pysyisi terveenä. Kameleontti vaikutti viihtyvän, mutta se menehtyi kuitenkin vatsassa olleeseen kasvaimeen jota ei voitu leikata.
Tämän jälkeen katsoin terraariotakin uusin silmin ja koin syvää katumusta kun olin kuvitellut, että liskolla olisi mahtavat olot siellä. Se kuuluisi luontoon, nauttimaan tuulesta ja rajattomasta vapaudesta eikä keinovalojen alle liian tutuksi tulleeseen, yllätyksettömään terraarioon.
Koira on ihmisen paras kaveri, paitsi tänä aamuna kun toi laattas just pestylle matolle..
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ajattelen ettei ole eettistä pitää lemmikkiä.
Koirani menehdyttyä aloin kyseenalaistaa lemmikkieläinten ottamista. Koira oli arkisin suuren osan päivästä yksin, vaikka on laumaeläin. Ulkoillessa se sai juosta vain jos olimme mökillä tai koirapuistossa tai jos itse jaksoin juosta mukana. Se sai raitista ilmaa ja virikkeitä vain kun ihminen sitä sille salli. Puistattavaa, mutta niinhän se menee.
Myöhemmin elämässä ihastuin liskoihin ja otin kameleontin. Mahtava otus, oli todella mielekästä kyhätä sille pala viidakkoa kotiimme ja yrittää luoda mahdollisimman lajinomaiset olot. Rakensimme sille yli neljän kuution terraarion, jossa olosuhteet piti olla juuri oikeanlaiset jotta eläin pysyisi terveenä. Kameleontti vaikutti viihtyvän, mutta se menehtyi kuitenkin vatsassa olleeseen kasvaimeen jota ei voitu leikata.
Tämän jälkeen katsoin terraariotakin uusin silmin ja koin syvää katumusta kun olin kuvitellut, että lisk
Toisin kuin ihminen, eläimet eivät kaipaa yllätyksiä. Päinvastoin, yllätys on yleensä saalistava peto - pedollekin, siksi yllätykset ovat sille stressaavia. Eläin kaipaa nimenomaan turvaa. Se on kyllä utelias uuden suhteen, mutta uteliaisuus tarkoittaa nimenomaan turvallisuuden varmistamista ja stressin poistamista. Se on innoissaan nimenomaan siitä, että saa tänäänkin nähdä/haistaa/tuntea viiksikarvoissaan samat jutut kuin eilen. Älä inhimillistä eläimiä!
Haluaisin kissan, mutta en voi tähän elämäntilanteeseen sellaista ottaa. Asun kolmella eri paikkakunnalla ja matkustan työssäni paljon. Ei se sopisi kissalle.
Syyt:
Jokainen eläin haisee (ihmiset haisee juu myös, varsinkin koiranomistajat) ja olen hajuherkkä. En halua enää ylimääräisiä hajuja kotiin.
Matkustelen, en halua laittaa eläintä aina hoitoon ja etsiä hoitajaa.
En halua pitää eläimiä vangittuina huoneisiin tai häkkeihin. Mielestäni eläimet kuuluu luontoon. Jopa lemmikiksi jalostetut kärsii yksinolosta ja vangitsemisesta.
En halua kannattaa eläinbisnestä, jossa eläimiä jalostetaan, myydään ja joka elää kaikenmaailman ruuista ja turhasta tilbehööristä. Eläinten ruuanvalmistus kuluttaa luontoa.
Ja joo, on kokemusta eläimistä. Mulla on ollut nuorena kissa, koira, kani, hamsteri ja akvaario. Vanhempana viisastuin.
Täällä (ex)-eläinhullu. Lapsena olin aivan pimahtanut eläimiin, taisin katsoa luontodokkareita yhtä paljon kuin Disney-leffoja. Osan työelämästäni olen ollut eläinten parissa, viimeisimpänä koirahoitolassa ja jopa eläintenhoitajan ammattitutkinnon hommasin.
Tämä viimeisin työpaikka muutti mun ajatukset lemmikkienpidosta aivan totaalisesti. Ennen halusin ainakin 2 koiraa, nykyään en yhtäkään. Enkä kissaa. Mitä se lemmikkieläin saa siitä että elää ihmisen vankina? Virka/työkoirat hyväksyn, uskokaa tai älkää niillä on psykologisesti paljon rikkaampi elämä kun yhdelläkään seurakoiralla. Kukaan ei tarvitse lemmikkiä, koko konsepti on sairas. Puhumattakaan sairaalloiseksi jalostetuista roduista, järjettömistä ell-maksuista, paska/melu saasteesta (naapurustossani on miljoona reaktiivista koiraa jotka huutavat kurkku suorana ulkona eikä omistajat tietenkään tee mitään). Ja kissat/koirat syövät lihaa, siinäpä sitten ollaan niin ympäristöystävällisiä.
Ja ne koirapäiväkodit ovat kamalia paikkoja koirille. Iso osa alan toimijoista ovat vain rahan perään, eläinten hyvinvointi taka-alalla
En ole koskaan halunnut omistaa lemmikkiä, en edes lapsena.