Isä ei suostu ymmärtämään autistilastaan
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Meidän lapsella on diagnosoitu autismikirjon häiriö (melko lievä sellainen). Lapsen isä ei kuitenkaan suostu ymmärtämään lasta ollenkaan. Ei lapsen erityispiirteitä, ei niitä tukitoimia mitä lapsi tarvitsee eikä varsinkaan sitä, että autismiin liittyvää käyttäytymistä ei ole mahdollista kasvattaa kovalla kurilla pois. Siksipä isä ja lapsi on jatkuvasti vihatilassa toisiaan kohtaan. Lapsi ei kestä isäänsä eikä isä näytä kestävän lastaan. Olen yrittänyt kaikkeni, puhua ja selittää miehelle asioita, lainata kirjastosta kotiin nepsyoppaita luettavaksi, laittanut linkkejä hyville nettisaiteille aiheesta. Mies ei suostu tulemaan mukaan terveydenhuollon käynteihin, tuli kerran ja hermostui kun hänelle siellä selitettiin miten hänen pitäisi tukea lasta ja miten toimia eri tilanteissa (joissa perinteiset kasvatuskeinot ei autistille todellakaan toimi). Ei kuulemma tule enää kuuntelemaan mitään pas kanjauhamista. Millekään sopeutumisvalmennuskurssille en häntä saa.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasta pitäisi jotenkin erityisesti ymmärtää jos hänen kanssaan pärjää muutenkin? Monesti kun näitä tapauksia on tullut vastaan, niin vaikuttaa siltä, että diagnoosi on hankittu lähinnä äitiä varten eikä lapsella tai isällä olisi mitään tarvetta sille diagnoosille. Lapsen elämää diagnoosi lähinnä vain haittaa ja diagnoosi on este esimerkiksi moniin ammatteihin pääsylle.
Äitien tulisi hyväksyä se, että suurin osa isistä on konservatiivisempia kasvattajia kuin he. Se, että isä ei käytä tunnemittaria vaan sen sijaan käskee ja rankaisee lasta ei tarkoita sitä, että isä olisi huono kasvattaja. Hänellä on vain erilainen lähtökohta kasvatustyössään kuin mitä äidillä on.
Miten pärjäät _vanhempana_ jollet ymmärrä lastasi? Käskevä ja rankaiseva isä joka ei ymmärrä lastaan on kaltoinkohtelun resepti. Miten et kykene ymmärtämään sitä? Ootko uskovainen seksisti?
Minua ainakaan ei ole voinut kasvattaa samalla tavalla kuin neurotyypillistä lasta. Veikkaan, että syy on enemmän neuroepätyypillisyydessä kuin vakavissa traumoissa.
Oikeudenmukaisella ja kannustavalla kasvatuksella olen kukoistanut, koska olen älykäs ja tunnollinen. Rankaisuilla ja moitteilla menen ihan lukkoon ja yhteys kasvattajaan katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, ihan autistien parissakin useamman vuoden töitä tehneenä mä niin inhoan näitä nepsytätien neuvoja. Voi jessus. Ai ovat muka käytökseltään kuten muutkin ihmiset nämä autistit? Uskomatonta pskaa. Tulkaa kokeilemaan työskennellä heidän parissaan.
Noh. Osa autismidiagnoosin saavista on aika tavallisia ihmisiä, joiden autistinen oireilu tulee näkyviin lähinnä vain tilanteissa, jotka on heille hyvin kuormittavia. Sitten taas osa autisteista on sellaisia, että erkkikin älyää että he on autisteja kymmenessä minuutissa.
Ne kuormittavat tilanteet pystyy vanhempi myös tekemään itse.. .. .
Kumma kun tällaisia ongelmia ei ollut entisaikaan. Mutta nyt yhtäkkiä iso osa oppilaista on tarvitsevinaan lyhennettyä päivää koska muuten he eivät suostu kouluun ollenkaan vaan jäävät vain kotiin pelaamaan.
Olipas. Mun vanhemmallani, jolta autismini oon perinyt, oli täsmälleen sellaisia ongelmia 50-60 -luvulla. Mulla oli sellaisia ongelmia 80-90 -luvulla.
Autistin leimaan riittää nykyään se, että lapsi viihtyy omissa oloissaan ja on kiinnostunut teoreettisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Autistin leimaan riittää nykyään se, että lapsi viihtyy omissa oloissaan ja on kiinnostunut teoreettisista asioista.
Leimaan saattaa riittää. Riippuu leimaajasta. Diagnoosiin ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasta pitäisi jotenkin erityisesti ymmärtää jos hänen kanssaan pärjää muutenkin? Monesti kun näitä tapauksia on tullut vastaan, niin vaikuttaa siltä, että diagnoosi on hankittu lähinnä äitiä varten eikä lapsella tai isällä olisi mitään tarvetta sille diagnoosille. Lapsen elämää diagnoosi lähinnä vain haittaa ja diagnoosi on este esimerkiksi moniin ammatteihin pääsylle.
Äitien tulisi hyväksyä se, että suurin osa isistä on konservatiivisempia kasvattajia kuin he. Se, että isä ei käytä tunnemittaria vaan sen sijaan käskee ja rankaisee lasta ei tarkoita sitä, että isä olisi huono kasvattaja. Hänellä on vain erilainen lähtökohta kasvatustyössään kuin mitä äidillä on.
Isähän nimenomaan EI PÄRJÄÄ lapsen kanssa. Ja miten pärjäisikään, jos ei ymmärrä lasta. Jokainen lapsi tarvitsee yksilöllistä ymmärrystä. Sulla ei oo mitään tuollaisia tapauksia tullut monesti vastaan, vaan menet vaan massa mukana kun nykyään on muotia kyseenalaistaa toisten nepsy-diagnooseja. Mä olen kasvanut diagnosoimattomana autistina, enkä toivo samaa kenellekään.
Jos isä käskee ja rankaisee, isä on huono kasvattaja. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ne oli vain nörttejä ja omanlaisiansa. Niistäkin on useasta kasvanut yritysjohtajia. Olisiko heistä tullut sellaisia, jos lapsuudesta saakka olisi pehmustettu elämää autismi-identiteetillä? Vaikeudet ja epämukavuus kuuluvat kaikkien elämään.
Vierailija kirjoitti:
Lievä autismi eli se mitä yleensä kutsutaan aspergeriksi ei tarkoita sitä, ettei lapselle voisi ja tulisi pitää kuria. Kaikille sellaisille lapsille joiden henkinen kapasiteetti on suurempi kuin vauvalla tulee pitää kuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä autismi eli se mitä yleensä kutsutaan aspergeriksi ei tarkoita sitä, ettei lapselle voisi ja tulisi pitää kuria. Kaikille sellaisille lapsille joiden henkinen kapasiteetti on suurempi kuin vauvalla tulee pitää kuria.
Jos olisit vähänkin perehtynyt kasvatusalaan niin tietäisit ettei kurilla kasvattamista suositella edes tavallisille lapsille.
Sana kuri on kyllä niin vanhanaikainen. Ja kurinpito haitalliseksi todettu. Lasta pitää ohjata oikeaan suuntaan (oikean käytöksen suuntaan). Ei jotenkin jyrkällä kurilla tai pahimmillaan kurittamisella pakottaa. Tietenkin esim. toisten satuttaminen on ehdottoman kiellettyä aina. Mutta ei sitäkään kurilla opeteta vaan ihan muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän suvun aspergereille ei voi käyttää käskyttämistä ja rankaisemista. Toki ollaan aika PDA-piirteisiä.
Jos tarkoitat kurilla käskyjä ja rangaistuksia, niin yksikään lapsi ei tarvitse sellaista. Sääntöjä ja rajoja voi asettaa muutenkin, kuin käskyillä ja rangaistuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän suvun aspergereille ei voi käyttää käskyttämistä ja rankaisemista. Toki ollaan aika PDA-piirteisiä.
Jos tarkoitat kurilla käskyjä ja rangaistuksia, niin yksikään lapsi ei tarvitse sellaista. Sääntöjä ja rajoja voi asettaa muutenkin, kuin käskyillä ja rangaistuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos käskyt ja rangaistukset poistetaan käytöstä niin jäljelle jää vain suosituksia joiden rikkomisesta ei seuraa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo PDA pitäisi kriminalisoida. Ihan hirveää tuubaa, kaikkea sitä ihmisille syötetäänkin saamattomuuden ja laiskuuden selitykseksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käskyt ja rangaistukset poistetaan käytöstä niin jäljelle jää vain suosituksia joiden rikkomisesta ei seuraa mitään.
No mä en halua kasvattaa lapsia, jotka toimii oikein vain rangaistuksen pelosta. Sellaiset ihmiset voidaan yhtä helposti sitten saada tekemään pahaa rangaistuksen uhalla.
PDA-lapsen kohdalla ne käskyt ja rangaistukset ei jokatapauksessa toimi, joten on pakko keksiä muita keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo PDA pitäisi kriminalisoida. Ihan hirveää tuubaa, kaikkea sitä ihmisille syötetäänkin saamattomuuden ja laiskuuden selitykseksi 😂
Tämä.
*Pathological Demand Avoidance (PDA):
PDA on käyttäytymisprofiili, joka liittyy autismikirjoon.
Henkilöt, joilla on PDA, kokevat voimakasta vastarintaa ja vaikeuksia arkisten vaatimusten ja odotusten noudattamisessa.
Tämä vastarinta voi ilmetä taistele-pakene-jähmety -reaktiona, mikä johtuu ahdistuksesta ja hermoston ylikuormituksesta.
PDA:n taustalla on usein tarve säilyttää autonomian ja hallinnan tunne.
PDA:n ymmärtäminen on tärkeää, jotta henkilöitä, joilla on PDA, voidaan tukea ja heidän tarpeisiinsa voidaan vastata.*
Ja minä olen magdalan maria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi juntti, joka ei tiedä asiasta mitään 🤣.
Haluaisit kriminalisoida mun neurotyypin? Luuletko, että mun PDA sillä mihinkään katoais? Oon kohta viisikymmentä vuotta elänyt tämän kanssa, ja voin vakuuttaa, että tää on äärimmäisen todellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo PDA pitäisi kriminalisoida. Ihan hirveää tuubaa, kaikkea sitä ihmisille syötetäänkin
*Pathological Demand Avoidance (PDA):
PDA on käyttäytymisprofiili, joka liittyy autismikirjoon.
Henkilöt, joilla on PDA, kokevat voimakasta vastarintaa ja vaikeuksia arkisten vaatimusten ja odotusten noudattamisessa.
Tämä vastarinta voi ilmetä taistele-pakene-jähmety -reaktiona, mikä johtuu ahdistuksesta ja hermoston ylikuormituksesta.
PDA:n taustalla on usein tarve säilyttää autonomian ja hallinnan tunne.
PDA:n ymmärtäminen on tärkeää, jotta henkilöitä, joilla on PDA, voidaan tukea ja heidän tarpeisiinsa voidaan vastata.*
Ja minä olen magdalan maria.
Miksi sä kuvittelet tietäväsi mun puolesta, että minä en ole todellinen ja olemassaoleva?
Hip hei. Isä etsii poispääsyä. Vanha mies periyttää autismin helpommin. Vielä kuvitellaan että autisti ymmärtää autistilastaan, vaikka hän ymmärtää vain itseään 😈👹💩
Autusmihan ei estä sitä, etteikö voi olla myös persoonallisuushäiriö.
Yleensä AuDHD-naiset ovat tunnollisia, eikä heistä kärsi ympäristö lainkaan vaan he itse, kun umpikuormittuvat sisältä päin.
Onhan tyttärellä ADHD-lääkitys? Sitä kautta syntyy motivaatio ja se motivaatio voi tosiaan olla täysin poissa ilman lääkettä. Se ei ole luonteenpiirre vaan dopamiinijörjestelmän vakava ongelma.