Toukotoiveista totta 2009, vko 39
Aloitin nyt sitten uuden pinon uuden viikon kunniaksi. Oli tuohon alkuperäiseen kertynyt niin monta sivua, että itse olin ainakin ihan pihalla kuka oli kirjoittanut ja mitä. :)
Ihmeellinen tämä minun mahani. On todella turvoksissa, vaikkei raskauden luulisi vielä edes näkyvän, varsinkin kun odotan esikoista. Housut kiristää ja paitaan muodostuu selvä kumpu. Ei siinä muuten mitään, ihana asiahan tuo, mutta kun haluaisin vielä säilyttää salaisuuden ja kertoa vasta ensimmäisen neukun jälkeen uutisen lähimmilleni. Kai se on vain avattava salainen arkkunsa tai odotettava, että joku kysyy: "oletko huomannut lihoneesi?" Miten muiden vauvamasut, joko turvottaa kovasti??
OuMammalle paljon tsemppiä ja peukkuja huomiselle. Toivotaan, että kaikki on hyvin. Tulethan sitten kertomaan mitä teille kuuluu.
Kommentit (59)
Eipä todella pysynyt enää mukana tuossa edellisessä,että kuka tosiaan kirjoitti ja mitä. Hyvä näin.
Mun mielestä myös maha on turvoksissa,mutta mies totesi,että ei siitä kyllä mitään näy, ehkä se turvotus on jotenkin vaan tunnepuolta..no ei kyllä, koska osa housuista kiristää. Nyt on kyllä hieman helpottanut, että ehkä sitä pystyy vielä muutamia viikkoja salaisuutta pitää. No, tissti kyllä on niin arat ja niiden kasvun oli mieskin huomannut ;o).
Sain tänään neuvola-ajan, vajaa 2 viikkoa vielä pitäisi odottaa. Pahoinvointi meni ohi ainakin toistaiseksi, pääkipua on joka päivä, onko ihan normaalia?? Ehkä se johtuu väsymyksestä, kun tuntuu,että ei saa nukuttua tarpeeksi (10 tuntia vain ;o)) ja sit on vähän heikko olo ja tulee päänsärkyä. Tänäänkin olisi voinut mennä nukkumaan, kun töihin vasta 11:ta ja muut lapset lähti kouluun, mutta en sitten viitsinyt. Piti laittaa paikkoja kuntoon,kun vasta illalla tulen töistä. Yöunet sit on taas hyvät.
Ja viikkoja oli 6+4
...täällä ei ole olosso kehumista...Oksentaa ei tarvi joka päivä, mutta se koko päivän jatkuva huonoolo + väsymys siihen päälle on aivan kauheeta! Joten te, joilla ei pahaa oloa ole, niin olkaa onnellisia :) Vaikka niitä kiloja tuliskin...Mä ottaisin ennemmin kyllä niitä kiloja kuin tän olotilan.
Eilen jouduin oksentamaan, kun esikoisen tekemä kakkalasti pottaan alkoi yököttään, kun sitä pönttöön kippailin....tämän jälkeen olin pari tuntia ompelin ja sit söin kolme cocktail riisipiirakkaa ja lasin maitoa...Maha tuli kipeeks tältä istumalta...oikeastaan navan yläpuolelta, mutta ei kuitenkaan ihan ylhäälle asti...Pari tuntia meni maatessa ja miettiessä, että mitä tämä on,...sen jälkeen ei sen kummempaa kuin sitä kuvotusta...
Miten muilla mahan kanssa..Ite olen nyt miettinyt, että onko normaalia, että olen kokoajan "tietoinen" alamahastani...eli, että siellä koko ajan jotain tuntuu? En muista, että ekassa raskaudessa olis tällaista ollut....muistan vaan sen pahan olon näihin aikoihin...
AngaT 8+2
... oksentamista, väsymystä ja palelua.. Viikkoja nyt 7+4. Tänään kävin ultrassa ja viimeinkin uskallan kirjoitella kun näin omin silmin pikkuisen sydämen jyskyttävän.
Keskenmenoja takana, mutta onneksi yksi onnistunut raskaus. Myös minulla tulee ylös jos joudun esikoisen kakkapottaa putsaamaan. Onneksi mies hoitaa sen nyt tässä vaiheessa.. : )
Mutta lääkärin mukaan on kuulemma oikein hyvä merkki kun on rajut oireet. Silloin pikkuinen on kiinnittynyt hyvin ja ennuste hyvä.
Yritetään jaksaa, jos edes kuukauden päästä helpottaisi.. : )
Kirjoitin vahingossa vanhaan pinoon, joten lisään saman tekstin nyt tänne...
Pari viikkoa olen viettänyt palstahiljaisuutta, kun on tämä olo ollut NIIN kamala, etten ole oikein mitään jaksanut tehdä, paitsi tietysti hoitaa esikoista. Olipa tänne tullut paljon tekstiä ja uusia odottajia! Pitäisiköhän meidän kohta jakautua kahteen ryhmään, jos uusia tulee mukaan vielä paljon?
Tosiaan oksentelu jatkuu ja jatkuu täällä, pian 5 viikkoa jo pöntön halailua takana :( Tänään onkin ollut poikkeuksellinen päivä, kun kello on pian 12, enkä ole kertaakaan vielä sännännyt vessaan! :) Voi kun tämä jo helpottaisi! Väsymys ei näytä kuuluvan tähän raskauteen ollenkaan, olen voimaton mutta virkeä. Hyvä niin, sillä mies on tämänkin viikon töissä+koulussa, eli yksin olen pojan kanssa kotona 7-19...
Eka neuvola oli mulla viime viikolla. Ruokatottumuksia yms. siellä käytiin läpi, ei paljoa muuta. Mun oli pakko ottaa esikoinen mukaan sinne ja oikeastaan koko tunti vierähti 1v3kk pojan perässä juostessa. :) Nla-lääkäri on lokakuun lopulla, samoin ensimmäinen np-ultra. Kamalan kauan täytyy siis vielä odotella, että pääsen ekan kerran sydänääniä kuuntelemaan! Onneksi esikoisen kanssa viikot vierähtävät semmoista vauhtia, että taitaa toukokuu olla käsillä jo ihan liian nopeasti... ;)
Jotain piti vielä sanoa, mutta pää on nyt ihan tyhjä ja pyykitkin odottavat pesijäänsä..
Täytyykin siihen yahoo-groupsiin tutustua!
Miimi, 8+1
Hitsit, minäkin kirjoitin tonne vanhaan pinoon, noh, tässäpä tuplana :O))!!
Voihan hurja sinikellonen, kylläpäs meillä samanlainen "raskaushistoria"; Mulla keskenmeno 3/08 viikolla 9+ (kehittyminen pysähtynyt n. 6+4), ja vihdoin viime torstaina sain testiin kaksi viivaa, laskelmien mukaan mulla nyt rv 5+0 ja la siis 25.5 :O)))!!!
Nyt aika vauhkona tarkkailen oireetomuutta/oireita, ja joka toinen päivä olen varma että tämä kaveri on tullut jäädäkseen ja joka toinen päivä kärvistelen, että on varmaan tällä kertaa sitten tuulimuna... Hulluksi meinaa välillä tulla, mutta ahdistelen sitten aina ystäviä tuskissani ja mieli kevenee aina kummasti :O)))!!
Mulla oireet kanssa jotenkin erilaiset, tai koko olo on erilainen, tissit ei ole aivan yhtä kipeät ja turvonneet, kun km-raskaudessa oli jo reilusti ennen plussaa, mutta ilostusta aiheuttavaa etomista ja tutinaa/heikotusta on ilmaantunut kolmena viimepäivänä, ja kohdun seudulla etenkin iltaisin sellaista kasvukipumaista jomotusta/jäytämistä, ei vars. kipua. Mielialatkin vaihtelee sormia napsauttelemalla.
Kuitenkin menin sitten varaamaan ultra-ajan 1.10., silloin olis vasta 6+2, jolloin kyllä viime raskaudessa todettiin syke, mutta joku tällä kertoi ettei ollut vielä tuolla viikolla löytynyt, nyt sitten pähkäilen että kannattaako sitä lähteä hermojaan rastamaan, jos ei nimittäin sitä sykettä löydykkään...
Voi kääk, pitäis vaan osata nyt relata, mutta kun muistissa vielä ikävä juttu keväältä, mitä ei kyllä toiste toivoisi kohdalle, toisaalta tuntuu ettei se salama kahdesti iske, mutta onko sittenkin niitä epäonnisia joilla toistuvia keskenmenoja..
Jaahans, se on mulla taas tälläinen kipuilu-hetki, nyt kahville ja ajatuksille hankkimaan uutta suuntaa :O)!!!
Voimia siskot pitkäpiinaiseen alkuodotukseen!!!
Puolilta päivin kävin lääkärissä ja ultrassa ei näkynyt mitään elämää kohdussa. Kohdunulkoista raskautta siis epäillään ja käväisin verikokeissa. Huomenna on aamusta aika naistentautien polille, jolloin katsovat niitä verikokeiden tuloksia ja sitten ultraavat josko siellä munanjohtimissa tai muualla on se raskaus edennyt. Leikkaus kuulosti sitten olevan seuraava etappi.
Onnea vain teille kaikille ja toivotaan jos minä saisin aloittaa sitten jossain myöhemmässä pinossa.
Elämä jatkuu.
OuMamma
Kiitos Rice uuden pinon avaamisesta, tuli ihan kohdalleen. Varmaan voisi katsoa myöhemmin tuleeko tästä viikkopino vai riittääkö joka toinen viikko...
Maha on tosiaan jo kasvanut. Eilen käytin ulkoilemassa Porkkalan niemessä ja siellä räpsittiin muutama kuva. Ihmettelin omaa vatsaani, kun näkyi selkeä pyöreä pömppö, ihan kuin olisi jo pidemmälläkin raskaudessa!
OuMamma, on noi kyllä pelottavat nuo oireet. Toivottavasti lääkärissä asia ratkeaa ja kaikki onkin hyvin, peukutan puolestasi! bd
Tervetuloa Jeppeli mukaan! Jos tällä kertaa onkin poika eikä tuo km kierre jatkuisikaan :D Toivotaan parasta!
Uuniz, päänsärky on yleinen raskausoire. Minulla oli sellainen esikoisen aikaan, ikäänkuin olisi ollut krooninen pikkukrapula kun vatsassa vielä velloi samaan aikaan. Mutta se menee pian ohi, onneksi!
Miimi, eikö ole ihanaa kun päivät ei tällä kertaa ole niin pitkiä kun esikoinen vie niin hyvin huomion?! Itselläkin on olo, että toukokuu on ihan nurkan takana :o)
Anga, minulla voi joskus tulla ylävatsa kipeeksi ihan vain ruoasta, etenkin maitotuotteista, vaikka niitä voin vapaasti käyttää. Jos sullakin oli vain ruoansulatusvaivoja...
Meilllä onkin ollut Puolukan kanssa samana päivänä ultra. Pienen pieni syke näkyi, nyt se mieskin uskoo että näillä näkymin meitä on neljä ensi kesänä.
LA aikaistui, on nyt 11.5., tänään siis rv 7+0.
Kävin kerran katselemassa Yahoota, mutta en oikein ymmärtänyt mistä pääsi Grouppeihin? No, pitää jonain päivänä kaikessa rauhassa tutustua sivuihin.
OIkein aurinkoista viikon alkua kaikille, ihanaa että aurinko paistaa jo toista päivää täällä pääkaupunkiseudulla!
Vasta huomasin viestisi. Osanottoni sinulle ja miehellesi.
Voi ei, isot pahoittelut!! :(
Omia kuulumisia:
Neuvolan varasin, on kylläkin vasta 15.10, silloin viikkoja 9+3.
Äidilleni eilen paljastin meidän salaisuuden, oli hämmästynyt, mutta kuitenkin iloissaan. Oli varmaan isällenikin sanonut, vaikka tuo ei mitään kommentoinutkaan kun tänään nähtiin, kun lapset hyöri koko ajan ympärillä. Mutta vielä tavallistakin iloisemmalta vaari vaikutti, joten uskon mummin kertoneen uutisen. Ihana, kun ottavat nää uutiset aina niin positiivisesti, vaikka näitä uutisia on vuosien varrella sadellut. :)
Eiköhän appiukko ja anoppikin saa tänään tietää, niin sitten on tasapuolisesti asiasta tiedotettu.
Tänään yksi kaveri kysyi, että vieläkö meinaatte lapsia tehdä, mutta oli pakko vaan kierrellä ja kaarrella, kun en vielä halunnut totuutta kertoa.
Pahaa oloa yhä odottelen, hävisi saman tien kun kerkesi alkaa. Huolestuttavaa.....
piiperot, ylläri 6+1 ja 4 murua
Pahoittelut Oumamma! En löydä oikeita sanoja, mutta tsemppiä ja voimia haluan lähettää...
Monet olivat kirjoittaneet turvotuksesta ja se on minullakin järkkyä. Aikaisemmissa raskauksissa en muista tällaista painonnousua alussa, mutta toivottavasti vähenisi ekan kolmanneksen jälkeen. Syömättä ei voi olla, kun on jatkuva huono olo, joten mitään ei voi yrittää painollekaan tehdä. Onneksi ei tee herkkuja mieli, tuoremehua ja ruisleipää... Mäkkärin ruokia voisin kyllä syödä kellon ympäri!
Tänään olin ultrassa yksityisellä ja yksi vauvahan siellä köllötteli ja sydän sykki komeasti. Hieno tunne! Neuvolaan yritin varata aikaa, mutta tässä uudessa neuvolassa on joku hitsin soittoaika 10-11, mitenköhän sitä kerkeisi töistä soitella... aika huonoa palvelua!
Väsymyksen ja pahan olon kanssa siis taistelen, mutta muuten elämä hymyilee!
Voimia ja iloa kaikille toukokuisille!
Kiskis 7+
Ikävää, kun joku saa huonoja uutisia. :( Todella paljon voimia sinulle!
Hyttynen80, todellakin on pelottavan samanlainen "raskaushistoria" meillä! Nimimerkistäsi päätellen olet vielä samanikäinen kuin minäkin! Tuli ihan kylmät väreet, kun juttuasi luin.. Tosin mulla on vähän lämpöäkin ja kurkkuun vähän koskee, voi siis johtua siitäkin.. :/ Oireet on munkin mielestä nyt vähäisemmät ainakin toistaiseksi kuin silloin edellisessä raskaudessa ennen km:a. Tai en tiedä, muistelen että silloin rinnat olivat aikaisemmin aremmat, nyt ne ei oo oikeestaan kuin vähän arat. Tai no, en oo varma.. Täytyy ruveta pitämään ihan päiväkirjaa tästä raskausajasta, olishan se kiva antaa vaikka pikkuiselle sitten joskus, kun on kasvanut isoksi. :)
Huomenna ajattelin jo soittaa neuvolaan. Täytyy kyllä varmaan käydä yksityisellä kans ultrassa joskus muutaman viikon päästä, että ei tartte jännitellä sinne viikolle 10-11 asti.
Nyt täytyy mennä vähän lepäilemään, jotta sais tän syysflunssan taltutettua. On muuten just mun tuuria sairastua vapaapäivänä.. :(
Ihanaa odotusta kaikille!
Sinikellonen 5+0
Tässä raskaudessa siis tissikipu ollut huomattavasti lievempää kuin 3/08 keskenmenneessä raskaudessa, jossa tissikipu ja turvotus jo 3+ viikoilla niin kovaa ettei mahallaan pystynyt nukkumaan. Nyt ARISTUS (turvotuksesta tuskin tietoa) on varsin vaihtelevaa ja kovin lievää edelliseen nähden, nytkin tuntuu kuin olisi lähes kokonaan poissa. Jos jotain lohduttavaa yrittää hakea, niin tutinaa ja heikotusta on kyllä ollut vaihtelevasti, mitä taas ei ekalla kerralla ollut muistaakseni näin selkeesti, ja aamulla tein r.testin jossa vahvempi viiva kuin 19.9. tehdyssä saman herkkyisessä testissä.
Auttakaa, onko muilla ollut eri raskauksissa kovin erilaiset oireet, etenkin toi tissikikpu????
T. vauhko-hyttynen ja hunni 5+1
Minultakin pahoittelut oumamalle. :o(
Hyttynen80, koita ottaa ihan rauhallisesti sillä oireet voi vaihdella tosi paljon.
Mulla oli aikoinaan ekasta raskaudesta tissit tosi kipeät ja sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan, mitä nyt jotain ihan pientä kihelmöintiä.
Ainoat oireet nytkin ovat palelu ja ilmavaivat. Uskon äklötykset tulevan jossain vaiheessa, mutta siis vain pieniä oireita.
Nyt vähän asioiden edelle eli minkä kokoisia vauvoja muilla ovat olleet nuo aikaisemmat?
Minulla esikoinen oli ihan "normaali" 51 cm ja 3670g, mutta toinen olikin 54cm ja 4300g ja siinä oli vähän pusertamista. Nyt jo pelkään, minkälainen jässikkä kolmannesta tulee...
Taidan ottaa asian puheeksi heti ekasta neuvolasta, ettei sitten päästetä kovin yliaikaiseksi, jos nyt sinne asti päästään.
Kaikkea sitä pohtiikin jo alkumetreillä. :)
Jeppeli 4+5
Et tiedäkkään kuinka jo tuokin tiedon murunen helpottaa tätä tuskaista mieltä, lupaan yrittää rentoutua ja rajoittaa tätä itsensä kyttäämistä (lupaan ennen kaikkea pienelle masukille, joka ei taatusti tykkää tällaisesta jänskättämisestä!!) :O))!!
OuMama, suuret pahoittelut sinulle ja miehellesi, voimia tulevaisuuteen!!!
Pitipä heti tulla kurkkimaan toukokuisia! Onnea kaikille minunkin puolestani =))
Meillekin pitäisi tulla vauva la 24.5 ja kiekon mukaan nyt rv 5+2. Viime viikolla testasin ja en ollut uskoa tulosta, kun tämä oli ensimmäinen yk ja heti tärppäsi. Toista siis odottelen, ensimmäinen poika 01/07.
Samat vaivat täälläkin taitaa olla eli hirveät kaasuvaivat, palelu ja pää on koko ajan "pilvessä", sellainen pöhnäinen olo. Nyt on sitten aikas lailla särkenyt mahaakin ja kovia nippailuja, mutta toivottavasti ovat vain sitä itseään.
Täytyy vaan toivoa, että kaveri pysyy matkassa. Eka raskaus oli tm ja keskeytyi vasta vkolla 12. Täällä siis myös pähkäillään, mennäkkö alkuraskauden ultraan!!
Oumammalle pahoitteluni uutisista!!
Hyttynen, me taidetaan sitten mennä aika samoissa "lukemissa" ;)) noista oireista ei kannata munkaan mielestä huolestua. Joka raskaus taitaa olla erilainen. Mullakin oli tm:ssä rinnat heti kipeet. Toisessa onnistuneessa raskaudessa kiepeytyi joskus vkolla 6-7. Mutta oireet varmasti vaihtelee, yritetään olla positiivisin mielin =))
teillä varmaan on joku esittelypino jo olemassa, täytyypä etsiä se käsiin.
mykis ja masu 5+2
Todella helpottavaa kuulla rohkaisevia kokemuksia, näyttäis jopa näin hätäisesti johtopäätellen useammilla rintojen kipeytyneen voimakkaammin/aikaisemmin nimenomaan km-raskauksissa. Ja nyt kaikki tissikipuiset osaa varmasti lukea tämän typerän johtopäätelmän paljon rauhallisimmin mielin kuin tämä vauhkoontunut utareeton lehmä :O))))!!??
Meillä tosissaan mykis, varsin samat lukemat, ellei mulla sitten uä:ssä muutu kovasti, mutta luulen bonganneeni kyllä melkoisella varmuudella oviksen 1.-2.9. ;O)!!
Meille kaikille tursottelen vauvaliimaa putkilo tolkulla ja toivottelen positiivisia ja rauhallisia alkuviikkoja!!!
Alkuun se tärkein....eli todella suuret pahoittelut OuMammalle. Päivä kerrallaan, se riittää..
AngaT: Kokonaan en huonoa oloasi voi poistaa, mutta voin kertoa, että riisipiirakat ovat yksi pahimpia närästystä aiheuttavia ruokalajeja. Taivaallisen hyviä ovat, mutta hyh sitä oloa, varsinkin kun on raskaana ja muutenkin etoo.
Kiskis: Meilläkin on soittoajat neuvoloihin, mikä on myös minusta todella ärsyttävää. 30min-1h päivässä on aikaa soitella, muuna aikana juttuseurana toimii vastaaja.
Hyttynen80: Itselläni ei kokemusta edellisten raskauksien oireista, mutta ystäväni kertoi, että hänellä alkoi rintojen aristus vasta 10+ viikolla ja itselläni rinnat ovat olleet kipeät viikosta 3 lähtien. Mikä ihmeellisintä, rinnat eivät ole aristaneet nyt kolmeen päivään lainkaan, kun taas aikaisemmin tuntui, että ne ovat räjähtämäisillään olevat kaasuilmapallot. Rintaliivejäkin on jäänyt jo kolme kappaletta hyllyn pohjalle, puristavat niin pirusti. :) Elikkä hyvin erilaista voi siis oireilu todella olla, luulisin. Älä silti pelottele keskenmenolla, hui :) :)
Oma masu on edelleen kovasti turvoksissa ja olenkin jo alkanut epäillä, että olen laskenut viikot totaallisesti metsään. Saas nährä ny..! Raskausoireet ovat tipotiessaan, mikä on tavallaan ihanaa, tavallaan pelottavaa. Ainoat raskauteen viittaavat asiat ovat kasvaneet rinnat, turvonnut maha, onnellisuus ja ripaus äidin rakkautta kun lepää käsi massun päällä.
Tuli muuten mieleen onko raskaus oireiden ja joidenkin rajoitteiden lisäksi vaikuttanut muuten jokapäiväiseen elämäänne?? Itse lopetin tupakoinnin heti kun sain tietää. (Se oli kamalaa. Hypin pitkin seiniä kaksi päivää ja riuduin viikon. Nyt reilut 3 viikkoa ilman ja olo on todella hyvä.) Olen myös joutunut aloittamaan aamiaisen syömisen, mikä tuntui melkein yhtä pahalta kuin tupakoinnin lopettaminen. Kaurapuuro, jogurtti ja viili ovat silti vieläkin ainoat joita pystyn aamulla syömään ja sekin taphtuu vasta koiran lenkkeilytyksen jälkeen eli noin 1-1,5 h heräämisestä. Muuten arki sujuu normaalisti, käyn töissä, opiskelen ja huushollaan.
Vielä yksi kysymys. Miten liikutte/kuntoilette? Itse jatkan rutiinilla samaan malliin kuin aina ennenkin, väh. 90 min kävelyä/pv. Kiitos rakkaan koiran<3
Kiitos niille jotka jaksoivat lukea romaanin puolelle venähtäneen kirjoitukseni. Hupsista.
Terv. Rice 8+0 tai nyt voin kai jo sanoa 8+1
Tunkeudun nyt suin päin ketjuunne kysymään seuraavaa :)
Kävin eilen alkuraskauden ultrassa ja viikot piti olla jotakuinkin 7. Alkion syke löytyi mutta kooltaan se vastasi vain viikkoja 5-6 lääkärin mukaan.
Sain lähetteen uuteen ultraan 2vkon päähän ja lääkäri oli sitä mieltä että täytyy seurata ettei alkion kehitys keskeydy.
Tietysti olen nyt äärettömän huolissani onko kaikki hyvin vai tuleeko km :(
Lääkärin mukaan ovulaatio olisi ollut reilua viikkoa myöhempää ja olisin tehnyt hailakan plussan jo 10pvää ovulaatiosta, seuraavalla viikolla tein uuden testin jollan se näytti jo selvää plussaa.
Onko kenellekään sattunut vastaavaa?
Toukohippu: Mulla esikoista odottaessa ovulaatio oli ilmeisesti n. 10 päivää myöhemmin kuin normaalisti, eli ultrassa vauva olikin paljon oletettua pienempi. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja vauva kasvoi siitä lähtien ihan nätisti käyrillään. Luulenpa, että meillä ainakin jännitys siirsi ovista reilusti, kun muuten kierto oli aina ollut tosi säännöllinen. :) Toivottavasti sielläkin kaikki on hyvin!
AngaT, tsemppiä kovasti pahaan oloon! Mullakin esikoisen kakan haju on yökötyksen aiheuttajista suurin, onneksi oon kehittynyt aika nopeaksi potan & pyllyn putsaajaksi tämän myötä. ;) Itse olen varsinkin iltaisin alavatsastani hyvinkin tietoinen, ehkäpä kun etenkin iltaisin vatsa pullistuu kuin ilmapallo ja sitä on sitten hyvä silitellä hellästi. Välillä vatsa kovettuu kummallisesti (vähän kuin harjoitussuppareissa?), mutta olettaisin että se on ihan normaalia kohdun kasvukipuilua, jota en ekassa raskaudessa osannut havainnoida...
puolukka78, sinulle myös voimia väsymykseen ja yökötykseen! Samaa olen minäkin kuullut rajujen oireiden "hyvistä puolista" ja se on kyllä ollut suuri lohtu tämän pahoinvoinnin keskellä. Vaikka toisaalta eihän oireettomuuskaan tietenkään tarkoita, että mitään olisi vialla! :)
OuMamman uutiset olivat kyllä hurjan surullisia, kovasti voimia sinne! <3
Marvik, teillähän oli hienoja ultra-kuulumisia! Voi munkin tekisi mieli niin kovasti jo mennä ultraan, mutta viisi viikkoa on vielä jaksettava. Neuvolan täti kun oli vahvasti sitä mieltä, ettei mulla ole mitään "oikeaa" syytä mennä ultraan sitä aiemmin, niin kai se on asiantuntijaa uskottava.. :) Ja on tuo esikoinen tosiaan mahtava ajantappaja, tuntuu että nämä rv:t vaan vilisevät silmissä - ainakin 8 ensimmäistä ovat menneet ihan hetkessä!
piiperon vanhemmat olivat ottaneet vauva-uutisen hienosti vastaan! :) Me taidetaan odotella siihen saakka, että eka ultra on onnellisesti takana.
kiskis, meidänkin neuvolassa on päivittäin 30-60 min soittoaika ja se ei sovi meidän aikatauluun sitten ollenkaan. :( Onneksi kerran sain pojan tavallista aiemmin unille ja pääsin varaamaan neuvola-ajan. Tosin meidän nla-täti ei tunnu pitävän noista soittoajoista turhan tarkasti kiinni, sillä kun viime viikolla olin neuvolassa, niin täti vastasi puhelimeen visiittini aikana neljä kertaa! Se oli kyllä aika raivostuttavaa, mutta toisaalta ymmärrän soittajiakin, kaikille ne soittoajat kun eivät millään sovi.
Hyttynen80, mulla ainakin näissä kahdessa raskaudessa oireet ovat olleet aivan erilaiset! Tissikipua mulla ei ole ollut oikein kummassakaan, ehkä ekassa kuitenkin enemmän kuin tässä toisessa...
Jeppeli kyseli vauvojen kokoa ja vastailen sulle, että meidän esikoinen oli pikkuruinen, 2340 g ja 45 cm vaikka syntyikin rv39+1. Poika kun lopetti kasvamisen kokonaan n. rv 32 ja n. viikkoa ennen la:ta päätettiin poika leikata kiireellisesti ulkopuoliseen maailmaan kasvamaan, kun napanuoravirtauksissa oli jo niin kovasti ongelmia.. :( Itse kovasti toivoisin, että tämä kakkonen olisi edes vähän suurempi kuin esikoinen! Oli niin ahdistavaa maata sairaalassa viikkokausia ennen pojan syntymää, eikä se lastenosastollakaan vierailu mitään herkkua ollut, poika siis oli siellä reilun viikon huonokuntoisuutensa takia.
Oma olo on nyt pari päivää ollut paljon paljon parempi! Viimeksi olen oksentanut su-ma yönä ja sen jälkeen en kertaakaan! :D Huima ero on olossa ja painokin on noussut melki takaisin lähtölukemiin. Vähän tietty etoo edelleen, mutta kun se kamala ainainen oksentaminen on poissa (toivottavasti lopullisesti!), niin olo on todella iloinen ja hyvä! :)
Nyt lopetan tämän romaanini ja syön jotain! Heipparallaa!
Miimi, 8+3
Jospa minäkin nyt pinoudun.
Plussan sain jo viikko sitten kun mulla on tosi lyhyt kierto n 23 päivää.
Oireina on jatkuva palelu ja ilmavaivat... Näitä on ollut edellisissäkin raskauksissa.
Viime viikolla särki myös alavatsaa, mutta se on jo helpottanut ja ällötys alkaa varmaan parin viikon sisällä.
Tänään punnitsin itseni aamulla ja kilo oli tullut jo viime viikkoon! Ei hyvin mene, joku voisi antaa mullekin hieman tuota pahaaoloa. En ole kyllä syönyt tavallista enempää eli nestettä varmaan kerää.
Mulla on kaksi lasta ennestään ja linja on ollut km, tyttö, km, tyttö eli vielä ei uskalla iloita täysillä, kun tämä on varmaan taas tuo km kerta...
Km:ät on aina huomattu vasta niskapoimu ultrassa viikolla 12 + ja kaavintaan menty. Olen käynyt myös alkuraskaudenultrassa, mutta se ei ole taannut mitään, niin nyt jätän väliin jos ei neuvolatäti suosittele.
Toivotaan kuitenkin, että nyt menisi kaikki kerralla hyvin.
Varmaan ensi viikolla soittelen neuvolaan.
Vielä kysyisin onko jollain hyviä vinkkejä työkaverien hämäämiseen. Eli olen lähdössä työreissuun muutamaksi päiväksi ja yleensä on punaviini maistunut ruuan kanssa ja nytkin on tiedossa illanistujaisia. Auto ei voi olla verukkeena ja vielä en haluaisi vauvasta kertoa varsinkin kun on noita keskenmenojakin ollut.
Jos siis on vinkkejä, kertokaa!
Jeppeli 4+4