Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisa keksi keinot säästi 20000 euroa, vaikka tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. - Taas yksi etuoikeutettujen säästövinkkijuttu

Vierailija
18.08.2025 |

Miten nää jutut on aina niin irti todellisuudesta? Aika harva askartelukaupan myyjä asuu omakotitalossa Helsingissä ja pystyy lifestyle-valintana vielä säästämään rahaa, kun lakkaa vain ostamasta keräilynukkeja nelinumeroisilla summilla kuussa. Harvalla myöskään olisi rahaa tuossa elämäntilanteessa lähteä opiskelijaksi, vaikka kuinka tekisi mieli.

Haastateltava toki rehellisesti sanookin tulevansa tosi etuoikeutetuista taustoista. Mutta kenen tästä siis pitäisi inspiroitua ja miten? Todella harvalla ihmisellä on vastaava elämäntilanne.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011364552.html

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa Raisa kertoo, miten laittaa rahaa ruokaan 200 €/kk. Ja, että mies maksaa suurimman osan ruokakuluista. 

Että voisi ehkä kertoa yksinasuvasta, tuollaiset tulotasosta omaavasta ihmisestä, että kuinka paljon sitä rahaa jää säästöön. Niinpä, ei mitään. 

Vierailija
22/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä juttuja lukiessa miettii, että pitääkö toimittajat lukijoita aivan tomppeleina vai ovatko sitä itse. Kaikki varmaan muistaa sen jutun naisesta, jonka sankaritarina oli säästää rahaa ja muutti mummonsa luo elätettäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästövinkki tasoa Mika Aaltola: aina ei tarvitse ostaa samppanjaa, joskus voi ostaa vaan kuoharia!

Vierailija
24/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kun matkustelusta ja kuluttamisesta ei saa enää kiksejä niin sitten haetaan kiksejä säästämisestä. Ja sitten ollaan niin ihanan ympäristotietoisia kun ei lennetä enää Japaniin. 

Vierailija
25/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästövinkki tuleville sukupolville: synny varakkaaseen perheseen!

Vierailija
26/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nämä keräilynuket taitaakin selvästi olla joku pienen piirin säästösalaisuus, kun itsekin ollut ikäni pienipalkkainen (alle 2000 euroa/kuukausi brutto) ja sain viime vuonna talopakettia ja tonttia varten käsirahan kasaan ihan sillä, että myin keräilynukkekokoelmani 30 000 eurolla. Mikä sattuma!

Toki sen voisin taktisesti jättää sanomatta, että mulla oli varaa laittaa monta tonnia vuodessa nukkeihin, koska mulla oli varakas puoliso, joka kuittasi ison osan elämiskuluista. Ja vaikka asuntolaina otettiin ja maksetaan 50-50, senkin saamisessa puolison vakuudet ja tulot vaikuttivat aika paljon. Tiedä olisinko yksin saanut mitään lainaa.

Vierailija
27/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nai varakas mies ja sitten voit toteuttaa itseäsi. Ei tarvitse pelätä sairauksia tai työttömyyttä. Ukon suhteiden avulla pääset aina välillä työlämään toteuttamaan itseäsi.

Vierailija
28/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se vähän turha artikkeli, mutta en myöskään ymmärrä ihmisten kauhistelua näistä säästöartikkeleista. Tai voiko ainostaan viiden lapsen työttömästä vuokra-asunnossa asuvasta yksinhuoltajasta tehdä säästöjuttuja? Mä tienaan 7000 euroa kuussa ja mäkin säästän ja pohdin kannattaako ihan kaikkea haluamaansa ostaa. Varmaan mun säästäminen on erilaista kuin sen työttömän yksinhuoltajavanhemman, mutta ei varallisuus tarkoita, että rahaa voisi polttaa miten haluaa.

Vierailija
29/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleen kova muija!

T.Maukka

Vierailija
30/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ns köyhäily on näille vain harrastus. Oikeasti köyhällä ei jää mitään säästöön. Tai jos muutama satku jääkin niin se menee heti jonkun koneen rikkoutuessa tai lääkäriin tai laskuihin.

Vierailija
31/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, mies ja perhe maksoi kaikki kulut?

Niin ruokaan 200 eur kuussa, josta mies maksaa suurimman osan ja lisäksi rikas perhe. Ja ympäristötieteiden opiskelu yliopistossa sopii kuvioon. Eikä lapsia.

Vierailija
32/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nettopalkka on 2000€/kuussa. Olen ollut ikäni säästäväinen. Minulla oli vuosi sitten heinäkuussa säästöjä 80 tonnia. Aloin sitten lopultakin sijoittaa. All in, eli parissa kuukaudessa koko 80t osakesalkkuun. Ja pistin joka kuukausi melkein kaikki ylimääräiset palkkarahat osakkeisiin ja rahastoihin. Reilut 800-900 euroa kuussa. Vaikka tein aloittelijan mokia vähintään 7-8 tonnin edestä, minulla on nyt osakesalkku 102 tonnia. Puhdasta voittoa on vain 12 tonnia, muu salkunlisäys on kertynyt tuosta kuukausittaisesta säästämisestä.

Käyttötililillä on juuri nyt lisäksi 3 tonnia. Onnistuin, koska olen parisuhteessa ja vuokramenot vain 350€/hlö. Ei autoa, ei lemmikeitä, aikuiset lapset. Matkailuun on mennyt vuoden aikana n. 1500€. Vaatteita ja elektroniikkaa en ole ostanut, mutta käynyt kuitenkin pari kertaa kuussa raflassa vaimon kanssa (aterian yhteishinta yleensä 50-60€).

Vierailija
33/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettu nainen, joka asuu omakotitalossa, onko jopa peritty. 

Uhrauksia, uhrauksia:

- Lakkaa keräämästä japanilaisia käsintehtyjä nukkia

- Lakkaa lentelemästä Japaniin

- Lakkaa ostelemasta japanilaisesta ruokakaupasta kaikkea mahdollista

- Lakkaa ostelemasta askartelutarvikkeita sadoilla (!) euroilla kuussa

- Laski luottokorttien luottorajoja

- Ostaa käytettyjä vaatteita

- Käyttää kosmetiikan LOPPUUN (!)

"Köyhyys on romanttista". "Rahaa se vain on!". "En ole ollut ikinä rahapulassa". "Tulee varakkaasta perheestä".

No niin. Tässä taas oikein loistava artikkeli, jonka saksikäsi-Riikka voi antaa luettavaksi kaikille niille köyhyydestä valittaville ihmisille, joiden etuuksia hän on leikannut. Köyhyyshän on romanttista, köyhät eivät ole sitä vielä tajunneet! Hallitushan tekee leikatessaan heille suorastaan palveluksen!!

Älä sekoita Purraa tähän mitenkään. Tämä vihreä ympäristötieteilijä on ihan itse itsensä nolannut ja haluaa tuoda sen ilmi. Vihreys on luxusta, kuten esimerkistä havaitaan.

Vierailija
34/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen juttu. Muutamia poimintoja jotka jäivät ihmetyttämään:

- Raisa on intohimoinen kuluttaja ja lentelijä, mutta ympäristöasiat ovat hänelle tärkeitä.

- Raisa irtisanoutui itse hyväpalkkaisesta työstään, stressaantui siitä ja alkoi sitten ostella tavaroita stressinhallinnaksi

- Satoje euroja kuukaudessa pelkästään askartelutarvikkeisiin. Mistä sitä rahaa oikein tulee?

- Kiinnostus säästäväiseen elämäntyyliin tuli jo lapsena - silti viisikymppinen Raisa on tuhlaillut nelikymppiseksi asti

- Raisa on huomannut että purkit loppuunkäyttämällä säästää paljon rahaa (ja näyttää puoliksi käytettyä meikkipalettia). No shit, ihanko totta? Ennen ja edelleen monelle muulle asioiden loppuunkäyttäminen on normaalia toimintaa. 

- Taas tätä vääristelyä, että on muka kalliit asumiskulut, mutta sitten puoliso kuitenkin maksaakin niistä puolet.

- Hyväntekeväisyyteen joka kuukausi 100 e? Oikeasti köyhällä ei ole sellaiseen varaa.

- Raisa ei aio valita tulevaisuuden työtä palkkakuitin mukaan ja menneisyydessä on paljon älytöntä kuluttamista. Kuukausittaiset menot ovat aika korkeat ja niissä olisi säästettävää, jos oikeasti olisi tarvis. Miten minusta tuntuu, että Raisalla on nyt joku rahalähde, esim suku, joka jätetään jutussa taas kertomatta?

Vierailija
35/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän näppärän tavan säästää. Käy töissä ja ota vastaan niin paljon rahaa varakkailta isiltä ja äidiltä kuin saat, niin säästät koko kuukausipalkan verran rahaa. Tilille kertyy säästöjä kuin itsestään! Voit ehkä sijoittaakin niitä.

Vierailija
36/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettu nainen, joka asuu omakotitalossa, onko jopa peritty. 

Uhrauksia, uhrauksia:

- Lakkaa keräämästä japanilaisia käsintehtyjä nukkia

- Lakkaa lentelemästä Japaniin

- Lakkaa ostelemasta japanilaisesta ruokakaupasta kaikkea mahdollista

- Lakkaa ostelemasta askartelutarvikkeita sadoilla (!) euroilla kuussa

- Laski luottokorttien luottorajoja

- Ostaa käytettyjä vaatteita

- Käyttää kosmetiikan LOPPUUN (!)

"Köyhyys on romanttista". "Rahaa se vain on!". "En ole ollut ikinä rahapulassa". "Tulee varakkaasta perheestä".

No niin. Tässä taas oikein loistava artikkeli, jonka saksikäsi-Riikka voi antaa luettavaksi kaikille niille köyhyydestä valittaville ihmisille, joiden etuuksia hän on leikannut. Köyhyyshän on romanttista, köyhät eivät ole sitä vielä tajunneet! Hallitushan tekee leikatessaan heille suorastaan palveluksen!!

Ja se on niin romanttista, kätevää ja säästeliästä viljellä omat vihannekset helsinkiläisen omakotitalon pihalla! Mikseivät kaikki pk-seudun köyhät tajua tehdä samaa???!

Vierailija
37/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräilynukkekanssaharrastajan on muuten pakko vielä jatkaa sen verran, että aasialaisten keräilynukkejen harrastajista todella harvalla on oman kokemukseni mukaan varaa ostaa nukke kertamaksulla, mutta ostavat näitä nukkeja silti. Suomalaisista harrastuspiireistä hyvin suuri osa on vähävaraisia. En tiedä, mitä kukaan tällä tiedolla tekee, mutta tällainen kuriositeetti vain harrastusta pitkään harrastaneelta, koska en ole muissa ns. luksusharrastuksissa kuin kalliissa "nörtti"keräilytuotteissa huomannut samaa.

Lähes jokaisella nukkeja myyvällä valmistajalla on tarjolla vähintään 6 kuukauden osamaksu, ja nämä osamaksut olivat niin suosittuja, että jotkin valmistajat siirtyivät malliin, jossa kaikki nuket valmistetaan kerralla vasta sitten, kun viimeinenkin osamaksurahoittaja on saanut maksettua. Eli odotit vähintään sen 6 kuukautta, vaikka maksoit kerralla. Joskus odotusaika oli vuodenkin. Eräällä kauppiaalla oli tarjolla jopa 24 kuukauden osamaksu, että sait maksettua nukesta joitakin kymppejä kuukaudessa.

Kun myin oman kokoelmani, hyvin harva nukke meni kertamaksulla kaupaksi. Minulla saattoi olla seitsemän valmiiksi pakatun nuken pino odottamassa ostajien kuukausittaisia maksuja. Suurimmalla osalla ostajista järjestely toimi hienosti ja sain rahat ajallaan, mutta sitten oli pari tapausta, joilla tuli aina jotain yllättävää menoa ja maksuja jäi välistä tai tiputtivat tavaraa pois ostosta kesken osamaksun. Olettivat, että tietenkin minä mukaudun heidän tarpeisiinsa. Yleensä kuukausimaksut olivat 100-200 euron välillä (nukke maksoi keskimäärin 700 euroa). Kaiken huippu taisi olla, kun joku kysyi nuken vaatetta, n. 40 euroa, järjestelyllä että maksan puolet nyt ja puolet ensi kuussa. Kieltäydyin.

Itse en ikinä uskaltaisi ottaa osamaksulle 600 euron nukkea, jos se osamaksu riippuu siitä, saanko vaikka työvuoroja ensi kuussa, mutta tämä oli ko. harrastuksessa yllättävän yleistä. Niin yleistä jopa, että se alkoi tietyllä tapaa pilata harrastusta, mikä oli osasyy omallekin lopettamiselleni. Käytettyjen markkinoilla ostajat alkoivat kohdella myyjiä kuin rahoituslaitoksia, ja firmalta tilatessa odotusajat pidentyivät omien harrastusvuosieni aikana n. kolminkertaiseksi, kun ei "kukaan" maksanut enää kerralla.

Vierailija
38/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jutut ovat irti todellisuudesta, koska  ne ovat rage baittia. Ja toimivat ilmeisesti erinomaisesti. Mitä enemmän ne keräävät vihaisia kommentteja ja mitä enemmän linkkejä näihin juttuihin levitetään, sitä enemmän iltapaska saa mainosrahaa. Se on näiden juttujen ainoa funktio ja te, jotka niistä suututte, olette niiden ainoa tarkoitettu yleisö.

Vierailija
39/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan näitä "sankaritarina" juttuja tyyliin näin ruokin kuusilapsisen perheen 50€/viikko. En ikinä klikkaa juttua, mutta jo pelkät otsikot ärsyttävät.

Jos joku sanoo, että ruokin kuusilapsisen perheen 50 eurolla viikko, niin siinä on virhe aikamuodossa. Joskus ennen on pystyä siihen, mutta summa on nykyinen 50 euroa silloisissa markoissa. Nykyään ruoki viidellä kympillä viikko edes itseään, ellei ole monena päivänä syömättä ja nukkuu suurimman osan päivästä. Ennen saattoi pärjätä viidellä kympillä viikon, ei nykyään.

Vierailija
40/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

säästää 60 tuhatta kun ei osta kilon kultaharkkoa.

Olen säästänyt jo ihan uskomattomat summat kun en koskaan ole ostanut kultaharkkoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi