Raisa keksi keinot säästi 20000 euroa, vaikka tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. - Taas yksi etuoikeutettujen säästövinkkijuttu
Miten nää jutut on aina niin irti todellisuudesta? Aika harva askartelukaupan myyjä asuu omakotitalossa Helsingissä ja pystyy lifestyle-valintana vielä säästämään rahaa, kun lakkaa vain ostamasta keräilynukkeja nelinumeroisilla summilla kuussa. Harvalla myöskään olisi rahaa tuossa elämäntilanteessa lähteä opiskelijaksi, vaikka kuinka tekisi mieli.
Haastateltava toki rehellisesti sanookin tulevansa tosi etuoikeutetuista taustoista. Mutta kenen tästä siis pitäisi inspiroitua ja miten? Todella harvalla ihmisellä on vastaava elämäntilanne.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011364552.html
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää 150-200 euroa kuussa. Ei ole autoa, kulkee polkupyörällä.
Autoilen ja pyöräilen. Ei se pyöräily ihan ilmaista ole: Paskaa pyörää ei kannata ostaa alunperinkään, kunnon pyörä ei ole ilmainen. Pyörää pitää huollattaa, monasti pyörän mukaan pitää erikseen ostaa polkimet, jalka, lokarit, valot. Pyykkiä tulee sitten kertaluokkaan enemmän kun sotkee fillarilla, pyykkikoneen pyöritys ja nopeammin kuluvat vaatteet sekä tihentynyt suihkussa käynnin tarve ottavat sitten osansa. Edelleen: Toki halvempaa kuin autoilu, mutta jotain muuta kuin ilmaista.
Siinä kunnon polkupyörässä on hirvee se huollon ja uusimisen tarve. Ysärillä olin kova pyöräilee ja aina tartti uusia jotain ketjua, renkaita ym. kun entinen kului loppuun. Lenkit oli 100 kilsan molemmin puolin, joskus jopa lähes kahta sataa ja lumettomana aikana olin melkein joka päivä satulassa. Kaukana on nekin ajat. Nykyään se on ilmaista, kun ei tule enää pyöräiltyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänen säästöniksinsä olleet vain, että ei osta kalliita keräilynukkeja. Hän ei myöskään lennä enää puolivuosittain Japaniin.
:D
Mun säästöniksi: Älä osta autoa, niin säästät bensassa/akkujen uusimisessa, välirahoissa, huolloissa, vakuutuksissa, veroissa, rengaskuluissa ym. valtavat summat. Säästät, kun ei ole näitä kuluja. Säästät rahan lisäksi myös hermoja, kun ei tartte pelätä auton varastamista tai siihen kohdistuvaa ilkivaltaa, etkä autottomana joudu reklamoimaan ja oikeustaistelemaan sen vuoksi kun sua huijattiin kaupoissa ja teit paskat kaupat tai kun korjaamo jätti kolme työtä tekemättä ja loput teki huonosti plus vielä triplalaskutti. Ostit satasen auton kuudella tonnilla ja matkamittarista oli ruuvattu pois 746998 km. Vuosimallin ja moottorin iskutilavuudenkin meni kauppias valehtelemaan. Värinkin valehteli, koska olet värisokea.
Ei tässä maassa, jossa kaikessa huijataan ja rosvotaan, kannata ostaa mitään rahareikiä.
Mut toi olikin vaan kertomus miten Raisa on ruvennut säästäämään ja saanu taloutensa parempaan balanssiin, kertomus siitä, et nyt on useimmilla meistä ollut tarpeen luopua asioista, joihin oli tottunut ja pitänyt itsestäänselvyytenä. Näin kävi myös itselle korkojen ja hintojen nousun myötä. Ei siinä missään puhuttu, että artikkeli olis joku vinkki PIENITULOISILLE!
Vierailija kirjoitti:
Mut toi olikin vaan kertomus miten Raisa on ruvennut säästäämään ja saanu taloutensa parempaan balanssiin, kertomus siitä, et nyt on useimmilla meistä ollut tarpeen luopua asioista, joihin oli tottunut ja pitänyt itsestäänselvyytenä. Näin kävi myös itselle korkojen ja hintojen nousun myötä. Ei siinä missään puhuttu, että artikkeli olis joku vinkki PIENITULOISILLE!
Raisa ON pienituloinen.
Mä olen ulosotossa ja käteen jäävät tulot sen vuoksi pienet. Joo omaa tyhmyyttä joutua ulosottoon, mutta ei se silti poista stressiä tuloista ja menoista.
Saan palkkaa käteen n.1450€ josta maksan kaiken aina asuntolainasta lähtien. Asun yksin omakotitalossa jonka kaukolämpölaskut on isoja talvella. Siihen päälle vielä muut kulut. Myyntituloja on koruista tällä hetkellä 100-200€/kk ja yritän kasvattaa näitä tuloja. On vain vielä niin alussa ja epävarmaa koko homma, että ei sen varaan voi vielä kauheasti laskea. Tarvikkeita on pakko ostaa välillä, että saan tehtyä jotakin myytävää.
Onneksi mun ulosottovelat on maksettavissa olevia eikä mene koko loppuelämää niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisa ON pienituloinen.
1800-2000€ nettotuloilla ei ole vielä pienituloinen.
Juttujen taso IL:ssä laskee kuin lehmän häntä.
Hyi saakeli mitkä tatuoinnit, molemmilla.
Nää jutut on aina tätä tasoa. Olen köyhäääää... joo vaikka ei olisi tuloja niiin näillä käyhillä on sitten sijoitusasuntoja ja sijoituksia. Voinhan minäkin laittaa nettotuloista 80 prossaa sijoituksiin ja ulista sitten etten tule toimeen tällä palkalla.
Mitä ihmeellistä tässä on, kymmenessä vuodessa säästänyt 20000 euroa, eli vuodessa 2000 euroa. Sen voi tehdä jokainen jos vähänkään katsoo mihin rahansa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Juntteja!
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes kiinnittänyt huomiota mihinkään tatuointeihin. En kyllä pahemmin katsellut kuvia vaan luin tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Myyntituloja on koruista tällä hetkellä 100-200€/kk ja yritän kasvattaa näitä tuloja. On vain vielä niin alussa ja epävarmaa koko homma, että ei sen varaan voi vielä kauheasti laskea. Tarvikkeita on pakko ostaa välillä, että saan tehtyä jotakin myytävää.
Tuo on minusta tosi hyvin, jos olet saanut jopa 200 euroa kuussa korubisneksestä, joka on vasta alussa. Olen suorastaan kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tässä on, kymmenessä vuodessa säästänyt 20000 euroa, eli vuodessa 2000 euroa. Sen voi tehdä jokainen jos vähänkään katsoo mihin rahansa laittaa.
Niin, jokainen, joka saa tarpeeksi palkkaa. Etpä sinäkään säästäisi tuota summaa, jos palkkasi olisi esim. vain 900 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänen säästöniksinsä olleet vain, että ei osta kalliita keräilynukkeja. Hän ei myöskään lennä enää puolivuosittain Japaniin.
No hitto. Minäkään en lennä Japaniin puolen vuoden välein, missä mun 2000€?
Jumankauta.
En ole koskaan tupakoinut, säästöä 30 vuoden ajalta vähintään tonneja vuodessa. Parturissa en ole käynyt melkein 30 vuoteen, säästöä tässäkin useita satasia vuodessa. Ei kyllä mun tilillä näy noi säästetyt rahat.
Itse odotin asuntolainan loppumista kuin kuuta nousevaa. Olihan sitä alussa rahaa enemmän käytössä, mutta siihen tottui ja sitten tuntui, että mikään ei muuttunut. Kuulin sitten myöhemmin hyvän vinkin, että lainan maksamisen jälkeen kannattaa jatkaa elämistä kuten maksaisi lainaa vieläkin ja siirtää lainasumman säästötilille. Olisinpa hoksannut tuon.
En pidä tuota neuvoa sinänsä huonona, mutta minusta on inhimillistä, jos velan jälkeen haluaa alkaa elää vähän paremmin. Jos on maksanut 20-25 vuotta lainaa, niin vieläkö pitää odottaa toiset 20, että voi alkaa käyttää rahojaan arjessa? Ihan kaikkea ei kannata säästää sitku-elämää varten.
Vierailija kirjoitti:
Säästää 150-200 euroa kuussa. Ei ole autoa, kulkee polkupyörällä.
Noin pienen summan saa säästöön kuukausittain. Minä säästän eläkkeestäni joka kuukausi 500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokainen, joka saa tarpeeksi palkkaa. Etpä sinäkään säästäisi tuota summaa, jos palkkasi olisi esim. vain 900 euroa kuussa.
No sehän on ihan selvää, jokainen joka saa tarpeeksi palkkaa pystyy säästämään, ei kai työmarkkinatuesta säästetä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyyskorvaus on 595 e niin ei siitä prkl mihinkään säästä, hyvä jos hengissä pysyy. Olipas taas mielipide, huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntituloja on koruista tällä hetkellä 100-200€/kk ja yritän kasvattaa näitä tuloja. On vain vielä niin alussa ja epävarmaa koko homma, että ei sen varaan voi vielä kauheasti laskea. Tarvikkeita on pakko ostaa välillä, että saan tehtyä jotakin myytävää.
Tuo on minusta tosi hyvin, jos olet saanut jopa 200 euroa kuussa korubisneksestä, joka on vasta alussa. Olen suorastaan kateellinen.
Niin kannattaa tosiaan olla kateellinen mulle ulosotossa olevalle.
Miksi siirtää rahat säästötilille? Miksi maksaa asuntolainaa vimmatusti, jos lainan korko on vain muutamia prosentteja?
Jos joku kirjoittaa, että hän ei ole koskaan tupakoinut eikä silti sitä rahaa näy säästötilillä, niin siksi hänen kannattaa siirtää tupakka-askin hinta säästötilille.