Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisa keksi keinot säästi 20000 euroa, vaikka tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. - Taas yksi etuoikeutettujen säästövinkkijuttu

Vierailija
18.08.2025 |

Miten nää jutut on aina niin irti todellisuudesta? Aika harva askartelukaupan myyjä asuu omakotitalossa Helsingissä ja pystyy lifestyle-valintana vielä säästämään rahaa, kun lakkaa vain ostamasta keräilynukkeja nelinumeroisilla summilla kuussa. Harvalla myöskään olisi rahaa tuossa elämäntilanteessa lähteä opiskelijaksi, vaikka kuinka tekisi mieli.

Haastateltava toki rehellisesti sanookin tulevansa tosi etuoikeutetuista taustoista. Mutta kenen tästä siis pitäisi inspiroitua ja miten? Todella harvalla ihmisellä on vastaava elämäntilanne.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011364552.html

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan näitä "sankaritarina" juttuja tyyliin näin ruokin kuusilapsisen perheen 50€/viikko. En ikinä klikkaa juttua, mutta jo pelkät otsikot ärsyttävät.

Olin kauhuissani täällä esitetyistä summista mitä muka jotkut kuluttivat elämiseen tai ruokaan. Siis niiden pienuudesta. Sitten luin kerran ihan erilaisista summista toiselta palstalta, jotka lähempänä omiani. Ei kannata luottaa kun niihin keihin oikeesti luottaa. 

Vierailija
42/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo keräilynuket ovat oikeasti jonkun arvoisia ja pitävät siis arvonsa, niin rahathan eivät ole menneet hukkaan. Voi myydä ne nuket ja saada hyvällä tuurilla omansa tai enemmänkin pois.

Mutta oli aika huvittava artikkeli kyllä...

En kyllä itse näe tuossa mitään huvittavaa. Ihan järkeviä päätöksiä on tehnyt, harrastaa voi pienemmälläkin rahalla ja tuossa iässä kannattaa säästää kaikki mitä pystyy. Puolet elämästä vielä jäljellä ja loppua kohti kulut kasvavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on säästövinkki tuleville sukupolville: synny varakkaaseen perheseen!

Ja 2. säästövinkki: älä turhaan sairastu ja opettele tekemään itse hammashoito. 

1980-luvulla Helsingissä eli joku mies, jolla oli tilillä 2 miljoonaa markkaa ja kulki itse muovipusseista tekemissään vaatteissa. Siinä se oli kanssa yks sankari. Ei sitä kannata mitään vaatteita ostella, kun tilille ei jää sitten sitä kahta miljoonaa. Omien rahojen toisten taskuihin sullomista kaikki ostaminen ja kuluttaminen. Ja penniäkään ei saanut hautaan mukanaan.

Vierailija
44/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkanpa vielä. Monesti näissä jutuissa suurin vinouma on nuo ruokamenot. Itselläni meni sinkkuna aina vähintään 350€ kuussa ruokiin, nyt parisuhteessa ollessa menee samat 350€ + ravintolassakäynteihin ja viineihin lisäksi n. 200€ kuussa. Ja vuokra-asunnon kustannukset tosiaan 350€ kuussa. Puhelinlasku 25€. Siinäpä ne mun tyypilliset perusmenot kuussa, reilut 925€.

Tuorein palkkakuitti oli 2070€. Sijoitussalkku siis 102 tonnia. Ja mä saan tuon 2070€ käteen kokopäivätyöstä, jutun nainen sai melkein saman osa-aikatyöstä. Kova liksa kyllä osa-aikaisella myyjällä.

Ihmeen halvat ovat myös nuo omakotitalon asumismenot. Maksaako vanhemmat sitten talvisin sähkölaskut?

Vierailija
45/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään ei saa rakentaa ominpäin mitään majoja, joihin asettua asumaan, kun kunnan tyypit tulee ja hävittää ne. Se siitä säästökeinosta. 

Vierailija
46/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan vahvasti,että Raisa on Vihreä,koska 11 japaniin lennon jälkeen omatunto kolkuttaa,koska tälläisiä Vihreät ovat.

Nyt varmasti haluaisi levittää ilmastoahdistusta köyhiin teineihin, jotta saisi omaa syyllisyydentuntoaan pienemmäksi, koettuaan voivansa vaikuttaa ja perua omat vuosikymmenten synnit.

Vierailija
47/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säästövinkkini:

- Muuta asumaan muuttotappiokaupunkiin, saat vuokrayksiön 320€/kk + vesi + sähkö. Jos olet riittävän hyvä tyyppi, saat muodostettua parisuhteen jonkun kanssa > jaatte vuokran puoliksi.

- Osta kaupasta pelkästään jauhelihaa, vehnäjauhoja ja kalapuikkoja. Hommaa maksuton viljelypalsta joutomaalta, ja kasvata siinä perunoita, salaattia, porkkanoita ynnä muuta. Muista poimia ne marjat ja sienet metsästä, käy ongella joka päivä.

- Älä osta autoa, älä edes polkupyörää. Askartele muovipusseista itsellesi kengät, ja kävele. Mutta älä liukastu. 

- Älä tuhlaa rahaa kirpputorilla, tule kuukauden lopussa kyselemään aina myymättömiä vaatteita, jotka muuten menisivät roskikseen. Voit kysellä kenkiäkin, jos ne muovipusseista askarrellut alkavat olla jo puhki.

- Käy vain kirjastossa, maksuttomina päivinä museoissa, ilmaistapahtumissa. Kuuntele musiikkia tapahtuma-alueen ulkopuolelta. Älä osta halpaakaan olutta, tee itse kiljua ja juo sitä vanhasta mehukattitonkasta. Muista keräillä pulloja, jos satut olemaan tapahtuma- tai festarialueen ulkopuolella kuuntelemassa musiikkia.

Näin säästämällä elät alle 500€/kk, vaikka asuisit yksin. Voin antaa lisääkin hyviä vinkkejä.

Vierailija
48/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jälleen kerran koko tarina on vain tuon naisen näkökulmasta? Siellä on se mieskin jakamassa taloutta, miksei häneltä kysytä edes nimeä? 

Nämä on aina tehty näin, että perhe muuttaa maakuoppaan ja äitivaimo yksin antaa lehdelle haastattelun, että koko perhe on niin onnellinen. 

Tuskin mies kehtaisi nolata vaimoaan julkisuudessa, kun on niin kiltti että maksaa leijonanosan sen kuluistakin. 

Vierailija
49/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keskituloinen 3-4k/kk nettona ansaitseva pystyy 10 vuodessa säästämään helposti 200k. Tonni kuussa sijoituksiin ja vähäriskiselläkin(vähätuottoisalla) portfoliolla onnistuu heittämällä 

Vierailija
50/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 20 000€ on säästetty kymmenessä vuodessa. Ei se ole kuin 2000€ vuodessa, jos sitäkään, jos on saanut pääomalleen vielä tuottoa, mikä on lisännyt summaa.

Niinpä. Minä saisin tuon naisen tuloilla (2 500 €/kk verojen jälkeen) säästettyä 20 000 € vuodessa ilman että tekisi edes tiukkaa, kunhan ei tulisi mitään yllättäviä menoja. Asun keskustan tuntumassa perinnöksi saamassani velattomassa omistusasunnossa, jonka vastike on selvästi keskimääräistä halvempi. En siis tarvitse edes bussia mihinkään. Opiskelijana olen tottunut syömään hyvin yksinkertaista ja halpaa kotiruokaa ja venyttämään muutenkin senttiä, joten 800 €/kk elämiseen ei edes tuntuisi pahalta. 

Vierailija
51/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki köyhät voisi jättää joka kuukausi sen 3 tonnia maksavan Louis Vuitton käsilaukun ostamatta ja näin jäisi 3 tonnia käyttöön, ihan tuosta vaan!

Tämä! Lisäksi köyhät säästäisivät paljon jos jättäisivät edes yhden ulkomaanmatkan vuodessa tekemättä. Pari viikon mittaista matkaa vuodessa riittää varmasti heille.

Vierailija
52/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkki tasoa Mika Aaltola: aina ei tarvitse ostaa samppanjaa, joskus voi ostaa vaan kuoharia!

Olen lähes 100% varma, että joskus jossain valtamedian julkaisussa annettiin sellainenkin säästövinkki, että kaljaa ei tarvitse joka päivä ostaa. Saatan kylläkin sekoittaa asian johonkin toiseen juttuun.

Vierailija
53/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se vähän turha artikkeli, mutta en myöskään ymmärrä ihmisten kauhistelua näistä säästöartikkeleista. Tai voiko ainostaan viiden lapsen työttömästä vuokra-asunnossa asuvasta yksinhuoltajasta tehdä säästöjuttuja? Mä tienaan 7000 euroa kuussa ja mäkin säästän ja pohdin kannattaako ihan kaikkea haluamaansa ostaa. Varmaan mun säästäminen on erilaista kuin sen työttömän yksinhuoltajavanhemman, mutta ei varallisuus tarkoita, että rahaa voisi polttaa miten haluaa.

Jos oikeasti tienaat 7000 euroa kuukaudessa niin sinulla ei ole minkäänlaisia rahahuolia ellet sitten ole niin pösilö, että tuhlaat aina kaiken. Pienituloisella voi olla välillä rahan suhteen hyvinkin hankalaa vaikka kuinka eläisi säästeliäästi. Hänelle eurokin on usein iso raha. Pienituloisella on hyvin harvoin mitään kunnon säästöjä tai arvokasta omaisuutta. Sinulla on aivan takuulla molempia.

Säästövinkit pitäisi aina kohdistaa pienituloisille eikä teille kultalusikka suussa syntyneille.

Vierailija
54/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo keräilynuket ovat oikeasti jonkun arvoisia ja pitävät siis arvonsa, niin rahathan eivät ole menneet hukkaan. Voi myydä ne nuket ja saada hyvällä tuurilla omansa tai enemmänkin pois.

Mutta oli aika huvittava artikkeli kyllä...

En kyllä itse näe tuossa mitään huvittavaa. Ihan järkeviä päätöksiä on tehnyt, harrastaa voi pienemmälläkin rahalla ja tuossa iässä kannattaa säästää kaikki mitä pystyy. Puolet elämästä vielä jäljellä ja loppua kohti kulut kasvavat.

Hyvin harvalla 50-vuotiaalla on enää toiset 50 vuotta edessä.

Vierailija
55/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokorttien luottorajan lasku on surkein säästövinkki ikinä. Minulla ei ole mitään hätävararahoja mutta luottokorteilla on yhteensä 9000€ luottorajaa. Jos tarvitsen rahaa välittömästi niin voin käyttää korttia eikä tarvita pikavippiä. 

Vierailija
56/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi ole mitään muuta, kuin klikkiotsikko. 

Vierailija
57/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täysin hömppää koko juttu, jakaa asumiskulut miehen kanssa. Olen onnistunut itse säästämään pienestä palkasta isomman summan, vaikka maksan oikeasti kaikki arjen kulut itse. Vaatii oikeasti hyvin monesta asiasta kieltäytymistä ja pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
58/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottokorttien luottorajan lasku on surkein säästövinkki ikinä. Minulla ei ole mitään hätävararahoja mutta luottokorteilla on yhteensä 9000€ luottorajaa. Jos tarvitsen rahaa välittömästi niin voin käyttää korttia eikä tarvita pikavippiä. 

Näin. Ja heti kannattaa hankkia luottokortti kun on edes jonkinlaisessa työsuhteessa. Tuota luottorajaa kannattaa kyllä köyhän käyttää se voi pelastaa jopa ulosotolta.

Vierailija
59/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaan perheen lapsena ei varmaan ole ikinä tarvinnut ottaa rahankäytöstä vastuuta, en keulisi tuolla säästöajalla/summalla yhtään, 20 000 ei kymmenessä vuodessa. Mutta mikäs siinä, kun mies maksaa ruokaa ja asuntoa ja varmaan vanhemmiltakin tulossa mojova perintö.

Vierailija
60/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se vähän turha artikkeli, mutta en myöskään ymmärrä ihmisten kauhistelua näistä säästöartikkeleista. Tai voiko ainostaan viiden lapsen työttömästä vuokra-asunnossa asuvasta yksinhuoltajasta tehdä säästöjuttuja? Mä tienaan 7000 euroa kuussa ja mäkin säästän ja pohdin kannattaako ihan kaikkea haluamaansa ostaa. Varmaan mun säästäminen on erilaista kuin sen työttömän yksinhuoltajavanhemman, mutta ei varallisuus tarkoita, että rahaa voisi polttaa miten haluaa.

Jos oikeasti tienaat 7000 euroa kuukaudessa niin sinulla ei ole minkäänlaisia rahahuolia ellet sitten ole niin pösilö, että tuhlaat aina kaiken. Pienituloisella voi olla välillä rahan suhteen hyvinkin hankalaa vaikka kuinka eläisi säästeliäästi. Hänelle eurokin on usein iso raha. Pienituloisella on hyvin harvoin mitään kunnon säästöjä tai arvokasta omaisuutta. Sinulla on aivan takuulla molempia.

Mä tienaan yli 7000 mut en todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt vaan köyhästä perheestä ja opiskellut (lainalla ja kesätöillä) ja pikkuhiljaa töissä saanut lisää palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi