Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisa keksi keinot säästi 20000 euroa, vaikka tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. - Taas yksi etuoikeutettujen säästövinkkijuttu

Vierailija
18.08.2025 |

Miten nää jutut on aina niin irti todellisuudesta? Aika harva askartelukaupan myyjä asuu omakotitalossa Helsingissä ja pystyy lifestyle-valintana vielä säästämään rahaa, kun lakkaa vain ostamasta keräilynukkeja nelinumeroisilla summilla kuussa. Harvalla myöskään olisi rahaa tuossa elämäntilanteessa lähteä opiskelijaksi, vaikka kuinka tekisi mieli.

Haastateltava toki rehellisesti sanookin tulevansa tosi etuoikeutetuista taustoista. Mutta kenen tästä siis pitäisi inspiroitua ja miten? Todella harvalla ihmisellä on vastaava elämäntilanne.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011364552.html

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa. Tienaa 2000€, mutta säästää 2000€, eli tosiasiassa joku muu on maksanut tai maksaa kaikki elämisen kulut.

Nämä on näitä juttuja: Pirjo-Pyynikki osti purkukuntoisen talon maaseudulta pikkurahalla, remontoi sen lattiasta kattoon 500€:lla ja nyt elelee leppoisasti. Jää kertomatta otsikossa, että Pirjo-Pyynikin isä on rakennusmestari, veli on sähkäri ja aviomies on putkimies ja kaikki työt on tehty talkoohengellä ilmaiseksi ja remppatarvikkeet ostettu firman piikkiin jollain tukkuhinnalla. 

Tavalliset ihmiset ei tee näillä jutuilla mitään. 

Vierailija
62/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisen vuotta sitten lehdessä oli juttu naisesta joka äippälomansa aikana oli päättänyt alkaa kiinteistömoguliksi. Ihmetteli jutussa miksei kaikki tee samaa kun se on niin helppoa ja tuottavaa. Sivulauseessa ja ohimennen mainittiin että ennen äippälomaa muikkeli oli tienannut ehkä jtn 100te vuodessa eli oli mammiksellakin ihan kivasti massia käytettävissä. Samoin kävi ilmi puolhuolimattomasti että puoliso maksoi kaiken eli lainanhoitokulut (ainakin mammiksen aikana) ja antoi käyttörahaa. Lisäksi mies oli joko lainojen takaaja tai lainat oli miehen nimissä, en muista kumpi. Niin ja olihan siinä saatu puol miltsiä vanhemmilta käteistä sijoitusleikkeihin.

Äippä ja toimittaja jutussa yhtä viattomasti ihmettelivät miksei naiset lähde rohkeammin asuntosijoittajaksi. Se kun on tuottoisaa ja mukavaa puuhaa. Ja kun jutun muikkeli kerran äippälomallaan kykenisi säästämään rahaa harrastukseensa niin tottahan kuka tahansa kykenee samaan. Oli kyllä sen verran todellisuudesta vierasntunutta tekstiä että juttu olisi pitänyt kehystää vaarallisena esimerkkinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisen vuotta sitten lehdessä oli juttu naisesta joka äippälomansa aikana oli päättänyt alkaa kiinteistömoguliksi. Ihmetteli jutussa miksei kaikki tee samaa kun se on niin helppoa ja tuottavaa. Sivulauseessa ja ohimennen mainittiin että ennen äippälomaa muikkeli oli tienannut ehkä jtn 100te vuodessa eli oli mammiksellakin ihan kivasti massia käytettävissä. Samoin kävi ilmi puolhuolimattomasti että puoliso maksoi kaiken eli lainanhoitokulut (ainakin mammiksen aikana) ja antoi käyttörahaa. Lisäksi mies oli joko lainojen takaaja tai lainat oli miehen nimissä, en muista kumpi. Niin ja olihan siinä saatu puol miltsiä vanhemmilta käteistä sijoitusleikkeihin.

Äippä ja toimittaja jutussa yhtä viattomasti ihmettelivät miksei naiset lähde rohkeammin asuntosijoittajaksi. Se kun on tuottoisaa ja mukavaa puuhaa. Ja kun jutun muikkeli kerran äippälomallaan kykenisi säästämään rahaa harrastukseensa niin tottahan kuka tahansa kykenee samaan. Oli kyllä

Nämä on just näitä. Kaikista karuinta on juuri tuo, etteivät nämä ihmiset edes hahmota, kuinka etuoikeutettuja ovat ja mitä valttikortteja heillä on, joita muilla ei todellakaan ole. Sitten ihmetellään, miksi ei kaikki muutkin tee ja ole niinkuin minä. Onko se typeryyttä, vai mitä se on.

Vierailija
64/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen säästöniksinsä olleet vain, että ei osta kalliita keräilynukkeja. Hän ei myöskään lennä enää puolivuosittain Japaniin. 

No hitto. Minäkään en lennä Japaniin puolen vuoden välein, missä mun 2000€?

Vierailija
65/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaidilla menee taloudellisesti aika hyvin sellaisen mielikuvan sain uutisesta. Ei siis hätää

Vierailija
66/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo keräilynuket ovat oikeasti jonkun arvoisia ja pitävät siis arvonsa, niin rahathan eivät ole menneet hukkaan. Voi myydä ne nuket ja saada hyvällä tuurilla omansa tai enemmänkin pois.

Mutta oli aika huvittava artikkeli kyllä...

En kyllä itse näe tuossa mitään huvittavaa. Ihan järkeviä päätöksiä on tehnyt, harrastaa voi pienemmälläkin rahalla ja tuossa iässä kannattaa säästää kaikki mitä pystyy. Puolet elämästä vielä jäljellä ja loppua kohti kulut kasvavat.

Hyvin harvalla 50-vuotiaalla on enää toiset 50 vuotta edessä.

Olen 54 v ja jäljellä korkeintaan noin 20 vuotta. Kukaties, vaikka oikaisen koipeni ensi vuonna tai 6-kymppisenä? Oliko se nyt helvetti viime torstaina, kun illalla söin leipää ja se sitten tarttui kurkkuun kiinni niin että olin tukehtua yksin kotona. Tässä keittiön pöydän ääressä olin ja ensin tuli semmonen yskän kohtaus, ettei ollut tosikaan. Sitten sammui lamppu ja seuraava havainto oli se että olin pöydän ääressä kyynärpäät pöydän päällä ja jalat vispas, että pitääkö mua pystyssä vai pettääkö alta. Yskin niin saatanasti, kahvimuki oli pystyssä, mutta kahvit oli lainehtineet pitkin pöytää. Hetken kuvittelin, että on jo aamu ja heräilen, mutta sitten muistin tämän perkeleen leivän kurkkuun juuttumisen. Aloin toeta ja heitin lopun leivästä biojätteisiin ja siivosin kahvin roiskeet pöydältä. Lopun iltaa oli outo päänsärky. Huomasin, että otsassa oli pieni vekki, josta oli valunut hieman verta. Se oli tullut siitä, kun olin tukehtumiskuolemaa tai sen yritystä tehdessäni hakannut päätäni kahvikuppia vasten, kun jalat oli pettää alta ja pitivät pystyssä yhtä aikaa. Semmosta pirun vatkausta ylös alas.

No ei lähtenyt henki. Helvetti vie, miten huono tuuri kävi sitten taas siinäkin. Kyllä täältä olisi hyvin joutanut, mutta kun on niin sitkeetä tekoa, ettei varmaan edes ydinpommi riitä tappamaan. Tänne jäisivät vain minä ja torakat.

Vierailija
67/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa. Tienaa 2000€, mutta säästää 2000€, eli tosiasiassa joku muu on maksanut tai maksaa kaikki elämisen kulut.

Nämä on näitä juttuja: Pirjo-Pyynikki osti purkukuntoisen talon maaseudulta pikkurahalla, remontoi sen lattiasta kattoon 500€:lla ja nyt elelee leppoisasti. Jää kertomatta otsikossa, että Pirjo-Pyynikin isä on rakennusmestari, veli on sähkäri ja aviomies on putkimies ja kaikki työt on tehty talkoohengellä ilmaiseksi ja remppatarvikkeet ostettu firman piikkiin jollain tukkuhinnalla. 

Ja kuinkas monta tuhatta euroa mustikan poiminnalla tienattiin yhdessä päivässä?

Vierailija
68/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää oli hyvä artikkeli. Siinä entinen shoppailuaddikti kertoi elämästään. En ees nähny tässä mitään säästövinkkejä. Edes otsikossa ei ollut että näin sinäkin voit säästää, tässä vinkkejä. Miksi kaikki rahankäytöstä kertovat artikkelit pitäs olla säästövinkkiä. Hyvä että ihmiset kertoo elämästään. Avartaa. Kaikkien elämä ei ole samanlaista.

Itsekin oon säästäny kaupan kassan palkastani (pienempi kuin artikkelin ihmisellä) kymmeniä tuhansia. Perintöä en oo saanu ja sanalla sanoen surkean rahankäytön mallin lapsuudenkodista. Opettelin sijottamaan, suunnittelin, räknäsin, olin sinnikäs. Mut enpä uskaltais kertoa omalla nimellä ja naamalla siitä mitään, koska tulis vaan vihaa ja lokaa niskaan.

Vierailija
69/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää oli hyvä artikkeli. Siinä entinen shoppailuaddikti kertoi elämästään. En ees nähny tässä mitään säästövinkkejä. Edes otsikossa ei ollut että näin sinäkin voit säästää, tässä vinkkejä. Miksi kaikki rahankäytöstä kertovat artikkelit pitäs olla säästövinkkiä. Hyvä että ihmiset kertoo elämästään. Avartaa. Kaikkien elämä ei ole samanlaista.

Itsekin oon säästäny kaupan kassan palkastani (pienempi kuin artikkelin ihmisellä) kymmeniä tuhansia. Perintöä en oo saanu ja sanalla sanoen surkean rahankäytön mallin lapsuudenkodista. Opettelin sijottamaan, suunnittelin, räknäsin, olin sinnikäs. Mut enpä uskaltais kertoa omalla nimellä ja naamalla siitä mitään, koska tulis vaan vihaa ja lokaa niskaan.

Tääpä oliskin oikeasti mielenkiintoinen tarina lukea lehdestä.

Vierailija
70/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen säästöniksinsä olleet vain, että ei osta kalliita keräilynukkeja. Hän ei myöskään lennä enää puolivuosittain Japaniin. 

:D

Vierailija
71/107 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan tässä jutussa ihan hyvääkin asiaa, esim. se omien kulutustottumusten kriittinen tarkastelu. Ei se nyt ihan järkevältä toiminnalta kuulosta, että on monta luottokorttia isolla luottorajalla aina tapissa, koska on vaan pakko ostaa.

Mutta joo, näin Helsingissä asuvana yksinelävänä pätkätyöläisenä jo se asumiskulujen saaminen tuohon 500 euroon kuussa tuntuu mahdottomalta tehtävästä, että eipä niitä säästöjä aina niin kartu...

Vierailija
72/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noni, siis aikamoiset uhraukset kuitenkin! Täällä vaan valitetaan, vaikka helposti voisivat tinkiä ja säästää. Yksikin japaninmatka säästää jo sievoisen summan!

Siksipä minullakin on jo monta tonnia säästössä, kun en ole koskaan lentänyt Japaniin. Enkä muuallekaan. Enkä keräillyt yhtään mitään krääsää.

Vierailija
73/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästää 150-200 euroa kuussa. Ei ole autoa, kulkee polkupyörällä.

Autoilen ja pyöräilen. Ei se pyöräily ihan ilmaista ole: Paskaa pyörää ei kannata ostaa alunperinkään, kunnon pyörä ei ole ilmainen. Pyörää pitää huollattaa, monasti pyörän mukaan pitää erikseen ostaa polkimet, jalka, lokarit, valot. Pyykkiä tulee sitten kertaluokkaan enemmän kun sotkee fillarilla, pyykkikoneen pyöritys ja nopeammin kuluvat vaatteet sekä tihentynyt suihkussa käynnin tarve ottavat sitten osansa. Edelleen: Toki halvempaa kuin autoilu, mutta jotain muuta kuin ilmaista.

Vierailija
74/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan saman verran kokopäivätyöstä päiväkodissa!! Mäkin haluan osa-aikaiseksi askartelukauppaan tällä samalla palkalla. 

Vierailija
75/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankauta.

En ole koskaan tupakoinut, säästöä 30 vuoden ajalta vähintään tonneja vuodessa. Parturissa en ole käynyt melkein 30 vuoteen, säästöä tässäkin useita satasia vuodessa. Ei kyllä mun tilillä näy noi säästetyt rahat.

Vierailija
76/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja vaivaa se, että niitä juttuja tekee pääosin nuoret aikuiset. Tiedätte varmaan sen tunteen, mikä useimmille tulee siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä, että tuntuu tietävänsä kaiken ja ihmettelee miksei kukaan oo ikinä tajunnu tätä?

Keskiverto ihminen on aika tyhmä, se nyt vaan on niin. Jos sulla sitten sattuu olemaan sitten minkäänlaisia edellytyksiä ajatteluun, niin se tulee yleensä vähän myöhässä.

Tää on hyvin näkyvissä nykyään tässä sali ja pyllynesittelymuodissa. 20v tytöt on heti personaltrainereita kun saa leggingsit jalkaan, kun unohtuu et hei, ihminen on luonnostaan kondiksessa tossa iässä. Ei se kyykkyyn pääseminen ja sieltä ylös tee nuoresta mitään fitness ihmettä.

Nuoria 1980-luvulta asti opettaneena, voin sanoa, että näin pölöö väkeä ei tähän mennessä oo nuoret olleet sinä aikana. Hyvin menee. 

Vierailija
77/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina ihan hiton typeriä! Näin Minna säästi 200.000€ vain 10 vuodessa 2000€/kk palkalla. Minna sai 2015 perinnöksi 150.000€ osakesalkun ja siitä innostus sijoittamiseen alkoi...

Näin Sirpa elää 50€ budjetilla koko viikon. Täytti jääkaapin 200€ edellisviikolla, käy 5 päivänä viikossa työnantajan tukemassa lounasravintolassa, joten näin lounaan hintaa ei lasketa viikkobudjettiin.

Pariskunta Pertti ja Pirkko ovat kummatkin vasta 27 vuotiaita ja he ovat jo 20 asunnon asuntosijoittajia. Kummatkin lääkäreitä ja heidän molempien vanhemmat taanneet ensimmäiset asunnot.

Tykkään yleensä lukea menestystarinoita ja kuinka sniiduilla rahan kanssa, mutta nämä ei inspiroi yhtään ja lähinna vit uttaa lukea ja miettiä, että mikä sensaatiohakuisuus tässä taas oli?

Vierailija
78/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaa 2000 euroa kuukaudessa ja säästää 2000 euroa vuodessa. Eihän tuo ole kuin noin 170 euron säästösumma kuukaudessa. Onnistuu noilla tuloilla helposti, kun ei ole kotona asuvia lapsia ja puoliso maksaa puolet kuluista. Itse saan tuota enemmän säästöön tuota pienemmillä tuloilla. Kaiken avain on budjetointi ja kuluseuranta.

Vierailija
79/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankauta.

En ole koskaan tupakoinut, säästöä 30 vuoden ajalta vähintään tonneja vuodessa. Parturissa en ole käynyt melkein 30 vuoteen, säästöä tässäkin useita satasia vuodessa. Ei kyllä mun tilillä näy noi säästetyt rahat.

Sinun pitää ostaa leikisti joka kauppareissu aski tupakkaa ja sitten kotiin päästyä siirtää tupakka-askin hinta säästötilille. Samoin laita kalenteriin parturi neljä kertaa vuodessa ja sen suhteen teet samoin.

Itse odotin asuntolainan loppumista kuin kuuta nousevaa. Olihan sitä alussa rahaa enemmän käytössä, mutta siihen tottui ja sitten tuntui, että mikään ei muuttunut. Kuulin sitten myöhemmin hyvän vinkin, että lainan maksamisen jälkeen kannattaa jatkaa elämistä kuten maksaisi lainaa vieläkin ja siirtää lainasumman säästötilille. Olisinpa hoksannut tuon.

Vierailija
80/107 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankauta.

Sinun pitää ostaa leikisti joka kauppareissu aski tupakkaa ja sitten kotiin päästyä siirtää tupakka-askin hinta säästötilille. Samoin laita kalenteriin parturi neljä kertaa vuodessa ja sen suhteen teet samoin.

Itse odotin asuntolainan loppumista kuin kuuta no

Miksi siirtää rahat säästötilille? Miksi maksaa asuntolainaa vimmatusti, jos lainan korko on vain muutamia prosentteja? Tätä kyselin kaveriltani viime syksynä, ja kehotin ostamaan esim. Nordean osakkeita sen sijaan että tekee ylimääräisiä lyhennyksiä 50 tonnin lainaansa. Ei tarttunut ideaan. Nordean osake maksoi silloin reilun kympin, nyt melkein 13,50€. Joka kevät tipahtaa melkein euron osinkokin. Kaveri mieluummin maksoi lainaa pois ja siirsi loput rahat jumiin n. 2% tuottavalle talletustilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä