Jos pääsisit ajassa taaksepäin, jättäisitkö lapset hankkimatta? Rehellisesti
Ajatusleikki: jos pääsisit ajassa taaksepäin ja pystyisit muuttamaan elämäsi kulkua, jättäisitkö lapsen/lapset hankkimatta?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! T. Vieraannutettu isä
Sama.
Tyhmä kysymys. En ikinä.Lapset ovat siunaus.
En todellakaan. Siitä huolimatta että minulld tuli synnytyksen jälkeinen masennus ja alkuun meillä oli niin vaikeaa ettdn tiedä miten selvittiin.
Lapset on Jumalan lahja, ja on tarkoitus että syntyy uusia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista lukea, miten monella olisi surullinen ja tarkoitukseton elämä ilman tenavia ympärillä. Eikö teillä ole mitään kunnianhimoa esim. ammatillisesti, ei mitään kiinnostavaa harrastusta, ei ystäviä? Elämällänne ei ole varsinaisesti tavoitteita? Kyllä sitten onkin helppoa ymmärtää, että teidän on vaikea tajuta velan valintaa. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
Mulle on lusikalla annettu mm. silinterihattu ja miekka. (no okei, ne piti itse maksaa)
En. He ovat niin hyviä tyyppejä, mahtavia ihmisiä. Voin heitä katsoessaan kokea, että olen saanut elämässäni aikaan sentään jotakin järkevää.
Kyllä jättäisin. Minusta ei alun alkujaankaan ollut tähän. Hommani toki hoidan ja lapsista huolehdin lain mukaisesti kun tähän kerran olen ryhtynytkin, mutta jos voisin painaa peruutusnappia, painaisin sitä heti.
Arki on ollut todella hirveää ja ahdistavaa viimeiset 12 vuotta. Lapsiin ei ole syntynyt minkäänlaisia rakkaudellisia tunteita vuosien aikana ja heidän seuransa tuntuu pakkopullalta. Onneksi tästä ansasta pääsee kun täyttävät 18. Silloin myyn omaisuuteni ja nostan kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys. Tällaista kysymystä ei tee kuin lapseton ihminen. Lapsen hankkiminen ei ikinä aiheuta minkäänlaista katumusta. Päinvastoin, sitä ihmettelee että kuinka tyhjää elämä olisi ilman lapsia.
Olisin hankkinut aikaisemmin lapsia jotta olisin voinut hankkia toisen lapsen.
Oletpa naiivi. Entä narkkarilapset? Jne?
Lapsettomat luulevat, että oman lapsen jonkinlainen vastoinkäyminen tekisi lapsesta hyljeksittävän. Se paljastaa oleellisen puutteellisen ajatusmallin lapsettomien päässä.
Rakkaus lapseen on pyyteetöntä koska luonto on sen niin tarkoittanut. Lapsen hylkääminen ei tule kysymykseen, mitä lapsettomat eivät näköjään ymmärrä. Lapsettomien aivot on epäkypsät ja itsekkäät.
Kyllä, enkä ottaisi edes vakituista naista. Niin paljon olisi ollut tarjolla vela-naisia joiden kanssa olisi voinut kevytdeittailla ilman mitään naisten vaatimuksia kotileikkeihin.
Lapsi on aina mahdollisuus.
Keski-ikäinen tai vanha ihminen on useimmiten hukkaan heitetty mahdollisuus.
Mutta aina harvoin, 1/1000, syntyy niitä ihmisiä, joiden syntyminen on niin suuri lahja, että niiden muiden 999 kannatti syntyä, vaikka melko turhaankin, että saadaan edes se YKSI ihminen, joka ikään kuin valaisee niiden muiden pienten ihmisten jättämät varjot.
Jos menisin ajassa taaksepäin aikaan, jolloin mulla ei vielä ollu lapsia, nii enhän mä tietäis, että saan juuri nämä lapset. Miten osaisin kaivata heitä...? Kaipaatko sä niitä lapsia, jotka ei ees koskaan oo syntyny eikä ollu olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys. Tällaista kysymystä ei tee kuin lapseton ihminen. Lapsen hankkiminen ei ikinä aiheuta minkäänlaista katumusta. Päinvastoin, sitä ihmettelee että kuinka tyhjää elämä olisi ilman lapsia.
Olisin hankkinut aikaisemmin lapsia jotta olisin voinut hankkia toisen lapsen.
Oletpa naiivi. Entä narkkarilapset? Jne?
Lapsettomat luulevat, että oman lapsen jonkinlainen vastoinkäyminen tekisi lapsesta hyljeksittävän. Se paljastaa oleellisen puutteellisen ajatusmallin lapsettomien päässä.
Rakkaus lapseen on pyyteetöntä koska luonto on sen niin tarkoittanut. Lapsen hylkääminen ei tule kysymykseen, mitä lapsettomat eivät näköjään ymmärrä. Lapsettomien aivot on epäkypsät ja itsekkäät.
Itsekkyys lisääntynyt, ei haluta sitoutua mihinkään. Hankitaan koira josta pääsee helposti viemällä piikille. Mediassa inhottaa kun hankitaan koiria, joita sitten kynsitään pitkillä rakennekynsillä yök. Eihän nyt ihminenkään tykkää, että joku jatkuvasti kynsii muka rapsuttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on aina mahdollisuus.
Keski-ikäinen tai vanha ihminen on useimmiten hukkaan heitetty mahdollisuus.
Mutta aina harvoin, 1/1000, syntyy niitä ihmisiä, joiden syntyminen on niin suuri lahja, että niiden muiden 999 kannatti syntyä, vaikka melko turhaankin, että saadaan edes se YKSI ihminen, joka ikään kuin valaisee niiden muiden pienten ihmisten jättämät varjot.
Mitä tarkoitat? Mistä revit tuon 1/1000?
Mikä on sinusta lahja? Miten tämä YKSI valaisee muut?
Puheeksi on liian abstraktia ilman konkretiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista lukea, miten monella olisi surullinen ja tarkoitukseton elämä ilman tenavia ympärillä. Eikö teillä ole mitään kunnianhimoa esim. ammatillisesti, ei mitään kiinnostavaa harrastusta, ei ystäviä? Elämällänne ei ole varsinaisesti tavoitteita? Kyllä sitten onkin helppoa ymmärtää, että teidän on vaikea tajuta velan valintaa. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
Elämän on hauskempaa vanhuksena kun on lapsia ja lastenlapsia.
Kuka hoitaa sinua kun olet vanhus? Jonkun toisen lapsi?
Kuka opastaa sinua uuden teknologian käytössä kun olet vanhus?
Mitä sinusta jää jälkeen kun kuolet? Tyhjä elämä ja maksettu asunto!
Elätkö 50-luvulla? Kuka opastaa uuden teknologian käytössä... Nykyisiä 35-75-vuotiaita🤣 Osaavat kuule ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä lapsia on halunnut ja saanut, niin on ihan selvää, että kuvitelma elämästä ilman lapsia tuntuisi tyhjältä ja tarkoituksettomalta. Se ei tarkoita, etteikö elämässä samalla olisi muutakin, työt, ystävät harrastukset. Mutta sitähän ei vela omalla rajoittuneella kokemusmaailmallaan pysty ymmärtämään.
Jättäisin sekuntiakaan miettimättä.
Rehellisesti, lähti duunit alta... Joten jättäisin tekemättä, vaikka rakkaita ovatkin. Nyt he joutuvat kärsimään tästä nuorisotyöttömyydestä ja leikkauksista, mistä itse kärsin 90-luvulla.
En jättäisi lasta hankkimatta. Mutta hyppäisin samalla aikakoneella ne kaksi ja puoli ensimmäistä unetonta vuotta yli. Niiden vuosien takia lapsiluku jäi yhteen.
Tuon yhden kanssa voimavarani olivat riittävät, useamman kanssa ei välttämättä olisi ollut. Lapsi on antanut elämään paljon iloa, vaikka myös huolta. Hän on kasvattanut minua ihmisenä siinä missä minä ja isänsä olemme kasvattaneet hänet vastuulliseksi ja hyvin voivaksi aikuiseksi.
Lapsi ei ole estänyt harrastuksia eikä työelämässä kehittymistä, niin kuin joku ketjussa epäili. Päin vastoin. Olen aikuisiällä opiskellut ja hankkinut itselleni täysin uuden uran. Järjestelyjä se vaati, mutta kahden vanhemman taloudessa työn ja opiskelun yhdistäminen oli vain järjestelyasia.
Mitä tarkoitat? Ei ole mitään narkkarilapsia. On ihmisiä jotka voivat käyttää huumeita ja olla niistä riippuvaisia. Hekin voivat päästä huumeista eroon ja olla jonkun rakastettavia lapsia.
Sinulla ei ole lapsia selvästikään.