IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vaikeita vaatimuksia työemässä kenelle vain :(
"Uudessa työssä oli Annan mukaan paljon vaatimuksia: hänen piti olla kassalla ja samaan aikaan hinnoitella tuotteita, katsoa varkaiden perään ja siivota myymälää."
Niin ja yllättäen tuo on myyjien joka päivästä työtä, myös kirpputorilla.
Jep. Ja vielä kusipäisiä ihmisiä sietää kyselemässä ja vaatimassa ympärillään joka päivä. Silti me jotenkin vain selviämme. Olisko aika myös aapeen yrittää tehdä osansa? Ei mekään nimittäin riemusta tanssahdellen töihin hypähdellä joka aamu. Elämä vaan on semmoista.
Nysvä, jolta ei ole koskaan vaadittu mitään ,ettei tule paha mieli "ei mieluisista" asioista. Mutta eikös tässä mennä jo vähintäänkin toista sukupolvea, eikö äitinsä ollut/ole samanlainen? Sukuvika. Toivottavasti eivät enää lisäänny.
Yksi syy lisää, miksi kännykkäkielto kouluissa olisi hyvä pitää kaikkialla voimassa koko koulupäivän.
Mutta annetaan tällekin nykyään liian suuri painoarvo, että joku asia laitetaan nettiin "niin sitten se on siellä ikuisesti". Nettiin laitetaan joka sekunti niin paljon sisältöä, ettei yhden ihmisen kömmähdys luokan edessä pysy kenenkään muistissa tai algoritmissa kahta päivää kauempaa. Varsinkin kun siihen päälle lisää kaiken AI-hutun ja sen, että nämä asiat leviävät globaalisti, eli suomalaiset nuoret nauravat amerikkalaisten nuorten tiktok-videoille. Pitää olla tosi räikeää, rasistista tai laitonta, että oikeastaan mikään nettin laitettu enää seuraisi sinua vuosien päästä. Ellet sitten ole ammatiltasi joku sisällön tuottaja, jolloin kaikki nettiin sinusta laitettu liittyy olennaisesti elantoosi ja sinuun ihmisenä. Kenestäkään tavallisesta tallaajasta ei enää ole vuosia myöhemmin löydettävissä mitään "Sanna röyhtäisi kesken esityksen mantsan tunnilla"-videota, vaikka etsisi millä hakusanalla. Tai jos kömmähdyksesi pääsisikin ihan räjähdysmäisen globaalin meemin tasolle, niin ei kukaan vuosia myöhemmin enää osaa yhdistää, että se olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun herkkyys sotketaan tällaisiin ilmiselviin mt-ongelmiin
tämä, jutun lukemalla selviää että ne ongelmat on paljon laajempia kun joku herkkyys..jos keskustassakin kuvittelee että kanssakulkijat jotenkin häntä arvioivat..mutta hän ainakin työllistää systeemiä koko rahalla ja näyttää nauttivan huomiosta ja että saa puhua omista ongelmista. Pysyvään työhön tuskin on päätymässä.
"...mutta hän ainakin työllistää systeemiä koko rahalla ja näyttää nauttivan huomiosta ja että saa puhua omista ongelmista. "
Mikä vika sinusta siinä on, että mielenterveysongelmista kirjoitetaan ja tietous näistäkin asioista lisääntyy? Minusta sekin on tärkeää. Miksi pitäisi olla hyshys? Ja toiseksikin, nienomaan huomiota hän ei itselleen hakenut, hän ei esiinny omalla nimellä tai kuvalla, vaan nimenomaan haluaa pitää yksityisyytensä.
Sinun ajatuksesi asiasta on pahansuopa ja suoraan myös virheellinen.
Jotenkin on hyvin vaikea ymmärtää miten esimerkiksi siivoaminen on liian rajua herkkyyden vuoksi.
En pysty ollenkaan eläytymään tuollaisen ihmisen ajatusmaailmaan. Aivan alien.
Minun maailmassani esimerkiksi taistelu suolien ja veren peittämällä taistelukentällä saattaisi olla liian rajua - tai sitten ei sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat hyysätä heikoimpiaan. Siihen koko yhteiskuntamme perustuu, heikkojen hyysäämiseen.
Lopputulos on vaan että noi heikommat vaan lisääntyy. Lopuksi kuormasta syöjien osuus on niin suuri että kamelilta (yhteiskunnalta) katkeaa selkä.
Ja nyt se lisääntyminen onkin pahasta...
Vai olisiko kuitenkin niin, että vain "oikeiden" tahojen pitäisi saada lisääntyä? Ja sinä haluat päättää, keitä nämä "oikeat" tahot ovat?
Suomessa on yli 3000 työtöntä lähihoitajaa vaikka lähihoitajaksi kouluttamisen piti ratkaista koko Suomen työttömyys vielä muutama vuosi sitten. Näillehän piti riittää rajattomasti työtä täältä ikuisuuteen.
On aivan turha ilmoittautua liian herkäksi töihin kun tuolla koulutuksella ei muutenkaan tule koskaan työllistymään. Siellä on 2999 työtöntä mutta vähemmän herkkää jonossa ensin eikä yksikään niistäkään tule töitä saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää herätä aikaisin, ilmaantua paikalle ja työtehtäviäkin pitäisi vielä tehdä.
Onhan nuo jo ylitsepääsemättömiä vaatimuksia kenelle tahansa.
🤣🤣
On se rankkaa tämä työelämä ja varsinkin maanantaisin itsellenikin erityisherkkyys puskee päälle.
Vierailija kirjoitti:
No käsi ylös kuka haluaa hänenlaisensa erityiskerkän palkata töihin tai työkaveriksi? Niinpä.
Oikea paikka on eläkkeellä. Ihan turha on pallotella työkokeiluissa ja kursseilla.
Kyllä hänkin voisi esimerkiksi hyllyttää kaupassa 4h päivässä. Tuskin siitä kuormittuisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kohta nelikymppinen pitkäaikaistyötön ja luottamus ihmisiin nolla. Lapsena mennyt jo perusluottamus jos sitä on koskaan ollutkaan ja kiusaamisen takia loputkin. Uskon että ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen. He voivat kylläkin esittää mukavaa esim. rahaa tai palkkaa vastaan. Minulla ei ole kavereita, en ole koskaan seurustellut enkä koe mitään halua olla työelämässä.
Siis mielestäsi kaikki; ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen?? Ihan kamalaa tekstiä. Petoja? Melkein voisin mieleni tästä pahoittaa, mutta haluan kuitenkin ymmärtää mielenterveysongelmaisia....
Olen eri vastaaja. Tässäkin keskustelussa pahantahtoiset kommentit keräävät paljon ylä
Tällaisissa keskusteluissa peukutuksia saavat eniten kaikki "Minunkin on vain pitänyt sopeutua!"- ja "Ei me muutkaan voida jättää töitä tekemättä siksi, että ahdistaa!" -kommentit.
Rivien välistä voi kyllä lukea, että kirjoittaja itse on kärsinyt - ja kärsii todennäköisesti edelleen - siitä, että hänet on pakotettu suoriutumaan kykyjensä ja voimiensa äärirajoilla riippumatta siitä, onko hän ollut edes työkykyinen. Kaikki eivät romahda mutta kääntävät tuskan ja uupumuksen ulospäin esimerkiksi työkavereita kiusaamalla tai haukkumalla ihmisiä keskustelupalstoilla. Itse asiassa tällainen oireilu on paljon vakavampaa kuin "pelkkä" romahtaminen. Siinähän laitetaan vahinko kiertämään ja muut kärsimään siksi, että itsellä on paha olla.
"Kun minä en saanut helpotuksia, niin et saa sinäkään." Selvä. Jatketaan vaan samaa rataa. Jossain vaiheessa saatetaan toki huomata, että vähemmistö ihmisistä on enää työelämässä ja muut loppuunpalaneet ja elämänhalunsa menettäneet joko ennenaikaisesti haudassa tai työssäkäyvien "elätettävinä". Mutta mitäpä pienistä. Pääasia, että kaikille on samat säännöt ja piste.
Kyllä nykyajan työelämä on aivan överiksi vedettyä suorittamista hyvin monessa paikassa. Itse duunarityöpaikoissa ja olen keskustellut vanhempien työntekijöiden kanssa parissakin työpaikassa, nykyajan tavoitteet on yhdellä ihmisellä nousseet aivan älyttömästi 90-luvultakin, yksi ihminen hoitaa 2-3 työt, eikä itse työnteko ole juurikaan helpottunut/muuttunut. Siinähän vaan duunarina suoritat enemmän ja enemmän. Alkaa yhdellä jos toisellakin pää leviämään, kun pitää sykkiä paikasta toiseen.
Minäkin olen liian herkkä laiskottelamaan niin elelen vain veronmaksajien piikkiin, enkä mene koskaan töihin.
Elintason suhteen olen kuitenkin melko vaativa, pitää sada kaikki, mitä muutkin, muutoin vetoa syrjintään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnallamme ei ole varaa tällaisiin. Resursseja palaa häneen tolkuttomasti.
Fyysisiin sairauksiin on kuitenkin varaa? E näillä ole eroa keskenään. Sairas kuin sairas. Osa kansalaisista on työkyvyttömiä tai heillä on alentunut työkyky syystä tai toisesta.
Yhteiskunnalla ei ole varaa tuollaiseen ymmärtämättömyyten, mitä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käsi ylös kuka haluaa hänenlaisensa erityiskerkän palkata töihin tai työkaveriksi? Niinpä.
Oikea paikka on eläkkeellä. Ihan turha on pallotella työkokeiluissa ja kursseilla.
Oikea paikka on eutanasiapiikin kautta mullan alle. Ei ole varaa elättää tämmöisiä ameeboja yhtään enää.
Pistäkää ihmeessä piikit jakoon. Moni lähtee ilomielin systeemiänne kuormittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat hyysätä heikoimpiaan. Siihen koko yhteiskuntamme perustuu, heikkojen hyysäämiseen.
Lopputulos on vaan että noi heikommat vaan lisääntyy. Lopuksi kuormasta syöjien osuus on niin suuri että kamelilta (yhteiskunnalta) katkeaa selkä.
Ja nyt se lisääntyminen onkin pahasta...
Vai olisiko kuitenkin niin, että vain "oikeiden" tahojen pitäisi saada lisääntyä? Ja sinä haluat päättää, keitä nämä "oikeat" tahot ovat?
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta voitko tosiaan täysin väittää vastaan? Nykyään näyttää olevan, että sossuporukka sikiää eniten, samoin ma m u t. Fiksut ja kouluttautuneet hankkivat ehkä yhden tai kaksi lasta tai ovat kokonaan ilman. Onhan tämä hälyttävää? Kohta ollaan yhtä fiksuja ja terveitä kauttaaltaan kuin keskilännen punaniskajenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hänkin voisi esimerkiksi hyllyttää kaupassa 4h päivässä. Tuskin siitä kuormittuisi liikaa.
Ei vaan riitä puolelle valtakuntaa töitä hyllyttäjinä tai kirjastossa. Pitää jaksaa ja pystyä vähän muuhunkin.
Miten näillä kaikilla valittajilla on aina kuitenkin parisuhde ja haluavat naamansa lehteen? Se ei sitten ahdista sosiaalisesti??
Itse sosiaalisista tilanteista ahdistuvana en voisi kuvitella kauheampaa kuin se että joutuisi lehteen ja vähän vaikea on kuvitella parisuhdettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on 300 000 ei-erikoisherkkää työtöntä jonossa ennen tätä lähihoitajaa.
Kyllä suomen talous ampaiseekin rakettimaiseen nousuun kun kaikki 300 000 käyvät vuorollaan laittamassa tölkin hyllyyn 14 päivän välein ja työttömyys poistuu Suomesta kokonaan.
Tämä on vain järjestelykysymys.
Ei tarvitse olla tyhmä idioottivajakki ihmetelläkseen, miten tuollaisia sairauksia ei 50 vuotta sitten ollut olemassakaan, masennuskin oli sellainen, ettei aidosti jaksanut nousta vuoteesta. Nyt tulee paha mieli, kun joku katsoo kohti.
Erityisherkkä tuntuu olevan syy sille, että yhteiskunnan tulee maksaa kaikki ja muiden pitää tarjota turvatyöpaikka, jossa ei tarvitse tehdä mitään, mutta on kivaa.