Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
1041/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä olet varastanut minulta koulutuksen, hammashoidon, kaikki tukesi. Asioita joita en ole itse saanut, mutta silti pääni on terve, en ol vanhoja enkä nuoria vihaamassa. Sulla ei pääkkö ymmärrä että joskus olet vanha sinäkin."

Kiva. Olin juuri sanomassa samaa....

Tosin paremmalla kieliopilla.

Vierailija
1042/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kansantalous on tuhottu ja velkaa otettu kiihtyvään tahtiin, eikä muuta enää keksitä niin eläkeläisiltä voi napata sen minkä he ovat kovalla työllä ansainneet ja jonka varaan ovat loppuelämänsä laskeneet, onneksi olkoon hallitus, olette jo vieneet lapsilta ja opiskelijoilta ja köyhiltä ja työttömiltä, nyt ruvetaan viemään mummojen eläkkeet. 

Olen aina ajatellut että rikollisten alin pohjasakka on niitä jotka kulkevat huijaamassa vanhuksia, tai pöllivät niiden käsilaukkuja. Nyt sellaiset ovat hallituksessa.

Eläkeläisethän ne pöllii viidesosan nuoren palkansaajan palkasta omien eläkkeidensä maksamiseksi.

Laskutaito hukassa?7,15 prosenttia tai 25 prosenttia ei ole kumpikaan viidesosa.Samat eläkemaksut olen maksanut kuin sinäkin ja muut nuoremmat eläkeläiset myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne etuoikeutetut sedät ja tädit on suuria ikäluokkia, ahkeria äänestäjiä, jotka valitsevat tämän maan johtajat ja politiikan.

Vierailija
1044/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunnollinen selkäsauna tekisi nykykersoillekin hyvää. Turhat avustajat pois ja selkään joka iikalle."

Voit ihan vapaasti kertoa, mistä sinut löytää. Varmasti löytyy ihmisiä, jotka mielellään toteuttavat toiveesi. Älä yllätys, jos satut olemaan vastaanottavana osapuolena tuossa selkäsaunassa.

Mietin, että mistä kaikki se itsekkyys ja viha tulee. Sieltähän se tulee niiltä nykyisiltä (ja aiemmilta) eläkeläisiltä. Siis niiltä iäkkäiltä. Teiltä tuo kaikki on opittu. Paska säkä. Nyt olette vastaanottajana. Turhaa ulisette.

Vierailija
1045/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Loppuiko argumentit?Samaa voi väittää sinustakin.-eri"

Ei loppunut. En "argumentoi". Enkä ole missään väittänyt etten varastaisi. Yritän vaan pitää sen "varastamisen" mahdollisimman pienenä. En hanki uusia puhelimia jatkuvasti. Kierrän pikamuodin kaukaa. En osta mitään Temusta (tai vastaavista). Silti elän "yli varojen". Koska synnyin Suomeen.

Joo, me vanhat ostetaan joka vuosi uusi puhelin, (oikeasti  kun entinen rikki)  olemme muodikkaita, Tokmannilta ostetuissa vaatteissa.  Mutta koska tunnetusti emme osaa nettiä, emme tilaa Temusta mitään . Aika samaa siis.

Vierailija
1046/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kunnollinen selkäsauna tekisi nykykersoillekin hyvää. Turhat avustajat pois ja selkään joka iikalle."

Voit ihan vapaasti kertoa, mistä sinut löytää. Varmasti löytyy ihmisiä, jotka mielellään toteuttavat toiveesi. Älä yllätys, jos satut olemaan vastaanottavana osapuolena tuossa selkäsaunassa.

Mietin, että mistä kaikki se itsekkyys ja viha tulee. Sieltähän se tulee niiltä nykyisiltä (ja aiemmilta) eläkeläisiltä. Siis niiltä iäkkäiltä. Teiltä tuo kaikki on opittu. Paska säkä. Nyt olette vastaanottajana. Turhaa ulisette.

Älä ylläty...ei yllätys...

Vierailija
1047/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Loppuiko argumentit?Samaa voi väittää sinustakin.-eri"

Ei loppunut. En "argumentoi". Enkä ole missään väittänyt etten varastaisi. Yritän vaan pitää sen "varastamisen" mahdollisimman pienenä. En hanki uusia puhelimia jatkuvasti. Kierrän pikamuodin kaukaa. En osta mitään Temusta (tai vastaavista). Silti elän "yli varojen". Koska synnyin Suomeen.

Joo, me vanhat ostetaan joka vuosi uusi puhelin, (oikeasti  kun entinen rikki)  olemme muodikkaita, Tokmannilta ostetuissa vaatteissa.  Mutta koska tunnetusti emme osaa nettiä, emme tilaa Temusta mitään . Aika samaa siis.

Silti ulina taitaa olla ainoa, minkä enää osaat? Etkö ole oppinut elämässäsi yhtään mitään? Kuten vaikka sitä, että kusipäitä löytyy jokaisesta ikäluokasta. Myös sieltä eläkeläisistä. Tai sitä, että tulevaisuus ei ole nuoremmille mikään kovin toiveikas.

Vierailija
1048/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinä olet varastanut minulta koulutuksen, hammashoidon, kaikki tukesi. Asioita joita en ole itse saanut, mutta silti pääni on terve, en ol vanhoja enkä nuoria vihaamassa. Sulla ei pääkkö ymmärrä että joskus olet vanha sinäkin."

Pitäisikö kansakoulun käyneen osata vielä 80 v kielioppi, mennä kielenhuoltokurssille?  Taas tuli nolous ja kompleksi köyhyyden lisäksi.

Roikutko tällä sivulla kaikki päivät?

Mikäli vastaus on kyllä, ovat ongelmasi suurempia kuin kielioppi.

Vierailija
1049/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ne etuoikeutetut sedät ja tädit on suuria ikäluokkia, ahkeria äänestäjiä, jotka valitsevat tämän maan johtajat ja politiikan.

Heitä on n 300 000 jäljellä.  Missä teidän asiatietonne oikein ovat.

Kaikkiaan heitä oli 600 000 +.  He eivät koskaan ole olleet mikään enemmistö äänestäjissä.

Kansakouluihin aiheuttivat ruuhkaa,  ja oppikouluja ei ollut fyysisesti niin paljon että kaikki pääsykokeissa pärjänneet olisivat sopineet.   

Vierailija
1050/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän meillä puhuta edes yhteiskuntaluokkien välisestä oikeudenmukaisuudesta vaan uskotaan, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet.

Vierailija
1051/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kansakoulun käyneen osata vielä 80 v kielioppi, mennä kielenhuoltokurssille?  Taas tuli nolous ja kompleksi köyhyyden lisäksi.

Roikutko tällä sivulla kaikki päivät?

Mikäli vastaus on kyllä, ovat ongelmasi suurempia kuin kielioppi.

Mattoa tässä olen samalla kutonut.  Osaatko?  Miksi vihaat vanhuksia, eikö sulla nuorella ihmisellä ole elämää kun olet vauvapalstalla?

Vierailija
1052/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joku aika sitten keskustelun aloituksen tänne juuri siitä,  että pitäisi olla eläkekatto.  Kukaan eläkeläinen ei tarvitse yli 3k kuussa oleiluun ja niillä samoilla tyypeillä ( koska ovat olleet hyvissä asemissa) on aikoja sitten asunnon, mökit ja autot maksettu. V* tuttaa suorastaan.  En leikkaisi kansaneläkettä saavilta vaan näiltä etuoikeutetuilta jotka vielä omasta kuplastaan äänestelevät , mitä sattuu kun käsitys nykytilanteesta Suomessa on vajavainen.  Aloitukseni meni poistoon samoin tein.  On se kumma. Miksi täällä kunnioitetaan rikkaita vanhuksia enemmän kuin lapsia?? 

Vierailija
1053/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kansantalous on tuhottu ja velkaa otettu kiihtyvään tahtiin, eikä muuta enää keksitä niin eläkeläisiltä voi napata sen minkä he ovat kovalla työllä ansainneet ja jonka varaan ovat loppuelämänsä laskeneet, onneksi olkoon hallitus, olette jo vieneet lapsilta ja opiskelijoilta ja köyhiltä ja työttömiltä, nyt ruvetaan viemään mummojen eläkkeet. 

Olen aina ajatellut että rikollisten alin pohjasakka on niitä jotka kulkevat huijaamassa vanhuksia, tai pöllivät niiden käsilaukkuja. Nyt sellaiset ovat hallituksessa.

Eläkeläisethän ne pöllii viidesosan nuoren palkansaajan palkasta omien eläkkeidensä maksamiseksi.

Eikö hävetä osoittaa ettei ymmärrä tilinauhaansa jos sellaisen saa?  Eikä verotustaan?

Vierailija
1054/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mattoa tässä olen samalla kutonut. Osaatko? Miksi vihaat vanhuksia, eikö sulla nuorella ihmisellä ole elämää kun olet vauvapalstalla?"

Meistä kahdesta vain sinussa on vihaa.

Olen joskus lapsena mummin kanssa kutonut pienen maton. Yllätys.

Vierailija
1055/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin tulee hyvin nopeasti näitä luettua selväksi, miten keskeisesti raha ja talous vaikuttaa vaikkapa lisääntymissuunnitelmiin. Jostain syystä tämä aina julkisessa keskustelussa lakaistaan maton alle ja tutkijatkin keksivät ties mitä selityksiä ettei raha vaikuta lasten hankintaan. Tietysti vaikuttaa, ehkä kaikkein eniten sen jälkeen kun kumppani vain on valittu. Aika keskeinen kysymys jatkon kannalta. 

Tämä.

Vierailija
1056/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mattoa tässä olen samalla kutonut. Osaatko? Miksi vihaat vanhuksia, eikö sulla nuorella ihmisellä ole elämää kun olet vauvapalstalla?"

Mitä sitten täällä nokittelet vanhoja ja riehut eläkkeistä.  Mummisi osasi käden taitoja, hienoa.  Sinä vietät aikasi netissä, toivottavasti sulla on jotain muutakin elämän sisältöä.

Vierailija
1057/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten täällä nokittelet vanhoja ja riehut eläkkeistä.  Mummisi osasi käden taitoja, hienoa.  Sinä vietät aikasi netissä, toivottavasti sulla on jotain muutakin elämän sisältöä.

Ensinnäkin. En ole valittanut täällä eläkeläisistä. Olen ollut "eläkeläinen". Työkyvytön. Eli turhaan raivoat minulle. Olen kokenut sen autuuden, kun elää täysin (pienten) tukien varassa, eikä mitään pysty suunnittelemaan. Toiseksi. En ole nykyään työkyvytön. Käyn töissä. Täällä lähinnä pyörähdän välillä. Pidin vasta melkein puoli vuotta taukoa tästä sivustosta, kun meni kuppi nurin.

Olisi sinunkin välillä hyvä laskeutua sieltä norsunluutornista. Et todellisuudessa tiedä, kenen kanssa täällä keskustelet. Tai mitä he/me ovat/olemme kokeneet.

Vierailija
1058/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitteko te eläkeläiset kaupassa töissä palkkatuella 10 kuukautta ja sitten työttömänä j sitten työkokeilussa 595 työmarkkinstuella laitoitte palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa

Onko sun työttömyytesi eläkeläisten syy?

Miksi sun vihasi kohdistuu eläkeläisiin, jotka eivät asialle mitään voi. Varmaan ihan jokainen eläkeläinenkin toivoisi, että työllisyystilanne oli parempi.

Hyvin sanottu.

Te edustatte mallikkaasti ihmisiä, jotka ei osaa/kykene ajattelemaan kokonaisuuksia ja monia kausaaliketjuja. Ja olette väärässä. Jos työantajien ja työntekijöiden pakolliset eläkemaksut ei olisi neljäsosaa palkasta, koska nyt maksussa oleviin eläkkeisiin niistä menee huikeat 75% (koska eläkeläisten suuri

Toivotan sinulle mahdollisimman pientä eläkettä kun tulet vanhaksi.  Ehkä koko eläkejärjestelmä voidaan lopettaa,  maksaa laskennallinen eläke ulos kaikille ja palauttaa kerätyt rahat työnantajille.  Sitten olllaan samassa kuin 1800 -luvulla, mummot ja orvot huutolaisina, hyvät patruunat antavat joitain "lutikkalinnoja" entisten työläistensä eläkekämpiksi.

Sitten voidaan lapsellisesti ajatella että näin tulee uusi nokia, paperi menee kaupaksi, ulkomailla sulkevat omat sellu/paperitehtaansa.  Kansan ostovoima nousee kohisten.  Vanhat lakkaavat kumuttamasta ja kun ei ole tuloja eivät maksa verojakaan.

Vierailija
1059/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tehdään johtopäätökset kirjoitetuista kommenteista.  

Vierailija
1060/1140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, voin hakea asumistuki taulukot. 

Hae mieluummin TÖIHIN ettei tarvitse taulukoita plarata.

Kumma juttu kun työpaikanhausta on noille paljon enemmän vaivaa, kuinrilaisten tukien kaivelusta kelan sivuilta 

Nykyään haetaan vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille www.tyomarkkinatori.fi

Pitää hakea työpaikkoja mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Ja niitä työpaikkoja ei ole tarpeeksi auki. 

Ja sen hakemuksen voi laatia niin, että kilometrin päähän näkee ettei haluja työllistyä ole oi

Voin vahvistaa. Meillä on haku auki ja välillä tulee työhakemuksia, joissa ei ole mitään vapaamuotoista hakemusta, ainoastaan CV-liitteenä. Ja näkee, että ihan toisenlaisia töitä tehnyt koko elämänsä.