Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
41/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä ole.

Ajatelkaapa sotien sukupolvia. Missä oikeudenmukaisuus????

Vierailija
42/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkytyin kun katsoin suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempieni lääkkeitä. Lääkkeet maksavat yli 2000 €/kk! Tai siis yhteiskunta (veronmaksajat) maksaa nämä, he maksavat itse vain omavastuun. 

Jopa on paljon lääkkeitä, voisitko avata mitkä maksavat noin  paljon?  Hyvin, hyvin sairaita ja sinä ilkeilet?

Lääkkeiden oma vastuu on yli 600 euroa vuodessa, senjälkeen 2,50 euroa pakkaus.

Itse en pääse tuohon rajaan.  Peruslääkkeet, kuten vp ja metformi ovat melko halpoja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä oikeudenmukaisuudella tarkoitetaan? Sitäkö että nämä jotka opiskeli ja kaikki kulut maksettiin käteen, niin nyt siltä porukalta odotetaan vastavuoroisesti jotain näyttöjä? Eikä pelkästään sitä että vetää peukkua ja etsii itseään? 

Vierailija
44/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisuudesta?

Mitä oikeudenmukaista on esimerkiksi 60% verotuksessa joka kohdistuu vain hyvätuloisiin?

Vierailija
45/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat tottuneet elämään niukasti eikä heillä ole tarvetta hurvitella. Ylimääräiset rahat ohjataan perillisten käyttöön. 

Ja vitut. Ne omistaa Suomen mökkirannat ja loput rahat hassaavat matkoihin yms. 

Ja sinun mummollasi ei sitten satu olemaan tällaista mökkiä rannalla, jonka voisit joskus periä. Joten kenenkään toisen jalan mummolla ei sellaista saa olla.

Suuret ikäluokat aina jaksaa selittää tätä perimisasiaa. Perivätkö he itse vasta kuusii-seitsemänkymmentävuotiaina sen mökkirannan? Eivät todellakaan, nuorina saivat. 

Vanhempamme tekivät koko synnytysikänsä lapsia.  Äitini oli 43 kun synnyin ja kuoli liki 90-vuotiaana.  Vanhin veljeni oli 62 kun oeri vanhempamme.  Itse viiskymppinen.

Vierailija
46/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat tottuneet elämään niukasti eikä heillä ole tarvetta hurvitella. Ylimääräiset rahat ohjataan perillisten käyttöön. 

Ja sinun mummollasi ei sitten satu olemaan tällaista mökkiä rannalla, jonka voisit joskus periä. Joten kenenkään toisen jalan mummolla ei sellaista saa olla.

Mitä helvettiä siitä hyötyy jos perii sen joskus 70-vuotiaana? Nämä suuret ikäluokat sai jo nuorina ne mökkirannat omilta vanhemmiltaan mutta itse eivät anna mitään jälkipolvelle. 

Noh noh. 

Kyllä ne rannat on peritty aina vasta vanhuksen kuoleman jälkeen. 

Uskomatonta katkeruutta tällä palstalla siitä, että jollain toisella on jotain mitä itsellä ei ole. Sellaista se nyt vaan on ja jos on tarpeeksi varakas, niin saattaa omistaa jopa oman suihkarin 

Vierailija
47/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat olivat 50-luvulla lapsia.   60 -luvulla muuttivat maaseudulta kaupunkien työvoimaksi.  ( vauvapalstan mukaan kaikki suoraan  kansakoulusta johtajiksikin vielä.  Oltiin me älykkäitä.)

Pitää paikkansa. Tämä ikäluokka tienasi työllään itselleen omakotitalon, kesämökin, auton, ja koulutti lapsensa. Nyt saa nippa nappa maksuun sen omakotitalon. Vanhoja autoja on pihat täynnä, eli se ei enää ole vaurauden symboli.

Vierailija
48/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat aina jaksaa selittää tätä perimisasiaa. Perivätkö he itse vasta kuusii-seitsemänkymmentävuotiaina sen mökkirannan? Eivät todellakaan, nuorina saivat. 

Odotat vanhempiesi kuolemaa tuolla innolla?  Eivätkö anna sinun käydä mökillään?

Vierailija
49/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olisin olettanut että boomerit olisivat jo poistattaneet tämänkin aloituksen. 

Vierailija
50/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, että nämä pöljät eivät tajua nakertavansa omia tulevia eläkkeitään  Hyökätessään nykyistä järjestelmää vastaan 

Pökkelöpäistä tulee itsestään jonain päivänä eläkeläisiä mutta no can DI, kun nämä ovat halunneet poistaa ihan itse itseltään eläkkeet

Niin.. nämä pöljät joita milleniaaleiksi ja nuoremmiksi kutsutaan eivät tule edes saamaan mitään valtion takaamaa eläkettä tällä menolla.

Vierailija
51/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot pelkää, koska eläkeläiset ovat suurin äänestäjäryhmä. Onhan se hassua, että eläkeläiset ovat aina erityissuojeluksessa ja koulutus vedetään viemäristä alas.

Taloustieilijäkö myös vanhimusten kimpussa?  Ei klopin varmaan tarvinnut lähteä 14 v metsätöihin tai piiaksi.

Kenestä sä oikein puhut? Ei suuret ikäluokat piikoja olleet, oli oppikoulut sekä ammattikoulut kansakoulun jälkeen. 😅

Voi lapskulta.  Hä

Olen minäkin ollut lapsia hoitamassa 90-luvulla, ei tuo mikään piian työ ole. Mutta sitä minä aina ihmettelen näiden itsekeskeisten suurten ikäluokkien jutuissa, että miksi ne ajattelevat että nykynuorten opiskelu on jotain kevyttä, suorastaan jotain lomaa, ja heidän kauppaharjoittelu 16-vuotiaana on jotain "oikeaa tekemistä". Kyllä moni nykyinenkin nuori menisi mieluummin töihin vaikka sinne kauppaan kuin pakko-opiskelee, se vaan ei ole mahdollista enää. Minun äitini työskenteli ompelijana 17-vuotiaana, hän ihan itse myönsi että enemmän vapaa-aikaa hänellä oli kuin nykyisin lukiolaisilla. Ei iltaisin tarvinnyt tehdä läksyjä, lukea kokeisiin jne. 

Vierailija
52/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä siitä hyötyy jos perii sen joskus 70-vuotiaana? Nämä suuret ikäluokat sai jo nuorina ne mökkirannat omilta vanhemmiltaan mutta itse eivät anna mitään jälkipolvelle. 

Noh noh. 

Kyllä ne rannat on peritty ain

Nämä suuret ikäluokat ovat saaneet mökkirannat tyypillisesti ENNEN omien vanhempiensa kuolemaa. Heitä edeltävä sukupolvi ei ollut itsekäs. 

Vierailija
53/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat olivat 50-luvulla lapsia.   60 -luvulla muuttivat maaseudulta kaupunkien työvoimaksi.  ( vauvapalstan mukaan kaikki suoraan  kansakoulusta johtajiksikin vielä.  Oltiin me älykkäitä.)

Pitää paikkansa. Tämä ikäluokka tienasi työllään itselleen omakotitalon, kesämökin, auton, ja koulutti lapsensa. Nyt saa nippa nappa maksuun sen omakotitalon. Vanhoja autoja on pihat täynnä, eli se ei enää ole vaurauden symboli.

Nuo ei ole eläkeläisten taloja joita uudet asuinalueet on täynnä.  Eivätkä ole tasakatyoisia pieniä lätysköjä joita 60 ja 70 luvun talot ovat.

Miksi kaupungit ovat täynnä kerrostaloja jos sun mielestä kaikilla sua vanhemmilla ihmisillä on omakotitalot?  

Miksi työpäivänä olet netissä, ennen tehtiin urakalla töitä.

Vierailija
54/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä oikeudenmukaisuudella tarkoitetaan? Sitäkö että nämä jotka opiskeli ja kaikki kulut maksettiin käteen, niin nyt siltä porukalta odotetaan vastavuoroisesti jotain näyttöjä? Eikä pelkästään sitä että vetää peukkua ja etsii itseään? 

Voi luoja, kannattaako ihan noin helvetin tyhmä olla? Päihteiden käyttö ei ole yhtään sen yleisempää kuin joskus 80-luvulla vaikka jostain peukusta paljon puhuttaisiin. Nykynuoret sitä paitsi käyttää päihteitä nykyisin paljon vähemmän kuin mitä esimerkiksi suuret ikäluokat on käyttäneet. 

Vierailija
55/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh noh. 

Ihmisillä on eri käsityksiä siitä mitä perhe on. Eläimet taitavat harrastaa sitä, ttä sikiävät ja dumppaavat poikasensa jonnekin itsekseen pärjäilemään, eniten hyönteiset. Nisäkkäillä on yleensä laumat, missä jaetaan saaliit ja ruuat. Jos samassa verilinjassa on dubaissa matkustelevia ja kulttuuririentoja harrastelevia eläkeläisiä ja synnyttäviä naisia, jotka pakotetaan luopumaan parikuukautisista vauvoistaan, niin kaikki ei ole kunnossa. 

On olemassa mytologioita, missä isät syövät lapsiaan. Tällaiset kulttuurit eivät tietenkään myöskään menesty. Suomi on alhaista rottakansaa, ja käytös on sen mukaista. Bkt:n ja yritysten huono menestys ei johdu osaamisen ja tekijöiden puutteesta, vaan alhaisesta elukkamoraalista. Joka näkyy myös sukulaisista huolehtiisen puutteena, ja näihin väkivallan sekä hyväksikäytön kohistamisena.

Vierailija
56/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotat vanhempiesi kuolemaa tuolla innolla?  Eivätkö anna sinun

Mitä luulet. Kuinka miellyttävä tuollaisia kirjoittelevat ihminen on persoonaltaa 

Mieleen tulee lähinnä Kummelin puukon veljekset ja perintöä odotellessa. Se varmaan könyää aina joka nurkan, että mitä perittävä hänelle nyt on hankittu ja mihin on hukattu se maitokannu 

Vierailija
57/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh noh. 

Suuret ikäluokat eivät tyypillisesti perineet rantoja, monet heistä saivat ne jo 70-80-luvulla, ollessaan itse nuoria. 

Vierailija
58/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotat vanhempiesi kuolemaa tuolla innolla?  Eivätkö anna sinun

Käydä mökillään? Kuka sellaista haluaa? Et itsekkään jossain anoppisi mökillä olisi halunnut käydä oman mökin sijaan. 

Vierailija
59/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, että nämä pöljät eivät tajua nakertavansa omia tulevia eläkkeitään  Hyökätessään nykyistä järjestelmää vastaan 

Pökkelöpäistä tulee itsestään jonain päivänä eläkeläisiä mutta no can DI, kun nämä ovat halunneet poistaa ihan itse itseltään eläkkeet

Niin.. nämä pöljät joita milleniaaleiksi ja nuoremmiksi kutsutaan eivät tule edes saamaan mitään valtion takaamaa eläkettä tällä menolla.

Miksi ajattelet, että olemme pöljiä? Siksikö, ettemme lähem ukaan sadististen boomerien ja sitä edeltävien sukupolvien vammaisiin suvuntapporiitoihin, riitelemään heidän hamstraamistaan resursseista, hedonistisesta elämäntavasta ja lapsiin kohdistamastaan väkivallasta?

Jos lähtisimme mukaan tuohon, olisimme yhtä alhaisia kuin he. Ei minulle ole ongelma kuolla marttyyrina ja tappaa koko sukulinjaa sen mukana. Ei minulle ole ongelma sekään, että ahneet sisarukseni syövät ja tappelevat toisensa elävältä. Oma omatuntoni on puhdas ja olen elänyt oikein. Se on aivan sama, mikä on sen "tulos" rahassa tai onnistuneissa siitoksissa mitattuna. 

Vierailija
60/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot pelkää, koska eläkeläiset ovat suurin äänestäjäryhmä. Onhan se hassua, että eläkeläiset ovat aina erityissuojeluksessa ja koulutus vedetään viemäristä alas.

Taloustieilijäkö myös vanhimusten kimpussa?  Ei klopin varmaan tarvinnut lähteä 14 v metsätöihin tai piiaksi.

Kenestä sä oikein puhut? Ei suuret ikäluokat piikoja olleet, oli oppikoulut sekä ammattikoulut kansakoulun jälkeen. 😅

Kyllä aika moni oli. Minulla on muutama itseäni vanhempi tuttava , jotka ovat lähteneet isoista perheistään noin 14-15 vuotiaina  varakkaisiin perheisiin kotiapulaisiksi.  Tiedän useamman enkä usko että minä sattumalta tuntisin ne ainoat.  He ovat nimenomaan suurista ikäluokista .