Huonoimmat työpaikan läksiäiset, missä olet ollut?
Kommentit (68)
Oma 15 vuoden uurastukseni palkittiin samoin kuin näemmä usealla edelliselläkin. Muistuttamalla, että avaimet ja kaikki työvaatteet ja -välineet on sitten todellakin muistettava palauttaa. Tietysti sen lisäksi, että työt on jätettävä siihen malliin, että uuden on helppo jatkaa. Lähimmältä työkaverilta sain mukin, mikä siinä tilanteessa kyllä lämmitti.
Kyllä ne oli sellaiset joita ei ollut lainkaan kun kyseessä oli hiljaisempi ja näkymättömämpi työntekijä, varsinkin kun pari viikkoa aiemmin oli eräälle pidetylle ja ulospäin suuntautuneelle pidetty kivat juhlat jossa annettiin lahja, oli kakut firman piikkiin jne.
Olin kyseisessä firmassa monta vuotta töissä ja tämä tapahtui toistuvasti. Yhdelle järjestettiin kivat juhlat ja toiselle ei mitään. Mielestäni se oli johdon osaamattomuutta. He menivät aina sen taakse että kyllä mikä tahansa tiimi saa järjestää juhlat jos haluaa, eli se oli näiden ilman juhlia jääneiden tiimikavereiden vika että eivät ole järkänneet.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun luen näitä työpaikka kokemuksia niin en ikinä törmää tapaukseen missä on hyvä pomo huonot kollegat vaan aina kaikki heijastuu sieltä pomolta asti.
Se johtuu siitä, että Suomi on täynnä huonokäytöksisiä ja suorastaan kusipäisiä pomoja. Sellaiset ihmiset valitettavasti usein pääsevät johtotehtäviin. He ovat tunkeilevia ja jopa aggressiivisia mutta samalla kuitenkin osaavat myös nuolla oikeiden ihmisten perseitä.
Olin eräässä työpaikassa 13 vuotta ja kukaan omalta osaltoltani ei sanonut mitään viimeisenä päivänä. Tarjosin muiden osastojen pörukoille leivokset ja juomaa. Ilmeisesti en ollut suosittu omalla osastollani. 😂
Nykyisessä firmassa ovi käy tiuhaan. Osa työkavereista kokeilee työtä pari viikkoa tai pari kuukautta, ja lähtee. Osa heistä häviää vähin äänin. Sitten on niitä, jotka lähtevät 10 vuoden jälkeen ja ovat olleet kovia tekijöitä, mutta ei esimiehiä kiinnosta: heippa vaan. Ja kahden vuoden aikana lähiesimieskin on vaihtunut jo kolmesti, ja seuraavaa ollaan nyt rekryämässä. Eihän uusia esimiehiä kiinnosta jos joku on ollut vaikka 20 vuotta firmassa ja päättää lopettaa, ja vaikkei virallisesti saisi, niin mitenpä estät asiakkaiden lähdön. Asenne tuntuu olevan ihan sama, vaikka voisi korjata tilanteen, ennen kuin laiva uppoaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat. Olin firmassa 10 vuotta. Yhtään millään tavalla ei muistettu vaikka muille kerättiin kyllä rahaa, mm eräälle kun teloi itsensä kännissä ja oli sen takia saikulla pari viikkoa. Kukaan ei käynyt edes hyvästelemässä, itse lähtiessä kävin sanomassa (luulemani) läheisimpien kollegojen ovella "niin minä nyt olisin lähdössä.." ja sain heiltä katsetta koneesta nostamatta vaan "joo heippa". Taisin vielä seisoa ovella tyrmistyneenä jokusen sekunnin uskomatta tilannetta edes todeksi.
Oli muuten aika hiton ankeaa kävellä siitä vaan pihalle, onneksi ei tartte näitä ihmisiä nähdä enää koskaan.
Sinusta ei pidetty siellä.
Olisi edes näytelty, että pidetään, tyhmät käyttäytyy tyhmästi jos ei käytöstapoja ole. Töissä ollaan työn ja palkan vuoksi, eikä sen takia, pidetäönkö vai ei, kunhan toimeen tullaan. Mutta työpaikkojen ja henkilökunnan maine, hyvä kello kuuluu kauas, huonompi vielä kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat. Olin firmassa 10 vuotta. Yhtään millään tavalla ei muistettu vaikka muille kerättiin kyllä rahaa, mm eräälle kun teloi itsensä kännissä ja oli sen takia saikulla pari viikkoa. Kukaan ei käynyt edes hyvästelemässä, itse lähtiessä kävin sanomassa (luulemani) läheisimpien kollegojen ovella "niin minä nyt olisin lähdössä.." ja sain heiltä katsetta koneesta nostamatta vaan "joo heippa". Taisin vielä seisoa ovella tyrmistyneenä jokusen sekunnin uskomatta tilannetta edes todeksi.
Oli muuten aika hiton ankeaa kävellä siitä vaan pihalle, onneksi ei tartte näitä ihmisiä nähdä enää koskaan.
Sinusta ei pidetty siellä.
:o ihanko tosi? No kyllähän minä sen itse siinä tilanteessa hoksasin, sehän siitä järkyttävän tekikin kun itse luulin toisin. Esim käytiin kollegojen kanssa päivittäin lounaalla, osan kanssa vapaa-ajan tapahtumissakin, jne jne. Ja kaikki olikin esitystä/valetta, olivatkin ilmeisesti vain iloisia kun läksin. Kyllähän se yllättää kun itsellä ei ollut hajuakaan.
Meillä on vastikään ollut yhdet läksiäiset ja kyllä omaankin korvaan vähän särähti miten moni hoki kyseessä olevan erityisen pidetty työyhteisön jäsen. Ja siis siksi läksiäisten piti olla erityiset ja rahaakin kerättiin enemmän kuin muille.
Vaikka kyseessä oli sinänsä positiivinen asia ja itse olin todellakin samaa mieltä henkilön ihanuudesta, tasapuolisuuden ajatus alkoi väkisin vähän pyöriä mielessä. Että voiko ihmisiä todella arvottaa näin ihan rahallisellakin tasolla. Minusta kun kaikki ansaitsisivat kuitenkin samanveroiset läksiäiset, missä korostettaisiin lähtijän omia vahvuuksia, olivat ne millaisia tahansa.
15 vuotta Nokialla, kukaan ei puhunut sanaakaan kun lähdin. Avaimen jätein respaan ja muut kamat jäi työpisteelle.
Vierailija kirjoitti:
Mun pomo kysyi, että haluanko jotkut kahvittelut viimeisenä päivänä. Oletin siis että hän aikoo tilata jonkun kakun, joten oli aika yllätys että mitään ei ollutkaan järjestetty. Olisin edes ihan itse sitten tuonut jotain läksiäisiksi jos olisin tiennyt. Toiselle työkaverille, joka lähti muutaman päivän ennen, oli kuitenkin kakku ja rahaa kerätty läksiäislahjaan.
Tuossa ymmärrän täysin miksi sinulle ei mitään erityistä järjestetty. Kaksi työntekijä lähti viikon sisällä. Tervejärkinen pomo olisi tietenkin "juhlinut" molempien lähtöä samaan aikaan. Läksiäislahjaan kerätty raha onkin sitten vähän toinen juttu - kun kaksi lähtee noin lyhyen ajan sisällä niin siinä käy yleensä niin, että vain toiselle kerätään rahaa tai siten molemmat jätetään ilman lahjaa.
Varmaan mun läksiäiset 2 viikon päästä. Olen ollut firmassa töissä jo yli 19 vuotta ja niistä 15 vuotta osakkaanakin, mutta ei mitään läksiäisiä. Vikana työpäivänä firman sisäisessä Teams-palaverissa ajattelin laittaa sellaisen propellilakin päähäni (ostin toissaviikolla jostan serpentiinejä yms myyvästä kaupasta) ja webbikameran päälle. Toisaalta eihän sellaiset läksiäiset voi olla huonot, joita ei edes vietetä :)
Läksiäislahjaan kerätty raha onkin sitten vähän toinen juttu - kun kaksi lähtee noin lyhyen ajan sisällä niin siinä käy yleensä niin, että vain toiselle kerätään rahaa tai siten molemmat jätetään ilman lahjaa.
No ei kai tuo nyt tavallista voi sentään olla. Eri asia jos ihmisiä menee ja tulee kuin pyöröovesta. Mutta noin yleensä pitäisi olla ihan sama mihin kohtaan lähteminen osuu. Tietysti yhteiset läksiäiset ovat hyvä idea, mutta tuo rahankeruu tulee tehdä siinäkin tapauksessa molemmille yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun luen näitä työpaikka kokemuksia niin en ikinä törmää tapaukseen missä on hyvä pomo huonot kollegat vaan aina kaikki heijastuu sieltä pomolta asti.
Se johtuu siitä, että Suomi on täynnä huonokäytöksisiä ja suorastaan kusipäisiä pomoja. Sellaiset ihmiset valitettavasti usein pääsevät johtotehtäviin. He ovat tunkeilevia ja jopa aggressiivisia mutta samalla kuitenkin osaavat myös nuolla oikeiden ihmisten perseitä.
Tämä. Luin tutkimuksesta, jossa oli vertailtu useamman maan johtohenkilöstöä. Lopputulos oli karu: suomalaispomot tekivät keskimäärin huonompaa tulosta, ja heillä esiintyi paljon enemmän narsismia.
Yhdeltä oli kaveri kuollut. Hän tuli sitä sinne suremaan ja muutkaan ei saaneet pitää hauskaa, osa kieksibkun yhdellä oli suru. Ymmärsin sen tavallaan mutta meille muille tuntematon. Itseensä tuossa tilanteessa olisi todellakaan lähtenyt mukaan. Siinä työpaikassa oli tapana halukkaiden lähteä viihteelle kun joku lähti.
Minun edeltäjän lähdettyä lähdettiin syömään ns. parempaan löunaspaikkaan. Ei katsottu ruokalistaa. Olikin hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Yhdeltä oli kaveri kuollut. Hän tuli sitä sinne suremaan ja muutkaan ei saaneet pitää hauskaa, osa kieksibkun yhdellä oli suru. Ymmärsin sen tavallaan mutta meille muille tuntematon. Itseensä tuossa tilanteessa olisi todellakaan lähtenyt mukaan. Siinä työpaikassa oli tapana halukkaiden lähteä viihteelle kun joku lähti.
Minun edeltäjän lähdettyä lähdettiin syömään ns. parempaan löunaspaikkaan. Ei katsottu ruokalistaa. Olikin hampurilaisia.
Niin siis tämä edeltäjä tuli mukaan mutta mentiin syömään vasta kun hän jäi virallisesti eläkkeelle vaikka oli jonpois. Ei tuo iso juttu ollut mutta tarkoitus oli syödä paremmin.
Tuo kaverin kuolema kun oltiin viihteellä porukan kesken jättämässä yhdelle työkaverille jäähyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Luin tutkimuksesta, jossa oli vertailtu useamman maan johtohenkilöstöä. Lopputulos oli karu: suomalaispomot tekivät keskimäärin huonompaa tulosta, ja heillä esiintyi paljon enemmän narsismia.
Minulla ei ole kokemusta minkään muun maan pomoista, mutta Suomessa pomot ainakin osaavat olla täysiä paskiaisia.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta Nokialla, kukaan ei puhunut sanaakaan kun lähdin. Avaimen jätein respaan ja muut kamat jäi työpisteelle.
Sama kokemus Tiedolla. Näitä firmoja kannattaa välttää.
Olisi mahtavaa, kun voisin lopettaa työpaikallani kenenkään huomaamatta.
Olin 20 vuotta samassa työpaikassa, ja kahvipöytäkeskusteluissa olin kertonut mm. että inhoan kylpylöitä, eikä minua saisi niihin suurin surminkaan muljaamaan.
Kuinka ollakaan, sain läksiäislahjaksi kylpylälahjakortin. Ja siinä ne läksiäiset sitten olivat muutenkin.
Työkaverilla oli palautekeskustelu. Me muut mentiin syömään sillä aikaa, kun tulimme takaisin melkein jokaisen pöydällä oli suklaapatukka ja pieni kiitoskortti.
Hän oli irtisanoutunut siinä tilaisuudessa suoraan ja maksoi kai irtisanominajan pussistaan.