Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes viisikymppisenä naisena joudun jäämään huonoon suhteeseen

Vierailija
17.08.2025 |

Olen 48-vuotias ja toisella kierroksella oleva kahden koululaisen äiti. Heidän isästään erosin 5,5 vuotta sitten. En tuota eroa kadu, mutta pian sen jälkeen aloitin uuden parisuhteen. Alkuun (1-2 vuotta) suhde oli OK, mutta sittemmin miehestä on tulla karmea kumppani. Hänestä on paljastunut vahvasti narsistisia piirteitä parisuhteessa, enkä keksi tätä päästäni, koska olen puhunut asiasta miehen exän kanssa (olivat yhdessä 25 v). 

Tietynlainen miehen itsekkyys ja tunteiden sääntelyn epävakaus, äärimmäinen herkkähipiäisyys ja räjähtävä ärtyneisyys ovat olleet suhteessa läsnä jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Jatkuvia riitoja (hän suuttuu, jos en ole kaikesta samaa mieltä ja kohdista 100 % huomiotani koko ajan häneen) on ollut nämä vuodet ja olen itkenyt enemmän kuin missään aikaisemmassa suhteessa. Viimeisen vuoden aikana mies on mennyt jotenkin ihan sekaisin. Tuli stressistä johtuvia psykosomaattisia oireita ja mies myös sai potkut työstään. Sen jälkeen on mennyt kovaa siihen malliin, että mietin onko päällä joku mania. Kirjoitti kirjan kahdessa päivässä, on lähtenyt omalla rahalla mukaan startupiin, joka on todella epävarma. Lomalla on nyt ollut 4 kk ja tänä aikana alkoa on alkanut kulua isoja määriä päivittäin. On saattanut olla humalahakuista juomista vaikka viikon kun on ollut matkalla tai mökillä, jolloin menee helposti yli 15 annosta päivässä. Mutta niidenkin välissä arkena aivan joka päivä menee muutama. Ja tämän Alkon käytön myötä hänen luonteestaan on tullut vaikeampi ja ailahtelevampi. 

Kommentit (393)

Vierailija
21/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallikoiden tekemille narsismi/narskuketjuille normipoisto. Psyk.sh.

Vierailija
22/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ette asukaan yhdessä. No mikä estää eron?

taitaa olla näitä perinteisiä mitä jos jään yksin loppuelämäksi keissejä..mieluummin sitten vaarantavat muitakin pysymällä näissä virityksissä mukana.

Tarkennuksena: Lapsilleni mies on mukava, nämä tempaukset tapahtuvat vain ja ainoastaan kun lapset ovat poissa. Lapseni myös kovasti pitävät miehestä. Kyllä tässä kärsijänä olen ainoastaan minä, ja osittain lasten takia en lähde. En halua, että aikuiset heidän elämässään vaihtuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset tukea, laadi lista kaikista ystävistäsi ja tuttavistasi ja koeta pitää heihin enemmän yhteyttä. Tämän tilanteen on mahdollistanut se, että olet ollut yksin vailla ketään jakamassa ajatuksia. Voit soittaa myös kriisipuhelimeen. Jos rahat ovat tiukilla koeta päästä kirkon perheasiainneuvottelukeskukseen, siellä on oikeat terapeutit hoitamassa ja se on ilmaista.

Onpa hyvä, että ette asu yhdessä.

Vierailija
24/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteitasi. Olen samanikäinen ja olin kakkoskierroksella. Pettymys oli suuri kun menikin huonosti. Lähdin silti. Ei mua enää kukaan silläsilmällä katsele, mutta tiedätkö miten paljon energiaa saa kun ei tarvitse huolehtia suhteesta.

Vierailija
25/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen yleensä vain pahenee ajan myötä. Kukaan ei voi auttaa, ellei ihminen itse halua irti alkoholista. Jos nyt lähdet suhteesta, ehdit kokea vaikka mitä hienoa. Ystävyyttä, rakkautta, uusia harrastuksia, elämyksiä, mitä vaan.

Vierailija
26/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän suhteessa on kaksi hullua. Mies on täysseko ja sinä ap olet läheisriippuvainen tjs.  Minulla ja monella ystävälläni ei ole miessuhdetta, mutta en ole täysin yksin loppuelämääni. Minulla on nämä ystävät ja muutama sukulainen, se riittää seuraksi. Minä en tosin kaipaa seksiseuraa. 

Vierailija
27/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistankin itseni. Miksiköhän ylipäänsä olen täällä päivittäin ja luen ketjuja jotka eivät kiinnosta... Sen kun tietäisi... Psyk.sh.

Vierailija
28/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen kaksi vaihtoehtoa. 1. Jää ja kärsi tai 2. Lähde ja elä elämääsi.

Vierailija
29/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi nyt ole erityisen paljon.

Vierailija
30/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestuttavinta tässä on se että viiskymppinen nainen ei osaa olla yksin, sitä kannattaisi hakeutua työstämään johonkin terapiaan miksi jäät enemmänkin tollasen manipuloijan pyöritykseen. Toiseksi olet vastuussa kahdesta kouluikäisestä lapsesta eli olisi syytä pitää se oma mielenterveys kuosissa.

Vierailija
31/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti millaisen loppuelämän haluat, kuuluuko siihen tuommonen elämä mistä et pidä.

Kuulostaa inhottavan tympeälle.

Tuommonen henkilö ei muutu, ehkä pahemmaksi.

Olet terveen olonen tyyppi itse, miks roikut suhteessa.

Ei rahan takia kannata tuommosessa liitossa olla.

Vierailija
32/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tunteitasi. Olen samanikäinen ja olin kakkoskierroksella. Pettymys oli suuri kun menikin huonosti. Lähdin silti. Ei mua enää kukaan silläsilmällä katsele, mutta tiedätkö miten paljon energiaa saa kun ei tarvitse huolehtia suhteesta.

Edellinen lisää vielä, että myös minä pelkään yksinäisyyttä todella paljon, silti tein noin. Tuollaisessa suhteessa voi sairastua henkisesti.

Vierailija
33/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako tämä mies sinusta ihan terveeltä? Tuskin vain. Työpsykologi oli hänelle sanonut epäilevänsä kaksisuuntaista, osittain koska hänellä on pakonomainen tarve monologeihin ja äärimmäiseen puheliaisuuteen. Terapiasuhde valitettavasti päättyi työn loppuessa. 

Minähän en ole puhunut narsismista. Olen kertonut, että hänellä on vahvasti narsistisia piirteitä. 

Vierailija
34/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään ole kuulutettu, että joutuisit yksin olemaan vaikka eroaisit ap. Kyllä tuon ikäinen nainen vielä helposti miehen nappaa, mikäli haluaa. Psyk.sh.

Vierailija
35/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva novelli.

Vierailija
36/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako tämä mies sinusta ihan terveeltä? Tuskin vain. Työpsykologi oli hänelle sanonut epäilevänsä kaksisuuntaista, osittain koska hänellä on pakonomainen tarve monologeihin ja äärimmäiseen puheliaisuuteen. Terapiasuhde valitettavasti päättyi työn loppuessa. 

Minähän en ole puhunut narsismista. Olen kertonut, että hänellä on vahvasti narsistisia piirteitä. 

Pitkät monologit, varsinkin s*ksin jälkeen, ovat iso varoitusmerkki epävakaudesta.

Sekä tyhjyyden tunne myös.

Vierailija
37/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan muuta yhteen. Mielestäni tuollaisen kanssa ei voi olla suhteessa. Juokse kun vielä voit! Yksin on parempi. 

Vierailija
38/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti siinä yksin olemisessa on olevinaan niin kamalaa? 

Vierailija
39/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä pelkäisin paljon enemmän vanhuutta tuollaisen miehen kanssa kuin yksin. 100% varmasti tuo pahenee sitä mukaa kun sun omat voimat ja jaksaminen iän myötä vähenee. Mitä etuja tuo antaisi sulle eläkevuosiksi? Ajatteletko ettei tulisi niin tylsää kun joutuisi hullua paimentamaan?

Vierailija
40/393 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ovat naiset uuden miehen löytäneet viisikymppisinä, vaikka ovat vähän pyöreitä ja tavallisen näköisiä. Sinulla on jonkinlainen ongelma sen kanssa, että et osaa ajatella eläväsi tarvittaessa yksinkin. Tuo mies ei tuo elämääsi mitään hyvää, vain ongelmia. 

Miksi avioliittosi päättyi? Onko sinulla taipumus valita hankalia miehiä, joiden kanssa on vaikea elää? Vai oliko tämä vain yksittäistapaus?

Ikävä kyllä pitää luultavasti valmistautua siihen, ettei mies hyväksykään eroa ja tekee jotain ikävää. Hän saattaa menettää kaikki rahansa, ei ole työtä ja jos sinä jätät, ei ole naistakaan. Hänellä on isot panokset, joten sinuna ilmoittaisin erosta paikassa, joka on turvallinen. Jokin julkinen paikka siis, josta pääset helposti pois. Sen jälkeen on vain pidettävä kiinni päätöksestä ja toivottava, ettei mies pyri väkisin takaisin.