Keskituloisella ei ole varaa enää etelän lomamatkaan!
Etelän lomamatkat ovat kallistuneet laskelmieni mukaan melkein 100% kolmessa vuodessa. Meillä keskituloisella pariskunnalla ei ole varaa enää lähteä lomamatkalle kahden lapsen kanssa, kenellä on kolme tonnia ylimääräistä kun kaikki muutkin hinnat ovat nousseet.

Kaikki rahat menevät pakollisiin menoihin, lomamatka Lappiinkin on poissuljettu kun tulee vielä kalliimmaksi kuin ulkomaanmatkat. Mitä järkeä kohta käydä töissä kun elämä on pelkkää töihin menoa ja kotona olemista.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoi isotuloiset perheet. Kai sitä nyt on varaa jos bruttotulot jotain 8000 e kuussa 😂 Vähän eri asia jos on vaikka 2500 e tienaavat aikuiset.
Kysyttiin keskituloisten perheiden matkustelusta. 8000 euroa bruttona on keskitulo kahdelle palkansaajalle, 2500 euroa bruttotulot on pieni palkka eikä liity aloitukseen mitenkään.
Kuule, kyllä se 2500 e lasketaan keskituloiseksi. 4000 e on sitten ylempää keskiluokkaa jo. Aika harva tienaa 4000 e. Suurimmalla osalla keskituloisista palkka on alle tuon.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kilpavarustelit elämän josta kuvittelet kaikkien olevan kateellinen.
Mikä juttu tää on, että jotkut ihmiset luulee, että muut tekee maksullisia asioita ihan vaan tehdäkseen toiset kateellisiksi? Eikö yhtään tule mieleen, että syy voikin olla niin yksinkertainen, että nauttii siitä asiasta? Kuten nyt juuri matkustaminen. Minä olen aina rakastanut etelänlomia. Parasta mitä tiedän! Ihan loma suunnittelusta ja matkan varaamisesta alkaen. Jos sinä et välitä matkailusta ja ulkomaan lomista, niin se ei tarkoita että muutkaan eivät siitä nauti, vaan haluvavat vain tehdä muut ihmiset kateelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
500€ saa lennot 4 ihmiselle, hotellit tai airbnb viikoksi 500€, ruoat 200€, jos ei keskituloisena saa vähän yli tonnia säästettyä niin jossain on vikaa.
4 hengellä menee tuo 200€ ruokaan päivässä lomalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoi isotuloiset perheet. Kai sitä nyt on varaa jos bruttotulot jotain 8000 e kuussa 😂 Vähän eri asia jos on vaikka 2500 e tienaavat aikuiset.
Hih hih, olen noin 2500e tienaava aikuinen ja kävin kesäkuussa Kreikassa.
Ni hihhih maksoitko vaan itses? Katotaan uudestaan sitten ku oot maksanu itses ja 10-vuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin just pari viikkoa Roomassa ja oon opiskelija. Hyvin on rahaa ku elää muuten niukasti.
Maksoitko asumisesta vai vietitkö aikasi "ystävän" asunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee edelleen edullisesti kun ottaa halpalentoyhtiön ja halvan airbnbn.
Keski-ikäinen keskiluokkainen täti-ihminen ostaa sen pakettimatkan sesonkiaikaan ja uikuttaa kun on kallista.
Keskituloinen on Suomessa 3700-4000eur. Terveisin tekoäly. Jos on 2500 bruttotulot niin on kyllä pienituloinen. Hienoa jos on varaa matkustaa tai tehdä itselle mieleisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin keskituloisten perheiden matkustelusta. 8000 euroa bruttona on keskitulo kahdelle palkansaajalle, 2500 euroa bruttotulot on pieni palkka eikä liity aloitukseen mitenkään.
Hyvin harva suomalainen tienaa 4000€/kk tai enemmän, jotkut lääkärit ja juristit ehkä, mutta ei kukaan muu.
Hyvin harva? Keskituloinen tienaa n. 2 5006500 euroa kuukaudessa. Keskipalkka on muistaakseni n. 4000 e/kk ja mediaani n. 3300 e/kk. Suomessa on iso joukko ihmisiä joiden palkka on 4000 e/kk tai vähän yli. Progressiivinen verotus pitää myös huolen, että keskituloisilla ei kovin isoja varallisuuseroja synny pelkän palkan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Se on kulkaa sillä tavalla, että köyhyyden raja on siirtynyt roimasti ylöspäin. Jos on köyhä silloin, kun rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen asumiskulujen ja ruoan jälkeen, niin todella moni näennäisesti keskituloinen alkaa olla siinä pisteessä. Varsinkin jos perheessä on useampia lapsia.
"Mihinkään ylimääräiseen"? Miten tuon nyt määrittelee? Että jääkö pakollisten asumis- ja ruokamenojen jälkeen rahaa harrastuksiin ja muuhun elämiseen? Vai jääkö rahaa monen tonnin lomamatkoihin useamman kerran vuodessa? Jos vastaus ensimmäiseen vaihtoehtoon on, että jää varaa, ei voi sanoa, että ei jää rahaa mihinkään ylimääräiseen. Vähän suhteellisuuden tajua.
On globaalisti ja ekologisesti ajateltuna ihan järjetöntä luksusta matkustaa vuosittain tai jopa useammin ulkomaille, vieläpä lasten kanssa jotka ei sitä täysin osaa arvostaa tai edes muista sitten aikuisena kunnolla (ja ottavat tämän luksuksen sitten itsestäänselvyytenä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi koko ajan matkustaa? Jotta työkaverilleen voi kehuskella? Itse en viitsi.
Ruoka, lämpö, uudet kokemukset.
Suomalaiset matkustavat eniten Kreikkaan, Espanjaan ja Turkkiin.😂😂😂
Mikä sinua siinä naurattaa? Sinnehän sitä halutaan lomalle, missä puitteet on siihen tarkoitukseen sopivat. Useimmat hakee lomaltaan aurinkoa, allas-/rantaelämää, hyviä ravintoloita, rentoutumista, shoppailua. Ei mitään ihmeellistä. Halutaan että palvelu pelaa, ja puitteet on länsimaiset. Lentomatkat kohtuulisen lyhyet. Nuo maat täyttää kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole köyhälläkään varaa etelänreissuihin mutta hyväksyn tilanteen enkä ruikuta.
Eri asia. Mitä hyötyä olla keskituloinen, jos silti ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen? Köyhähän silloin se keskituloinenkin on, jos eroa ei näy missään.
On sulla helppo elämä kun uskot heti, mitä netistä luet. Kun joku sanoo, ettei ole varaa lomaan, sinä olet heti että totta mooses ei olekaan ja uskon sinua täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi koko ajan matkustaa? Jotta työkaverilleen voi kehuskella? Itse en viitsi.
Ruoka, lämpö, uudet kokemukset.
Suomalaiset matkustavat eniten Kreikkaan, Espanjaan ja Turkkiin.😂😂😂
Niin? Mitä vikaa niissä on? Meinaatko että niissä on samanlainen ruoka, ilmasto ja ympäristö kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen on Suomessa 3700-4000eur. Terveisin tekoäly. Jos on 2500 bruttotulot niin on kyllä pienituloinen. Hienoa jos on varaa matkustaa tai tehdä itselle mieleisiä asioita.
Jos näin on, niin sitten on tosiaan keskituloisuuden rajapyykki siirtynyt. Alle 3700 tienaava on siis sitten köyhä. No meitä köyhiä kyllä riittää tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kilpavarustelit elämän josta kuvittelet kaikkien olevan kateellinen.
Mikä juttu tää on, että jotkut ihmiset luulee, että muut tekee maksullisia asioita ihan vaan tehdäkseen toiset kateellisiksi? Eikö yhtään tule mieleen, että syy voikin olla niin yksinkertainen, että nauttii siitä asiasta? Kuten nyt juuri matkustaminen. Minä olen aina rakastanut etelänlomia. Parasta mitä tiedän! Ihan loma suunnittelusta ja matkan varaamisesta alkaen. Jos sinä et välitä matkailusta ja ulkomaan lomista, niin se ei tarkoita että muutkaan eivät siitä nauti, vaan haluvavat vain tehdä muut ihmiset kateelliseksi.
Siksi kun jotkut luulee, että kerrostalo kaksiossa yksin asuva säälittävä runkkari on kaateellinen omakotitalosta, autoista, lapsista, lemmikeistä, golf-harrastuksesta, osamaksulla ostetusta Instagram-sisustuksesta, yms.
Minä en ole ikinä käynyt etelän matkalla enkä lasten kanssa ulkomailla, vaikka varaa olisi ollut. Silti en ole koskaan miettinyt mitä järkeä on käydä töissä. Ehkä sinunkin kannattaisi vähän tarkastella elämääsi. Eikö työssäkäynti kuitenkin tarjoa teille lukuisia muita mahdollisuuksia joita tukien varassa elävillä ei ole. Jos tehtyjen lomamatkojen "lumo" kestää aina vain se vuoden niin onko se edes järkevää rahan käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee ruoat itse lomalla ja ei ota sitä kalleinta hotellia vaan halvan airbnb niin kyllä varmasti riittää rahat lomaan.
Ja jättää viinat ostamatta niin säästää vielä enemmän
Viinapullon saa ulkomailla 2e kaupasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva suomalainen tienaa 4000€/kk tai enemmän, jotkut lääkärit ja juristit ehkä, mutta ei kukaan muu.
Itse olen sairaanhoitaja kotihoidossa. Tienaan reilusti yli 50 000 euroa vuodessa, vaikka en tee yötyötä.(viime vuonna 53800e) Arvioisin, että juristien palkat on jotain ihan muuta. Olen kyllä hyvinkin keskituloinen palkansaaja, en isotuloinen.
Julkisella eli valtiolla ja kunnilla on keskipalkka juurikin 4000 euroa eli 700 000 suomalaista ainakin tienaa sen.
Hih hih, olen noin 2500e tienaava aikuinen ja kävin kesäkuussa Kreikassa.