Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisella ei ole varaa enää etelän lomamatkaan!

Vierailija
17.08.2025 |

Etelän lomamatkat ovat kallistuneet laskelmieni mukaan melkein 100% kolmessa vuodessa. Meillä keskituloisella pariskunnalla ei ole varaa enää lähteä lomamatkalle kahden lapsen kanssa, kenellä on kolme tonnia ylimääräistä kun kaikki muutkin hinnat ovat nousseet.

Kaikki rahat menevät pakollisiin menoihin, lomamatka Lappiinkin on poissuljettu kun tulee vielä kalliimmaksi kuin ulkomaanmatkat. Mitä järkeä kohta käydä töissä kun elämä on pelkkää töihin menoa ja kotona olemista.

Kommentit (206)

Vierailija
1/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskituloinen ja minulla rahat riittää lomamatkaan lasten kanssa. Pari kertaa vuodessa reissataan. Hinnat tosiaan on noussut. Teillä taitaa olla liian suuret menot suhteessa tuloihin. 

Vierailija
2/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika materialistinen arvomaailma, mut ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käydä joka vuosi. Säästätte ja menette kun on varaa.

Vierailija
4/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä riittää. Aika kovat elinkustannukset saa olla, jos ei riitä rahat matkustaa mikäli perheessä on kaksi työsskäyvää.

Vierailija
5/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toki ! Itsekin kävin veljen tykönä Nokialla. Asun Pietarsaaressa.

Vierailija
6/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin just pari viikkoa Roomassa ja oon opiskelija. Hyvin on rahaa ku elää muuten niukasti. 

Vierailija
7/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla elämänhallinta melko hukassa, jollei edes säästämällä ole matkoihin varaa.

Vierailija
8/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaat vaan kaiken, mikä ei ole pakollista. Sitten alat tinkiä niistä. Kun rahat on koossa, lähdet(te) matkalle.

Vierailija
9/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko lainarahalla ostetussa parikerroksisessa omakotitalossa huitsin nevadassa niin että pitää kaikilla olla oma auto?

Ei ne pienet tai keskisuuret tulot, vaan isot menot.

Vierailija
10/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä moni valittaa, että etelänkohteissa ja ylipäätään kaikkialla on hinnat nousseet. Niin. Nousseet varmaan, mutta johtuuko siitä, että meidän ostovoima rapautuu koko ajan verrattuna muihin turistiryhmiin. 

Muuten en kyllä ymmärrä väitettäsi. Se on valinta keskituloisella, mihin rahansa käyttää. Keskituloisella ei ole koskaan rahaa kaikkeen kivaan vaan pitää tehdä valintoja. Itse valitsen matkat ja tingin monesta muusta. Lähdetään ihan sellaisesta tavallisesta asiasta kuin, etten värjää ikinä kampaajalla hiuksiani. Säästän sen satkun joka kerta. Jos usein käy, niin yhden etelänmatkan hinta on jo vuodessa säästetty. En myöskään harrasta "laatutuotteita" ja autokin on aika ikääntynyt. Sisustus ei ole mitään Avotakkaa vaan osittain aika vanhaa, mutta mielestäni ihan nättiä ja kotoisaa. Kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle ja en huuda joka asialle "yök" ja pyri korjaamaan jonkun trendinmukaiseksi. 

Mutta matkoihin käytän rahaa ja paljon. Viimeksi kesäkuussa oltiin koko perhe. Syyskuussa lähtee mies ja toinen lapsi poikien reissulle ja minä ja tyttö lokakuussa tyttöjen reissulle. Ei riitä lähellekään 10 000 Euroa vuodessa meidän perheen reissuihin. Varmaan 15 000 on lähempänä. Eikä olla edes ihan keskituloisia edes. Talous on tasapainossa. Velattomia olemme, säästöön jää matkoista huolimatta hyvin. Lapsilla on kaikki vermeet ja 700 iPhonet. 

Vierailija
11/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskituloisia ja matkustetaan 3-4 kertaa vuodessa ulkomaille, 2 reissua perheen kesken ja 1-2 aviomiehen kanssa kahdestaan. Eikä mitenkään hirveästi tienata edes, mies tienaa erikoistuvana lääkärinä 4500€/kk ja minä tonnin vähemmän sairaanhoitajana. Kaksi aikuista, kaksi lasta. Mihin linnoihin te majoitutte, jos ei rahat riitä matkaan?

Vierailija
12/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on. Mekin käytiin Espanjassa 4 hengen perhe heinäkuussa ja matka oli puolihoidolla 4000e ja siihen vielä käyttörahat päälle. Toki jos nyt varaa ensi kesälle, saa alle 4000 eurolla allinclusiven, joten sitten tietää, ettei mene rahaa enää tuon päälle.

Mutta kallistunut ovat ja koko ajan, ihan huomaa, että hinnat noussut hurjasti jo kahdessa vuodessa. Kun vertailin esim. vuoden 2023 matkamme hotellien hintoja nyt, niin kova korotus.

Halvemmalla pääsee kun ei ota pakettimatkaa. Naapuri kävi 4 hengen perheellä viikon Kroatiassa. Lennot oli noin 1000e/4 hlöä ja siihen vuokra-asunto noin 1000e ja autovuokra. Itse tekivät suurimman osan ruuista. Toki ei sitten ollut esim. uima-allasta. Mutta edullisempi tuo oli kuin meidän pakettimatka.

Vierailija
13/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika materialistinen arvomaailma, mut ok.

Sivusta huomautan, että vaikka ehkä onkin materialistinen arvomaailma, niin kyllä kai se olisi ihan oikein että kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä olisi rahaa johonkin extraan? Vaikka sitten lomamatkaan, jos he niin haluavat. Ei voi olla oikein, että kaikki menee peruselämiseen. Silloinhan tilanne on ihan sama, kuin ei kävisi töissä ollenkaan.

Vierailija
14/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2200 € palkka ja miehellä 8500 € eikä sikti tunnu olevan rahaa lomamatkaan. Maksan itse veroja 500 kuussa, mies maksaa puolet palkasta. Päivähoitomaksut 4 lapsesta maksetaan täysin näillä tuloilla eli 500 per lapsi.

Eli ei edes näin hyvätuloisillakaan ole enää varaa. 

Vierailija
15/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen. Saan 1400 euroa kuussa ekettä. Käyn lomamatkoilla Kreikassa, Espanjassa, Portugalissa Englannissa tai Ranskassa noin 2-3 kertaa vuodessa. Lomamatkat ovatkin ainoa mihin tuhlaan.

Vierailija
16/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuttaanut kulutustottumuksiani isompaan suuntaan, on selvää että kaikki johtuu hintojen noususta, palkkojen nousu ei ole pysynyt perässä. Pari vuotta sitten ei tosiaan ollut mitään ongelmaa maksaa etelän matkaa toisin kuin nyt.

ap

Vierailija
17/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ne vaan työntää joka tilin sileäksi ja ihmettelee ettei riitä rahat.

Alkuun alatte laittaa 20% nettotuloista säästöön. Leikkaatte menot sille tasolle, että tuo toteutuu.

Hetken päästä riittää, vaikka maailmanympäri matkaan.

Vierailija
18/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

t: keskituloinen

Vierailija
19/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin just pari viikkoa Roomassa ja oon opiskelija. Hyvin on rahaa ku elää muuten niukasti. 

Ja sitten opiskelijat valittavat etteivät saa muka riittävästi tukia. On varaa leikata vielä paljon opiskelijoilta, sakset heilumaan vain ja tuet leikkuriin!

Vierailija
20/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 2200 € palkka ja miehellä 8500 € eikä sikti tunnu olevan rahaa lomamatkaan. Maksan itse veroja 500 kuussa, mies maksaa puolet palkasta. Päivähoitomaksut 4 lapsesta maksetaan täysin näillä tuloilla eli 500 per lapsi.

Eli ei edes näin hyvätuloisillakaan ole enää varaa. 

No sehän riippuu ihan muista menoista, ehkä teillä on iso asuntolaina, johon palaa rahaa. Valintoja, valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi